Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر اه و شهرسازی با بیان اینکه «سیاست سازمان راهداری استفاده از حفاظ‌های بتنی به جای حفاظ‌های فلزی است» گفت: ۱۹ هزار کیلومتر از راه‌های کشور نیازمند حفاظ بتنی است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، داود کشاورزیان در همایش دوام حفاظ‌های بتنی،‌ علت بخش زیادی از مشکلات را پایین بودن قیمت سوخت دانست و گفت : تولید هر تن سیمان در کشور حدود 30 دلار هزینه دارد در حالی که تولیدکنندگان برای فروش آن به قیمت 25 دلار تلاش و به آن افتخار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی برای تخریب محیط‌زیست هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود و همچنین ساختار و بنگاه اقتصادی به‌گونه‌ای است که از زمان ورود ساخت حفاظ‌های بتنی در داخل کشور روند ساخت به‌صورت استادکاری پیش رفته است و این ساختاری اجازه نمی‌دهد که روش دیگری
استفاده شود.
وی افزود : در حال حاضر هرکسی به خود اجازه می‌دهد که حفاظ بتنی تولید کند و با توجه به کوچک بودن مقیاس‌های تولیدی، انجام کارهای تحقیقاتی برای آن‌ها توجیه ندارد و همان یافته‌های خود را تولید می‌کند.
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تأکید کرد: برای اصلاح رفتار موجود باید سه مشکل اصلاح شود، به‌طوری‌که تخریب محیط‌زیست باید هزینه داشته باشد. زیرا به دلیل برداشت بی‌رویه از ‌پایین‌دست رودخانه‌ها، اکثر سازه‌های بتنی با تهدید روبرو شده‌اند و در زمان وقوع سیل شاهد تخریب این سازه‌ها هستیم. همچنین باید ساختار اقتصادی پل‌ها اصلاح شود.
اگرچه 17 شرکت در ارزیابی اولیه موردقبول واقع‌شده‌اند و 3 شرکت موفق به دریافت گواهی نامه شده‌اند، اما پیشنهاد می‌کنم اصراری نباید باشد که حتماً تمام کسانی مشتاق به فعالیت در این زمینه هستند از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی کمک شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در قالب توصیه مدیریتی خود به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: پیشنهاد ارائه خدمات مشاوره از سوی این مرکز به تولیدکنندگان حفاظ‌های بتنی را منتفی کنید. زیرا امکان ایجاد روابط ناسالم در قالب آن بین مشاور و شرکت تولیدکننده حفاظ وجود دارد. پس بهتر است همه روابط در بیرون و با استفاده از شرکت‌های مشاور خصوصی شکل بگیرد و در زمان دریافت گواهی نامه فنی امتحان پس دهد و اصراری هم بر قبولی 100 درصدی تمام این 17 شرکت نداشته باشیم.
بلکه باید استاندارد به‌صورت تدریجی سخت‌تر شود تا استاندارد تولیدات افزایش یابد.
کشاورزیان تصریح کرد: واحد‌های تولیدی به‌اندازه کافی وجود دارد و تا زمانی که واحدی نو‌آوری و کار جدیدی برای ارائه نداشته باشد نیازی به حضور واحد تولیدی جدید وجود ندارد. همچنین با توجه به قیمت حمل باید پراکندگی قابل قبولی در سطح کشور داشته باشیم تا شاهد حمل این محصول در فواصل طولانی مانند شرق به غرب و شمال به جنوب کشور نباشیم.
نیوجرسی محصول قابل صادرات هم نیست و باید اصلاح ساختاری ایجاد و مقیاس تولید در بنگاه اقتصادی رعایت و حداقل تولید آن مشخص شود.
وی با اشاره به سیاست سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: سیاست ما توجه به کیفیت محصول است و خوشبختانه گام‌های مثبتی در این زمینه طی سه سال اخیر برداشته و دریکی از موارد بخشنامه‌ای صادر شده است که بر اساس آن نیوجرسای باید از واحد تولیدی دارای مجوز ساخت این محصول خریداری شود .
پیمانکار پروژه راهسازی دیگر اجازه ساخت نیوجرسی ندارد و واحد تولیدی باید دارای آزمایشگاه ویژه برای آزمایش محصول خود باشد.
رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده ای با تاکید بر کیفیت در ساخت حفاظ‌های بتنی گفت: شاهد هستیم که برخی از نیوجرسی ‌ها 4 سال پس از نصب دچار تخریب یا کچلی شده و سیمای جاده را از زیبایی ساقط کرده اند و جابجایی این احجام چند تنی با مشکلاتی روبروست و هزینه های زیادی دارد.
کشاورزیان گفت : همچنین برای جلوگیری از تخریب بر اثر بارش برف و سرما باید کار مطالعاتی انجام شود و سازمان راهداری آمادگی خود را برای انجام آن اعلام می‌کند تا حفاظ ‌های تولیدی دارای دوام طولانی بیش از ده ها سال باشد ، زیرا لزومی ندارد وقتی یک سازه بتنیده ده ها سال عمر می کند عمر یک نیوجرسی به 15 سال معطوف شود.
کشاورزیان در ادامه پیشنهاد کرد که دولت یارانه حامل‌های انرژی برای تولید سیمان را حذف کند و در این باره گفت: در حالی که قیمت جهانی حامل های انرژی گاز و برق حدود 250 تا 300 تومان است، قیمت آن در داخل کشور بر اساس واحد محاسبه آن بین 70 تا 80 تومان است، از این رو همواره چندین میلیون تن کلینکر در سطح کارخانه های تولید کننده سیمان و جود دارد و به قیمت پایین تر از قیمت تمام شده صادر می‌شود. بنابر این در صورت واقعی شدن قیمت سیمان، قیمت هر تن از 100 هزار تومان با احتساب قیمت روز دلار به حدود 400 هزار تومان عرضه خواهد شد و مصرف سیمان واقعی می‌شود.
کشاورزیان اظهار کرد : تولید بیش از مصرف توجیه ندارد و قیمت حمل آن نیز قابل توجه است که بر این اساس توزیع سیمان تولید شده نباید از 250 کیلومتر بیشتر شود.
وی خاطرنشان کرد: بارها به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد کرده ام که میزان تولید سیمان کاهش یابد. زیرا هم اکنون ظرفیت هیچ یک از واحد های تولیدی به طور کامل 100 درصد نیست. در صورت واقعی شدن تولید و مصرف سیمان کار تحقیقاتی مفهوم پیدا می‌کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۳۱۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت تجارت سیمان در ایران و جهان

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در سال ۲۰۲۲ ارزش صادرات سیمان و کلینکر جهان حدود ۱۳/۵ میلیارد دلار بود که از این مقدار ۳۲/۵ درصد کلینکر، ۵/۱ درصد سیمان سفید و مابقی (۶۲/۴ درصد) انواع سیمان های تیپ بودند . بررسی ها نشان از آن دارد که تجارت جهانی سیمان پرتلند با رشد مواجه نیست، اما کماکان به عنوان اصلی‌ترین محصول این زنجیره شناخته می‌شود. 

 دفتر مطالعات انرژی صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در پژوهشی با عنوان «تحلیل وضعیت تجارت سیمان در ایران و جهان» مطرح می‌کند که در حال حاضر سیمان جزء محصولاتی است که علاوه‌بر پوشش کامل نیاز داخل کشور، ظرفیت صادرات به کشور‌های مختلف را نیز داراست. با توجه به آخرین اطلاعات موجود از ظرفیت تولید و میزان فروش سیمان، در حال حاضر برای حدود ۲۰ میلیون تن از ظرفیت تولید سیمان کشور (از مجموع ۸۵ میلیون تن)، بازار داخلی وجود نداشته و تنها امکان صادرات وجود دارد. همچنین با توجه به اینکه بازار داخلی سیمان کشور در حال حاضر اشباع است، یکی از راهکار‌های پیش روی این صنعت، توسعه صادرات است؛ لذا از این منظر تحلیل وضعیت بازار و تجارت این محصول در جهان و کشور‌های منطقه حائز اهمیت است. 

* ارزش صادرات سیمان و کلینکر جهان

این گزارش بیان می‌کند که در سال ۲۰۲۲ ارزش صادرات سیمان و کلینکر جهان حدود ۱۳.۵ میلیارد دلار بود که از این مقدار ۳۲.۵ درصد کلینکر، ۵.۱ درصد سیمان سفید و ۶۲.۴ درصد انواع سیمان‌های تیپ بودند. بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان صادرات سیمان پرتلند، طی بازه زمانی ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ تغییری نداشته، به‌طوری‌که در سال ۲۰۲۱، ۵۳.۱ درصد مجموع محصولات صادراتی سیمان را به خود اختصاص داده و سهم آن در ۱۱ سال گذشته از مجموع سبد محصولات صادراتی سیمانی ۲/۲ درصد کاهش پیدا کرده است. 

