Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@18:03:45 GMT

زلزله، تلنگری برای ایمن سازی ساختمان

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۸۸۳۱۷

زلزله، تلنگری برای ایمن سازی ساختمان

شهرکرد - ایرنا - 'زلزله' از جمله بلایای طبیعی که وقوع آن هیچگاه خبر نمی کند و بهترین راه کاهش خسارت های ناشی از آن، ساخت واحدهای مسکونی امن، مقاوم و ایمن است.

به گزارش ایرنا، کشور ایران بر روی گسل های فراوان از جمله گسل های با روند تقریبی شرقی - غربی، گسل های البرز غربی و آذربایجان، گسل های ایران مرکزی، گسل درونه (گسل بزرگ کویر)، گسل ‌های شرق و جنوب شرقی ایران و گسل های زاگرس قرار دارد که هر روز خطر وقوع زلزله در آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از سال 1340 تاکنون 8 زلزله بالای 6.5 ریشتر در ایران رخ داده که در سراسر ایران این زلزله ها خسارت و صدمات مالی و جانی فراوانی برای هموطنان داشته است.
31 خرداد 1369 زلزله ای 7.4 ریشتری شهرهای رودبار و منجیل را لرزاند و 35 هزار نفر کشته شدند، پنجم دی ‌ماه سال 1382 شهر بم را زلزله ای 6.6 ریشتری با خاک یکسان کرد و طبق آمار رسمی 26 هزار قربانی برجای گذاشت، پیشتر و در دهه های 40 و50 نیز بویین زهرا، طبس، قائنات، دشت بیاض و فردوس را زلزله های بالای 6.5 ریشتری مرگبار با خاک یکسان کرد و بیش از 60 هزار نفر در آن چند زلزله کشته شدند.
زلزله 7.3 ریشتر 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه روی داد که 444 کشته و بیش از 12 هزار مصدوم داشت.
این زلزله به هفت شهرستان و بیش از یک هزار روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرد که در این زلزله حدود 30 هزار واحد مسکونی به طور کامل تخریب و یا دچار خسارت کلی و جزیی شد.
برخی کشورهای آسیایی با وجودی که زلزله ‌های با ریشتر بالا در آنها رخ می دهد، به دلیل تدابیر انجام شده در آن کشور از جمله مقاوم سازی و ایمن سازی سازه های ساختمانی، آسیب‌ ها و خسارت های بسیار کمتری نسبت به ایران در آنها رخ می دهد.
به گزارش ایرنا، فریبا کارگران بافقی؛ زمین شناس معتقد است: زلزله 8 ریشتری در ژاپن، هیچ آسیبی به این کشور وارد نمی کند و حتی زلزله 2011 ژاپن تخریبی نداشت.
این زمین شناس گفت: اگر سازه ها مقاوم باشد زلزله 8 ریشتری هم نمی تواند باعث ایجاد خسارت شود، ولی متاسفانه در کشورهای جهان سوم، زلزله هایی با بزرگی 5 ریشتر هم باعث ایجاد خسارت و خرابی می شود.
یک کارشناس مسکن در چهارمحال و بختیاری نیز گفت: ایران با موقعیت خاص جغرافیایی و قرارگیری بر روی گسل ها و کمربندهای فعال لرزه ای بعنوان یک کشور در معرض زلزله و تهدیدات طبیعی و البته قابل کنترل قرار دارد.
مجید نیکخو در گفت وگو با گزارشگر ایرنا اظهار کرد: بیش از نیمی از مساحت کشور با خطر نسبی متوسط و بالای زلزله روبه رو بوده و ساختمان های غیر ایمن با خسارت های احتمالی و جدی مالی و جانی تهدید می شوند.
این کارشناس مسکن گفت: تخریبی که در چند بلوک تکرار شده و در تصاویر منتشر شده تخریبی زلزله کرمانشاه قابل مشاهده است، در برخی ساختمان ها ستون کنار راه پله در چندین طبقه پایین اجرا شده است که به نظر می رسد دلیل آن اجرای تیر در تراز طبقه روی پاگرد بوده که باعث ایجاد ستون کوتاه شده است.
نیکخو اظهار کرد: در بلوک های مسکونی به خصوص مسکن مهر تخریب شده در کرمانشاه در برخی موارد دیوار پیرامونی که این دیوارها میانقابی نبوده و روی پیشروی سقف بنا شده است، به دلیل وزن نما به بیرون پرتاب و باعث تلفات جانی رهگذران بوده است.
وی افزود: در اکثر موارد ساختمان ها اسکلت های غیر سازه ای، دیوارهای منتهی به ستون راه پله به دلیل اجرا نشدن مطابق استانداردها و اصول ایمنی ساختمان سازی فرو ریخته است.
رئیس اداره نظام مهندسی و کنترل ساختمان و فن آوری های نوین ساخت اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اگر مبحث دوم مقررات ملی ساختمان به عنوان راهکار اصلی و نقشه راه مورد توجه مهندسان رشته های ساختمان سازی به خصوص طراحان و ناظران اصلی سازه ها قرار گیرد، ساختمان ها ایمن و مقاوم احداث می شود.
به گفته نیکخو، در برخی موارد تخلف هایی در ساختمان سازی از سوی طراحان ساختمان در تایید نقشه ها، مهندسان فنی در اجرا و مراجع صدور پروانه صورت می گیرد که منجر به احداث ساختمان غیرمقاوم می شود.
وی تاکید کرد: اگر ناظر دارای صلاحیت در ساختمان سازی براساس ضوابط قانونی گزارش های پنج مرحله ای انجام عملیات را به مراجع صدور پروانه و سازمان های نظام مهندسی تحویل دهد و تخلفات ساختمانی را به محض رخ دادن به شهرداری و سازمان نظام مهندسی اطلاع دهند و مراجع صدور پروانه نیز براساس قانون از ادامه انجام عملیات تا رفع تخلف جلوگیری کنند، شاهد مشکلاتی و خسارت های جانی و مالی فراوانی برای مردم نخواهیم بود.
این کارشناس مسکن سازی ادامه داد: سازندگی مسکن و ساختمان مطابق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان غیر قابل انکار است و نباید به سمت و سوی کار غیر اصولی حرکت کند.
نیکخو تصریح کرد: ایمن سازی و مقاوم سازی مدارس، ساختمان های تجاری، اداری، مسکونی و بیمارستان ها و ساختمان هایی که به نحوی در مدیریت بحران در حوادث نقش تعیین کننده دارند، در سطح کشور ضروری و اجتناب ناپذیر است.
رئیس سازمان نظام مهندسی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: سازمان نظام مهندسی کشور مباحثی راجع به مقررات ملی ساختمان از جمله مبحث 22 این مقررات در خصوص مرمت و نگهداری ساختمان ها و تاسیسات استفاده شده در ساختمان اشاره دارد، که در ساختمان سازی باید از آن بهره گیری کرد.
سیامک مشرف در گفت و گو با گزارشگر ایرنا اظهار کرد: کشورهایی که از لحاظ فنی و قوانین مربوطه صنعت ساختمان پیشرفته تر هستند، بودجه ای سالانه برای بازرسی های فنی دوره ای متناوب از ساختمان ها برای بررسی و ارائه گزارش به مسئولان ارشد تخصیص می دهند.
به گفته وی، در ساختمان سازی و بکارگیری نوع مصالح نباید سنتی سازی اقدام شود و باید پذیرفت که در امر ساختمان سازی باید از کارشناسان هر رشته که تخصص و تجربه داشته و مهندسان ناظر استفاده کرد.
مشرف تصریح کرد: اگر دولت در زمان ساخت و ساز مسکن رعایت مقررات ملی ساختمان سازی را ملزم کند در صورت بروز حوادث و بلایای طبیعی و غیر طبیعی صدمات و خسارت تحمیلی بر مردم و دولت کمتر است.
به گفته وی، در ساخت و سازهای مسکن مهر در سال های گذشته با حداقل قیمت و در بسیاری موارد بدون نظارت کار کارشناسی در طراحی و اجرای نقشه، ساخت و ساز و صدور مجوز باعث احداث واحدهای بدون ایمن و مقاوم شد.
مشرف افزود: در بسیاری موارد در سال های گذشته به خصوص یک دهه گذشته در تمامی مراحل ساختمان سازی از کارشناسان با تجربه و متخصص استفاده نشده و مسکن سازی به تعاونی ها که تخصص فنی و کارشناسی مسکن سازی ندارند، تحویل شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه باید با صرفه جویی در منابع ملی هر ساله عمر مفید ساختمان ها را افزایش داد، تصریح کرد: خطر تخریب ساختمان ها در مواقع بروز حوادث و بلایا در تمامی استان های کشور نظیر کرمانشاه وجود دارد.
زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب مرکز کرمانشاه رخ داد که 444 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به هفت شهرستان و بیش از یک هزار روستای استان کرمانشاه خسارت وارد و حدود 30 هزار واحد مسکونی به طور کامل تخریب و یا دچار خسارت کلی و جزئی شد.
گزارشگر: نرگس کریمی**انتشاردهنده:جهانبخش صفری
7361/6021

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۸۸۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن سازی ۱۴۰کیلومتر از حاشیه راه های مازندران

تین نیوز

 

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران گفت: در یک ماه گذشته عملیات شانه سازی و اصلاح شیب شیروانی حاشیه راه های محورهای اصلی و نقاط پر تصادف مازندران به طول ۱۴۰کیلومتر توسط این اداره کل انجام شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حسن جهانیان بر اهمیت ایمن سازی حریم و حاشیه راه ها در کاهش تصادفات جاده ای تأکید کرد و گفت: ایجاد فضایی مناسب در حاشیه راه ها برای رانندگان از جمله اقداماتی است که در کاهش تلفات ناشی از خروج خودرو از جاده و واژگونی موثر بوده، از این رو عملیات اصلاح شیب شیروانی در کناره جاده ها به منظور ارتقاء سطح ایمنی و جلوگیری از واژگونی و کاهش آسیب سرنشینان وسایط نقلیه انجام می شود.

وی ادامه داد: امروزه حاشیه راه و ایمن بودن آن و همچنین فرهنگ ایمنی، در پیشگیری از تلفات و تصادفات جاده ای بسیار مهم است.

جهانیان افزود: اغلب تلفات و تصادفات جاده ای ریشه در عامل انسانی داشته که در این میان خواب آلودگی، سرعت و سبقت غیر مجاز و خروج از جاده از جمله مواردی است که سهم قابل توجهی در تصادفات جاده ای دارد.

وی تصریح کرد: حفظ و نگهداری راه های موجود یکی از وظایف ذاتی این اداره کل بوده که علیرغم محدودیت های اعتباری این اداره کل با تکیه بر همت راهداران پرتلاش خود توانسته، در این مسیر گام های ارزنده ای بردارد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با اشاره این نکته که عواملی همچون راه، خودرو و انسان در بروز حوادث رانندگی تأثیر دارند گفت: امیدواریم با انجام اقدامات ایمن سازی زود بازده مانند اصلاح شیب های شیروانی راه ها شاهد کاهش تصادفات و تلفات ناشی از حوادث رانندگی در استان باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ایمن سازی ۱۴۰کیلومتر از حاشیه راه های مازندران
  • انفجار مهمات در پایگاه نظامی کامبوج/ ۲۰ سرباز کشته شدند
  • رفع مشکلات مدیریت بحران کرمانشاه در گرو ۴ همت اعتبار
  • پیگیری برای پرداخت غرامت به خسارت دیدگان بخش مسکونی سیل در استان
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • ایمن سازی سازه‌های آبی و خاکی و ساختمان‌های غیرایمن با سرعت پیگیری شود
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • گردباد در نبراسکای آمریکا منازل مسکونی را ویران کرد
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