مهمترین اصل برای مبارزه با فساد شفاف سازی است
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۱۸۵۷۸
عضوشورای اسلامی شهراصفهان گفت: کشور ایران طی دوران های مختلف با مسئله فساد مواجه بوده و برهمین اساس تمام کارشناسان حوزه سیاسی تاکید می کنند مهمترین اصل برای مبارزه با فساد شفاف سازی است.
به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی مقدری دربرنامه تلویزیونی (اینجا اصفهان) اظهارکرد: یکی ازمحورهای اصلی شورای اسلامی شهر اصفهان تحقق شفافیت شیشه ای در شهرداری و مبازره با فاسده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به اینکه این دیدگاه مبتنی بر یک گفتمانی است که در دنیای امروز به عنوان یک حکمرانی خوب از آن یاد می شود، گفت: اگربخواهیم ابر چالش های ایران را بررسی کنیم می بینیم که با کم رونقی اقتصاد وعدم سرمایه گذاری در کشورمواجه هستیم.
عضوشورای اسلامی شهراصفهان عنوان کرد: براساس مطالعات نهادهای بین المللی یکی ازعلل عدم سرمایه گذاری و فرارسرمایه گذار از شهرها وجود فساد و فقدان شفافیت است.
مقدری با تاکید براینکه طبق آمارهای موجود هرساله در دنیا نزدیک به یک میلیارد و۶۰۰ میلیون دلار رشوه پرداخت می شود، اضافه کرد: همچنین نزدیک به بیش از ۲ میلیارد دلار از سرمایه کشورها مفقود می شود.
مهمترین اصل برای مبارزه با فساد شفاف سازی است
وی با بیان اینکه ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد بنیان اساسی سرمایه گذاری و ایجاد کسب وکار جدید است، تصریح کرد: کشور ایران نیز در طول دوران های مختلف با مسئله فساد مواجه بوده و برهمین اساس تمام کارشناسان حوزه سیاسی تاکید می کنند مهمترین اصل برای مبارزه با فساد شفاف سازی است.
عضو شورای اسلامی شهراصفهان تاکید کرد: باید تمام ساز و کارها و اطلاعات و برنامه ریزی ها برای شهروندان و ذی نفعانی که قصد دارند در حوزه های فرهنگی و اجتماعی ورود پیدا کنند، مهیا شود، از این رو اعضای دوره پنچم شورای شهر اصفهان از ابتدای آغاز فعالیت خود چندین گام بزرگ برای شفافیت سازی برداشته اند.
وی ادامه داد: در شورای شهر هر شهری مسایلی رد و بدل و در مورد موضوعاتی که با سرنوشت یک شهرمربوط است، تصمیم گیری می شود از همین رو تصمیم گرفته شد تا جلسه علنی شورای شهر هرهفته به صورت زنده پخش شود و امیدواریم در آینده جلسات کمیسیون ها نیز به صورت زنده برای شهروندان پخش شود.
طرح تشکیل کمیسیون شفافیت و نظارت در شورای شهرتنظیم شد
مقدری ادامه داد: همچنین برای تحقق شعارشفافیت، طرح تشکیل کمیسیون شفافیت و نظارت در شورای شهرتنظیم شد که فرایند آیین دادرسی خود را دارد و باید در آیین نامه های مرتبط با شورا بررسی شودکه امیدواریم در آینده نزدیک این کمیسیون به دیگرکمیسیون ها اضافه شود.
عضو شورای اسلامی شهراصفهان اظهار کرد: این کمیسیون تمام فرایندهای مبتنی بر تصمیم گیری در شهر را پایش و سازه و کارهای دانش شفافیت را برای شهر فراهم می کند.
وی با بیان اینکه شهردار اصفهان طی ۲ هفته گذشته دستور اجرای قانون انتشار دسترسی آزاد به اطلاعات را صادر کرده است، عنوان کرد: در همین راستا در دوازدهمینجلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان طرحی تصویب شد که برون مایه این طرح ۳ ماده ای بود.
شهردار برای اولین برای بار در ایران مشارو مبارزه با فاسد و امور شفافیت منصوب کرد
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه در ماده ۳ این قانون شهردارمکلف شده که در بهمن ماه هرسال گزارش اقداماتی که در راستای گسترش شفافیت و مبارزه با فاسد در شهرداری، سازمان ها و شرکت ها انجام داده را برای شهروندان و صحن رسمی شورا گزارش دهد، تاکید کرد: همچنین شهردار برای اولین برای بار در ایران مشاور مبارزه با فاسد و امور شفافیت را منصوب کرد.
وی با بیان اینکه درکمسیون فرهنگی اجتماعی شورا ۱۲ الی ۱۳ اولویت تدوین شده است، گفت: یکی از این اولویت های این کمیسیون ایجاد فضای نقد و بیان آزاد رسانه های شهرداری است؛ البته در دوره های گذشته رسانه های شهرداری تریبون روابط عمومی شهرداری و شورای شهر بوده اند.
عضو شورای اسلامی شهراصفهان در بخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به احیا و بدنه سازی محور چهارباغ عباسی اضافه کرد: یکی از مباحث اصلی این دوره شورای شهر، چگونگی احیای چهارباغ است، از همین رو اعضای کمیسیون فرهنگی اجتماعی در محور چهارباغ حضور یافته و بررسی های لازم را انجام دادند.
مقدری با انتقاد از اینکه در دوره گذشته شورای شهر بدنه شرقی چهارباغ به خوبی بررسی نشد، گفت: در حین ساخت پروژه بدنه سازی شرق چهارباغ با یک شرکت مشاور قرار داد بسته شده تا حوزه مطالعاتی آن را دنبال کند و زمانی که پروژه تقریبا ساخته شده بود مشاور ورود پیدا می کند، اما براساس نظر مشاور این مجموعه را می توان از نظر سازه ای و زیبا سازی احیا کرد.
چهارباغ عباسی از هویت فرهنگی، هنری و گردشگری خود دور شده است
وی با اشاره به اینکه اگر به اسناد تاریخی چهارباغ توجه شود، می بینیم که چهارباغ یکی از فضاهای فرهنگی و پاتوق جریان های فکری و اندیشه های فرهنگی اصفهان بوده است، تصریح کرد: این روزها چهارباغ عباسی از هویت فرهنگی، هنری و گردشگری خود دور شده و با وجود آنچه تا نیم قرن گذشته بوده، اکنون تبدیل به محوری سرشار از آلودگی های بصری و فرسودگی شده است.
عضو شورای شهر ادامه داد: امروز چهارباغ عباسی تنها، خیابانی با کاربریهای تجاری است که به ارزان فروشی و عرضه محصولات درجه چندم و بی کیفیت میپردازند؛ علاوه بر آن بخش قابل توجهی از مغازهها به خصوص در طبقات دوم و سوم پاساژها و مجتمعهای تجاری یا خالی از فعالیت شده و یا تبدیل به انبارهای سوت وکور گشته اند.
مقدری تصریح کرد: در حالی که چهارباغ عباسی پر است از جواهراتی که گرچه گرد پیری و فرسودگی بر آنها نشسته، اما با اندکی توجه و یک گردگیری کوچک میتواند همچون گذشته بدرخشند.
وی با تاکید بر تجدید حیات چهارباغ، گفت: ما چهارباغ را برای انجام فعالیت های فرهنگی، هنری و سیاحتی می خواهیم و بی شک شهروندان زمانی که از دروازه دولت تا چهارباغ قدم می زنند، با اتفاقات فرهنگی همچون تئاتر خیابانی، موسیقی خیابانی، تعزیه، پردهخوانی روبه رو می شوند.
عضوشورای اسلامی شهر اصفهان با ابراز امیدواری از اینکه در آستانه نوروز امسال عملیات عمرانی مترو و ایستگاه های مترو چهارباغ تکمیل شود، تاکید کرد: اگر مسائل مالی برطرف شود چهارباغ به پیاده رو و دوچرخه سواری تبدیل می شود.
مقدری با تاکید بر اینکه شهرداری در محور چهارباغ خیلی فضاهای ساخت ساز ندارد، افزود: براین اساس کمیسیون فرهنگی اجتماعی جلسات متعددی با مسئولان سینمای حوزه هنری برگزار و به یک تعامل مشترک دست پیدا کرده است.
در فروردین سال ۹۷ بزرگترین پردیس سینمای اصفهان در اختیار شهروندان قرار گرفته می شود
وی تاکید کرد: سینمای متروکه خانواده به پردیس تبدیل و دارای ۴ سالن سینما است و این مهم باعث شده تا تمام سانس های سینما تکمیل و درآمد خوبی کسب کرده است.
عضوشورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: بدون شک در فروردین سال ۹۷ بزرگترین پردیس سینمای اصفهان را با مشارکت حوزه هنری در سینما ساحل خواهیم داشت که ۵ سالن جدید با ظرفیت هزار و ۷۰ نفر را دارد.
مقدری با اشاره به اینکه در سال ۹۷ سینما ایران به پردیس تبدیل می شود، عنوان کرد: همچنین سینما سپاهان به یک پردیس و دارای ۳ سالن می شود.
وی با بیان اینکه انقلابی در سینما فلسطین و سپاهان از نظر کیفیت دیجیتالی تصویر و صدا برپا شده است، ادامه داد: تا پایان فرودین ماه سال آینده با احتسابپردیس ساحل، حدود ۱۴۰۰ سالن در اختیار شهروندان قرارمی گیرد.
عضوشورای اسلامی شهراصفهان خاطرنشان کرد: پایان سال ۹۷ سینمای اندیشه و سینمای سپاهان شهر با ۱۴۰۰ ظرفیت در اختیار شهروندان قرار داده می شود.
مقدری در ادامه با اشاره به انرژی های پاک گفت: در روز یکشنبه هفته جاری مرکز پژوهش های شورای شهر (طرح اصفهان شهر خورشیدی) را در صحن علنی شورای شهر را اعلام و با اکثریت آراء این طرح موافقت شد.
وی تاکید کرد: با توجه به بررسی ها شهرداری اصفهان در طول سال ۹۲ کیلو وات برق به ارزش ۱۱ میلیارد تومان مصرف می کند.
عضوشورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه بخش زیادی از آلودگی شهر اصفهان ناشی از حمل و نقل سفرهای شهری است، تاکید کرد: در معاونت حمل و نقل و ترافیک فعالیت های مطالعاتی خوبی برای کاهش آلودگی انجام شده است.
مقدری خاطرنشان کرد: نگاه به انرژی های پاک یکی از اولویت های اصلی مدیرت شهری است.
قرار دادخرید ۳۵۰ اتوبوس یور ۵ بسته شد
وی با تاکید بر اینکه در صدد برداشتن تا ۳ گام اساسی برای حوزه حمل و نقل عمومی شهر اصفهان هستیم، گفت: براین اساس مترو در اولویت قرار دارد و تا آستانه نوروز ۹۷ خط یک مترو و ۳ ایستگاه انقلاب و دورازه دولت و چهارباغ بالا تکمیل می شود.
عضو شورای شهر اصفهان یادآور شد: همچنین درهفته گذشته قرار دادخرید ۳۵۰ اتوبوس یور ۵ منعقد شد.
ویبا اشاره به اینکه در گذشته سرانه دوچرخه در اصفهان ۸ درصد بوده اما در حال حاضر این سرانه کمتر از ۴ درصد شده است، گفت: امیدواریم سرانه دوچرخه در شهر افرایش یابد.
منبع: ایمنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۱۸۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفافسازی کند
حسین قره: آقایان در تلویزیون که خیال خودشان را راحت کردهاند، انگار وقت و زمان و گوش و چشم سایر حواس و قوای فاهمه و... که مخاطبان دارند، مِلک حضرتشان است و تصمیم و کنترلش با خودشان نیست، اخیراً هم که دیگر تبلیغ نمیسازند، در واقع خود آگهیها به سریال وسط فوتبال و سریال و... تبدیل شده است، شاید مخاطب یادش برود که داشت چه میدید و البته دیده شده بعضی از مواقع خود پخش هم یادش رفته و رفتهاند برنامه بعدی.
تلویزیون شفافسازی کنداگر مخاطب تلویزیون باشید گاهی آن قدر تبلیغات طولانی است که نسبت به زمان پخش و قیمت ثانیه و دقیقه تبلیغات در تلویزیون این شائبه برایتان پیش میآید که صداوسیما در شکل کلی سهامدار آن کالا و خدمات است؛ چون واقعاً خارج توجیه است، مثلاً فرض بفرمایید یک نوعی از چرخگوشت (تعمداً اسم و اصل برند و کالا را نمیگویم) هست که شما هر وقت تلویزیون را روشن کنید اول تبلیغکنندگان آن را میبینید. اگر یک برند برنامه بلندمدتی داشته باشد که هر خانواده ایرانی (حدود ۲۵ میلیون خانوار) یکی از این وسیله را داشته باشند، حتی اگر ۸۰ درصد سود حاصل از هر دستگاه را صرفه تبلیغات تلویزیونی کند باز هم باتوجهبه ساعات پخش در میانبرنامهها یا بین نیمههای فوتبال و... توجیه اقتصادی ندارد، آخر تبلیغات حاصل عدد و رقم است، یک برند این میزان از سود را هزینه میکند تا این میزان از بازار هدف محصولاتش را بخرند، آخر تکمحصولی که بازار جهانی هم ندارد، این همه تبلیغ را با چه توجیه اقتصادی انجام میدهد. مگر اینکه مثلاً در آغاز سال با بخش آگهی تلویزیون یک قرارداد کلی بسته شده باشد که مثلاً N هزار ساعت بخش در سال به قیمت N میلیارد تومان و گرفتن دو نوع تخفیف، یکی از بابت این که کالا موردبحث تولید ایرانی است و حمایت از بازار داخلی است و دیگر اینکه چون قرارداد موردی نیست و کلی و سالانه است.
همینجا چند سرفصل وجود دارد که میشود درباره آن صحبت کرد. یک اینکه تقریباً قریب بهاتفاق تبلیغات این چنینی را چند بازیگر و احتمالاً یک شرکت تبلیغاتی میسازند، پرسش اول این است، آیا محدودیتی و رانتی خاص برای سازندگان تبلیغات وجود دارد یا نه تصادفاً این اتفاقات رقم خورده است.
دوم اینکه اگر محدودیتی نیست آیا چنین شرایطی برای همه تولیدکنندگان ایرانی وجود دارد. اگر چنین است آیا تلویزیون فراخوانی عموماً داده است که شرایط برای همه کالاها و همه بازارها و خدمات وجود دارد و میتوانند از این بستر استفاده کنند. اگر این فراخوان داده شده و اگر شرایط برای همه یکسان است، در بازار تولید داخلی هیچ برند دیگری تمایل به این همه ساعت پخش ندارد؟ که این خود چند سرفصل دیگر را باز میکند که آیا برندها و تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدهاند که همین میزان هم هزینه کردن در تلویزیون گران است و بازگشت سرمایه ندارد چرا که سرمایه گرانبهای اجتماعی تلویزیون ریزش داشته است.
فقط یک نکته دیگر میماند که در شرایط اجتماعی امروز و مسئله زنان به کار با مداقه نیاز دارد، آقایان ابتدا و میان و انتهای بعضی از برنامههای گفتوگومحور درباره زنان، تبلیغاتی را نشان میدهند که دغدغه زنان خانهدار این سرزمین خلاصه میشود در پوره سیبزمینی، این هم سطح سلیقه و دغدغه و بلندنظری، واقعاً خود حماسه است. (تأکید میکنم که آن تبلیغات میتواند در برنامههای آشپزی و یا سرگرمی محور پخش شود؛ ولی بعد از هر برنامههای منظور است.)
دوباره و بلکه شاید دوباره باید تأکید کنم که صداوسیما به دلیل اختصاص بودجه ملی - که امسال ۲۴ هزار میلیارد تومان به آن اضافه شده است - باید نسبت به تمام کنشها و واکنشها، برنامهسازیها، تولیدات و... پاسخگو به ملت باشد. اگر تلویزیون خصوصی بود یا همچون شبکه نمایش خانگی منبع مالش از بخش خصوصی تأمین میشد، این همه تأکید لازم نداشت و آقایان جبلی و جلیلی که بر مسند و صندلی یگانه رسانه ملی نشسته تکیه زدهاند باید برای تکتک اقدامات پاسخگو باشند.
هنرمندان و فاجعه تبلیغات در شبکه نمایش خانگی و سینماهمانطور که همه میدانیم، بسیاری از هنرمندان و نویسندگان و... حوزه سینما چشم و دل از تلویزیون بریدهاند و به سینما و شبکه نمایش خانگی پناه بردهاند و ناگفته نماند که هنرمندان ترازی هم چشم و دل از همه چیز شستهاند و در سکوت نشستهاند. شاید توجیه بسیاری این است که «به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل». بههرتقدیر کار ما قضاوت نیست و هر که هر چه خود میخواهد همان میکند؛ اما نکته کجاست، در شبکه نمایش خانگی و سینما که بخش خصوصی دستی در تولید آن دارد برای تأمین هزینه یا نیاز به سرمایهگذاری دارد که نیتش سود کم و حضور در خلق هنر است و یا نه سرمایهگذاری که مثل هر تجارت و بازار و صنعتی به دنبال سود مکفی و بهاندازه سرمایه است. بماند که هر کدام باشد مهم نیست مهم ارائه هنرمندانه تبلیغات در آثار است. این مسئله و پدیده هم مختص ما نیست، همه جهان گرفتار این نوع تولید تبلیغات هستند. این چرخه که باید کالای تولیدشده به دست مصرفکننده برسد و آن را مصرف کند که چرخه تولید دوباره بچرخد، هر چه هست فعلاً سرنوشت این عصر است؛ اما نوع ارائه آن بسیار مهم است.
تبلیغات گل درست حتی گرفتاری بزرگترین هنرمندان تاریخ معاصر بوده و هست. بهخاطر دارم در یک نشست کارگردان فقید و بزرگ تئاتر جهان، پیتر بروک در زمان بخش یکی از جسورانهترین آثارش (مهابهاراتا) در تلویزیون همین مشکل را داشته که هر ۱۵ دقیقه آن فیلم تئاتر قطع و برنامه به بخش آگهی میرفته است. این قطع حس و حال و هوا برای یک فیلم تئاتر و مخاطب و تولیدکنندگان آن عذابآور بوده و پیتر بروک صحبت میکند و از سرمایهگذاران و گروههای تبلیغاتی میخواهد که اطلاعاتشان را در آخر و حتی تیتراژ بیاورند؛ ولی حس تماشاچی را در میانه اثر قطع نکنند. (نقل به مضمون عرض کردم؛ چون سالها پیش این ویدئو را دیدیم.)
قاعده سریال ها و پخشهای جهانی و تلویزیونها خصوصی این است که هر ۲۰ دقیقه فرصتی یک تا دودقیقهای به آگهی داده شود؛ اما اینکه در سریالی که هنرمندان برجسته در آن هستند به درودیوار آن تبلیغات چسبیده باشد و حتی در یک سریال مثلاً ساختمان مرکزی شرکت تبلیغکننده دیده شود... (باز هم تأکید میکنم که از ارائه مصداقی واقعی پرهیز دارم) دیگر فاجعه گل درشتی است و از خارج از عرف تمام درسهای تبلیغات است و قطعاً به ضدتبلیغ تبدیل میشود.
تبلیغات در عصر جدید با هنر گرافیک که هنری بصری است گره میخورد، مختصر و موجز و متناسب و با احترام به شعور مخاطب. اینکه در همه جای یک سریال نمای نزدیک بازیگر و سرش باشد و پشت سرش فلان شامپو که واقعاً ضدتبلیغ است. یکی از شروط استمرار یک هنر احترام به مخاطب است و هنرمندان آفرینشگر نباید اجازه دهند که تبلیغات غیرهوشمندانه و گل درشت به اعتبار آنان ضربه بزند.
توجه به تولید ملی و بهرهمندی تولیدکنندگان که سالانه میلیونها نفر از خدماتشان استفاده میکنند کار بسیار خوبی است، تبلیغات چنین پدیدهای است، اما استفاده در حد فوق ابزار و بیاحترامی به مخاطب را باید خود هنرمندان فکری برایش بکنند. هنرمندانی که کار تبلیغات میکنند باید سرمایهگذاران را توجیه کنند که چه چیزی برای آنان مناسب است. تندادن تمام به خواسته سرمایهگذار که احتمالاً خواستهای داشته و اصرار دارد که در چنین شرایط اقتصادی پر ماجرایی سرمایهگذاریاش حداکثر سود را داشته باشد باید با قواعد هنر هم بخواند، برای اعتبار برندی که ساخته است حداقل بپذیرد که ارائه هنرمندانه کالا و خدمات برندش برای شرکت و تجارتش سودی بلندمدت خواهد داشت.
تبلیغات محیطی که در اختیار سینما و شبکه نمایش خانگی است هم یکی از سرفصلهایی است که میتوان درباره آن نوشت که در این کوتاه نوشته نمیگنجد.
۵۷۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902705