در این گزارش آمده است که در‌نتیجه هر‌چند این نوع سیمان با بازار رو به رشدی مواجه نیست، اما کماکان به‌عنوان اصلی‌ترین محصول این زنجیره شناخته می‌شود. این در‌حالی است که در این بازه زمانی سهم صادرات کلینکر ۵.۳ درصد افزایش داشته است که بیشتر ناشی از افزایش کشور‌های تولیدکننده سیمان از کلینکر وارداتی است. 

* سهم سیمان سفید و سایر سیمان‌ها از کل صادرات 

این گزارش توضیح می‌دهد که سهم سیمان سفید و سایر سیمان‌ها از کل صادرات به‌ترتیب ۵.۵۲ و ۴.۷۴ درصد مجموع محصولات صادراتی سیمان را به خود اختصاص داده‌اند؛ این در‌حالی است که سهم آنها در ۱۱ سال گذشته از مجموع سبد محصولات صادراتی سیمانی ثابت بوده است. به‌عبارت‌دیگر بازار‌های جهانی برای سیمان سفید و سایر سیمان‌ها محدود است و رشدی نیز در آن ملاحظه نمی‌شود. با‌این‌حال تجارت جهانی در حوزه مصنوعات سیمانی در سال ۲۰۲۱، حدود ۹۱۵۳ میلیون دلار بوده است. این بازار رشدی ۱۰ درصدی را تجربه می‌کند؛ که فراتر از همه انواع سیمان است. همچنین طی سال‌های گذشته تمامی کشور‌های مطرح عرصه صادرات زنجیره سیمان، تجارت خود را در حوزه مصنوعات بتنی افزایش داده‌اند. 

*  تحلیل رفتار سه کشور مهم منطقه جنوب غرب آسیا در صادرات سیمان

در این گزارش بیان می‌شود که برای تحلیل رفتار سه کشور مهم منطقه جنوب غرب آسیا در صادرات سیمان، ترکیه پاکستان، عربستان سعودی و امارات مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در این میان، اصلی‌ترین مقاصد صادراتی ترکیه به‌عنوان موفق‌ترین صادرکننده سیمان منطقه، آمریکا، رژیم غاصب صهیونیستی، سوریه و ساحل عاج هستند. این موضوع نشان می‌دهد کشور ترکیه توانسته است بر محدودیت‌های حمل سیمان در مسافت‌های طولانی فائق آمده و مزیت خود را در بازار ایالات متحده آمریکا به‌عنوان مشتری اصلی خود حفظ کند. سهم سیمان پرتلند ۵۵، سیمان سفید ۱۱ و کلینکر ۳۳ درصد از کل صادرات این کشور در زنجیره سیمان است. 

این گزارش ادامه می‌دهد که کشور‌های افغانستان، سریلانکا و بنگلادش نیز مهم‌ترین مقاصد صادراتی سیمان پاکستان هستند. حضور پررنگ‌تر پاکستان در افغانستان نشان از وجود فرصت‌هایی برای افزایش صادرات به افغانستان است. ۹۹ درصد از صادرات سیمان پاکستان را کلینکر تشکیل می‌دهد. 

در این گزارش آمده است که مقاصد اصلی صادرات عربستان سعودی، کشور‌های یمن، اردن، غنا و بحرین است. ۶۵ درصد از صادرات این کشور مربوط به کلینکر، ۲۲ درصد سیمان پرتلند و ۱۲ درصد سیمان سفید است. مقاصد اصلی صادرات امارات متحده عربی، کشور‌های بنگلادش و عمان است. کلینکر بیشترین سهم را در سبد محصولات صادراتی این کشور با ۷۰ درصد داشته است. پس از آن نیز ۱۶ درصد سیمان پرتلند، ۱۰ درصد سیمان سفید و ۳.۲ درصد سایر سیمان بوده است. 

 

* ارزش صادرات سیمان کشور

این گزارش توضیح می‌دهد که با توجه به آخرین آمار گمرک، ارزش صادرات سیمان کشور در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۳۲ میلیون دلار، کمتر از ۱ درصد ارزش کل صادرات غیر‌نفتی کشور بوده است. کلینکر اصلی‌ترین محصول در سبد صادراتی کشور، با سهم ۶۸ درصدی از کل حجم صادرات است. ایران ۱/۱ درصد از بازار صادراتی سیمان پرتلند را در سال ۲۰۲۱ در اختیار دارد. این در‌حالی است که درآمد صادراتی سیمان برای ایران طی ۱۱ سال گذشته به‌صورت میانگین حدود ۱۴.۷ درصدی از کل حجم صادرات است. 

این گزارش مطرح می‌کند که درخصوص سیمان سفید ایران ۲۰.۹ درصد از بازار صادراتی آن را در سال ۲۰۲۱ در اختیار داشته است. همچنین ایران ۲.۲ درصد بازار صادراتی سایر سیمان‌ها را نیز در اختیار دارد. مقصد اصلی صادرات سیمان جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱ کشور‌های همسایه، از‌جمله کویت، عراق، افغانستان و پاکستان بوده‌اند. در کل به‌نظر می‌رسد وضعیت صادرات صنعت سیمان کشور، باوجود لغو معافیت‌های مالیاتی صادرات و اعمال عوارض، از نظر ارزش افزوده عقب‌گرد داشته است؛ به‌نحوی سهم کلینکر در سبد محصولات صادراتی کشور در مقابل محصولاتی همچون سیمان پرتلند افزایش داشته است. 

این گزارش ادامه می‌دهد که بر‌اساس بررسی‌های صورت گرفته در تمامی شرکت‌ها حاشیه سود ناخالص فروش داخلی از حاشیه فروش صادراتی بیشتر است. این به آن معنی است که فروش صادراتی در شرکت‌های مورد بررسی صرفاً برای حفظ سطح تولید و درآمد شرکت و ایجاد درآمد‌های ارزی انجام می‌شود. 

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش پیشنهاد می‌دهد که با توجه به پایین بودن نرخ صادراتی کلینکر باید سهم صادرات کلینکر در صادرات محصولات سیمانی به‌مرور کاهش یافته و سهم محصولات نهایی از‌جمله سیمان سفید و سیمان‌های آمیخته در سبد صادراتی کشور افزایش یابد. در این راستا می‌توان از ابزاری که در قوانین بودجه سالیانه کشور طی چند سال گذشته و همین‌طور در قانون جهش تولید دانش‌بنیان و لایحه برنامه هفتم توسعه، ناظر به لغو معافیت مالیاتی صادرات و اخذ عوارض از صادرات مواد خام و نیمه‌خام استفاده کرد. 

این گزارش ادامه می‌دهد که در حال حاضر ظرفیت بسیار مناسبی در حوزه مصنوعات سیمانی و محصولات پایین‌دستی آن در بازار منطقه وجود دارد. شرکت‌های سیمانی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کرده و به‌سمت زنجیره پایین‌دست حرکت کنند تا محصولات متنوع‌تری را به بازار جهانی عرضه کنند. 

در این گزارش بیان می‌شود که با توجه به شرایط جغرافیایی کشور، علاوه‌بر کشور‌های حوزه CIS، حوزه‌های جغرافیایی کشور‌های حاشیه اقیانوس هند با بازار حدود ۲.۳ میلیارد دلار، کشور‌های آفریقایی با بازار بیش از ۲.۸ میلیارد دلار و آسیای غربی با بازاری بیش از ۱.۳ میلیارد دلار، می‌توانند مقاصد مناسبی جهت صادرات باشند. 

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قیمت ساندرو در بازار امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • وضعیت تجارت سیمان در ایران و جهان
  • ضرورت توسعه صاردات سیمان
  • صالحی عمران: نیازمند نظر کارفرمایان صنایع در تدوین برنامه‌های درسی هستیم
  • ۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است
  • تولید لاستیک افزایش یافت/ فروش سایزهای بالای ۱۵ زیر قیمت مصوب
  • جدیدترین قیمت شاهین در بازار؛ شاهین کارکرده چند؟
  • قیمت جدید ساندرو کارکرده / با ۸۲۰ میلیون خودرو خارجی بخرید
  • افزایش هفت درصدی تولید سیمان در خراسان جنوبی
  • افزایش ۷ درصدی تولید سیمان در خراسان جنوبی