Web Analytics Made Easy - Statcounter

سقوط یک کودک از سی و سه پل اصفهان مسئولان را به تکاپو انداخته تا به ایمن سازی این اثر تاریخی اقدام کنند.مشخص نیست طولانی شدن وضعیت ناایمن سی و سی پل دقیقا به چه دلیل است اما در هر صورت از آخرین سقوط نزدیک به ۴۰ روز گذشته و پل الله‌وردی خان همچنان در انتظار تصمیمات جدید است.

ایران آنلاین /   نزدیک به 40 روز پیش بود که یک کودک از پل تاریخی سی و سه پل سقوط کرد و این سقوط جرقه‌ای شد تا مسئولان شهری و میراث فرهنگی به دنبال چاره‌ای برای  ایمن سازی این پل و سایر پل‌ها باشند، اگر چه میراث فرهنگی در همان روزهای نخست این اتفاق اعلام کرد که پیش از این، طرحی به سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری داده که اجرایی شدن آن با این نهاد مربوطه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به هر حال همین اتفاق سبب شد که توجه همگان معطوف به تصمیم‌گیری میراث فرهنگی و شهرداری شود، چند روز پس از این اتفاق به‌صورت ضرب‌العجل  نرده‌ای به‌صورت آزمایشی روی یکی از دهانه‌های سی و سه پل نصب شد و همین موضوع، سبب شد تا دوستداران میراث فرهنگی و کارشناسان معماری از این نرده انتقاد کنند؛ حرف تمامی آن‌ها این بود که نباید در کالبد و ظاهر معماری سنتی و تاریخی این پل دست برد.

اگر چه به نظر می رسید که نصب این نرده در بدو همان اتفاق، عملی شتاب زده بود تا پاسخ سریع‌تری نسبت به افکار عمومی دهد. این در حالی است که ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی اصفهان چندی پیش، پس از انتقاداتی که به نصب این نرده‌ها شد خبر داد که نصب نرده‌ها رد شده و به دنبال راهکار دیگری هستند.

وی تاکید کرد: ایجاد یک راهکار برای جلوگیری از بروز اتفاق مشابه سقوط کودک به رودخانه و درگذشت آن، باید توسط کارشناسان میراث فرهنگی بررسی و تائید شود، تائید نهائی نیز توسط این اداره کل انجام می‌شود و فرد دیگری تخصص میراث فرهنگی را ندارد که در این زمینه مداخله کند.

طاهری افزود: طرح «نرده‌کشی» در دهانه‌های سی‌وسه پل اصفهان، توسط کارشناسان میراث فرهنگی رد شده است.

وی با بیان این‌که نرده‌کشی در دهانه‌های سی و سه پل تائید نشده است، بیان می‌کند: شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در جلسات بیشتر راهکارهای دیگر را بررسی می‌کند.

به‌گفته‌ معاون میراث فرهنگی اصفهان هنوز طرح جدیدی به عنوان جایگزین نرده‌های چوبی در دهانه‌های سی‌وسه پل به دست نیامده و باید بررسی‌های بیشتری در این زمینه انجام شود.

طاهری در پاسخ به این‌که نمونه این نرده‌های چوبی پیش از این روی دهانه‌های «پل‌خواجو» استفاده شده است، گفت: در سال‌های گذشته چند دهانه از پل خواجو نرده‌های چوبی کوچکی داشت که آن‌ها هم‌چنان در جای خود هستند اما نمی‌توان این مشابهت را نمونه تائید این کار برای سی وسه پل دانست.

آذرماه وضعیت ایمن‌سازی سی و سه پل نهایی می‌شود

این درحالی است که فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان خبر از این می‌دهد که آذرماه وضعیت ایمن سازی سی و سه پل نهایی می‌شود.

وی به تسنیم گفت: راهکارها و پیشنهادات بسیاری برای ایمن‌سازی سی‌و‌سه پل مطرح شده که در حال ارزیابی است و طرح نهایی ایمن‌سازی سی‌و‌سه پل آذر‌ماه امسال نهایی می‌شود. در این مورد باید اتفاق نظر عمومی صورت بگیرد، چند پیشنهاد هم داده شده که در حال بررسی است.

اعتقاد داریم برای پل ایمن‌سازی صورت گیرد

وی تصریح کرد: ما اعتقاد داریم که برای پل ایمن‌سازی صورت گیرد در مورد روش، پیشنهادات باید در شورای فنی استان مطرح و نهایی شود که اکنون در حال مشورت با صاحب نظران هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: ما صرفا وظیفه‌ داریم که طرح قابل اجرایی را ارائه دهیم ولی ایمن سازی به‌عهده ما نیست چراکه چند سال پیش از سوی شهرداری پیشنهاداتی مطرح شد که به جمع‌بندی نرسید و از سویی دیگر اعتقاد داریم ایمن سازی جزء ضرورت‌ها بوده و برای حفظ جان مردم است.

نصب حفاظ روی سی و سه پل با اجماع نظر کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی

به نظر می رسد میراث فرهنگی قصد دارد تا هم نظر دوستداران میراث فرهنگی را و هم کارشناسان را  جلب کند، چراکه الهیاری در این زمینه می گوید: نصب هرگونه حفاظ روی سی و سه پل و سایر پل های تاریخی با اجماع نظر کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه این سازمان متولی حفاظت از آثار تاریخی است، اظهار داشت: پل‌های تاریخی اصفهان همانند سایر پل‌های تاریخی جهان به‌عنوان معبر عمومی شناخته می‌شوند و همین نکته سبب ادامه حیات این آثار  می‌شود و  هرگونه دخل و تصرف در این آثار تاریخی با نظر این سازمان امکان پذیر است.

با این وصف و با توجه به بروز چند حادثه در  4 سال اخیر در مورد پل‌های سی و سه پل و پل خواجو، در یک‌سال گذشته کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری این شهر، طرح‌های مختلفی را که مستلزم حفاظت از جان عابران و گردشگران و در عین حال حفاظت از آثار تاریخی باشد را مورد بررسی قرار داده‌اند.

نصب نرده‌های جدید ایوان عالی قاپو با اجماع نظر کارشناسان صورت گرفت

این در حالی است که الهیاری در صحبت‌های خود از نرده‌های عالی قاپو و پل خواجو یاد می‌کند تا بر نرده‌کشی در پل‌های تاریخی سابقه قبلی بیاورد.

وی در ادامه به سایر تصمیمات مشابه در اداره‌کل میراث فرهنگی استان در این زمینه اشاره کرد و افزود: این روش در اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان مسبوق به سابقه است به‌گونه‌ای که در زمان مرمت ایوان کاخ عالی‌قاپو، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که همزمان با پیش رفتن عملیات‌های مرمتی، برای نرده‌های حفاظ این ایوان بزرگ نیز برنامه‌ای در نظر گرفته شود. برای نصب هرگونه حفاظ روی سی و سه پل و پل خواجو اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان با آگاهی از حساسیت‌های موجود در این زمینه در حوزه آثار تاریخی شهر اصفهان و تجربه‌ای که در حوزه‌های مختلف در سال‌های پیش کسب کرده است، اقدام می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان بیان کرد: برای نصب حفاظ روی سی و سه پل نیز از تجربه موفق حفاظ‌های ایوان عالی‌قاپو استفاده کرده و پس از بررسی‌های اولیه، صرفا اجازه نصب حفاظ بروی یک دهنه از 200 دهنه طبقه فوقانی سی و سه پل را صادر کرده تا پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی با یک اجماع کامل در این رابطه  به جمع بندی نهایی برسیم.

وی با اشاره به حساسیت‌های موجود در زمینه حفاظت از آثار تاریخی و هم‌چنین حساسیت‌های ویژه در زمینه حفاظت از جان رهگذران افزود: با توجه به اینکه نهادهای شهری همچون شهرداری و میراث فرهنگی در زمینه حفظ جان شهروندان در این پل ها و حتی سایر آثار تاریخی دارای مسئولیت حقوقی مشخص هستند، تلاش داریم تا با رعایت ضوابط میراث فرهنگی و حفاظت از آثار، به حفظ جان گردشگران و رهگذران نیز بیندیشیم، با این وصف با توجه به اینکه در دهه‌های گذشته این نیاز  توسط مسئولان وقت احساس می‌شد، به صورت سنتی نرده‌هاییروی برخی دهنه‌های طبقه فوقانی پل خواجو نصب شده است، به گونه‌ای که بینندگان امروز احساس می‌کنند این حفاظ‌ها نه تنها الحاقی نبوده بلکه بخشی از ساختار این پل تاریخی به شمار می‌رود.

الهیاری اضافه کرد: تلاش داریم تا با بررسی تجارب گذشته بهترین راه حل را با رعایت ضوابط میراثی در رابطه با سی و سه پل در نظر داشته باشیم، از این رو اعضای شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان پس از  یک ماه که از نصب آزمایشی حفاظ بر روی یکی از دهنه‌های سی و سه پل می گذشت با در نظر گرفتن نظرات شهروندان و کارشناسان به این نتیجه رسیدند که طرح وا جرای این حفاظ و نحوه نصب آن متضمن حفاظت از پل سی و سه پل نیست و به همین دلیل؛ این طرح  با اکثریت آرا رد شد.

منتظر نظر اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان هستیم

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان نیز با بیان اینکه شهرداری طرح خود را در زمینه ایجاد حفاظ در سی و سه پل به اداره کل میراث فرهنگی استان ارائه داده است، گفت: نرده‌های چوبی نصب شده در یکی از دهانه‌های سی و سه پل، طرحی است که ازسوی سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان به اداره کل میراث فرهنگی استان ارائه و فعلاً به عنوان نمونه در یکی از دهانه های پل اجرا شده است.

حسین جعفری افزود: ما منتظر نظر اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان هستیم، در واقع این موضوع به عهده اداره کل میراث فرهنگی استان است که چه تصمیمی می‌گیرد، یعنی  میراث فرهنگی باید نظر نهایی را بدهد که آیا طرح اجراشده مناسب است یا نیست و یا اینکه اصلاً این پل نیاز به نرده دارد یا ندارد.

وی گفت: شهرداری در این زمینه با اداره کل میراث فرهنگی همکاری میک ند، یعنی تعیین اینکه آیا سی و سه پل به حفاظ نیاز دارد یا ندارد به عهده اداره کل میراث فرهنگی است و این اداره کل است که در این زمینه باید تصمیم کارشناسی بگیرد و اگر لازم باشد که حفاظ نصب شود طرح را تهیه و اجرا کنند و در صورت تهیه و تأیید طرح، ما نیز آماده همکاری با آن ها هستیم./تسنیم

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۹۴۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی در یزد

ملانوری مسئول مرکز عملیات اضطراری مدیریت بحران یزد گفت: ساعتی قبل یک واحد مسکونی فرسوده در محله دروازه قصاب‌ها بر اثر فروچاله و بارش باران دچار ریزش و تخریب شد. 

وی افزود: این حادثه به آتش نشانی اعلام و در کوتاه‌ترین زمان دستگاه‌های امدادی و خدماتی در محل حاضر شدند.
 
ملانوری ادامه داد: انشعابات این واحد برای ایمن سازی با حضور نیرو‌های عملیاتی قطع و شهرداری نسبت به ایمن سازی منطقه اقدامات لازم را ارائه نمود.
 
ملانوری افزود: خوشبختانه این حادثه هیچ گونه مصدومی نداشت.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • میدان داری میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه ایران اکسپو
  • حضور میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه اکسپو
  • تخریب یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی در یزد
  • اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است