Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@03:25:04 GMT

۹۵ درصد موقوفات گرگان مربوط به عزاداری امام حسین است

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۴۰۱۳۱

۹۵ درصد موقوفات گرگان مربوط به عزاداری امام حسین است

گرگان - رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گرگان گفت: بیش از ۹۵ درصد از موقوفات در شهرستان گرگان برای اطعام دهی و عزاداری امام حسین(ع) است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مهدوی راد، در جلسه پیش از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران استان، وقف را یک سنت حسنه دانست و اظهار کرد: وقف یک کار بسیار مهم است که فقط در دین اسلام اشاره نشده است بلکه همه ادیان با عنوان های مختلف به آن پرداخته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه وقف محدود به یک موضوع نیست، افزود: وقف ازگستردگی بسیاری زیادی برخوردار است و حتی توانسته در حوزه علمی هم ورود پیدا کند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان گفت: در حال حاضر سازمان اداره اوقاف در ۱۰ محور فعالیت می کند که یکی از مهمترین کارهای این مجموعه ایجاد وقف جدید با نیات روز است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان گرگان نیازمند به وقف قرآنی است، تصریح کرد: در بین وقف های که انجام می شود موضوع قرآن مظلوم و مهجور واقع شده است، با بررسی های انجام شده بیش از ۹۵ درصد از موقوفات در شهرستان گرگان برای اطعام دهی و عزاداری امام حسین(ع) است.

مهدوی راد اظهار کرد: پرداختن به حوزه های سلامت و حوزه های علمیه یکی از نیاز های ما به شمار می آید که می طلبد خیرین به این موضوعات توجه ویژه ای داشته باشند.

شهرستان گرگان بیش از دو هزار موقوفه دارد

وی از ۲۵ وقف جدید در ۶ ماه نخست سال جاری خبر داد و افزود: با توجه به اینکه سهمیه وقف جدید شهرستان گرگان در سال ۹۶، ۲۲ وقف بود اما این عدد به ۲۵ مورد رسید که البته بیست و ششمین آن هم در حال انجام است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گرگان گفت: وقف های خوبی در شهرستان گرگان انجام می شود اما گفته نمی شود و برخی ها می خواهند که این موضوع انعکاس داده نشود.

وی با بیان اینکه شهرستان گرگان بیش از دو هزار موقوفه دارد، تصریح کرد: سال به سال  با ایجاد وقف های جدید به تعداد این موقوفات افزوده می شود.

بیش از ۵۰ هزار رقبه در گرگان است

مهدوی راد با اشاره به اینکه بیشترین رقبه های کشور متعلق به شهرستان گرگان است، اظهار کرد: بیش از ۵۰ هزار رقبه در این شهر وجود دارد که تقریبا یک ششم رقبه های کشور است.

وی شناسایی موقوفات را دومین شاخصه سازمان اوقاف و امور خیریه دانست و تصریح کرد: امسال توانستیم در شهرستان گرگان حدود ۱۰۰ رقبه را شناسایی کنیم که منجر به تنظیم قرار داد شده است، برای اینکه بهتر بتوانیم در این بحث ورود پیدا کنیم می طلبد مردم همکاری خوبی با ماداشته باشند و موقوفاتی که دست افرارد است را به ما معرفی کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان به روز رسانی اجارات را یکی از کارهای مهم و سنگین دانست و گفت: تا کنون اجاره بیش از دو هزار و ۵۰۰ رقبه در سال جاری به روز رسانی شده است.

بیشترین موقوفات در تصرف ادارات هستند

وی وصول مطالبات را یکی کارهای مهم و اساسی اداره اوقاف دانست و افزود: بیشترین مطالبات را از افراد حقوقی داریم، بدهکاران کلان ما ادارات هستند و بسیاری از موقوفات در تصرف ادارات هستند.

مهدوی راد اظهار کرد : در همین راستی رایزنی هایی انجام شده جلسات و نشست هایی را با دادستان و سازمان باز رسی داشته ایم و پیگیر هستیم با شورای حفظ بیت المال هم نشستی داشته باشیم، ما برای گرفتن مطالبات خود محکم ایستاده ایم.

وی از راه اندازی طرح طوبی در سازمان اوقاف و امور خیریه گرگان خبر داد و افزود: این طرح به عنوان وصول مطالبات انجام شده است، در همین راستا به روستاها مراجعه کردیم و این طرح مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

ثبت بیش از هزار و ۷۰۰ رقبه

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان بحث اخذ سند مالکیت را یکی دیگر از کارها دانست و تصریح کرد: تا کنون بیش از هزار و ۷۰۰ رقبه شهرستان گرگان تثبیت و اخذ مالکیت شده است.

وی در خصوص ساخت و سازهای عمرانی هم در بحث موقوفات و هم در بحث بقاع، افزود: با توجه به اینکه بسیاری از موقوفات قابل سرمایه گذاری هستند اما تا کنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده و ما این آمادگی را داریم با سرمایه گذار همکاری داشته باشیم.

مهدوی راد با اشاره به اینکه بسیاری از موقوفات قابلیت سرمایه گذاری را دارند، اظهار کرد: امسال آغاز ۶ موقوفه برای ساخت و ساز عمرانی در بخش مسکونی و تجاری در قالب سرمایه گذاری زده شد.

بیش از ۱۰۰ موقوفات گرگان نیازمند به احیا هستند

وی در خصوص مشکلات بافت قدیم گرگان، افزود: برخی از موقوفات خانه های قدیمی و متروکه هستند که اکنون تبدیل به مکان فساد شده، در همین راستا مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان به صورت جدی ورود پیدا کرده و با رایزنی های انجام شده مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان وام دریافت کنیم تا سالانه ۱۰ تا از این موقوفات را که نیازمند به تعمیرات هستند احیا کنیم و آن ها را از محل فساد خارج کنیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان گفت: اکنون بیش از ۱۰۰ موقوفات ما در بافت های قدیم هستند که نیاز به کمک و احیا دارند.

وی تصریح کرد: شهرستان گرگان دارای ۴۶ امامزاده است که پنج تا از آنان شاخص هستند، برای توسعه این امامزادگان نیاز است شهرداری با ما همکاری داشته باشد و دستمان را بگیرد.

مهدوی راد امامزاده پنج تن لمسک را جزو پروژه ها و برنامه های اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان دانست و اظهار کرد: این امامزاده قابلیت توسعه و سرمایه گذاری دارد و باید نهاد های مرتبط به کمک ما بشتابند.

وی فعالیت های فرهنگی را مهمترین و اساسی ترین کارهای این سازمان دانست و تصریح کرد: از سال ۹۱ به بعد کارهای زیادی توسط اوقاف و امور خیریه صورت گرفته، در ایام نوروز این سازمان تنها دستگاهی است که در بحث اعزام مبلغ آماده باش هست و فعالیت می کند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان گفت: به تاسی از رهبر معظم انقلاب که فرمودند بقاع متبرکه باید تبدیل به قطب فرهنگی شود ما ساماندهی طرح مودت را در امامزادگان داریم.

وی نهمین محور فعالیت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان را اجرای امینانه و دقیق نیت واقفین دانست و افزود: در شهرستان گرگان موقوفاتی وجود داشت که اجرای نیت نشده بود در همین راستا ۱۳ گروه را تشکیل دادیم و امسال توانستیم موقوفه ای را بعد از ۳۱ سال اجرای نیت کنیم.

شرکت بیش از دو هزار و ۵۰۰ متسابق قرآنی در شهرستان گرگان

مهدوی راد اظهار کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در کنار بحث هایی همچون ساخت و ساز، فرهنگی و عمرانی بحث قرآن را با محوریت امامزادگان در دستور کار خود قرار داده است، امسال بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر متسابق در مرحله شهرستانی ثبت نام کردند که برخی از آن به مرحله استانی و کشوری راه یافتند و خانم هوشیار در رشته دعا خوانی توانست رتبه کشوری کسب کند.

وی تصریح کرد: اکنون بیش از دو هزار قرآن آموز در گرگان داریم که کار حفظ را آغاز کردند و بیش از ۳۵ مربی در طرح تربیت حافظان قرآن کریم مشغول به فعالیت هستند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان در خصوص سر در امامزاده عبدالله(ع) گرگان، گفت: پروژه سر در بدون مهندسی انجام شد و هیچ هماهنگی با امامزاده ندارد.

وی با اشاره به اینکه برخی ها معتقدند که این پروژه باید از بین برود، افزود: برای ساخت سر در تا کنون دو میلیارد تومان هزینه شده است و ما نمی توانیم به همین راحتی از آن بگذریم و خرابش کنیم، با طراح های مختلفی صحبت شد، اکنون طرحی آورده شده که برای تکمیل ساخت آن نیازمند به یک میلیارد تومان دیگه اعتبار است.

مهدوی راد اظهار کرد: ساخت سرویس بهداشتی و زائر سرا در امامزاده عبدالله (ع) گرگان جزو اولیت های ما به شمار می آید و در آینده نچندان دور طبق طرح جامع عمل خواهیم کرد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۴۰۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرتضی تنها مدیر فرهنگی هنری منطقه22 از دومین اجتماع بزرگ مردمی منطقه 22 خبر داد و گفت : ویژه برنامه صادق آل عبا در روز شنبه 15  اردیبهشت ماه همزمان با سالروز شهادت امام صادق علیه السلام از میدان المپیک با تلاوت قران کریم  توسط قاری ممتاز دکترحسین جعفری شروع خواهد شد پس از آن  ذاکر اهل بیت(ع) حاج محمد نیک آریا در سوگ امام جعفر صادق روضه خوانی خواهد کرد. 

تنها در ادامه افزود:دسته های عزاداری منطقه بعد از مراسم میدان المپیک  به سمت دانشگاه علامه طباطبایی حرکت نموده و در دانشگاه با نوای مداح اهل بیت (ع) حاج حسن جعفری و اقامه نماز ظهر و عصر این مراسم ادامه خواهد داشت . همچنین موکب های پذیرایی در میدان المپیک و در دانشگاه  مستقر است. 

شایان ذکر است، این برنامه به همت فرهنگسرای تهران با مشارکت دانشگاه علامه طباطبایی، شهرداری منطقه22،پایگاه بسیج عمار یاسر، مجمع مساجد و هیات های مذهبی برگزار می‌شود. 

وی یاد آور شد؛ دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) می توانند روز شنبه15 اردیبهشت ماه ساعت 9 صبح به میدان المپیک منطقه22 مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجهیز بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان هشترود به دستگا‌های جدید
  • توسعه و ارتقا مراکز درمانی موقوفه از اولویتهای سازمان اوقاف است
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • جانمایی نامناسب مدارس در گرگان مشکل ساز شده است
  • روزانه ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند
  • روزی ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند
  • موقوفات زنجان صاحب درآمد پایدار می‌شوند
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف بستری برای ارائه عملکرد واقفین