Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-06@20:53:26 GMT

6 سال چشم انتظاری برای لایروبی بندر بریس چابهار

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۲۳۶۲۴

6 سال چشم انتظاری برای لایروبی بندر بریس چابهار

به گزارش ایرنا، لایروبی و احداث دستک رسوب گیر در بندر صیادی بریس چابهار بسیار ضروری و از مهمترین نیازهای صیادان است.
به گفته صیادان بندر بریس، این بندر از 6 سال پیش با مشکل گل و لای رو به رو شده و از همان زمان امکان رفت و آمد شناورهای کلاس لنج در زمان جزر وجود ندارد و حتی در هنگامه مد این شناورها با مشکل تردد می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اسکله بریس حدود 10 سال پیش لایروبی شده است اما گل و لای از 6 سال پیش تاکنون مشکل ساز شده است.
استفاده مناسب از ظرفیت ها و توانمندیها به ویژه ذخایر خدادادی دریا می تواند روز به روز بر اقتصاد خانوار و ایجاد اشتغال پایدار تاثیر مهمی بگذارد.
چابها و کنارک در محدوده سواحل مکران به آب های اقیانوس هند متصل هستند و موقعیت مناسب برای آبزی پروری دارند. وجود نعمت های فراوان خدادادی و ظرفیت های بسیار اشتغال دریا محور در سواحل چابهار و کنارک توانسته بیش از 24 هزار نفر را در بخش شیلات مشغول به کار کند.
عمران طارم یکی از صیادان در روستای بریس به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جمع شدن گل و لای در حوضچه بندر بریس به حدی رسیده است که در زمان جزر ومد امکان تردد شناورها وجود ندارد.
جدگال دیگر صیاد بندر بریس گفت: بسیاری از شناورهای صیادی در بریس دست از کار کشیده اند و برخی به بنادر همجوار کوچ کرده اند.
فیض محمد نیز بیان کرد: بارها بندر بریس مورد بازدید مسئولان شهرستان چابهار، مدیران ارشد استانی و کشور قرار گرفته ولی توفیقی برای صیادان نداشته است و همچنان درد و رنج صیادان برای تردد به دریا ادامه دارد.
یونس خاتمی یکی دیگر از صیادان بندر بریس گفت: بریس علاوه بر مشکلات لایروبی با مشکلات زیاد دیگری نظیر بی آبی مواجه است و با بیش از 6 هزار نفر جمعیت تاکنون شبکه آبرسانی ندارد و با تانکر آبرسانی سیار می شود.
رئیس اداره شیلات بندر بریس چابهار گفت: اسکله بندر صیادی بریس از نوع سنگی و بتنی، عمق آبخور 2 متر، طول راه ارتباطی 800 متر، طول موج شکن آن 594 متر، پهلوگیری اسکله 160 متر، بازوی فرعی 95 متر و وسعت حوضچه آن 25 هکتار است.
عطاالله رئیسی افزود: بندر صیادی بریس در سال 1368 احداث شده و در سال 1371 به بهره برداری رسیده است.
وی بیان کرد: عدم لایروبی بندر صیادی بریس با گذشت چندین سال صیادان را برای رفت وآمد به دریا و فعالیت صید وصیادی با مشکلات جدی مواجه کرده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه گل و لای فراوانی در حوضچه بندر بریس جمع شده لایروبی این بندر بسیار ضروری است.
وی بر ساخت ایستگاه آتش نشانی در بندر صیادی بریس با توجه به فاصله 55 کیلومتری آن با چابهار تاکید کرد و افزود: بارها بر اثر آتش سوزی شناورها، صیادان خسارات زیادی دیده اند.
وی گفت: در مجموع 402 شناور شامل 64 لنج برودتی، 79 لنج یخی و 259 قایق در بندر بریس فعال هستند که در سال گذشته (1395) 42 هزار و 484 تن شامل 14 هزار و 274 تن ماهی تجاری و 28 هزار و 210 تن ماهی صنعتی صید می کنند.
رئیس اداره شیلات بندر بریس چابهار ادامه داد: هشت صنایع شیلاتی به تفکیک کاربری 2 کارخانه کنسروماهی، چهار کارخانه عمل آوری و سردخانه، یک کارخانه یخسازی، یک کارخانه پودر ماهی و پنج تعاونی صیادی در بندر بریس فعال هستند.

مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای لایروبی بنادر صیادی شهرستان های چابهار وکنارک پیگیری های زیادی انجام شده است.
هدایت الله میرمرادزهی افزود: بیش از 90 میلیارد ریال برای لایروبی بنادر صیادی سیستان وبلوچستان مصوب شده است که انتظار می رود هرچه سریعتر عملیات اجرایی لایروبی آغاز شود.
وی بیان کرد: 11 بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل بنادر تیس، کنارک، رمین، زرآباد، پزم، چابهار، بریس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه شهرستانهای چابهار و کنارک برای صید و صیادی فعال هستند.
وی گفت: 930 فروند لنج و هزار و 400 فروند قایق صید و صیادی با حدود 25 هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب 34 تعاونی صیادی در حوزه اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان فعالیت دارند.
وی تصریح کرد: همچنین 107 واحد صنایع شیلاتی در نوار ساحلی وجود دارد که از جمله آنها 29 کارخانه تولید کنسرو ماهی نقش مهمی در بسته بندی و صادرات تن ماهیان دارند.
وی بر توسعه اسکله ها و محل تخلیه صید، روشنایی و آسفالت و یا سنگفرش محدوده بنادر صیادی، تسریع در تخصیص اعتبار برای لایروبی بندر بریس، تیس و هفت تیر، حصارکشی محوطه های اداری، احداث جایگاه سوخت و آتش نشانی برای اسکله فرعی و فعال سازی کارخانه های شهرک صنعتی، سردخانه، عمل آوری و کارخانه یخسازی بریس تاکید کرد و افزود: رسیدگی به مشکلات صیادان به تحقق اقتصاد مقاومتی منجر می شود.
سیستان وبلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
به گزارش ایرنا شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر در قالب 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043**6081 خبرنگار: رستم کریمی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۲۳۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار دریایی به فعالان دریای خزر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، اداره کل هواشناسی دریایی مازندران با صدور هشدار نارنجی اعلام کرد: از اوایل وقت امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت تا اوایل وقت چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه به دلیل وزش باد شدید و مواج شدن دریا همچنین بارش باران همه فعالیت‌های دریایی ممنوع می‌باشد.

در این گزارش تاکید شد، اوج شدت وزش باد از اویل وقت دوشنبه و افزایش موج از صبح دوشنبه خواهد بود.

بیشینه سرعت وزش باد تا ۱۷ متر بر ثانیه (۳۲ گره (مایل دریایی بر ساعت) یا ۶۱ کیلومتر بر ساعت) می رسد.

همچنین ارتفاع موج قابل ملاحظه تا ۱.۷ متر (۵/۶ پا) و بیشینه ارتفاع موج تا ۲.۷ متر (۸/۹ پا) خواهد رسید.

در این مدت فعالیت شناور‌های کوچک و متوسط (از جمله شناور‌های صیادی) در دریای خزر ممنوع است.

احتمال غرق شدن شناگران، شناور‌های کوچک و متوسط (از جمله شناور‌های صیادی)، پاره شده تور‌های صیادی، خسارت به تاسیسات دریایی و ساحل و آسیب به قفس پرورش ماهی وجود دارد.

دیگر خبرها

  • بریس لیونل مسی در برابر تیم گواردیولا؛ برتری 3-0 بارسلونا مقابل بایرن مونیخ (لیگ قهرمانان اروپا - 6 می 2015)
  • اتمام مرمت و لایروبی دو رشته قنات کشاورزی در ورزقان
  • هشدار دریایی به فعالان دریای خزر
  • برتری 3-1 منچستریونایتد مقابل آرسنال با بریس کریستیانو رونالدو و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا (5 می، 2009) / فیلم
  • پایان ۳۸ سال چشم‌انتظاری خانواده شهید چابکسری
  • پایان ٣٨ سال چشم انتظاری خانواده شهید چابکسری
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در دورود
  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود