Web Analytics Made Easy - Statcounter

باتوجه به درخواست مخالفان مبنی بر برکناری بشار اسد و کسانی که به وی نزدیک هستند سرنوشت بشار اسد و نتیجه این مذاکرات چه خواهد شد؟

بعد از مطرح شدن داعش به عنوان یک لایه واسط میان مخالفان بشار اسد و وی (که در هر دوسو به عنوان دشمن مفروض می شدند) و کشمکش های دو سویه داعش هم با مخالفان و هم موافقان بشار اسد، در چهارچوب های گوناگون وگفتمان های مختلف، شکل و محتوا پذیرفت و تعارض میان اسد و مخالفان را از متن به حاشیه برده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به بیان دیگر با ظهور داعش به عنوان دشمن اصلی، صحنه سوریه به جای تعارض میان اسد و مخالفان رژیم وی، به صحنه درگیری جامعه بین المللی، با نام های گوناگون ائتلاف جهانی ضد داعش از سوی ایالات متحده آمریکا و اتحاد میان ایران و مسکو (و گاه ترکیه) بر علیه داعش شکل گرفت و نتایج متفاوتی را به بار آورد و هم اکنون نیز در اخبار و بیانیه های گوناگون کشورهایی که در این زمینه فعال بودند پژواک پیدا کرده است.

آن چه که اکنون رو در روی صحنه سوریه قرار دارد دو محور اساسی است: نخست تقسیم امتیازات ناشی از این مبارزه در صحنه سوریه در ابعاد منطقه ای و بین المللی و دیگری بازگشت صحنه سوریه از تعارض میان جامعه بین المللی و اجتماع منطقه ای با داعش و مطرح شدن مجدد تعارض میان مخالفان بشار اسد با بشار اسد.

بنابراین بار دیگر در این مرحله است که ما شاهد شکل گیری درخواست کنار رفتن بشار اسد از صحنه سیاسی در سوریه هستیم.

اکنون با مطرح شدن این درخواست از سوی معارضان، فاز جدیدی از ادبیات سیاسی و رقابت موجود در آن خود را در سوریه به نمایش خواهد گذاشت. به این معنا که پس از سال 2013 که دوران پسا بشار اسد با بشار اسد، شروع شده است، بار دیگر مسائل مربوط به سال 2013 خود را بازیافت خواهد کرد و از سوی معارضان و حامیان آن ها در سطح بین المللی و منطقه ای مطرح خواهد شد و در اینجاست که موضع گیری های تهران و مسکو در ارتباط با بشاراسد باید خود را به نمایش بگذارد.

به نظر می رسد باتوجه به پیوند های میان تهران، دمشق و شخص بشار اسد، تهران تلاش خواهد کرد تا به حفظ بشار اسد روی آورد اما در اینکه روسیه در حفظ وی، در پایان این دوران رغبتی نشان دهد، تردید بسیار بالایی وجود دارد، زیرا روسها قبل از این جریان نیز بارها اعلام آمادگی کرده بودند که در موقعیت مقتضی از بشار اسد عبور می کنند.

بنابراین بحث آینده که از ژنو کلید خواهد خورد در واقع رقابتی جدید میان کنشگران و بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای در درون سوریه، با عنوان " آینده سوریه با اسد و بدون اسد " خواهد بود.

این نکته میتواند زمینه جدی دیگری را برای نوعی رقابت شدید سیاسی منتهی به یک درگیری نظامی مجدد در سوریه احیا کند؛ لذا اگر دیپلماسی و نشست و برخواست های متفاوت در ارتباط با سوریه و دولت آینده در سوریه نتواند جوابگوی این معنا باشد، می تواند به گونه ای خاکستر های زیر آتش سال 2014 به قبل را احیا کرده و بار دیگر سوریه را به یک نبر داخلی سوق دهد.

نقش عربستان سعودی در تنش های اخیر سوریه به چه صورت است؟

سعودی ها نیز در پی ایجاد یک فضای مطمئن برای گسیل داشتن رادیکالیسم از داخل مرزهای عربستان به سوریه بوده اند. عربستان تلاش کرده است که جهت گیری های رادیکالی ضد سعودی در لایه های گوناگون موجود در عربستان را به جامعه پیرامونی خود صادر کند. صدرو تروریست از درون عربستان به سوریه و دیگر کشورهای منطقه از جمله ترفند های عربستان ( به ویژه بندر بن سلطان در زمان ریاست او بر حوزه امنیتی عربستان بود ) تا با یک تیر دو نشان بزند؛ در مرحله نخست جنگ نیابتی با تهران را در حوزه منطقه ای گسترش دهد و از طرف دیگر با کمک به معارضان و گسیل داشتن نیروی انسانی و کمک های لجستیکی، این جهت گیری تروریستی را در یک تقابل معنادار با رویکردهای مقاومت به مسلخ نابودی و درگیری بکشاند.

اکنون نیز عربستان این موضع را ادامه خواهد داد و تلاش خواهد کرد تا دامنه جنگ در سوریه را به درون لبنان بکشاند.

روسیه اعلام کرده است که اگر آمریکا بعد از داعش نیرو های خود را از سوریه خارج نکند ،سوالاتی پیرامون اهداف حضور نظامی این کشور و نیروهای ائتلاف در سوریه برمی‌انگیزند، آمریکا دقیقا در سوریه به دنبال چیست؟

آمریکا قبل از بحران سوریه به هیچ وجه در این منطقه جغرافیایی نفوذ نداشت، اما اکنون بعد از فروکش کردن این بحران در چهارچوب مبارزه با داعش، خود به عنوان یک کنشگر فرامنطقه ای متنافذ در سوریه وارد عمل شده است و اکنون مسکو نمی تواند بگوید که تنها کنشگر متنافذ در دمشق است.

سوریه کنونی با وجودی که پیروزی بر داعش را به دست آورده اما نمی تواند به راحتی این پیروزی را تحکیم و سپس تثبیت کند زیرا از زمان تاسیس این پیروزی تا رسیدن به بخش تثبیت ، هزینه های زیادی را در خود نهفته دارد.

در این چارچوب باید گفت که روسیه نگران این است که سوریه به وضعیت قبل از بحران بازنگشته و ردپای کشورهای غربی به ویژه آمریکا به عنوان رقبای مسکو در سوریه باقی نماند. بنابراین برای محدود کردن و تا حد امکان بیرون راندن امریکا از سوریه، تلاش خود را خواهد کرد. به نظر می رسد که آمریکا نیز در پی ایجاد یک فضای معنادار برای تحمیل نفوذ خود در سوریه، به کشورهای منطقه ای چون عربستان و کشورهای فرامنطقه ای اروپایی مانند فرانسه باشد.

سوریه مانند اوکراین به محل اصطکاک نفوذ روسیه با دیگر کشورهای اروپایی و منطقه ای تبدیل شده و می توانیم بگوییم به یک منطقه ی استطکاک انرژی برای روسیه و دیگر رقبای بین المللی ومنطقه ای آمریکا تبدیل خواهد شد. آمریکایی ها تلاش خواهند کرد تا بجای ورود مستقیم در این منازعات، نقش رهبری کننده و ایده پردازی در جهت مدیریت این منازعات را داشته باشند و بدین ترتیب مدیریت این منازعات را در منطقه به اسرائیل و اجرای آن را به عربستان بسپارند.

سخن پایانی:

در هر نشستی مذاکره انجام می شود. مذاکره با مناظره تفاوت دارد. مناظره بر روی برد و باخت تکیه دارد ولی مذاکره بر روی برد-برد. در ادبیات ژورنالیستی و حتی ادبیات سیاسی در ایران هرگونه نشستی به مثابه یک مجمع مناظره، رودررویی و تقابل دیده می شود و برآنست که یک برنده و بازنده از آن مذاکره استخراج کند، اما مذاکره در حوزه ادبیات سیاسی، گامی به جلو برداشتن جهت شفافیت موضوع ورسیدن به نتیجه و اخذ امتیاز است یعنی در هر مذاکره شفاف کردن موضوع در مرحله اول و بعد از آن تلاش برای پایان دادن به حل مساله و سوم گرفتن امتیاز متناسب با اوزان شرکت کنندگان در ان مذاکره است. باید دید که این مذاکرات تا چه اندازه ای موضع را شفاف و به حل موضوع کمک خواهد کرد و تا چه اندازه ای برای اخذ امتیاز متناسب با اوزان طرف های مذاکره کننده پیش خواهد رفت. نشست آینده ژنو موفقیت نسبی آن هم در بخش اول را هدف قرار داده است و از این جهت است که از هم اکنون نیز معارضان سوری بار دیگر کنار رفتن بشار اسد را مطرح می کنند.

بشار اسد و کنار رفتن او درگرو یک تعریف عملیاتی برای وجود جایگزین مورد قبول طرفین برای سوریه آینده است که به نظر می رسد در وضعیت کنونی حتی برای آمریکایی ها برداشتن بشار اسد و سرمایه گذاری روی فردی که هیچ اطمینانی به آینده ی حرکت وی، برای آمریکایی ها هم موجود نیست چندان جذاب نباشد. بنابراین ژنو بار دیگر مساله بشار اسد را مطرح و زمینه های ایجاد فضای مناسب برای طرح این موضوع را در آینده را فراهم خواهد کرد تا به عنوان یک برگ برنده در موقعیت مقتضی برای جابجایی امتیازها مورد توجه قرار گیرد، همانگونه ک در زمان بحران سوریه در سال 2013 آمریکایی تلاش کردند تا با برگ بشار اسد به خلع سلاح شیمیایی رژیم اسد نائل بیایند و یک امتیاز سیاسی بدهند و یک امتیاز امنیتی بگیرند.

آمریکا عربستان منازعات سوریه علی مطهرنیا

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۰۳۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه روسیه و عربستان


به گزارش تابناک به نقل از روسیا الیوم، وزرای خارجه روسیه و عربستان تلفنی گفت‌وگو کردند. 

«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه و «فیصل بن فرحان»، وزیر ‌خارجه عربستان در تماسی تلفنی بر ضرورت وحدت تلاش‌ها برای حل بحران در خاورمیانه تاکید کردند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه در پی تماس تلفنی لاوروف و بن فرحان آمده است: «در این تماس، توجه ویژه ای به بررسی موضوعات در دستور کار منطقه ای با توجه به تشدید بی سابقه اوضاع در منطقه شد.»

این بیانیه افزود: «درگیری فلسطین و اسرائیل و تنش‌ها در دریای سرخ مورد بحث طرفین قرار گرفت. دو طرف بر موضع مشترک خود در حمایت از با توجه به ضرورت تقویت تلاش‌های همه اعضای مسئول جامعه بین‌المللی برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک سریع بحران‌های شدیدی که صلح و ثبات در خاورمیانه را تضعیف می‌کنند، تاکید کردند.»

دیگر خبرها

  • گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه روسیه و عربستان
  • کارت هوشمند«نسک»؛ گامی برای ورود حجاج به مشاعر مقدسه
  • دیدار رئیس حشد شعبی با بشار اسد
  • سوریه:آمریکا صلاحیت اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارد
  • انتخابات در حزب بعث؛ گام نخست سوریه برای ورود به دوره پساجنگ
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه را منهدم کرد
  • زائران حج تنها با کارت هوشمند امکان ورود به مکه را دارند
  • بشار اسد: موضع سوریه در مورد فلسطین تغییر نکرده است
  • بشار اسد: موضع سوریه هرگز در مورد فلسطین تغییر نکرده است 
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست