Web Analytics Made Easy - Statcounter

در گفتگویی با محمد اسماعیل سعیدی؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، ایشان از عملکرد موفق شبکه‌های برون مرزی می‌گوید و از مجلس و دولت می‌خواهد تا در رفع کمبودهای مالی این شبکه‌ها برای عملکرد بهتر بیشتر تلاش کنند. جواد عزتی با نوزادی در آغوش و دردسرهای عظیم او این بار میهمان آی فیلم انگلیسی شده است. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ شهرزاد مظفر؛ سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان ایران و دو تن از فوتسالیت‌های بانوی کشور، سوژه مستندی شده اند که آماده پخش از شبکه هیسپان است و شبکه vive ونزوئلا سریال کوچک جنگلی را برای ونزوئلایی‌ها پخش می‌کند تا آن‌ها از این طریق با فرهنگ و تاریخ مبارزات کشور ما علیه استعمار بیشتر آشنا شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:
مجلس و دولت برای رفع کمبود اعتبارات شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی تلاش کنند

سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر عملکرد موفق شبکه‌های برون مرزی صدا و سیما، مشکلات بودجه‌ای را تن‌ها مانع رشد روزافزون این شبکه‌ها دانسته و بر لزوم حمایت مجلس از شبکه‌های برون مرزی در پیش بینی بودجه مناسب جایگاه و تاثیرگذاری آن‌ها تاکید کرد.

محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به شرایط حاضر که بیشتر شبکه‌های خبری دنیا زیر چتر سلطه رسانه‌های غربی و معاند بوده و علیه نظام جمهوری اسلامی و انقلاب برنامه می‌سازند و چهره‌ای غیرواقعی از ایران را به مخاطبان خود نشان می‌دهند و در عین حال هر روز شاهد افزایش شبکه‌های ماهواره‌ای معاند به زبان فارسی هستیم؛ راه اندازی و حضور شبکه‌های برون مرزی برای انتقال و رساندن صدای انقلاب و پیام ملت ایران و اسلام به دنیا را الزامی گریزناپذیر و حتمی دانست.

وی افزود: شبکه‌های برون مرزی صدا و سیما می‌توانند با تولید برنامه‌های جذاب برای مخاطبان خارج از کشور سیاه نمایی‌های رسانه‌های ضد نظام جمهوری اسلامی ایران را خنثی کنند و طبیعی است که اگر نتوانیم به این مهم دست یابیم، ذهنیتی منفی از کشور و مردم مان شکل می‌گیرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین تفاوت اساسی ماهیت نظام جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشور‌ها دارد را در تضاد و تقابل با اهداف نظام سلطه جهانی و صیهونیسم بین المللی توصیف و تصریح کرد: همین امر باعث شده است بیشترین هجمه‌ها نسبت به کشور ما شکل بگیرد؛ لذا بایستی به طور مستمر در فضای افکار عمومی جهانیان حضور داشته باشیم تا حقانیت خود را به اثبات برسانیم.

به گفته سعیدی؛ در فضای رسانه‌ای امروز این ضرورت ایجاب می‌کند که رسانه‌های ما به ویژه شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی بیشتر از گذشته فعال بوده، در توسعه زمینه‌های فرهنگی و علمی کشور کوشا باشند و ظرفیت‌های نهفته در کشور را به دنیا بشناسانند و تبادل فرهنگی و علمی شکل گیرد.

وی همچنین اضافه کرد: یکی از اهدافی که شبکه‌های معاند دنبال می‌کنند آن است که چهره‌ای مشوش از زندگی مردم ایران، انقلاب و اسلام نمایش دهند که ما باید این سیاه نمایی‌ها را با نشان دادن واقعیت ها، خنثی کنیم. این کار هم فقط با استفاده از ذخائر غنی و گران بهای مذهبی فرهنگی، ادبیات و تاریخ گذشتگان‌مان میسر است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: چرا جهان باید با افسانه‌های غیرواقعی کره‌ای آشنا باشد، ولی با اسطوره‌های واقعی ایرانی ناآشنا؟ حال آن که در قالب بازنمایی این اسطوره‌ها و جلوه‌ها و مظاهر امروزی شان است که منش و رفتار ایرانیان بازتاب داده می‌شوند و ما قادریم تا از دریچه رسانه هایمان آن‌ها را در قالب فیلم‌ها و مستندهای جذاب به مخاطبان ارائه دهیم، کما این که ما در بحث نانوتکنولوژی و پیشرفت‌های علمی و فناوری هسته‌ای از بسیاری از کشور‌ها سبقت گرفته ایم که باید این مهم را هم به جهانیان نشان دهیم. چرا باید در اذهان عمومی مخاطبان خارجی کشوری عقب مانده به نظر آییم؟ باید ظرفیت ها، پیشینه و تاریخ، منابع غنی طبیعی کشور که در دنیا بی نظیر است، گونه‌های گیاهی و جانوری منحصر به فرد و ... ایران را به دنیا نشان دهیم.

در بخش دیگری از اظهارات سعیدی آمده است: از آنجا که رسانه‌های معاند و غربی علیه ایران برنامه سازی می‌کنند، باید در شبکه‌های برون مرزی نیز فرهنگ، ادبیات، سبک زندگی ایرانی اسلامی و هنجار‌ها و ارزش‌ها را به نحو زیبا و هنرمندانه به تصویر بکشانیم تا به سمع و نظر مخاطبان غیرفارسی زبان ما رسانده شود.

وی با بیان این نکته که: نگاه من به عنوان یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به فعالیت شبکه‌های برون مرزی ایران یک ضرورت اجتناب ناپذیر است؛ بر آن که این شبکه‌ها در مجموع در تولید برنامه و محتوا به خوبی عمل کرده و موفق بوده اند، تاکید کرده و افزود: تن‌ها نقصان موجود شاید ناکافی بودن اعتبارات لازم است که باید دولت در این بخش به این شبکه‌ها کمک کند. ما در کمیسیون فرهنگی تلاش کرده ایم حمایت‌های مالی از شبکه‌های برون مرزی به شکل منطقی دیده شود، اما به نظرم دولت به دلیل گرایشات سیاسی، مکانیزم تخصیص بودجه را نادیده گرفته است.

این نماینده مجلس در پایان گفت: این یک اصل مسلم است که باید از شبکه‌های برون مرزی حمایت کنیم تا رسالت بزرگی را که بردوش دارند یعنی تنویر افکار عمومی دنیا نسبت به ایران، به نحو احسن انجام دهند. قطعا وقتی نمایندگان مجلس بر ضرورت و لزوم وجود و فعالیت شبکه‌های برون مرزی اشراف داشته باشند، با تعامل و همدلی بیشتری در حمایت از این شبکه‌ها قدم برخواهند داشت.

لازم به ذکر است معاونت برون مرزی صدا و سیما با برخورداری از بیش از ۳۰ رادیو و همچنین شبکه‌های تلویزیونی عمومی نظیر الکوثر، سحر و هیسپان تی وی؛ شبکه‌های تخصصی خبر همچون پرس تی وی و العالم و نیز شبکه تخصصی فیلم و سریال آی فیلم با سه کانال فارسی، انگلیسی و عربی؛ همچنین برنامه‌های وسیع توسعه در قالب راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی هوسا، شبکه فرانسوی زبان و شبکه تلویزیونی روسی و ...، رسالت القای دیپلماسی رسانه‌ای ایران در خارج از مرزهای کشورمان را عهده دار بوده و تریبون رسانه‌ای پیام انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان است.

این در حالی است که فضای رقابتی شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی با شبکه‌های مشابه فعال در طیف جریان‌های معاند رسانه‌ای در جهان و شبکه‌های غربی و. به لحاظ مالی رقابتی نابرابر است و این شبکه‌ها در چند سال گذشته فشار زیادی را به سبب محدودیت‌های بودجه‌ای متحمل شده اند.

مجموعه تلویزیونی «دردسرهای عظیم ۲» توسط شبکه آی‌فیلم به زبان انگلیسی دوبله شده و پس از پایان پخش سری اول آن، برای نخستین بار از ۲۴ آبان روی آنتن کانال انگلیسی شبکه آی‌فیلم قرار خواهدگرفت.

مجموعه تلویزیونی «دردسرهای عظیم ۲» به کارگردانی به‌کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه‌کنندگی مهران مهام ادامه سری اول آن است و پیش از این در سال ۱۳۹۴ از شبکه سه سیما پخش شده است.

در سری دوم سریال ماجراهایی اتفاق می‌افتد؛ با پیدا شدن بچه‌ای در ماشین خانواده لطیف که برای مراسم خواستگاری از شهرستان به تهران می‌آیند و دعوت از خانواده پدری بهار، لطیف و بهار بار دیگر برای ازدواج دچار دردسرهایی می‌شوند. فرحان که خود را مدیون کمک‌های لطیف و بهار می‌داند سعی می‌کند مشکلات پیش آمده برای آنان را حل و فصل کند، اما ...

مهدی هاشمی، فریده سپاه منصور، جواد عزتی، مریم سعادت، حسین محب اهری، پرستو گلستانی، زهره فکور صبور، الناز حبیبی، امیرحسین صدیق، مهران رجبی، امیر غفارمنش، سولماز غنی، مه لقا باقری، شهین تسلیمی، بهشاد شریفیان، اشکان اشتیاق، صفا آقاجانی و محمد مهدی مطلبی بازیگران «دردسرهای عظیم ۲» هستند.

«دردسرهای عظیم ۲» از ۲۴ آبان و پس از پایان پخش سری اول این سریال به جز ایام عزاداری هرشب ساعت ۲۳ به وقت GMT روی آنتن قرار می‌گیرد و بازپخش آن نیز در ساعت‌های ۰۵: ۰۰، ۱۱: ۰۰ و ۱۷: ۰۰ روز بعد خواهدبود.

مروری بر زندگی فوتبالی و غیر فوتبالی «شهرزاد مظفر» به عنوان سرمربی فوتسال تیم ملی بانوان ایران در مستندی به نام «پنجره آبی»، مخاطبان اسپانیایی زبان شبکه هیسپان را با بانوان ورزشکار ایرانی بیشتر آشنا می‌کند.

مستند «پنجره آبی» (The Blue Window) به حاشیه‌های فوتبالی و زندگی سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان ایران به همراه دو تن از فوتسالیست‌های زن ایرانی پرداخته است.

در مستند «پنجره آبی»، کارگردان سعی کرده دوربین خود را در خارج از زمین با خانواده‌های این فوتسالیست‌ها نیز همراه کند تا نشان دهد زنان ایرانی می‌توانند به راحتی به دنبال علایق خود باشند و هیچ تضادی بین ورزش کردن آن‌ها و شرایط اجتماعی کشورشان وجود ندارد.

در این فیلم افراد خانواده این ورزشکاران به ذکر خاطرات خود از حضور این فوتسالیست‌ها در زمین ورزش و در کنار خانواده می‌گویند و ذکر این نکته که آن‌ها در کنار ورزش در سطح تیم ملی توانسته اند به تحصیل خود نیز ادامه دهند و در حال طی کردن مدارج عالیه تحصیلی اند.

«شهرزاد مظفر» به عنوان سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان ایران به همراه نغمه مرادی و لیلا خیاط؛ دو تن از فوتسالیست‌های بانوی کشور؛ سوژه رضا فرهمند کارگردان این مستند ۲۳ دقیقه‌ای هستند.

مستند «پنجره آبی» (The Blue Window) در هیسپان تی وی به اسپانیایی دوبله شده و برای روز دوشنبه ساعت ۷: ۳۰ در نظر گرفته شده است. این مستند در ساعات ۱۴: ۳۰ و ۲۰: ۳۰ همان روز بازپخش می‌شود.

دوبله اسپانیایی این سریال طی همکاری مشترک رایزنی فرهنگی ج. ا. ا. در کاراکاس و شبکه تلویزیونی ایرانی هیسپان تی وی HISPANTV برای پخش در اختیار شبکه تلویزیونی ویوه ونزوئلا قرار گرفته و شامگاه شنبه و یکشنبه هر هفته ساعت ساعت ۲۱ به وقت محلی، به مدت تقریبی ۶ هفته به نمایش گذاشته می‌شود.

سریال ۱۱ قسمتی «کوچک جنگلی» یکی از سریال‌های پرطرفدار تلویزیونی ایران در دهه ۶۰ است؛ که در ژانر تاریخی، حماسی و سیاسی به کارگردانی بهروز افخمی و با حضور جمع کثیری از هنرمندان ایرانی ساخته شده است. در این سریال تلاش می‌شود زوایایی از قیام میرزا کوچک خان جنگلی و مردم گیلان به نمایش درآید.

این سریال در راستای بهره برداری حداکثری از ظرفیت و توانمندی رسانه‌های بومی و ملی کشورهای آمریکای لاتین بمنظور معرفی فرهنگ و تاریخ ایران زمین برای پخش از شبکه ونزوئلایی یاد شده انتخاب شده است و رویکرد ضد استعماری این نهضت و سیر مبارزات تاریخی آن برای بینندگان ونزوئلایی از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است.

تلویزیون ویوه ونزوئلا پیش از این نیز برنامه‌های مختلفی از تولیدات رسانه ملی و هیسپان تی وی را از طریق همکاری مشترک رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کاراکاس و شبکه بین المللی اسپانیایی زبان هیسپان برای شهروندان ونزوئلایی خود به پخش درآورده است که از جمله تازه‌ترین آن‌ها می‌توان به مجموعه مستند «دفاع مقدس» و برنامه آموزشی «فارسی صحبت کنیم» اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۰۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گنج داریوش سوم هخامنشی؛ گنجینه‌ای عظیم که هنوز پیدا نشده است

گنج داریوش سوم هخامنشی که قرار بود برای جمع‌آوری لشکری انبوه توسط او صرف شود، یکی از بزرگترین گنج‌های گمشده ایران محسوب می‌شود.

به گزارش گجت نیوز، اسکندر مقدونی در زمان تسخیر سرزمین‌های پادشاهی هخامنشی و تصاحب غنایم شوش، ایسوس (شهری در ترکیه امروزی)، دمشق و پارسه (تخت جمشید)، بخش مهمی از گنجینه هخامنشیان را به دست آورد؛ اما آنچه که به‌عنوان گنجینه داریوش سوم مانند رازی در دل تاریخ گم شده است، می‌تواند یکی از بزرگترین و ارزشمندترین گنج‌های ایران باشد.

گنج داریوش سوم هخامنشی کجاست؟

اگر از خود می‌پرسید بزرگترین گنج گمشده ایران چیست و مربوط به کدام دوره است؟ یک پاسخ ممکن برای این سوال می‌تواند گنج رازآلود و گمشده داریوش سوم، آخرین پادشاه هخامنشی باشد.

تردیدی نیست که اگر داستان گنجینه آخرین پادشاه هخامنشی واقعیت داشته باشد، این گنج می‌تواند یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین گنج‌های ایران باشد.

گنجینه داریوش، ثروت تاریخی خاندان هخامنشیان بوده که در طول سال‌ها جمع‌آوری شده بود و اگرچه اسکندر بخش‌هایی از آن را تصاحب کرد، اما داریوش سوم در جریان فرار خود بخش عمده آن را با هدف تشکیل ارتشی بزرگ برای مقابله با اسکندر حمل می‌کرده است.

داریوش سوم کیست و چگونه به پادشاهی رسید؟

داریوش سوم معروف به دارا، آخرین پادشاه شاهنشاهی هخامنشی محسوب می‌شود که از ۳۳۶ تا ۳۳۰ قبل از میلاد سلطنت کرد. او فرزند آرشام و سی‌سی گامبیس و آخرین پادشاه رسمی هخامنشی بود.

داستان داریوش سوم در زمان پادشاهی اردشیر سوم آغاز می‌شود. بنا بر اسناد تاریخی، در زمان آغاز سلطنت اردشیر سوم و تصمیم او برای حذف دیگر شاهزادگان رقیب، خبری از داریوش نبود و این می‌تواند حاکی از این باشد که نقش و رده داریوش در آن زمان چندان حائز اهمیت نبوده است.

با وجود این، شاهزاده جوان هخامنشی در نبرد با کادوسیان توانایی‌های خود را اثبات کرد؛ به‌نحوی که اردشیر سوم، داریوش را دلیرترین پارسیان نامید و به مقام ساتراپی ارمنستان برگزید.

بعدها اما، باگواس، وزیر بزرگ دربار هخامنشی، اردشیر سوم را مسموم کرد و پسرش ارشک را بر تخت نشاند. طولی نکشید که وزیر خائن ارشک را هم مسموم کرد و تصمیم گرفت ساتراپی ارمنستان یعنی داریوش را بر تخت بنشاند تا بتواند او را بازیچه کرده و کنترل کند. باگواس اما به خواسته خود نرسید و این داریوش سوم بود که وزیر خائن را به قتل رساند.

در سال ۳۳۰ پیش از میلاد و در شرایطی که پادشاهی هخامنشی بعد از دو شکست پیاپی در نبرد با اسکندر، در خطر سرنگونی توسط ارتش مقدونی قرار داشت، داریوش تصمیم گرفت در هگمتانه در ماد، ارتش بزرگ دیگری برای نبرد با اسکندر تشکیل دهد. اما حمله اسکندر به این سرزمین، نقشه داریوش را عقیم کرد و به همین دلیل شاهنشاه با برادرزاده‌اش به نام بسوس و جمعی از بزرگان هخامنشی از ری به سمت شرق حرکت کرد.

در مسیر و در حوالی دامغان، بسوس از ترس نزدیک بودن لشکر مقدونی به شاه خیانت کرده، او را زخمی کرد و به باختر رفت تا به عنوان اردشیر پنجم، پادشاه جدید هخامنشی حکومت کند.

از سوی دیگر و در همین شرایط، اسکندر به کاروان داریوش سوم رسید؛ اما در این زمان شاهنشاه فوت کرده بود. پس او برای مشروعیت بخشیدن به فتوحات خود، ابتدا جسد شاه را با احترام و تشریفات دفن کرد و سپس به تعقیب بسوس یا اردشیر پنجم رفت تا او را مجازات کند.

ماجرای گنج داریوش سوم چیست؟

بنا بر اسناد تاریخی، اسکندر در پارسه حدود ۹ هزار تالنت طلا و ۴۰ هزار تالنت نقره به دست آورد. تالنت در معیارهای وزنی امروزی، چیزی برابر با ۲.۲۶ کیلوگرم است و با این اوصاف باید گفت اسکندر از تنها یکی از شهرهای بزرگ پادشاهی هخامنشی، حدود ۱۰۰۰ تن جوهرات و غنیمت به‌دست آورد.

دیودور سیسیلی، مورخ مشهور یونانی در این‌باره نوشته که اسکندر بعد از تصرف پارسه، غنیمت‌ها را بر بیش از ۳ هزار شتر بارکش و ۱۰ هزار جفت قاطر (یعنی ۲۳ هزار حیوان بارکش) سوار کرد و به کشور خود برد.

با وجود این، همه این‌ها تنها بخشی از ثروت بی‌کران پادشاهی هخامنشیان بود؛ چرا که داریوش سوم قبل از رسیدن اسکندر به پارسه، با کاروانی از گنجینه‌های مهم به پایتخت تابستانی قلمرو خود یعنی هگمتانه رفت.

گفته می‌شود داریوش سوم پیش از مرگ و در شرایطی که احساس خطر کرده بود، دستور داد تمام طلاها، نقره‌ها و اشیای قیمتی را در اطراف این شهر دفن کنند. این موضوع سبب شد تا اسکندر بعد از تصرف هگمتانه، هیچ اثری از گنج بزرگ داریوش سوم پیدا نکند.

به‌گفته پژوهشگران تاریخ، گنج داریوش سوم چیزی معادل نیمی از کل دارایی خاندان هخامنشی بوده و قرار بوده برای بازسازی ایران و جمع‌آوری یک لشکر بزرگ برای مقابله با اسکندر صرف شود.

لازم به ذکر است، تمام تلاش‌ها برای یافتن گنج داریوش سوم تا امروز بی‌نتیجه بوده و هیچ‌کس نتوانسته رد یا نشانی از آن پیدا کند.

دیگر خبرها

  • فوتسالیست های ایران جوایز را درو کردند؛ احمد عباسی آقای گل، محمدی بهترین دروازه بان
  • رسانه‌های بیگانه چگونه زنان را عامل رسیدن به اهداف خود می کنند؟
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • مراسم معارفه رایزن فرهنگی جدید ایران در ونزوئلا
  • حضور ۱۹ شبکه خارجی در آیین روز خلیج‌فارس در بوشهر
  • سلام دختران فوتسالیست چادرملو به لیگ برتر
  • زندانیان ونزوئلا در تلاش برای فرار از زندان از ایستگاه پلیس سر در آوردند (فیلم)
  • ظرفیت‌ها و فرصت‌های عظیم موجود در استان فارس معرفی شود
  • گنج داریوش سوم هخامنشی؛ گنجینه‌ای عظیم که هنوز پیدا نشده است
  • سوپرگل فوتسالیست ایرانی که آسیا را به هم ریخت (فیلم)