Web Analytics Made Easy - Statcounter

پکن- ایرنا- مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دو کشور ایران و چین در کنار روابط اقتصادی و تجاری، در زمینه فعالیت های هنری و فرهنگی هم بسیار روابط نزدیکی دارند.

به گزارش ایرنا محمد جعفر صافی روز دوشنبه در جریان دیدار با 'چو وی' معاون مدیرکل غرب آسیا و آفریقای وزارت امور خارجه چین در پکن افزود: شرکت ایران در هفته کتاب چین و همچنین حضور مهمانانی از چین در مناسبت های مختلف در ایران مصداق این روابط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او با اشاره به مقاله سفیر چین در تهران در یکی از روزنامه های ایران مبنی بر اینکه جاده ابریشم جاده ای است که بین ایران و چین دوستی ایجاد می کند گفت: در حوزه رسانه نیز در حال حاضر 5 رسانه چینی در ایران حضور دارند و صدا و سیما و خبرگزاری جمهوری اسلامی هم دو رسانه ایران هستند که در چین فعالیت می کنند.
او اظهار امیدواری کرد روابط فرهنگی بین دو کشور هر چه بیشتر توسعه یابد و رسانه ها بتوانند به عنوان سفیران آگاهی بخشی بین دو کشور عمل کنند.
صافی در ادامه سیاست دولت چین در احترام متقابل بین ملت ها به ویژه بین دو ملت ایران و چین را ستود و گفت: سیاست مبتنی بر احترام بین دو کشور به دلیل این است که چین و ایران هر دو سابقه چند هزار ساله در حوزه تمدن و فرهنگ دارند و کشورهایی که دارای سابقه طولانی در فرهنگ و تمدن هستند عاقلانه تر رفتار و بهتر روابط خود را تنطیم می کنند.
وی ادامه داد: اما این سالها شاهد هستیم کشورهایی که فاقد چنین سابقه ای هستند تلاش می کنند در دنیا جنگ و خونریزی راه بیاندازند.
مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ایران در این سالها به دلیل اینکه می خواهد کشوری مستقل باشد همواره مورد حمله رسانه ای برخی کشورها از جمله آمریکا قرار گرفته است در حالی که ایران همیشه مبتنی بر احترام متقابل اقدام کرده است.
او گفت: اعتقاد داریم بر خلاف سلطه رسانه ای برخی کشورها، همه دنیا باید در توسعه رسانه ای مشارکت کنند و بتوانند به صورت مستقل به خبر رسانی بپردازند.
صافی با تشکر از حمایت های چین از ایران در مذاکرات پنج بعلاوه بر یک گفت: سیاست دیپلماسی دولت دوازدم حمایت و توسعه ای رسانه ای است.
ما در این خصوص قربانی اخبار دروغ و ناصحیح برخی کشورها به ویژه آمریکا بوده ایم اما بعد از مذاکرات 1+5 و به نتیجه رسیدن برجام، این وضعیت تغییر کرد و خبرنگاران زیادی به ایران سفر و واقعیت ها را برای مردم جهان منعکس کردند.
او اظهار امیدواری کرد کشورهای ایران و چین روابط رسانه ای بهتری با همدیگر تجربه کنند و گفت: ما تلاش کردیم مشکلات خبرنگاران چینی تا حد امکان در ایران مرتفع شود و انتظار داریم مشکلات خبرنگاران ایرانی در چین هم از جمله امکان واگذاری پلاک خودرو و همچنین امکان رانندگی با گواهینامه ترجمه شده ایرانی برای آنها مرتفع شود.
هیات رسانه ای متشکل از مدیران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبرگزاری ها و رسانه های ایران صبح امروز /دوشنبه/ به منظور گسترش همکاری رسانه ای دو کشور وارد پکن شد.
سفر 6 روزه هیات رسانه ای کشورمان به سرپرستی محمد جعفر صافی، مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از امروز آغاز شد و تا شنبه آینده ادامه دارد.
در این سفر، اعضای هیات رسانه ای کشورمان ضمن بازدید از برخی اماکن دیدنی و گردشگری پکن، از دفاتر و مراکز تعدادی روزنامه و رسانه ی این کشور نیز بازدید می کنند.
این هیات در نخستین برنامه رسمی خود در چین با علی اصغر خاجی سفیر کشورمان در پکن دیدار و گفت و گو کرد.
بازدید از روزنامه، انتشارات و سایت اینترنتی گوآنگ مینگ و نشست با مسئولان مجموعه؛ آشنایی با روحیه جمهوری خلق چین در جریان برگزاری نوزدهمین کنگره سراسری حزب کمونیست چین و دیدار با مسئولان اداره کل غرب آسیا و آفریقای وزارت امور خارجه چین ازجمله این برنامه ها است.
دیدار با مسئولان دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین، دیدار از مجموعه بین المللی رادیو چین و ملاقات با مسئولان بخش فارسی رادیو بین المللی چین، دیدار از شرکت فیلم سازی چین و بازدید از مجموعه فیلمسازی الکترونیک از دیگر این برنامه ها است.
بازدید از تلویزیون شهر شی ان و شبکه مخصوص جاده ابریشم، بازدید از منطقه صنعتی های تک و تکنولوژی های جدید شهر شی ان و دیدار با اساتید و دانشجویان مرکز پژوهش های منطقه آزمایشی آزاد تجاری یک کمربند یک جاده دانشگاه شی ان جیائوتونگ از دیگر برنامه های هیات رسانه ای ایران به چین است.
بر اساس آمار اداره فیلم، تلویزیون، رادیو، مطبوعات و انتشارات چین در حال حاضر 228 هزار خبرنگار در چین فعالیت دارند که 84 هزار نفر از این افراد برای روزنامه ها و حدود 6 هزار نفر از این خبرنگاران هم در نشریات ادواری فعالیت می کنند.
آمار رسمی اداره مطبوعات نشان می دهد که بیش از دو هزار و 800 نفر از خبرنگاران چین برای خبرگزاری های این کشور کار می کنند که از مهمترین آنها می توان به خبرگزاری شین هوا رسانه رسمی دولت اشاره کرد.
در همین حال 134 هزار نفر از خبرنگاران این کشور در اختیار رادیو و تلویزیون و شرکت های فیلمسازی هستند و یک هزار و 100 نفر نیز در شبکه های خبری آنلاین و اینترنتی فعالیت دارند.
نزدیک به 39 درصد از خبرنگاران چین بین 30 تا 40 سال و حدود 33 درصد هم بین 40 تا 50 سال دارند و 51 درصد از خبرنگاران را مردان تشکیل می دهند.
چین روز هشتم نوامبر (آبان) را به دلیل آنکه انجمن خبرنگاران جوان در چنین روزی در سال 1937 میلادی تشکیل شده، روز خبرنگار نامیده است.
آساق**1904**انتشاردهنده: 1577**حسن حسین زاده

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۹۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت‌های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط» عراق مهیا است

علیرضا فخاری بعد از ظهر شنبه در نشست با «محمدجمیل المیاحی» استاندار «واسط عراق» که در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران و در حاشیه افتتاحیه ششمین دوره نمایشگاه «ایران اکسپو ۱۴۰۳» برگزار شد، با اشاره به اینکه تهران به عنوان مرکز جمهوری اسلامی ایران نزدیک به ۱۰ میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است، اظهار کرد: تهران یکی فشرده‌ترین و خاص‌ترین پایتخت‌های دنیا محسوب می‌شود.

استاندار تهران با بیان اینکه ۳۰ درصد از درآ مد ملی کشور بدون یافته‌های حوزه نفت و انرژی در اختیار پایتخت قرار دارد و ۵۰ درصد از شرکت ها‌ی دانش بنیان ایران در تهران مستقر هستند، گفت: در استان تهران علاوه بر خدمت رسانی به مردم ایران، میزبان اتباع نیز هستیم و نزدیک به ۵۲ درصد از مالیات کشور در تهران وصول می‌شود.

فخاری وجه تمایز استان تهران با سایر استان‌ها را به لحاظ ساختاری و نظام برنامه ریزی، فشردگی جمعیت این استان دانست و افزود: تأمین زیرساخت‌ها و رفع نیازمندی‌ها با توجه به فشردگی جمعیتی در این استان کار آسانی نیست.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده فعالیت‌های استان تهران مربوط به کارخانه‌ها و مراکز تولیدی با ظرفیت ملی است که در این استان مستقر شده اند، عنوان کرد: از صنایع «هایتک» تا خودرو سازی و موضوعات فراگیر همگی سبب شده اند که تهران به عنوان ام القرای کشور مطرح باشد.

فخاری به مقام برتر استان تهران در بخش کشاورزی و حوزه محصولات باغی اشاره کرد و گفت: استان تهران در حوزه تولید محصولات گلخانه‌ای رتبه نخست را دارد.

وی حوزه لبنیات استان تهران را شاخص دانست و افزود: موضوع مهم در تبادلات اقتصادی، شناخت کافی استان‌ها از ظرفیت‌های یکدیگر می‌باشد و در این راستا اگر ما پتانسیل‌ها و نیازمندی‌های استان «واسط» در عراق را بدانیم، بهتر می‌توانیم در این زمینه محاورات طرفین را مورد بررسی قرار داده و پروژه‌ها و برنامه‌های جدید را خلق کنیم.

استاندار تهران ضمن اعلام آمادگی پایتخت برای همکاری در حوزه تعاملات اقتصادی و رفع نیازمندی‌های استان «واسط» عراق گفت: لازم به ذکر است که استان ایلام نیز می‌تواند به عنوان یک استان واسط ظرفیت‌های لازم را میان تهران و «واسط» فراهم کند.

فخاری بر ضرورت ایجاد یک کارگروه مشترک میان استان تهران و استان «واسط» تاکید کرد و گفت: با استفاده از این کارگروه می‌توانیم موضوعات را مورد بررسی قرار داده و موقعیت‌های کاری جدید را احصا کنیم.

استاندار تهران در خصوص درخواست استاندار «واسط» مبنی بر استفاده از تجربیات و ظرفیت‌های استان تهران در خصوص موضوعات شهری «واسط» اظهار کرد: این موضوع بستگی به جغرافیا و شرایط اقلیمی دارد، چرا که «دشت استان واسط» به عنوان یک دشت وسیع با ظرفیت‌های اقلیمی خود قابل توجه بوده و ما مشابه این وضعیت را در استان ایلام و «دشت عباس» و مناطق شمال استان خوزستان داریم و مهم‌ترین موضوع منطقه تأمین آب است که در صورت مدیریت صحیح در تأمین آب، ظرفیت‌های جدیدی را در حوزه کشاورزی خواهیم داشت.

فخاری یکی از زمینه‌های ایجاد اشتغال در استان «واسط» را ایجاد کارخانه‌هایی در حوزه تولید برق اعلام و بیان کرد: تولید سلول‌های خورشیدی یکی از حوزه‌هایی است که می‌تواند ظرفیت‌های لازم را برای برق مورد نیاز تأمین کند.

استاندار تهران با تاکید بر نقش مهم کشاورزی در توسعه اقتصادی، گفت: بر اساس تجربه جهانی صنایع پایین دستی حوزه کشاورزی عنوان نقطه عطفی در حوزه تولیدات و سرمایه گذاری محسوب می‌شوند.

وی همکاری تهران و واسط را یک جریان تاریخ ساز جدید عنوان کرد و افزود: با وجود تمایل دشمنان برای اختلاف اندازی میان دو ملت ایران و عراق باید تلاش کنیم ضمن تداوم اتحاد میان دو کشور دوست و همسایه، شاهد همکاری‌های روز افزون نیز باشیم.

استاندار تهران حفظ استقلال اقتصادی عراق را مهم دانست و عنوان کرد: امیدوار هستیم که در آینده شاهد رفع ظلم آمریکایی‌ها در عراق باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • توریسم درمانی در حال ترک ایران است؛ عراقی‌ها هم دیگر نمی‌آیند
  • حضور رسانه‌های ترکیه در نمایشگاه دستاوردهای نظامی ایران
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • ظرفیت‌های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط» عراق مهیا است
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است
  •  چرا دلار سقوط کرد؟
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • حضور استان فارس در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری