Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیراز – ایرنا – بررسی راهکارهای افزایش کارایی مساجد، حسینیه ها و تکایا موضوع محوری نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس بود که برای نخستین بار با حضور اسماعیل تبادار استاندار این استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تاکید بر بهره گیری از ظرفیت های مساجد در حوزه های فرهنگی و اجتماعی و ایجاد فضای جذاب و پرنشاط برای تقویت حضور جوانان از محورهای مشترک سخنان مسئولان حاضر در این نشست بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


** بهره گیری از ظرفیت مساجد برای کاستن از آسیب های اجتماعی
استاندار فارس شامگاه یکشنبه 21 آبان ماه جاری در این نشست، فراوانی حضور مردم در مساجد را از نشانه های دینداری در جامعه خواند و گفت: نگاه به مسجد باید جامع باشد چرا که در ارکان دین ما از بدو امر تاکنون، مسجد مرکز عبادی، سیاسی و فرهنگی بوده است.
تبادار افزود: از ظرفیت های این مکان مذهبی باید در راستای تقویت فعالیت های فرهنگی و قرآنی و کاستن از آسیب های اجتماعی بهره گرفت.
استاندار فارس در ادامه پیشنهاد کرد که برای بررسی راهکارهای رونق مساجد در این استان، یک اتاق فکر تشکیل شود.
وی همچنین احصای شمار مساجد فعال استان در زمان برپایی نماز جماعت صبح را در ارزیابی وضعیت کنونی موثر دانست و گفت: بین تحجر و تجدد راه میانه ای وجود دارد که می تواند رونق را در مساجد ایجاد کند و از این رو مبلغان دینی باید زبان جذب داشته باشند.
تبادار افزود: یکی از دلایلی که جوانان کمتر در مساجد حضور می یاببند اینست که درس زندگی کمتر در مساجد گفته می شود و به قدری احکام بسنده شده است.
استاندار فارس بیان کرد: مسجد تنها مکانی است که سلیقه در آن جایگاهی ندارد و هر سلیقه، ایده ای و تفکری می تواند در مساجد باشد و از این رو نشان می دهد که مساجد مربوط به جناح خاصی نیست.
تبادار در ادامه از حوزه های علمیه و سایر نهادهای متولی اعزام مبلغ خواست تا مبلغان و استادان برجسته را به شکل دوره ای به مساجد اعزام کنند.
** بهره گیری از 42 درصد ظرفیت مساجد استان در امور فرهنگی
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس که سخنانش آغازگر نشست شورای فرهنگ عمومی استان بود در گزارشی از وضعیت فعالیت مکان های مذهبی اسلامی در این استان گفت: هفت هزار و 128 مکان مذهبی در این استان وجود دارد که از این تعداد، پنج هزار باب مسجد، یک هزار و 178 امامزاده و یک هزار و پنج باب حسینیه، فاطمیه، تکیه و مهدیه است.
حجت الاسلام محمد رضایی وجود متولیان مختلف درحوزه مساجد را زمینه ساز موازی کاری و پراکندگی فعالیت ها و دست نیافتن به نتیجه مطلوب دانست.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه، در شیراز 352 مسجد و 126 امامزاده و مهدیه وجود دارد که 42 درصد آنها دارای کلاس قرآن هستند.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس گفت: نماز جماعت صبح در 28 درصد مساجد استان، نماز جماعت ظهر و عصر در 45 درصد آنها و نماز جماعت مغرب و عشا در 65 درصد مساجد استان اقامه می شود.
به گفته این مقام مسئول، یک مسجد به ازای هر 900 نفر در فارس یک مسجد وجود دارد که این آمار در برخی نقاط استان متفاوت است و به ازای هر سه هزار نفر جمعیت منطقه همجوار، یک مسجد فعال است.
** ضرورت تقویت حضور جوانان در مساجد
سخنان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در نشست شورای فرهنگ عمومی استان نیز با تاکید این مقام مسئول بر تقویت حضور نسل جوان در مساجد همراه بود.
هادی پژوهش جهرمی گفت: در بیشتر مساجد، افراد میانسال و مسن تر برای نماز جماعت حضور پیدا می کنند وحضور جوانان کمرنگ است، از این رو، باید طرح های ابتکاری برای جذب جوانان و نوجوانان در سطح استان تسری یابد.
وی اظهار کرد: به عنوان نمونه، در مسجد شکرالله پشت ارگ کریمخان زند و مسجد امام حسین (ع) در خیابان فلسطین، برنامه های بسیار جذابی از سوی بسیج و سپاه طرح ریزی شده است که موضوع هایی مانند مهارت های زندگی و هنر را نیز در بر می گیرد و در مجموع، مدیریت فعالیت ها با جوانان است؛ حتی آنها برای دعوت از خطیبان دینی اقدام می کنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس بیان کرد: از محل اعتبارات ساماندهی آسیب های اجتماعی، در نظر است که این فعالیت ها در 10 مسجد واقع در مناطق حاشیه شهر شیراز شکل گیرد.
** مسئولان بیشتر به مسجد بیایند
در این نشست، دیدگاه های مختلفی درباره راهکارهای تقویت حضور جوانان و بهره گیری از ظرفیت های مساجد در حوزه های فرهنگ و اجتماع مطرح شد.
مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد فارس در این باره گفت: مساجد باید به کارکرد اصلی خودش برگردد چرا که مسجد در صدر اسلام پایگاه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بوده است.
حجت الاسلام حسین امیدی افزود: با توجه به جایگاه و اهمیت مساجد در دین اسلام، انتظار است که مسئولان بیشتر در مساجد حضور پیدا کنند چرا که نفس حضور یک مسئول در مسجد، می تواند کارها را رونق دهد و باعث جذب جوانان به مساجد شود.
مسئول نمایندگی خبرگزاری شبستان در استان فارس، تشکیل کارگروهی با حضور متولیان حوزه مساجد در استان را خواستار شد و گفت: پیگیری ایده هایی همچون کارآفرینی در مساجد می تواند مشکلات مالی فراروی این مکان های مذهبی را رفع کند و از سوی دیگر، در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز هست.
ارائه اینترنت رایگان بیسیم به نمازگزاران، تقویت فعالیت ها در حوزه شبکه های اجتماعی و دعوت از جوانان برای حضور در مساجد، در نظر گرفتن مکان بازی کودکان و خروج مدیریت مساجد از مدیریت کلیشه ای و سپردن امور به دست نسل جوان از دیگر پیشنهادهای طرح شده از سوی مسئولان حاضر در این جلسه بود.
بهره گیری از فضای مساجد برای راه اندازی کتابخانه های محلات، ارائه مشاوره در راستای تحکیم خانواده و مدیریت کمک به فقرا و نیازمندان مناطق همجوار نیز شورای فرهنگ عمومی استان فارس مورد بحث و تبادل نظر قرار گفت، نشستی که به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای نخستین بار در چهار سال گذشته به موضوع مسجد اختصاص یافته بود.
به گفته بهزاد مریدی دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس، دستور کار جلسه های این شورا یکشنبه هر هفته با حضور صاحب نظران حوزه فرهنگ استان مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و موضوع های محوری این جلسه ها را این اتاق فکر مشخص می کند.
وی همچنین گفت: بررسی شیوه های افزایش کارایی مساجد، حسینیه ها و تکایا دستور کار جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس که قرار بود در سفر یک ماه گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شیراز برگزار شود اما به دلیل کسالت آیت الله اسدالله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز برگزار نشد.
نشست شامگاه یکشنبه شورای فرهنگ عمومی استان نیز در غیاب امام جمعه شیراز و رئیس این شورا و همراه با آرزوی سلامتی برای آیت الله ایمانی به پایان رسید.
9873/ 2027
گزارشگر: محمد امین افشارپور ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۱۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام ۲۴ هزار مادر دارای سه فرزند در طرح بیمه رایگان

مدیر کل بیمه اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر فارس در گفتگوی اختصاصای با خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، گفت: تاکنون ۲۴ هزار مادر غیر شاغل داری سه فرزند در استان فارس، بیمه شده اند و نام نویسی بیمه رایگان بازنشستگی مادران روستایی و عشایری هم تا پایان اردیبهشت ادامه دارد.
حسن کمالی افزود: در این طرح مادران خانه‌دار ساکن در مناطق روستایی و عشایری دارای سه فرزند و بیشتر که تاریخ تولد فرزند سوم آنها فروردین ۱۳۹۶ به بعد باشد به صورت رایگان و کمک ۱۰۰ درصدی دولت بیمه می‌شوند و از مزایای بیمه و بازنشستگی آن برخوردار خواهند شد.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان همدان تأکید کرد: همه مادران واجد شرایط طرح می‌توانند با مراجعه به ۱۷۴ موسسه کارگزاری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر استان فارس، در این طرح ثبت‌نام کنند.

دیگر خبرها

  • نقش‌آفرینی بانوان خراسان شمالی در کاهش آسیب‌های اجتماعی محوری است
  • بانوان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنند
  • افزایش تعداد مددسراها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • ثبت نام ۲۴ هزار مادر دارای سه فرزند در طرح بیمه رایگان
  • افزایش تعداد مددسرا‌ها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی ادامه دارد
  • جمع‌آوری ۱۱۹۶ کودک کار در طرح مقابله با کلونی‌های آسیب‌پذیر
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد