Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "کنکور حذف می شود"؛ قریب به یک دهه پیش بود که خبر حذف کنکور در قالب قانونی از سوی مجلسی ها بر سر زبان ها افتاد، قانونی که برای حدود یک میلیون جوان کنکوری در سال ۹۰موجی از امید را ایجاد کرد هرچند مسله حذف کنکور بارها تکرار شده و نتیجه ای نداشت اما تصویب این قانون تردید برای این مساله را برطرف کرد هرچند گویی این سد کهنه نظام آموزشی کشور قصد تخریب نداشته و در سال ۹۰حذف کنکور تحقق نیافت و سال 92 قانون توسط مجلس اصلاح و چند تکلیف بر عهده سازمان سنجش و آموزش و پرورش برای حل این موضوع گذاشته شد و بعد از آن تاثیر ۲۵درقدی نمرات امتحانات نهایی در نتایج کنکور مصوب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیروزی در کارزار کنکور به بهای اتلاف عمر

حدود یک دهه از ورود کنکور به نظام آموزشی کشور می‌گذرد، آزمونی که از سال ۴۸ معیاری برای ورود به حوزه آموزش عالی در کشور شد هرچند طی این سال های پرفراز و نشیب برگزاری تغییراتی را شاهد بوده و انتقادات بسیاری در مورد وجود آن در دسترس است اما همچنان سدی برای جوانان کشور بوده و بخش عمده ای از زندگی آنها را تحت الشعاع قرار داده است.

بی شک حتی اگر خودمان تجربه ناکامی در پذیرش رشته دانشگاهی را نداشته باشیم این مساله را از سوی دوستان و آشنایان شاهد بوذیمغ، تجربه ای که گاهی برای جوانان آنقدر تلخ می شود که حتی عمر و سلامتی آنها به خطر افتاده و بیماری های روحی و روانی گریبانگیرشان می شود؛ گاه چنان فشار روانی بر نوجوانان تحمیل شده که عکس العملی منفعلانه و ناخواسته پدید آمد و بسیارند چنین مواردی که دود دعوای مجلس و دولت در چشم آنها رفته است.

حال کنکور چنان بر نظام آموزشی خیمه زده و آموزه ها و اهداف تربیتی را تحت تاثیر قرار داده که صدای مسئولان هم بالا گرفته تا ریشه آن را با این سبک و سیاق امروزی بخشکانند؛ تا جایی که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی تصویب کردیم کنکور برداشته شود اما سازوکار آن در وزارتخانه‌ها سامان نیافت و کنکور با شکل فعلی معضل جدیدی را در کشور ایجاد کرده است که سنجش و وزارت علوم با همکاری همدیگر می توانند به فرمولی صحیح دست یابند.

نمره منفی به نهادهای آموزشی در اجرای قانون حذف کنکور

زمزمه اجرای قانون حذف کنکور مدتی است در جامعه وجود دارد اما گویا نهادهای مرتبط با آن در اجرا موفقیتی نداشتند و صرفا داعی مخالفت با کنکور به شیوه امروزی را ابراز کردند و روز به روز شاهد نفوذ بیشتر این آفت آموزشی نه تنها در مقطع متوسطه بلکه در مقاطع تحصیلی پایین تر هستیم.

فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: ضعف برنامه‌ریزی و نبود زیر ساخت‌های مناسب موجب شده تا نه تنها کنکور حذف نشود بلکه به مقاطع پایین‌تر تحصیلی هم تسری پیدا کرده است و امروز شاهد آن هستیم که دانش‌آموز مقطع ابتدایی برای پذیرش در مدارس خاص الزام به شرکت در آزمون دارد.

وی افزود: قانون حذف کنکور چند سال پیش در مجلس تصویب شده بود و اجرای آن به عهده وزارت آموزش و پرورش ،‌سازمان سنجش و وزارت علوم است که باید شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند تا از فضای فعلی آزمون کنکور فاصله بگیریم.

بیشتر بخوانید: دست اندازهای حذف کنکور وجود سرعت گیری به نام کنکور برای دانش آموزان استعدادهای برتر

کم و بیش انتقادات وارد بر کنکور با سبک و سیاق امروزی و اثرات منفی آن را مشاهده کردیم و سیطره آن بر توان بالقوه دانش آموزان با استعدادهای برتر هم رسیده است و ویژگی های برتر هوشی آنها را اسیر سیستم چهارگزینه ای کرده که هیچ سودی در ارتقای سطح علمی ندارد و صرفا نیازمند فوت و فن های غیرعلمی خاصی است.

برخی از دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان، کنکور را عامل بازدارنده برای تحقق ظرفیت های خود می دانند و معتقدند این سد موجب شده تا در دوره متوسطه دوم معلمان بیش از تاکید بر پرورش خلاقیت و مسابقات علمی، موفقیت در کنکور و ترفندهای آن را جز برنامه ها قرار دارند و ملاک عمل قرار گرفته است.

یکی از دانش آموزان مدرسه فرزانگان تهران که به تازگی سد کنکور را پشت سر گذاشته، گفت: آنقدر در دوره متوسطه دوم استرس کنکور داشتیم که اجازه هیچ کاری را به ما نمی داد در حالی که ماموریت مدارس ما باید با سایر مدارس متفاوت باشد و چهار سال دبیرستان به جای پرورش خلاقیت همیشه دنبال کسب رتبه برتر و تراز بالاتر در آزمون های آزمایشی بودیم و همین مساله باعث شده در المپیادهای علمی چندان موفق نباشیم.

وی افزود: بیشتر از اینکه اولویت اقدامات پژوهشی باشد، کنکور پررنگ شده و با این شرایط تحصیل در مدارس خاص و عادی تفاوتی ندارد چرا که توان بالقوه ما شناسایی نمی شود.

حذف کنکور؛ تهدید یا فرصت؟

جنجال حذف کنکور مدتی است در جامعه طرح شده و اظهار نظرهای متفاوتی از منفعت مافیای کنکور تا نبود زیرساخت لازم برای حذف و ناهماهنگی دستگاه ها برای این مساله بیان می شود اما از طرفی برخی دانش آموزان و اولیا نگران این مساله هستند که آیا سازوکاری مناسب و جایگزین کنکور در نظر گرفته شده است؟ آیا عدالت و انتخاب شایسته در روش های جدید اعمال شده یا خیر؟ بنابراین هر زمان که زمزمه های حذف کنکور و در اختیار گرفتن آزمون برای هر دانشگاه مطرح می شود، داوطلبان کنکوری با وجود تمامی معایب این سد آموزشی از حذف آن هراس دارند.

هراسی که ریشه در شفاف سازی نشدن سازوکار حذف کنکور از سوی نهادهای مربوطه دارد هرچند نبود تصمیمی قاطع از سوی متولیان هم گمانه زنی دیگری است که جولان کنکور در جامعه را حریف نمی شود.

دانش آموزان؛ گرفتار در برزخ تصمیم گیری ها

سال گذشته بود که ابراهیم خدایی رئيس سازمان سنجش در سخنان خود بیان کرد: با توجه به اين مسئله كه هنوز درصد پوشش سوابق تحصيلی آغاز نشده، برای حذف كنكور در رشته‌هاي پرطرفدار ۵ تا ۶ سال آينده چشم‌اندازي وجود ندارد.»

پیش از اظهارات خدایی، رئیس مرکز سنجش وزرات آموزش و پرورش در مورد تاثیر نمرات در کنکور برای حذف آن گفت: اگر پایه‌های اول، دوم و سوم متوسطه به طور کامل مستقر و امتحانات نهایی برای آنها برگزار شود؛ در کنکور سال 98 می‌توان سوابق هر سه سال دوره متوسطه را اعمال کرد.

حال در میان این اظهارات و لنگ زدن قانون حذف کنکور ناشی از نبود برنامه مناسب همچنان باید شاهد افول آموزش های واقعی در مدارس، جولان مافیای کنکور، دور شدن دانش آموزان از مهارت های زندگی و بسیاری از عواقب آموزشی و پرورشی باشیم که تنها مستلزم تصمیم گیری قاطع نهادهای قانونگذار و ایجاد الزام اجرایی برای دستگاه های مجری است.

به هر روی تسری کنکور به تمام مقاطع تحصیلی و خیمه بر بدنه نه چندان قوی نظام آموزشی تراژدی است که هنوز هیچ کس پایانی مناسب برای آن درنیافته و ابهام از ثمره کار وجود دارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۰۸۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع پیکر پدر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی مرحوم حاج احمد راستگوی قلعه جوقی امروز در سن ۹۶ سالگی به دلیل بیماری و کهولت سنی دارفانی را وداع گفت و به فرزند شهیدش پیوست.

شهید کریم راستگوی قلعه جوقی در دهم فروردین ماه ۱۳۴۶ در شهر روستای قلعه جوق از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب در یک خانواده مذهبی چشم به جهان گشود و در ۲۱ تیرماه ۱۳۶۷ در منطقه موسیان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

دیگر خبرها

  • تولید زباله در سراب ۴۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • تشییع پیکر پدر شهید دوران دفاع مقدس در سراب
  • آمار داوطلبان پسر کنکور اعلام شد/ چرا دهه هشتادی حال دانشگاه رفتن ندارند؟
  • قیمت گذاری دستوری بیشتر باعث افزایش قیمت لاستیک می شود
  • آزمون دوباره از ۱۳۵ کنکوری جامانده «زیرکوه»!
  • برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است
  • انتطار مردم پارسیان برای دریافت زمین‌های طرح جوانی جمعیت
  • (ویدئو) جاده را آب برد، دانش آموزان به جلسه کنکور نرسیدند
  • رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم
  • قهر پسران دهه هشتادی با دانشگاه