Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@23:09:34 GMT

همدردی با مردم، انتظار از مسوولان

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۲۴۱۶۱

همدردی با مردم، انتظار از مسوولان

تهران- ایرنا- حضور روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مردم زلزله زده استان کرمانشاه و تاکید ایشان بر لزوم مضاعف شدن سرعت و حجم امدادرسانی، نه تنها زلزله زدگان، بلکه همه مردم ایران را دلگرم کرد.

به گزارش گروه تفسیر، تحلیل و پژوهش های خبری ایرنا، روزنامه های امروز سه شنبه 30 آذر ماه علاوه بر دیدار دیروز رهبری از مناطق زلزله زده، خبرهایی چون برگزاری نشست اخیر اتحادیه عرب و بحران سیاسی در آلمان را محور گزارش ها و تحلیل های خود قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**حضور رهبری در میان زلزله زدگان
رهبر انقلاب اسلامی در اولین ساعات روز گذشته برای بازدید از مناطق زلزله‌زده به‌صورت سرزده وارد کرمانشاه شد و به دیدار و گفت و گو با زلزله زدگان پرداخت. این خبر در رزنامه های امروز بازتاب بسیاری داشت.
به نوشته روزنامه «شرق»، رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه می‌توان با ایستادگی در مقابل مشکلات و بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم ملت در مقابل بلایای طبیعی و تحمیلی ایستادگی کرد، افزودند: این حادثه، ملت ایران را به حرکت در آورد و مردم در همه نقاط کشور، با احساس اینکه دل‌شان در کرمانشاه است و به کرمانشاه مدیونند، به قدر وسع و توان خود به وظیفه کمک‌رسانی عمل کردند.
به نوشته این روزنامه، ایشان افزودند: مسوولان به ویژه در برخی بخش‌ها در این حادثه خوش درخشیدند و کار و تلاش کردند و در همان ساعات اول حادثه، ارتش در شهرها و سپاه در روستاها با حضور موثر، به یاری افرادِ زیرِ آوارمانده شتافتند اما من به این حد از تلاش‌ها قانع نیستم بنابراین مسوولان بخش‌های مختلف باید تلاش و مجاهدت خود را مضاعف کنند.
به نوشته روزنامه «شهروند»، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بعد از بازدید از مناطق زلزله‌زده در جلسه رسیدگی به مشکلات زلزله‌زدگان در جمع مسوولان استانی و محلی و جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی، وظایف مسوولان را در قبال زلزله‌زدگان استان کرمانشاه، بسیار سنگین خواندند و تاکید کردند: مهم‌ترین اولویت کنونی، مساله تامین مسکن زلزله‌زدگان و بازسازی مناطق تخریب‌شده و آسیب‌دیده است که باید با پشتیبانی دستگاه‌های مختلف نظامی و غیرنظامی و با مدیریت متمرکز و کار جهادی و با سرعت عمل لازم، انجام گیرد.
به گزارش روزنامه «تجارت»، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه باید اهمیت این حادثه را متوجه شد تا بتوانیم به اهمیت وظایف خود پی ببریم، خاطرنشان کردند: در حوادثی همچون زلزله، یکی از موارد مورد نیاز در همان ساعات اولیه، موضوع نجات است که در این منطقه به دلیل حضور به موقع ارتش، سپاه و نیروی انتظامی، مساله نجات تقریبا به شکل قابل قبولی انجام شد.
ایشان خاطرنشان کردند: با توجه به بازدیدی که از برخی مناطق زلزله‌زده داشتم و با توجه به گستردگی منطقه آسیب‌دیده، اگر موضوع نجات در همان ساعات اولیه به سرعت انجام نمی‌گرفت، تلفات قطعا چندین برابر میزان فعلی بود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد خود با مسوولان دولتی در زمان زلزله بم، گفتند: در پی آن جلسات، ستاد مدیریت بحران شکل گرفت تا در همان لحظات اولیه حوادث طبیعی، این ستاد وارد عمل شود.
به نوشته روزنامه «دنیای اقتصاد»، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، موضوع «امداد» را بعد از موضوع «نجات» یکی دیگر از مسائل مهم در حوادث و بلایای طبیعی برشمردند و افزودند: اگرچه در امداد نیز سرعت مورد نیاز است اما امداد، فوری و تمام‌شدنی نیست زیرا در هر برهه از زمان، بخش‌های مخصوص به خود را دارد.
ایشان تاکید کردند: در حادثه‌ای همچون زلزله، در مراحل اولیه امداد، تامین نیازهای فوری همچون غذا، آب، امکانات زندگی و لباس مورد توجه است اما بعد از این مراحل، مهم‌ترین مرحله جمع‌آوری نخاله‌ها در شهرها و روستاها و سپس تامین مسکن است که کار عظیم و دشواری است و باید حتما انجام گیرد.
روزنامه «جوان» هم نوشت: رهبر انقلاب اسلامی، سرعت عمل در ساخت خانه‌های مردم آسیب‌دیده و همچنین تامین وسایل گرمایشی را ضروری برشمردند و خاطرنشان کردند که برای انجام این مسوولیت سنگین، مدیریت متمرکز لازم است.

**تلاش ناکام سعودی از ائتلاف سازی علیه ایران
نشست اتحادیه عرب که به ابتکار عربستان سعودی و با هدف همراه سازی کشورهای عربی در اقدام علیه ایران برگزار شد، بدون نتیجه ای عملی به پایان رسید. روزنامه های امروز به این مساله پرداختند.
روزنامه «مردم سالاری» در گزارش خود نوشت: نشست فوق‌العاده وزرای امور خارجه اتحادیه عرب در قاهره که روز یکشنبه به درخواست عربستان برگزار شد تا به ادعای سعودی و همپیمانانش در خصوص آنچه آنها دخالت‌های ایران در منطقه می‌نامند رسیدگی کرده و ارسال نامه‌ای به شورای امنیت برای برگزاری جلسه‌ای فوق‌العاده به عنوان یک گزینه بررسی شود، چندان باب میل عربستان سعودی برگزار نشد.
نشستی که در آن وزرای امور خارجه کشورهای لبنان، عراق، عمان، قطر، امارات متحده عربی، سودان، الجزایر و مغرب حاضر نشدند و همه آنها به فرستادن نمایندگان خود در اتحادیه عرب به این نشست بسنده کردند؛ موضوعی که در رسانه‌های عربی بسیار مورد توجه قرار گرفت.
نکته قابل توجه دیگر آن بود که به رغم رایزنی‌های گسترده سعودی‌ها در هفته‌های اخیر این بار نیز این وزرای امور خارجه بحرین و عربستان بودند که مانند تمامی‌اظهار نظرهای پیش از این نشست نیز علیه ایران و حزب‌الله بیانیه‌های شدیداللحنی را خواندند و ادعا کردند که حزب‌الله را شاخه‌ای وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ایران می‌دانند که فعالیت‌های گسترده اش در جهان عرب تهدیدی مستقیم برای امنیت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس محسوب می‌شود.
در ادامه می خوانیم: در انتهای این نشست نیز عربستان سعودی که امیدی به همراهی تمام قد متحدان خود نداشت به جای آنکه موضوع در خواست برای تشکیل جلسه شورای امنیت را در قالب خواست جمعی سران اتحادیه عرب بیاورد بصورت جداگانه هر کشور را موظف کرد که تماس‌هایی را با سازمان ملل برای اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت برای بررسی تهدیدهای ایران در منطقه انجام دهند.‌ همچنین در این بیانیه اعضای اتحادیه عرب در حالی نسبت به آن چه ادامه دخالت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه نامیده شد، هشدار دادند که لبنان و عراق از امضای بیانیه پایانی خودداری کردند.
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی نوشت: جلسه اضطراری یکشنبه‌شب اتحادیه عرب، در قاهره پایتخت مصر، در حالی برگزار شد که وزرای خارجه بحرین و عربستان سعودی، سکان حمله به ایران را در اختیار گرفته‌بودند. این جلسه که به درخواست عربستان سعودی و حمایت بحرین، امارات متحده عربی و جیبوتی رییس دوره‌ای اتحادیه عرب برگزار شد، نهایتا به یک بیانیه منجر شد که از سوی آسوشیتدپرس اینگونه توصیف شد: «انتقاد تند علیه ایران، بدون هیچ اقدام عملی».
روزنامه «جمهوری اسلامی» هم در سرمقاله خود با عنوان «اتحادیه عسراییل» نوشت: تقریباً بلافاصله پس از صدور قطعنامه اجلاس اضطراری اتحادیه عرب در اعلام محکومیت ایران و حزب‌الله لبنان، موشه یعلون وزیر جنگ سابق و رئیس اسبق دستگاه امنیت نظامی رژیم صهیونیستی با صراحت اعلام کرد:‌ آنچه اعراب منطقه به زبان عربی علیه ایران و حزب‌الله می‌گویند، همان جملاتی است که ما به زبان عبری بیان می‌کنیم.
وی افزود: این تشابه و یکسان بودن جملات و اظهارات اعراب و اسرائیل علیه ایران و حزب‌الله تصادفی نیست. یعلون با این سخن صریح خود در واقع می‌خواست بگوید آنچه در اجلاس اضطراری اتحادیه عرب در قاهره مطرح شده، بازتاب خواسته‌ها و نقطه نظرات سران رژیم صهیونیستی بوده است. حتی اگر صهیونیست‌ها هم با چنین وقاحتی به منبع و منشا اصلی افکار و اندیشه‌های موثر در تنظیم قطعنامه اتحادیه عرب علیه ایران سخنی نگفته بودند، باز هم کاملاً روشن بود که دیدگاه‌های اتحادیه عرب و صهیونیست‌ها در سال‌های اخیر تشابه نفرت انگیزی دارد و کاملاً آشکار است که با یک قلم نوشته شده است و از یک حلقوم انعکاس می‌یابد.
روزنامه «کیهان» هم در ستون «اول دفتر» خود نوشت: برخلاف تمام این سر و صداها و آنچه القاء می‌شود، امروز وضعیت ایران و متحدانش در منطقه، در بهترین حالت ممکن است. کمر داعش و متحدانش شکسته، آل‌سعود در باتلاق یمن گرفتار شده، عراق آزاد و سوریه نیز در شرف آزادی قرار گرفته، حزب‌الله لبنان در اوج قدرت و آمادگی قرار دارد، توطئه کردستان هم خاموش شده و آمریکا نیز درگیر بحران‌های عجیب اجتماعی، امنیتی و سیاسی حتی در داخل کاخ سفید است. اگر جنگ 7 ساله با گروه‌های تکفیری را که ده‌ها کشور به‌اشکال مختلف در آن درگیر بودند را جنگ جهانی سوم بگیریم، پیروز این جنگ بزرگ کسی نیست جز ایران و متحدانش. امروز وضعیت برای ملت‌های منطقه شبیه لحظه تقسیم غنایم است. در این شرایط تن دادن به مذاکراتی شبیه به برجام تحت هر عنوانی، حماقت محض است. اکنون در این پیچ تاریخی حساس، زمان گرفتن امتیاز است نه دادن امتیاز؛ امتیازاتی که غالبا پس از پایان جنگ‌های جهانی می‌گیرند!

**چالش های تشکیل دولت ائتلافی برای مرکل
شکست مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی در آلمان، تداوم صدراعظمی آنگلا مرکل را در هاله ای از ابهام فرو برده است؛ مساله ای که مورد توجه روزنامه های امروز قرار گرفت.
در گزارش روزنامه «جهان صنعت» هم می خوانیم: یک ماه مذاکرات فشرده سیاسی آنگلا مرکل، رهبر حزب دموکرات‌مسیحی‌ با احزاب سبزها و دموکرات‌های آزاد برای تشکیل دولت، با شکست مواجه شد. این موضوع تشکیل دولت بعدی مرکل را با تردیدهای جدی مواجه کرده و حتی ممکن است بزرگ‌ترین قطب اقتصادی اروپا ناچار به تکرار انتخابات پارلمانی شود.
حزب دموکرات آزاد آلمان‌ که از حامیان کسب و کار در این کشور است، یکشنبه‌شب به شکل غیرمنتظره‌ای از مذاکرات ائتلاف خارج شد. به نظر می‌رسد حزب سبزها، حامیان محیط‌ زیست‌ نیز به توافق ملموسی با حزب مرکل نرسد و احتمالا آنها نیز دیگر مذاکرات ائتلاف را پیگیری نخواهند کرد.
روزنامه «قانون» در گزارش خود نوشت: همه افکار عمومی در جهان در یک دهه اخیر آلمان را با ثبات و پایداری اش می شناسند. کشوری در قلب اروپا که با مدیریتی پویا، غیر جنجالی و آرام به قدرت شماره یک قاره سبز تبدیل شد و حتی آن‌قدر قدرتمند شد که چند سال پیش قصد داشت ، یونان را بخرد! حالا اما دود سیاه از دودکش محل لابی ها و رایزنی ها در بوندس تاگ بلند شده و همه چیز بهم ریخته است. به صحبت های کریستیان لیندنر، رییس حزب لیبرال دمکرات‌های آزاد توجه کنید: «نبود دولت ائتلافی، بهتر از تشکیل یک دولت ائتلافی بد است».
این جمله کوتاه به خوبی راز یک اختلاف بزرگ را برملا می کند. باید این حقیقت را پذیرفت که حتی نزدیک‌ترین دوستان مرکل در احزاب ائتلافی از وجود او خسته شده‌اند و برای آلمان، دنبال هوای تازه‌ای هستند!
در ادامه می خوانیم: در انتخابات پارلمانی اخیر،حزب «محافظه‌کار»، «راست‌گرا» و البته «تندرو» آلترناتیو برای آلمان برای نخستین بار وارد پارلمان شد و تمام معادلات و امکانات معمول تشکیل دولت را به هم ریخت. به عبارت دیگر، هفت حزبی شدن بوندس تاگ، کار را برای تشکیل دولت ائتلافی سخت کرده و سهم خواهی احزاب مختلف به شکل افسار گسیخته ای، گفت‌وگوها را به شکست کشانده است.
روزنامه «دنیای اقتصاد» نوشت: مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی در آلمان به دو دلیل «مهاجرت» و «تامین انرژی» به شکست انجامید. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این بدترین بحران آنگلا مرکل در 12 سال صدراعظمی‌ او محسوب می‌شود. با کنار رفتن حزب دموکرات آلمان، برای تاسیس دولت ائتلافی سه راه پیش پای «مرکل» قرار دارد: تشکیل دولت اقلیت، برگزاری انتخابات جدید و ورود دموکرات‌های چپ میانه‌رو به مذاکرات. با این حال محتمل‌ترین گزینه موجود برای مرکل انتخابات جدید است؛ اما برگزاری انتخابات ممکن است به آرای بیشتر حزب دست راستی آلترناتیو برای آلمان بینجامد.

پژوهشم**9275**1601**تنظیم: اعظم حمیدپور**انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۴۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران رکن اصلی جهش تولید

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ملت زنده ایران از دشمنی‌ها فرصت ساخت» به سخنرانی روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از کارگران پرداخت و نوشت: به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح دیروز در دیدار هزاران نفر از کارگران، با تشکر صمیمانه از تلاش، نجابت و همت جامعه کارگری، بوسه پیامبر (ص) بر دستان پینه‌بسته یک کارگر را بالاترین تجلیل از کار و کارگر خواندند و افزودند: اسلام برای کار و عمل، ارزش و احترام ذاتی قائل است و بر اساس آموزه‌های قرآنی و روایی، تلاش هر فرد برای کسب روزی و نان حلال، همچون عبادات، عمل صالح محسوب می‌شود.
ایشان توجه افکار عمومی به «نگاه اسلام به کار و کارگر» را ضرورتی مهم و زمینه‌ساز پیشرفت کشور دانستند و افزودند: دنیای مادی برای کارگر، صرفاً به عنوان وسیله تولید ثروت، اهمیت قائل است اما اسلام به علت قائل بودن ارزش مبنایی برای کار، کارگر را نیز دارای ارزش ذاتی می‌داند؛ به‌گونه‌ای که به فرموده پیامبر خاتم (ص)، خداوند هرکسی که کارش را درست، متقن و محکم انجام دهد، دوست دارد.

رهبر انقلاب با تأکید مجدد بر هدف اصلی امریکایی‌ها از تحریم یعنی تبعیت و تسلیم محض ملت ایران و جمهوری اسلامی در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی، گفتند: آنها می‌خواهند ثروت، آبرو و سیاست‌های ایران مانند برخی کشورها، در دست آمریکا باشد اما نظام اسلامی و غیرت اسلامی و ملت بزرگ و ریشه‌دار ایران محال است که تسلیم زورگویی آنها شوند. ایشان، تحریم‌ها را باعث صدمه زدن به اقتصاد کشور و ایجاد مشکلات اقتصادی خواندند اما افزودند: همین تحریم‌ها موجب شکوفایی استعدادها و بروز ظرفیت‌های داخل کشور هم شده است.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ابر پروژه چندمنظوره‌ای که اروپایی‌ها نتوانستند ولی مهندسان ایرانی ساختند» نوشت: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر یک روزه به سریلانکا، به همراه رئیس‌جمهور سریلانکا ابر پروژه چند منظوره ۲ سد و نیروگاه ۱۲۰ مگاواتی اومااویا را به شکل رسمی افتتاح کرد و سپس مراسم استقبال رسمی از رئیس‌جمهور، در کاخ ریاست جمهوری این کشور در شهر کلمبو برگزار شد. دیدار دوجانبه، نشست هیئت‌های عالی‌رتبه مشترک دو کشور، مراسم امضای اسناد و برگزاری نشست مطبوعاتی دیگر برنامه‌های این سفر بود. رئیس‌جمهور در بدو ورود به محل اجرای ابر پروژه سد و نیروگاه «اومااویا» در ۲۳۰ کیلومتری شرق پایتخت این کشور رفت و به همراه «رانیل ویکرمسینگه» رئیس‌جمهور سریلانکا، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایرانی را افتتاح کرد.

ابر پروژه «اومااویا» شامل دو سد به نام‌های «دایرابا» و «پوهولپولا»، نیروگاه آبی ۱۲۰ مگاواتی زیرزمینی، ۲۸ کیلومتر تونل‌های انتقال آب و دسترسی، سه شفت عمودی جمعاً به طول ۸۵۰ متر و ۲۳ کیلومتر خط انتقال برق است. پروژه‌ای که فرآیند ساخت، نظارت و مشاوره آن تماماً توسط شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تأمین شده است. با اجرای طرح چند منظوره اومااویا، آب مازاد رودخانه‌های «اومااویا» و «ماهاتوتیلا اویا» واقع در استان اووا «Uva» برای توسعه کشاورزی به منطقه کم‌آب همین استان منتقل می‌شود. این در حالی است که همزمان با تحقق این هدف، تولید انرژی از طریق نیروگاه زیرزمینی به ظرفیت ۱۲۰ مگاوات انجام خواهد شد.

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کارگران رکن اصلی جهش تولید» نوشت: دیدار نمایندگان کارگران کشور با مقام معظم رهبری فرصت مناسبی بود تا ایشان به تبیین ابعاد گوناگون شعار امسال (جهش تولید با مشارکت مردم) بپردازند. جمعیت ۱۴ میلیون نفری کارگران با خانواده‌های آنان که حدود نیمی از جمعیت کشور را دربر می‌گیرند مخاطب اصلی سخنان حضرت آقا برای تحقق شعار سال بودند.
بیش از یک دهه است که زلف شعار سال به مسائل اقتصادی گره خورده و رهبر معظم انقلاب در هر سال بخشی از نقشه جامع اقتصادی کشور را مطرح می‌کنند و مسئولان کشور در تمامی سطوح را به هم‌افزایی برای تحقق آن قسمت از شعار سال و فتح قله‌های مرتبط با آن فراخوانده‌اند. در حقیقت شعارهای سال در یک دهه اخیر مانند تکه‌های یک پازل جامع و کامل از اقتصاد بومی و مقاومتی است.
به نظر می‌رسد در نگاه رهبر عزیز انقلاب، مردم ایران (با ویژگی‌های منحصر به فرد نظیر نجیب، باهمت، باعزت نفس، باهوش، خداباور، از خودگذشته، باغیرت، مصمم، با فرهنگ، مهربان، بااحساس، مقاوم، دشمن ستیز و آینده نگر) به عنوان نخ تسبیح اقتصاد و جهش تولید باید ایفای نقش کنند. پس از شناسایی مزیت‌ها، توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و امکانات داخلی برای جهش تولید و بهره‌گیری از فناوری‌های بومی‌سازی شده، بی‌تردید باور و اعتماد به نیروی کار و سرمایه انسانی ملی، بیشترین و مؤثرترین نقش را در جهش تولید ایفا می‌کند.

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «اصفهان میخی بر تابوت اسرائیل» را برگزید و نوشت: در واقع ایران عملیات وعده صادق را به تنهایی انجام داد که جدیت «سیلی» نواخته‌شده را بیش از پیش قابل توجه می‌کند. حمله موشکی آن شب ایران، همچنین محدودیت‌های صبر و تغییر راهبردی تهران از احتیاط به تهاجم حساب‌شده را نشان داد که مداخله ۳ قدرت هسته‌ای غرب و «برگ انجیر عربی» اردن را برای مقابله با این حمله ضروری کرد. ایرانی‌ها از اقدامات نظامی خود با بیانیه‌هایی عمومی حمایت کردند و تصاویری از فرماندهان خود در حال برنامه‌ریزی عملیات به اشتراک گذاشتند. در مقابل پاسخ رژیم صهیونیستی در حادثه اصفهان مبهم و ضعیف بود و تنها اطلاعات پراکنده‌ای به مطبوعات ایالات متحده و فلسطین اشغالی درز کرد که تلاشی ضعیف برای حل و فصل این موضوع داشتند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی نیوز واکنش رژیم صهیونیستی را به سخره گرفت و ریزپرنده‌های اسرائیلی را بی‌اهمیت خواند و آنها را به «اسباب‌بازی‌هایی که بچه‌های ما با آن بازی می‌کنند» تشبیه کرد.

ضدحمله نظامی رژیم صهیونیستی در حال حاضر به طور گسترده به عنوان یک اقدام احمقانه تلقی می‌شود که حتی در داخل سرزمین‌های اشغالی توسط چهره‌هایی مانند وزیر امنیت داخلی «ایتمار بن‌گویر» که آن را «مضحک» توصیف می‌کند، مورد تمسخر قرار می‌گیرد.

این ناکارآمدی آنجا برجسته شد که با وجود نمادین بودن اصفهان - محل تأسیسات هسته‌ای نطنز - برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم که از مدت‌ها پیش خود را به عنوان یک سرباز استوار در برابر جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران معرفی می‌کرد، واکنش اسرائیل به طور مبهمی منفعل به نظر می‌رسید.

علاوه بر این برنامه هسته‌ای ایران نیز به طور متناقضی به عنوان ابزاری قدرتمند در زرادخانه راهبردی تهران جلوه می‌کند. هشدار صریح جمهوری اسلامی در مورد بازنگری احتمالی در دکترین هسته‌ای خود در پاسخ به تهدید فزاینده رژیم صهیونیستی، به رغم فتوای (دستور فقهی) رهبر معظم، آیت‌الله خامنه‌ای علیه سلاح‌های اتمی، حاکی از یک موضع پیشرو جدید است.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «شکست دارو یار؟»را برگزید و نوشت: در هفته‌های پایانی سال ،۱۴۰۲ کمبود دارو دوباره خبرساز شد و کار به جایی رسید که بیماران دیگر به جای هفت سین و آجیل شب عید به دنبال انسولین، وارفارین، داروهای پیوندی و… بودند. در واکنش به این مسئله، صدای محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس بلند شد. این هفته حسینعلی حاجی دلیگانی، از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت درباره کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی، به ماده ۲۳۴ قانون آئین نامه داخلی مجلس اشاره کرده و گفته که موضوع دارو تاکنون چهار مرتبه در جلسه نظارتی مجلس مورد بررسی قرار گرفته، اما هنوز مشکل مردم در حوزه کمبود و گرانی دارو حل نشده است. آخرین جلسه نظارتی در این زمینه در ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲ بوده که رئیس مجلس به وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی فرصتی دو ماهه برای اصالح وضعیت داد. این نماینده در ادامه با اشاره به دو اتفاقی که قرار بود در حوزه دارو رخ دهد، توضیح داده است: بنا بود ۷۰ درصد هزینه دارو را بیمه‌ها و ۳۰ درصد آن را مردم پرداخت کنند، اما در حال حاضر این هزینه بین بیمه و مردم نصف شده است. از سوی دیگر بیش از وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی مسئول این قضیه بودند؛ به نحوی که بانک مرکزی باید به موقع منابع ارزی را تأمین می‌کرد که این اتفاق صورت نگرفت. همچنین به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، هم سازمان برنامه و بودجه تاکنون ۷۰ هزار میلیارد تومان طلب داروسازان و داروفروشان را نداده و هم سازمان تأمین اجتماعی هزینه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی را پرداخت نکرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کپسول نفتی مهار تورم» نوشت: در دهه‌های اخیر مشاهده شده است که کشورهای صادرکننده نفت با پدیده تورم دست و پنجه نرم می‌کنند. یک سوال کلیدی این است که آیا درآمدهای نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود یا اینکه نوع هزینه‌کرد دولت‌ها و عدم تنظیم منابع و مصارف باعث وجود تورم مزمن در کشورهای صادرکننده نفت می‌شود. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که وجود درآمدهای نفتی برخلاف تلقی‌های رایج نه تنها اثر تورمی ندارد، بلکه باعث کاهش قدرت تورم‌زایی نقدینگی نیز می‌شود. مطالعه‌ای که در پژوهشکده پولی و بانکی انجام شده است، نشان می‌دهد که افزایش درآمدهای نفتی و افزایش نسبت واردات به GDP می‌تواند اثرگذاری رشد نقدینگی بر تورم را کاهش دهد. این نتایج برخلاف دیدگاه‌های متداول است که ذات داشتن درآمدهای نفتی را باعث افزایش تورم عنوان می‌کنند.

طبق بررسی‌های این پژوهش مهم‌ترین عامل ایجادکننده تورم در کشور رشد نقدینگی است، اما مساله مهمی که در این پژوهش به آن پاسخ داده شده، این است که چه عاملی باعث اختلاف ایجادشده مابین نرخ رشد نقدینگی و نرخ تورم در ایران است؟ اختلاف مابین نرخ رشد نقدینگی و تورم در میان ۱۴ کشور نفتی مورد بررسی طبق داده‌های مربوط به ۱۹۷۰ تا ۲۰۲۰ حدود ۷ درصد ارزیابی می‌شود. طبق بررسی‌ها این اختلاف در کشورهای نفتی در سال‌هایی که درآمد نفتی بیشتر است، بیشتر می‌شود و برای مثال در ایران دهه ۱۳۵۰ یا ۱۳۸۰ به بیش از ۱۰ درصد می‌رسد. نکته جالب در این پژوهش این است که مکانیزم اثرگذاری افزایش نسبت واردات بر GDP به سمت تقاضای پول در کنار عرضه پول توجه دارد. بنابراین نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که وجود درآمدهای نفتی، فی‌نفسه عاملی برای وجود تورم نیست، بلکه به نظر می‌رسد که عدم توازن میان منابع و هزینه‌های دولت در قالب کسری بودجه که دلیل رشد طولانی‌مدت نقدینگی است، عاملی برای ایجاد تورم مزمن در کشورها است.

کد خبر 747716

دیگر خبرها

  • مسئولان، صدای مردم میمند درخصوص موقوفه میمند باشند
  • تحقق شعار سال تکلیف بزرگی برعهده مسوولان است
  • وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن (فیلم)
  • سه سال انتظار برای ارشاد مدیران
  • ندای آزادی
  • مسوولان در قبال بیت‌المال باید پاسخگو باشند
  • پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران
  • تسریع در حل مشکلات دهستان دستجرد سفلی 
  • ابراز همدردی خبرنگار ایران اینترنشنال با غم و اندوه صهیونیست‌ها
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید