Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا- تدوین نهایی لایحه توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی، با هدف تقویت معیشت مرزنشینان و توسعه فعالیت های اقتصادی مناطق مرزی و انجام فاز یک تدوین نظام حقوق مالکیت فکری در صدر برنامه های 100 روزه دولت در حوزه حقوقی قضایی قرار دارد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری شب گذشته در برنامه زنده تلویزیونی با مردم درباره عملکرد 100 روزه دولت دوازدهم در حوزه های مختلف مطالبی را بیان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بخشی از اقدامات دولت دوازدهم به حوزه حقوقی قضایی معطوف می شود که در این صد روز لوایح متعددی تهیه و تدوین و یا پیش نویس آنها تهیه شده است و از میان آنها می توان به تهیه و تدوین نهایی لایحه توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی، با هدف تقویت معیشت مرزنشینان و توسعه فعالیتهای اقتصادی مناطق مرزی و بازنگری پیش نویس لایحه جامع تقسیمات کشوری اشاره کرد.
همچنین انجام فاز یک پروژه تدوین نظام حقوق مالکیت فکری و اصلاح ساختار اجرایی، اتمام فاز یک پروژه حمایت های حقوقی و قضایی از مالکیت و سرمایه گذاری، مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، تهیه و تدوین پیش نویس لایحه شفافیت اقتصادی، تهیه و تدوین پیش نویس لایحه حریم خصوصی، تهیه و تدوین پیش نویس لایحه لایحه مسئولیت مدنی مؤسسات عمومی، تهیه و تدوین پیش نویس لایحه تعارض منافع و اصلاح برخی از قوانین مزاحم اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از دیگر لوایح این بخش است.
تهیه و تدوین پیشنهادها و توصیه های بهبود و ارتقا روابط در تمام سطوح، فی مابین قوای سه گانه کشور و ارائه آن به جلسه مشترک روسای قوا، به منظور تصویب و صدور دستور ابلاغ و تهیه و تدوین شیوه نامه ساماندهی امور نمایندگی ها و عضویت وزارت دادگستری در مراجع و نهادهای مختلف از مهمترین این برنامه ها عنوان شده است.
همچنین در این 100 روز، شیوه نامه اصلاح و افزایش بهره وری در فرایند و گردش کار کمیسیون لوایح دولت تهیه و تدوین و برنامه کارآفرینی و اشتغالزایی با استفاده از ظرفیت نهاد وکالت و کارشناسی دادگستری تدوین و ارائه شده است.
تشکیل و برگزاری جلسات تعامل و همفکری و هم اندیشی با سطوح مختلف قوای سه گانه و نخبگان و اساتید حقوق و تدوین آیین نامه های قانونی که وزارت دادگستری راسا یا با همکاری سایر مراجع، مأمور تدوین آنها است، از دیگر برنامه های عملکرد صد روزه دولت دوازدهم آورده شد.
اما در این میان گزارشی هم از نهادهای اجرایی مانند وزارت دادگستری مشاهده می شود که از مهمترین آنها می توان تهیه و تدوین نقشه راه وزارت دادگستری در حوزه بین الملل و امور کنوانسیون های مصوب و تهیه و تدوین نقشه راه وزارت دادگستری در حوزه امور مبارزه با فساد و سامت نظام اداری را ذکر کرد.
به گزارش ایرنا و طبق گزارش عملکرد صد روزه دولت دوازدهم، جهت استقرار دولت الکترونیک و اتوماسیون با هدف تسهیل رسیدگی به شکایات مردمی از طریق تقویت سامانه 135 در سراسر کشور هم تلاش شده است.
همچنین در این 100 روز شاهد انجام فاز یک پروژه تدوین نظام حقوق مالکیت فکری و اصلاح ساختار اجرایی و اتمام فاز یک پروژه حمایت های حقوقی و قضایی از مالکیت و سرمایه گذاری، مصوب در مجموعه وزارت دادگستری بوده ایم.
اگر از حوزه وزارت دادگستری بگذریم در بخش معاونت حقوقی ریاست جمهوری که همه لوایح و تنقیح ها از این مرکز عبور می کند ، لایحه مدیریت منافع معارض تدوین نهایی شد که این امر در کاهش فساد اداری نقش قابل توجهی ایفا خواهد کرد.
همچنین لایحه مسئولیت های موسسات عمومی هم از معاونت حقوقی ریاست جمهوری به هیات دولت رفت تا پس از تصویب در هیات دولت به مجلس ارسال شود. از محسنات این لایحه می توان با رجوع به ماجرای پلاسکو و اینکه موسسات عمومی چه وظایفی برای جبران خسارت مالباختگان دارند ، مسئولیت مالکان این ساختمان ها را در قبال این مالباختگان ارزیابی کرد.
در معاونت حقوقی ریاست جمهوری پیش نویس لوایح شفافیت اقتصادی، حریم خصوصی، مسئولیت مدنی موسسات عمومی، تعارض منافع و اصلاح برخی از قوانین مزاحم اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، تهیه و تدوین شد.

** رهنمودهای دولت دوازدهم برای فعالیت سازمان تعزیرات حکومتی
براساس گزارش 100 روزه دولت دوازدهم، برنامه ها و اقدامات حقوقی و قضائی مربوط به حوزه فعالیت سازمان تعزیرات حکومتی که با توجه به اسناد بالادستی و در راستای اجرای قوانین و مقررات به عنوان رهنمودهای دولت دوازدهم، تدوین شده که شامل موارد زیر است:
- تهیه و تدوین شیوه نامه تجویز رسیدگی مجدد در پرونده های تعزیرات حکومتی (موضوع تبصره ماده 23 آیین نامه سازمان تعزیرات حکومتی)
- تهیه و تدوین نقشه راه وزارت دادگستری مبتنی بر شاخص های کمی و کیفی مربوط جهت سرعت بخشیدن به رسیدگی به پرونده های تعزیرات حکومتی
- تلاش جهت استقرار دولت الکترونیک و اتوماسیون با هدف تسهیل رسیدگی به شکایات مردمی از طریق تقویت سامانه 135 در سراسر کشور
براساس گزارش 100 روزه دولت دوازدهم، فعالیت های سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان یکی از سازمان هایی که با حقوق شهروندان در ارتباط است، مطرح شده و طبق این گزارش، تعداد گشت های بازرسی در ادارات کل تعزیرات حکومتی در 31 استان و جنوب کرمان، از آغاز دولت دوازدهم، در مرداد ماه، شهریور و مهر 1396، در مجموع تعداد سه هزار و 115 گشت برگزار و تعداد 2 هزار و 980 پرونده تشکیل شده که ارزش ریالی پرونده های تشکیل شده 19 میلیارد و 290 میلیون و 241 هزار و 319 ریال است.
بیشترین شکایت های رسیده در بخش کالا و خدمات به ترتیب مربوط به نان، میوه و سبزیجات، پوشاک همچنین تعمیرگاه خودروهای سبک، پارکینگ شهری، آرایشگاه زنانه است و علت شکایت گرانفروشی، کم فروشی و عدم درج قیمت عنوان شده است.
اجتمام **3229**7329** 1569
خبرنگار: لیلا اسماعیل نژاد و حنانه شفیعی ** انتشار: علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۶۴۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در همایش روز جهانی مشاوره گفت: یکی از مسوولیت‌های معاونت امور زنان و خانواده در سند مهندسی و فرهنگی، تدوین منشور مشاوره خانواده است که به تدوین نهایی رسیده و پس از طی مراحل قانونی اعلام خواهد شد.

وی افزود: برای برنامه‌ریزی در پیشگیری یا کاهش طلاق، برنامه مدونی در ستاد زن و خانواده در دولت تصویب و پلتفرم همساز برای زوجین نوپا ایجاد شد و مشاوره برای زوجین و مهارت های زندگی به آنها آموزش داده می شود.

وی با اشاره به صفر شدن پشت نوبتی مستمری زنان سرپرست خانوار، گفت: خدمات و حمایت هایی مشاوره ای به هنگام روانشناسی، خدمات حقوقی و توانمندسازی نیز باید صورت گیرد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به نقش روانشناسان در امیدآفرینی، افزود: نقش روانشناسان در شادی آفرینی در زندگی در روح و جان بشر و تلاش برای بهینه بودن و زیبا زندگی کردن افراد بر کسی پوشیده نیست. در درمان بیماری های جسمی توصیه به روان آرام و سالم و روح شاداب می شود و این روح و روان است که می تواند سلامت جسم را تضمین کند یا به او برگرداند.

خزعلی ایجاد انگیزه، امید آفرینی، عشق و نشاط با توجه به شناخت توانمندی ها را مهمترین نقش روانشناس دانست، گفت: نقش روانشناسان برای جلوگیری از ناهنجاری ها و آسیب ها بر کسی پوشیده نیست و روانشناسان در ارتقای بینش، روش، دانش، کنش و واکنش نقش اساسی دارند و این روانشناسی سلامت و روانشناسی کمال است و روانشناسان می توانند توانمندی های فرد را به خوبی شناسایی کنند و قوه ها، داشته ها، ظرفیت ها و استعدادهای فرد را تبدیل به عمل و فعلیت و زندگی اور را متحول کنند.

ارائه یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشاوره تلفنی بهزیستی به مردم

مهری سادات موسوی معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه سازمان بهزیستی اولین تشکیلات دولتی است که علم روانشناسی و مشاوره را توانسته وارد ساختار اجرایی کند، گفت: ۹۴ مرکز دولتی و ۳ هزار و ۱۷۴ مرکز مشاوره غیر دولتی در سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیون نفر را طی دو میلیون و ۷۵۰ هزار جلسه مورد مشاوره قرار دادند.

وی افزود: در راستای عدالت اجتماعی و دسترسی عموم افراد به خدمات مشاوره خط ۱۴۸۰ سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشاوره تلفنی ارائه داده است و در سال جاری ارتقای خط و ارتباط با سایر خطوط در دستور کار قرار دارد.

موسوی با اشاره به اختصاص یاری برگ به خانواده های کم بضاعت و مددجویان سازمان بهزیستی، اظهارداشت: برنامه های دیگری مثل مشاوره های به افراد در شرف طلاق، دوره های آموزشی پیش از ازدواج، مهارتهای زندگی و فرزندپروری ارائه می شود که به سلامت روان جامعه کمک می کند.

معاون سلامت اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه حدود ۲۲ سال پیش مسوولیت صدور پروانه فعالیت مراکز مشاوره به سازمان بهزیستی واگذار شده است، گفت: ۳ هزار و ۱۷۴ مرکز در این سال‌ها همراه بهزیستی بودند و نظارت های مختلفی بر روی این مراکز انجام می شود.

کد خبر 6092732

دیگر خبرها

  • توزیع ۳۱۳ بسته معیشتی در طرح «قرار دوازدهم» رودسر
  • ۱۲ نگین درخشان صنعت گاز در دولت سیزدهم
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ ها در سال ۱۴۰۳
  • لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • دیدار وزیر دادگستری با رییس کانون فدرال سردفتران روسیه
  • منشور مشاوره خانواده تدوین و نهایی شد
  • تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد
  • وزیر کار : لایحه امنیت شغلی کارگران به مجلس می‌رود
  • توسعه تجارت و مراودات مرزی از سیاست‌های دولت سیزدهم است