Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@03:04:27 GMT

عکـس های مجانـــی

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۵۱۱۱۱

عکـس های مجانـــی

تهران- ایرنا- روزنامه فرهیختگان در گزارشی‌، نوشت: هنر هیچوقت با اقتصاد رابطه خوبی نداشته است. گلایه هنرمندان مبنی بر نبود حمایت دولت و مردم از آنها و مشکلاتی که در گذران امور زندگی دارند، بحثی است که تازگی ندارد و بارها و بارها شنیده شده است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: اما شاید اگر بخواهیم فروش آثار هنری را دسته بندی کنیم بدون شک نقاشی، خوشنویسی، مجسمه سازی و در انتها عکس جزء آثاری هستند که به ترتیب، فروش خوبی را در بازار از آن خود کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عکس همیشه در بازار خرید مردم جایگاه مطلوبی نداشته است. عکاسان تمامی ژانرها همیشه با گلایه به طرح این موضوع می پردازند ولی باز این روند ادامه دارد. البته در میان شاخه های عکاسی، وضعیت عکاسی مطبوعات در سالهای پیش کمی بهتر بود. خاص بودن این شغل و نیاز به مجوز در بعضی مکان ها و برنامه ها و تعداد کم عکاسان در گذشته، شرایط بهتری را برای رونق بازار عکاسی خبری به وجود آورده بود. رفته رفته با ازدیاد عکاسان و تکثیر خبرگزاری های مختلف و میل به دیده شدن، رقابتی تنگاتنگ میان آنها ایجاد شد.

عرضه رایگان عکس روی خروجی ها و کاهش سایز لوگوی منتشر شده راهی بود که مدیران با انجام آن درصدد جذب مخاطب بیشتر بودند. موضوعی که عکاسان پیشکسوت و فعلی مطبوعات بسیار بر آن ایراد میگیرند و خواستار رعایت حقوق مولف هستند. در این خصوص با سه عکاس و مدیر بخش عکس در خبرگزاری ها و آژانسهای عکس به صحبت نشسته ایم تا چرایی این موضوع را بیشتر جویا شویم.

** در شبکه های اجتماعی با حذف اسم عکاس و منبع خبری روبهرو هستیم
«علی آقاربیع» دبیر عکس خبرگزاری «تسنیم» مساله فروش عکس در خبرگزاری ها را به نحوه مدیریت ارشد آن مجموعه ها مرتبط دانست و گفت: «خیلی از خبرگزاریهای ما مستقیم از بودجه دولتی ارتزاق میکنند و خیلی به فروش عکس و درآمدهای آن وابسته نیستند.» وی با اعلام اینکه در گذشته خرید و فروش عکس بهتر از حال بود، گفت: «یکی از دلایل آن تعداد محدود خبرگزاریها و نبود رقابت میان آنها بود. مطبوعات برای تهیه عکس از عکاسان و آژانسها، مجبور به پرداخت پول بودند و به همین خاطر از درج اسم عکاس هم خودداری می کردند که خود معضل دیگری بود.

وی ادامه داد: «به مرور در سالهای اخیر عکاسانی که وارد دنیای خبر شدند تمایل زیادی به رعایت حقوق معنوی و چاپ اسم عکاس در کنار عکس ها داشتند. دیجیتالی شدن عکاسی و تسهیل استفاده از دوربین ها باعث شد زمینه فعالیت برای بسیاری افراد که میل به دیده شدن کارهایشان در رسانه ها داشتند، فراهم شود. به همین خاطر با حضور در برنامه ها و در اختیار گذاشتن عکسهای رایگان باعث شدند روزنامه ها نیز به راحتی عکسهای مورد نیاز خود را بدون پرداخت پول تهیه کنند.»
وی تصریح کرد: «حتی خبرگزاری هایی که با بودجه دولتی اداره می شدند، سعی داشتند برای برجسته شدن خود، عکس های برنامه ها را با کیفیت بزرگ در خروجی قرار دهند و حتی گاهی بعضی از آنها عنوان رسانه خودشان را در اندازه کوچکی درج میکردند تا نشریات چاپی و الان هم شبکه های مجازی ترغیب به استفاده از عکس های آنها شوند.

آقاربیع با اشاره به دنیای رقابت امروزی میان خبرگزاری ها، استفاده از سوژه های بکر و نگاه عکاس را در فروش عکس در خبرگزاری ها تاثیرگذار دانست و گفت: «ما در خبرگزاری تسنیم با پیشنهاد سوژه به عکاسان و هدایت آنان به سمت سوژه های اختصاصی و برنامه ریزی برای تهیه آن سعی می کنیم در رقابت با سایر رسانه ها، حرفی نو برای گفتن داشته باشیم تا مطبوعات هنگام مراجعه به این تصاویر برای رعایت حقوق مادی و معنوی، مجبور به پرداخت وجه و درج نام عکاس شوند.»

این عکاس مستند و خبری در پاسخ به اینکه احاطه شبکه های اجتماعی در زندگی امروزه ما، آیا از ارزش های خبرگزاری و رسانه های مکتوب کم کرده است یا خیر؟ اینطور بیان داشت: «امروزه ارزشگذاری ها در رسانه فرق کرده است. زندگی ما تحت الشعاع شبکه های اجتماعی، که بسیار مورد اقبال جامعه هستند، قرار گرفته است. سال ها عکاسان ما در رسانه ها تلاش کردند اسم و امضای صاحب اثر در رسانه ها درج شود در حالی که با ظهور شبکه هایی مثل تلگرام و افرادی که این کانالها و گروهها را هدایت میکنند شاهد بی اخلاقی هایی چون حذف اسم عکاس و منبع خبری هستیم.

وی خاطرنشان کرد: «البته این حجم از تولید در فضای مجازی که به وسیله مردم از یک اتفاق اجتماعی صورت می گیرد، ممکن است کیفیت لازم را در مقایسه با عکس حرفهای نداشته باشد و اینجا نقش حرف های یک عکاس خبری معنا پیدا می کند. در این شرایط عکاس می تواند با آموزشها و تجربه هایی که دارد، نگاه ها را به سمت خود جلب کند . دبیر عکس خبرگزاری «تسنیم»، هویت داشتن و اعتبار یک عکس خبری را که در رسانه های رسمی منتشر شده است، رمز موفقیت آنها در مقایسه با کانالهای خبری را غیرموثق خواند و اظهار داشت: «سرعت انتشار و سامانه انتشار عکس در رسانه ای که شناسنامه دارد می تواند مردم و سایر رسانه ها را نسبت به اصل و واقعی بودن آن اتفاق مطمئن کند.

بسیاری از عکسهایی که ما امروزه شاهد انتشار آن در شبکه های اجتماعی هستیم نسبت به مستند بودن آن شبهه هست و ما با دیده شک به آنها نگاه میکنیم. وی نگاه منفی در سوژه های عکاسی مستند اجتماعی را که در خبرگزاریها و آژانسهای عکس کار می شود، ناشی از تصورات غلط یا متفاوت بیننده این تصاویر دانست و گفت: «ما به عنوان یک رسانه باید هر نوع موضوع یا اتفاقی را پوشش دهیم. گزارش هایی چون بحران آب و اعتیاد باید در کنار مستندهای طبیعت و میراث فرهنگی قرار گیرد. برچسب سیاه نمایی از سوی کسانی زده می شود که اصل کلمه را بد برداشت میکنند.

آنها به زیباییشناسی آگاه نیستند و کاملا به نوع نگاه خود به سوژه ها اتکا میکنند. آقاربیع همکاری جمعی میان مدیران ارشد خبرگزاریها و برگزاری نشستهایی برای ارائه راهکار توسط دبیران عکس رسانه ها را در ساماندهی فروش عکس موثر دانست و عنوان کرد: «انجمن صنفی عکاسان مطبوعات به عنوان نهاد ناظر بر کار ما می تواند با برنامه ریزی و حتی صدور بخشنامه همدلی را میان سایر رسانه ها ایجاد کند.«

**دقت در عکاسی امروز جای سرعت را گرفته است
مرتضی فرج آبادی، دبیر سرویس عکس «ایسنا» مطرح شدن اینکه عکاسان کشورمان با پرداختن به سوژه های اجتماعی سعی دارند بعضی موضوعات را بیش از حد بزرگ نشان دهند، رد کرد و گفت: «ذات خبر و اطلاع رسانی در کشورمان نشان دادن واقعیتهای جامعه است. ما به عنوان عکاس سعی داریم با انتشار عکس های مستند اجتماعی تنها واقعیتهای اطراف خودمان را نشان دهیم؛ اینکه گفته میشود پرداختن به بعضی موضوعات سیاه نمایی است را قبول ندارم. وی افزود: «ما در کنار پرداختن به اینگونه موضوعات سعی داریم جاذبه ها و زیبایی های ایران را نیز به مردم نشان دهیم اما شاید این موضوعات خیلی به چشم نیاید. بنابراین اگر به موضوعاتی از قبیل فسادهای اجتماعی و معضلاتی که در جامعه وجود دارد، پرداخته شود، انگ سیاهنمایی توسط عدهای به ما زده میشود.»

وی با اشاره به اینکه ارزش عکس در رسانه های ما آنطور که باید جدی گرفته نمی شود، گفت: «ما آنطور که باید ارزش عکس را نمی دانیم. ما در جامعه امروزی به سمتی رفته ایم که رسانه های ما بیشتر از اینکه فروش داشته باشند، عکس رایگان ارائه میدهند. از آن طرف هم روزنامه های ما نسبت به گذشته کیفیت عکس برایشان مهم نیست و نسبت به دریافت عکس از روی خروجی سایت و با همان اندازه ارائه شده اکتفا میکنند.» این عکاس خبری و مستند درخصوص تغییر رویکرد «ایسنا« نسبت به ارائه عکس و درج کردن واتر مارک روی عکسها گفت: «ما سعی کردیم با انجام این کار از رویه گذشته پرهیز کنیم؛ در حالی که هنوز خیلی از رسانه ها به این نتیجه نرسیده اند و فکر میکنند با ورود دنیای دیجیتال و افزایش تولید عکس، آنها اگر عکس رایگان و بدون درج عنوان ارائه ندهند از رقابت عقب میمانند.»

فرج آبادی با اشاره به اینکه تنها یک درصد تولید ما به فروش میرسد، خاطرنشان کرد: «به نظرم بخشی از این مشکل به نوع نگاه متفاوت مدیران رسانه ها و عکاسان ما با خریداران مربوط باشد و اینکه خیلی کمتر به ایران و زیبایی های آن در رسانه های ما پرداخته شده است و بیشتر موضوعاتی که در رسانه ها ما دنبال می شود سوژه های خبری و مستند اجتماعی هستند.» وی تعاریف رسانه را در دنیای امروز با گسترش صفحه های اجتماعی و کانالهای تلگرامی متفاوت با گذشته خواند و گفت: «در دسترس بودن دوربین های عکاسی و گوشی های هوشمند باعث شده شهروندان عادی یک گام جلوتر از ما حرکت کنند. در دنیای امروز، عکاسان حرفهای برنده هستند که نوع نگاه به موضوعات و چگونگی تولیدات خود را تغییر دهند و دقت الزم را در برخورد با سوژهها داشته باشند؛ این موضوع، رمز موفقیت عکاسان در مقایسه با مردم عادی است.»

مدیر اداره عکس «ایسنا» خاطرنشان کرد: «در دنیای امروز دیگر مثل گذشته، سرعت معنا ندارد. در این راستا کسی که عکس خود را زودتر منتشر کند، مطمئنا موفق نیست بلکه تاثیرگذاری و نفوذ یک عکس است که می تواند آن را برجسته کند. به عنوان مثال در حوادث مجلس همه به نوعی از آن اتفاق عکاسی کردند اما عکس عرفان کوچاری که دویدن دو مامور امنیتی را از پشت ثبت کرد با توجه به خاص بودن سوژه و ثبت به موقع آن باعث مطرح شدن آن عکس شد.»

وی یکی از اشکالات عمده عکاسان خبری را درج نکردن توضیح برای عکسهای خودشان عنوان کرد و گفت: «عکاسان ما فکر می کنند اگر از برنامه ای یا سوژه ای اجتماعی عکاسی و آن را روی خروجی منتشر کردند، دیگر کار آنها تمام شده است در صورتی که اگر همین عکس ها با توضیحات و اطلاعات دقیق تر تفکیک شود، مخاطب را در پیدا کردن عکسهای مورد نیازش بهتر یاری میکند.«

**اقتصاد عکاسی خبری بازیچه رقابت مدیران رسانه هاست
روشـن نوروزی، مدیـر آژانس عکس «ایـران ایمیجز»، فـروش عکس را در ارتبـاط بـا عرضه و تقاضای آن مرتبط دانسـت و گفت: «امـروزه در اختیار گذاشـتن رایـگان عکـس توسـط عکاسـان و خبرگزاریهـا باعـث شـده مثـل گذشـته دیگـر کسـی نیازی بـه خرید عکس احسـاس نکنـد و بازار ایـن هنـر از رونـق بیفتـد.» وی اسـتفاده از بودجه هـای دولتـی توسـط خبرگزاریهـا را از دیگـر دلایلـی خوانـد کـه در کاهش فـروش تاثیرگذار اسـت و در ایـن رابطـه بیـان داشـت: «مدیران رسـانه ها برای دیده شـدن بهتـر سـعی دارنـد از راه عرضه عکـس رایـگان و در ابعاد بـزرگ، مخاطب را بـه سـمت خـود جلـب کنند کـه به زعـم بنـده این موضـوع بـه اقتصاد عکاسـی مـا لطمه بسـیار بزرگـی میزند.«

وی فروش عکس توسط آژانس های عکس در ایران را بسیار محدود خواند و ادامه داد: «شاید بعضی از خبرگزاری ها ادعای فروش داشته باشند اما وقتی به مسائل فنی قسمت عکس آنها نگاه می کنیم با نقص های زیادی مواجه هستیم که عمال بحث خرید اینترنتی را در صورت نیاز خریدار در هر ساعت شبانه روز فراهم نمی کند. البته یک تا دو آژانس فروش عکس از جمله آژانس عکس همشهری در ایران مشغول فعالیت هستند که با جمع بسیاری خوبی از عکاسان همکاری می کنند و در فروش عکس نیز نسبتا موفق هستند.« این عکاس مستند اجتماعی ادامه داد: »مشکلات فنی در ارائه خدمات سایت ها باعث می شود خریداران در طول شبانه روز برای انتخاب عکس خود از راههای سنتی ارتباطی با دبیران عکس رسانه ها استفاده کنند که برطرف کردن این مشکل بزرگ میتواند کمی ما را در امر فروش بیشتر یاری کند.

البته باید قبل از آن، این تفکر در مدیران ارشد و دبیران عکس رسانه ها ایجاد شود و با برگزاری جلساتی میان سایر رسانه ها، این وفاق جمعی درخصوص ارائه عکس به وجود آید.» نوروزی تعریفی را که از خبرگزاری در ایران میشود، متفاوت با کشورهای دیگر دانست و اظهار داشت: «بیشتر رسانه هایی که در ایران فعالیت میکنند یا به طور مستقیم یا غیرمستقیم از بودجه های دولتی استفاده می کنند اما خبرگزاری های کشورهای دیگر به صورت خصوصی اداره می شوند و برای تامین منابع مالی خود مجبور به تغییر زیرساختهای رسانه خود و فراهم کردن شرایطی برای فروش هر چه بهتر عکس هستند تا در دنیای رسانه باقی بمانند. به نظرم در ایران تنها شاید بتوان با بخشنامه ای دولتی توسط مسئولان ارشاد یا ورود انجمن های ذیربط با معضل فروش مجانی عکس مقابله کرد.«

*منبع: روزنامه فرهیختگان ؛ 1396،8،25
**گروه اطلاع رسانی**9428**2040**انتشاردهنده: سهراب انعامی علمداری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۵۱۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنون در پاریس: 200 میلیون یورو برای ستاره بارسا

به گزارش "ورزش سه"، درخشش یامال در ترکیب بارسلونا در این فصل تحت هدایت ژاوی توجه بسیاری از باشگاه‌های بزرگ فوتبال اروپا را جلب کرده و تحسین بسیاری را از سوی فوتبال‌دوستان و کارشناسان برای او به همراه داشته است.

ارسلونا در این فصل شرایط بسیار دشواری را تجربه کرد و روزهای سختی داشت اما درخشش اینب بازیکن ۱۶ ساله در ترکیب این تیم نقطه روشنی برای آنها بود و مدیران و هواداران را به نسل آینده لاماسیا امیدوار کرد.

پیش از این بسیاری از رسانه‌های اسپانیایی مدعی شده بودند که چند مشتری جدی برای خرید این ستاره جوان پیشنهاداتی را در پنجره نقل و انتقالات تابستانی ارائه خواهند کرد حالا رسانه‌های نزدیک به پاری سن ژرمن مدعی شدند که آنها آماده هستند تا پیشنهاد باورنکردنی ۲۰۰ میلیون یورویی را به بارسلونا ارسال کنند.

این ادعا در حالی مطرح شده که مدیران بارسا پیش از این بارها تاکید کرده بودند که به هیچ وجه حاضر به فروش یامال نیستند و این بازیکن از نظر آنها غیر قابل فروش است اما با توجه به شرایط مالی بسیار بد این باشگاه شاید ارائه پیشنهاد ۲۰۰ میلیون یورویی بتواند نظر آنها را تغییر دهد  چون به راحتی می‌توانند با این مبلغ مشکلات مالی را حل کرده و بازیکنان مد نظر خودشان را به خدمت بگیرند.

دیگر خبرها

  • ماجرای شبکه اجتماعی تیک تاک و ممنوعیت در آمریکا به کجا رسید؟
  • شرکت مالک «تیک تاک» برنامه‌ای برای فروش آن ندارد
  • هوش اجتماعی مدیران چیست؟!
  • آغاز دومین جشنواره عکاسی سنندج
  • خالق تیک‌تاک شایعه‌ها را تکذیب کرد: برنامه‌ای برای فروش این شبکه اجتماعی نداریم
  • دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور ۵۰ عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد
  • آغاز به کار دومین جشنواره عکاسی در سنندج
  • دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد
  • در جنگ روانی مُفت و مجانی نبازیم!
  • جنون در پاریس: 200 میلیون یورو برای ستاره بارسا