Web Analytics Made Easy - Statcounter

از بامداد امروز سه شنبه (۱۴ آذر) مرحلۀ اصلی طرح رجیستری یا ثبت تلفن همراه یا تجهیزات سیم کارت خور در سراسر کشور آغاز شد. به گفته وزیر ارتباطات با اجرای این طرح امکان قاچاق گوشی تلفن همراه و ورود غیرمجاز تجهیزات سیم کارت خور از بین خواهد رفت.

به گزارش ایمنا، تاریخچه ثبت تلفن‌های همراه به سال ۸۴ بازمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن زمان برای نخستین بار این موضوع در کشور مطرح شد و آن زمان هم قاچاق تلفن های همراه از دغدغه های مسئولان بود.

بنابر آمارهای رسمی ۵ درصد تلفن های همراه از مبادی رسمی و ۹۵ درصد از مبادی غیر رسمی وارد کشور می‌شود.

به گفته آذری جهرمی وزیر ارتباطات، شبکه قاچاق شبکه ناشناخته ای نیست اما تصور می کنم که توزیع کنندگان گوشی هم گاهی از مبادی قاچاق تلفن های همراه وارد می کنند زیرا طبیعت بازار به این شکل است و زمانی که مقررات به خوبی اعمال نمی شود، این افراد راه را برای ورود غیرقانونی تلفن های همراه باز می‌بینند.

براساس قانون اقلامی که در حوزه الکترونیک وارد کشور می شوند از لحاظ استاندارد در گمرک توسط سازمان تنظیم مقررات بررسی خواهند شد بنابراین زمانی که گوشی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود این قابلیت از دست می‌رود.

به اعتقاد کارشناسان، قاچاق گوشی های همراه باعث رشد کسب و کار نامشروع می‌شود و عده ای هم از راه نامشروع ثروتی را به دست می‌آورند، این امر به نوعی اقتصاد ناسالم است و درآمدهایی را از بیت المال پایمال میکند.

تعرفه تلفن های همراه ۵ درصد است

به گفته وزیر ارتباطات، در حال حاضر تعرفه تلفن های همراه ۵ درصد است و سالانه این تعرفه هزار میلیارد تومان پیش بینی می‌شود همچنین در سال گذشته کل حقوق مکتسبه گمرک در سال گذشته ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود و امسال این مبلغ ۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش بینی می‌شود.

مطابق قانون، وزارت ارتباطات در حوزه مقابله با قاچاق تلفن های همراه نقش اولیه را ندارد طبیعتا مبادی ورود کالا، گمرک است و مکانیزم های کنترل بازار برعهده وزارت اقتصاد و صنعت قرار دارد. همچنین در گوشی های تلفن همراه امکانی وجود دارد که می توان در حوزه بهره برداری مکانیسمی تعریف کرد تا گوشی هایی که به صورت مجاز وارد میشوند، ثبت شوند. براین اساس وزارت ارتباطات مجری سیاست های فنی ثبت تلفن های همراه است و ستاد مبارزه با قاچاق کالا هم محوریت این موضوع را برعهده دارد.

براساس این سیاست ها، از مهر ماه سال گذشته زمزمه‌های اجرای طرح رجیستری یا همان «شناسنامه‌دار کردن گوشی‌های تلفن همراه» توسط مسئولان رسانه‌ای شد، اما عملیاتی نشد. در نهایت پس از کش و قوس های فراوان این طرح به منظور ساماندهی بازار تلفن همراه در کشور و مبارزه با قاچاق گوشی از روز ۲۸ مهر امسال با پایش شبکه تلفن همراه آغاز شد.

با اجرای طرح رجیستری مدل هایی از چند برند گوشی که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند، ممنوع اعلام شده و در صورت عدم ثبت در سامانه گمرک، امکان استفاده از آن در شبکه مخابراتی کشور وجود نخواهد داشت. براین اساس پس از مانیتورینگ شبکه برای شناسایی شناسه ترکیبی سیم کارت و گوشی هایی که هم اکنون در شبکه فعال است، از دوم آبان ماه بررسی و تشخیص اصالت چند مدل گوشی در دستور کار قرار گرفت.

اما و اگرهای طرح رجیستر در مرحله اول

البته مرحله اول طرح رجیستری گوشی تلفن همراه در کشور اما و اگرهایی به همراه داشت، تا جایی که رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن ثابت و همراه اصفهان به خبرنگار ایمنا، اعلام کرد که رجیستری یعنی شناسنامه‌دار کردن موبایل، اما تاکنون بررسی این طرح برای هیچ‌گونه مدل برندهای گوشی تلفن همراه در بازار به غیر از آیفون ۱۰ اعلام نشده است.  

به گفته میرشمشیری، وقتی مسئولان اعلام کنند که کدام طرح‌ و برندها شامل طرح رجیستری است، دیگر هیچ کالایی غیرقانونی و یا قاچاق وارد کشور نمی‌شود.

در نهایت مرحله اصلی و یا به قول وزیر ارتباطات مرحله دوم طرح رجیستری تلفن همراه از امروز ۱۴ آذر ماه با ثبت گوشی ها و تبلت های اپل شروع می شود و تا یکی دو ماه دیگر بقیه برندهای گوشی و تبلت هم مشمول طرح خواهند شد.

ثبت تلفن همراه در طرح رجیستر کاملا رایگان است

براساس این طرح از امروز لازم است همه خریداران گوشی اپل مراحل استعلام و ثبت گوشی را انجام دهند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور شب گذشته در برنامه تلویزیونی اعلام کرد که فعلا خریداران گوشی اپل باید توجه داشته باشند که باید کدشناسایی ۱۵ رقمی گوشی ای را که می خواهند بخرند با شماره گیری کد دستوری  #۷۷۷۷* به سامانه رجیستری ارسال کنند. بعد از آن پیامکی به آنها ارسال خواهد شد که محتوای آن یا گوشی را تایید می کند یا نمی کند، اگر تایید کند می توانند بقیه مراحل را هم انجام دهند و گوشی را فعال سازی کنند، اما اگر پیامی گرفتند مبنی بر این که این گوشی ثبت نشده است نباید آن را بخرند چون آن گوشی قاچاق است و بعد از ۳۰ روز غیر فعال خواهد شد.

 فلاح جوشقانی با تاکید بر اینکه ثبت تلفن همراه کاملا رایگان است و هیچ هزینه ای ندارد، گفت: همه تجهیزات سیم کارت خور برند اپل شامل این طرح می شود و باید مراحل ثبت و فعال سازی آن انجام شود.

وی افزود: در مرحله اول طرح رجیستری ۱۴۰ میلیون گوشی فعال شناسایی شده است و همه آنها ثبت شده اند و هیچ مشکلی برای آنها پیش نخواهد آمد مگر اینکه سیم کارت آنها عوض شود که در این صورت باید از طریق سامانه اعلام شود.

 سهم واردات قانونی گوشی همراه به ۲۵ درصد رسیده است

به گفته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از مزایای طرح ثبت گوشی تلفن همراه این است که دیگر شاهد گوشی های بدون خدمات پشتیبانی و گارانتی معتبر نخواهیم بود و سازمان حمایت از مصرف کنندگان بر این موضوع نظارت کامل خواهد داشت.

 وی همچنین افزود: درباره موضوع ورود یک یا دو گوشی توسط مسافران به کشور به گمرک پیشنهاد داده ایم با راه اندازی سامانه ای اینترنتی و آنلاین مراحل ثبت گوشی برای انها را تسهیل کند.

فلاح جوشقانی ابراز امیدواری کرد: با اجرای کامل طرح رجیستری سهم واردات گوشی و تبلت از مبادی قانونی در بازار به ۸۰ یا ۹۰ درصد برسد.

 وی تاکید کرد: از آغاز سال ۹۶ که راه اندازی طرح جدی و عملی شد سهم واردات قانونی گوشی همراه به ۲۵ درصد رسیده است و این نشان می دهد که وارد کنندگان تامین نیاز بازار را تضمین کرده اند.

 خریداران اپل حتما سه کد شناسایی را با هم تطبیق دهند

دهقانی نیا مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز درباره آنهایی که گوشی از سایت ها خریده اند ولی هنوز به دستشان نرسیده است، گفت: اگر فردی گوشی اپل را از سایت های معتبر خریده باشند در صورتی که استعلام آن منفی باشد، مشکلی نیست چون سایت های مجاز کالای فروخته شده را تا چند روز تعویض می کنند.

وی افزود: کد شناسایی گوشی هم پشت جعبه تلفن، هم پشت خود گوشی و هم در نرم افزار تلفن ثبت شده است که خریداران باید حتما این سه کد شناسایی را با هم تطبیق دهند.

وی با بیان اینکه فروشنده و خریداران گوشی حتما باید کد گوشی را روی فاکتور بنویسند و فاکتور فروش تلفن هم باید ممهور به مهر فروشگاه شود، گفت: کد فعال سازی گوشی هم در اختیار فروشندگان گذاشته شده است و خریداران بعد از تایید اصالت گوشی یا تبلت باید آن را از فروشنده بگیرند.

 مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا همچنین گفت: دفترچه راهنمایی در کنار گوشی تلفن همراه به خریداران تحویل می شود که مراحل و روش ثبت گوشی یا تبلت را به خریداران دقیقا نشان می دهد.

با اجرای طرح رجیستری هر گوشی فعال در شبکه شناسنامه دار می شود

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن ثابت و همراه اصفهان نیز در گفتگو با خبرنگار ایمنا پیرامون اجرای طرح رجیستری در بازار تلفن همراه، توضیح داد: با اجرای این طرح هر گوشی که در شبکه فعال شود شناسنامه دار خواهد شد و با رجیستر شدن آن خط دهی و قابل استفاده می شود.

حسن میرشمشیری در خصوص اینکه از امروز مرحله دوم طرح رجیستری آغاز می شود، اظهار داشت: مطابق گفته های آذرجهرمی وزیر ارتباطات، در این مرحله از ابتدای بامداد روز ۱۴ آذر ماه گوشی های تلفن همراه با برند آیفون یا اپل، اگر به صورت غیرقانونی وارد کشور شده باشند دیگر رجیستر نمی شود.

وی افزود: البته قرار است این سریال گوشی به صورت یک ماه در شبکه مهمان باشد و در صورتیکه فردی به صورت توریستی گوشی را به کشور آورده باشد و با پرداخت هزینه های آن، وارد شبکه مخابرات خواهد شد و اگر از زمان یک ماهه عبور کند به هیچ وجه شبکه به این محصولات خدمات ارائه نخواهد کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن ثابت و همراه اصفهان افزود: مردم از طریق سامانه ای می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد طرح رجیستری کسب کنند با این وجود متاسفانه هنوز شفاف سازی دقیقی در مورد این طرح صورت نگرفته است.

۹۰ درصد گوشی های آیفون در بازار قاچاق هستند

وی پیرامون ابهامات مردم نسبت به خرید گوشی های آیفون که تا پیش از ۱۴ آذر ماه انجام شده است، تاکید کرد: گوشی هایی که ۱۰ سال، یک روز و یا ده دقیقه پیش از ۱۴ آذر ماه در شبکه فعال شده باشد برای همیشه فعال خواهد بود اما گوشی ها و محصولات آیفون قاچاقی که از این تاریخ به بعد بخواهد در شبکه رجیستر شوند مخابرات دیگر به آن سرویس نمی دهد.

میرشمشیری تصریح کرد: با اجرای طرح رجیستری از این به بعد ورود غیرقانونی و قاچاق گوشی های آیفون یا اپل به کشور ممنوع خواهد شد و اگر فروشنده ای از قبل به طور غیرقانونی وارد کرده باشد و جنس خود را نفروخته باشد، مجبور است این محصولات را به صورت قطعه به فروش برساند.

وی خاطرنشان کرد: البته گوشی های برند آیفون که با گارانتی و به طور قانونی وارد کشور شده اند با اجرای طرح رجیستری، مشکلی در شبکه نخواهند داشت.

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن ثابت و همراه اصفهان با اعتقاد بر اینکه تا این لحظه نزدیک ۹۰ درصد گوشی های آیفون موجود در بازار به صورت قاچاق وارد کشور شده اند، گفت: ۱۰ درصد دیگر مربوط به شرکت هایی است که به صورت قانونی اقدام به واردات محصولات آیفون از طریق گمرک و پرداخت حقوق قانونی آن کرده اند در حالیکه طی سال های گذشته ۱۰۰ درصد گوشی های آیفون به صورت قاچاق وارد کشور می شد.

برندهای رجیستر شده تلفن همراه حدود ۳۰ درصد گران می شوند

وی در خصوص اجرای طرح رجیستری دیگر برندهای گوشی های تلفن همراه در کشور، بیان داشت: در مرحله اول گوشی های اپل رجیستر می شود و مجددا برندها و مدل های دیگر وارد طرح رجیستری خواهد شد.

میرشمشیری در خصوص میزان افزایش قیمت تلفن همراه از ابتدای فاز نخست طرح رجیستری آن در کشور از آبان ماه، گفت: حدودا گوشی های آیفون X با گارانتی و بدون گارنتی بین یک میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون تومان تفاوت دارد و محصولات با گارانتی گران تر است.

وی افزود: متاسفانه بانک مرکزی پیش از اجرای مرحله اول طرح رجیستری تلفن همراه در ۲۶ مهر ماه برخلاف حمایت از واردات قانونی و در سمت و سوی حمایت از قاچاق، ارز مبادله ای را از تلفن های همراهی که به صورت قانونی وارد می شد حذف کرد که این تصمیم سبب افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت تلفن همراه در برندهای مختلف شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن ثابت و همراه اصفهان پیش بینی کرد: با اجرای فاز دوم طرح رجیستری تلفن همراه در گوشی های آیفون، این محصولات حدود ۲۰ درصد گران تر شود.

وی البته افزود: با اجرای طرح رجیستری قیمت گوشی تلفن همراه گران نمی شود اما به دلیل اینکه حقوق قانونی و گمرکی آن پرداخت می شود با هزینه واقعی به فروش می رسد.

باید گفت، اجرای طرح «رجیستری» یا همان «احراز اصالت گوشی‌ تلفن همراه»، یکی از بزرگترین آزمون‌های وزیر جدید ارتباطات خواهد بود. به طور قطع اگر طرح رجیستری به خوبی اجرا شود و دو وزارتخانه ارتباطات و صنعت سخت‌گیری ویژه‌ای بر روی گوشی‌های قاچاق انجام دهند، به گونه‌ای که این گوشی‌ها فعال نشوند، موجب حفظ منابع ملی در داخل کشور و عدم خروج سرمایه ها به خارج می شود که در نهایت منجر به تولید و اشتغال در کشور خواهد شد.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۷۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قتل زن مورد علاقه‌ جلوی چشمان مردم در شمال تهران

 به گزارش تابناک، 26 فروردین امسال، صدای درگیری و فریادهای زن و مردی جوان در یکی از خیابان‌های شمال تهران توجه رهگذران را به خود جلب کرد. رهگذران که شاهد درگیری بودند، ناگهان با صحنه تلخ و عجیبی مواجه شدند.

 مرد جوان گوشی تلفن همراهی در دست داشت و زن جوان با اصرار از او می‌خواست گوشی‌اش را پس بدهد اما در یک لحظه مرد عصبانی دست به جیب شد و با بیرون آوردن یک چاقو ضربات متعددی به زن جوان زد و پا به فرار گذاشت.شاهدان بلافاصله با اورژانس و پلیس تماس گرفتند و زن جوان به بیمارستان منتقل شد اما 19 ضربه چاقو او را به کام مرگ کشاند. گزارش قتل زن جوان به بازپرس سالار صنعتگر اعلام شد و تیم جنایی تحقیقات خود را برای شناسایی و دستگیری عامل جنایت آغاز کردند.

هویتی برای قاتل
با حضور کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی در محل، مشخص شد محل سکونت زن جوان چند خیابان پایین‌تر از محل قتل بوده است. یکی از شاهدان در تحقیقات گفت: زن جوان اصرار داشت که گوشی تلفن همراهش را از قاتل بگیرد اما او ممانعت می‌کرد و می‌خواست محتویات داخل گوشی را ببیند. به همین دلیل مقتول به دنبال مرد جوان می‌دوید و فریاد می‌کشید.

خیلی زود محل زندگی مقتول و خانواده‌اش شناسایی شد و در تحقیقات از آنها مشخص شد مقتول مدتی قبل از همسرش جدا شده و با فرزندش زندگی می‌کرده است. مدتی قبل او با مردی به نام پژمان آشنا شد.

 اما بعد از چند ماه زن جوان تصمیم به جدایی گرفت اما مرد جوان موافق جدایی نبود. با این اطلاعات احتمال ارتکاب قتل از سوی پژمان قوت گرفت و کارآگاهان با دریافت عکس وی و نشان دادن به شاهدان ماجرا مطمئن شدند که قتل از سوی او رخ داده است.

 همچنین کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت در بازبینی دوربین‌های مداربسته اطراف محل درگیری تصاویر ضارب را بدست آوردند که با تطبیق عکسی که از پژمان در دست داشتند، تأیید می‌کرد که او قاتل فراری است.

دستگیری در شمال
با شناسایی هویت قاتل، تیم تحقیق راهی محل زندگی او شدند، اما مرد جوان آنجا را ترک و فرار کرده بود. تحقیقات برای شناسایی متهم ادامه داشت تا اینکه رد او در یکی از شهرهای شمالی کشور بدست آمد. کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت، پس از هماهنگی‌های قضایی، راهی محل مخفیگاه متهم شده و او را بازداشت کردند.

متهم پس از انتقال به پایتخت، به قتل ناخواسته زن جوان اعتراف کرد. پژمان، برای تکمیل تحقیقات به دستور بازپرس شعبه هشتم دادسرای امور جنایی پایتخت به اداره آگاهی منتقل شد و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

نمی‌دانستم مرتکب قتل شده‌ام
مرد جوان که به اتهام قتل بازداشت شده، مدعی است پس از ضربه زدن به زن جوان و هنگام فرار از اینکه زن مورد علاقه‌اش به قتل رسیده بود، اطلاع نداشته و بعد از دستگیری متوجه شده است.

با مقتول چطور آشنا شدی؟

5 ماه قبل در یکی از خیابان‌های شمال تهران با او آشنا شدم. رابطه‌مان اوایل در حد تلفن و پیامک بود، اما کم کم قرار ملاقات‌ها شروع شد و مدام همدیگر را می‌دیدیم. به خودم که آمدم متوجه شدم او را خیلی دوست دارم و او همان زنی است که سال‌ها دنبالش بودم.

با این همه علاقه چرا او را به قتل رساندی؟

قصدم کشتن نبود. اصلاً نمی‌دانستم که او را کشته‌ام. وقتی او را زدم و فرار کردم نگران حالش بودم اما جرأت نمی‌کردم تماس بگیرم.

می‌دانستم پلیس در تعقیبم است و می‌ترسیدم که لو بروم از طرفی هراس این را داشتم که بشنوم او کشته شده است.

چرا تلفنش را گرفته بودی؟

شک کرده بودم. رابطه ما خیلی خوب بود اما از یک هفته قبل از قتل همه چیز تغییر کرد. رفتارش سرد شده بود و تلفن‌هایم را پاسخ نمی‌داد. از هر 10 پیام یک پیام را جواب می‌داد. پیگیر رفتارش شدم و او گفت که دیگر نمی‌خواهد با من ادامه دهد و خواست که با او تماس نگیرم.

چرا؟

خودم هم نمی‌دانم، رابطه‌مان خوب بود و حتی قرار بود با هم ازدواج کنیم. اما یک دفعه تغییر کرد، احساس می‌کردم شخص دیگری وارد زندگی‌اش شده است و باید به این موضوع پی می‌بردم.

روز حادثه چه اتفاقی افتاد؟

به مقابل خانه‌اش رفتم و از او خواستم گوشی تلفن همراهش را بدهد تا آن را بررسی کنم. تصور می‌کردم اگر پای شخص سومی در این میان باشد، بی‌شک پیام‌ها یا تماس‌هایش را در گوشی می‌بینم. اما او نمی‌خواست تلفنش را ببینم و زمانی که گوشی او را به زور گرفتم، تا چند خیابان آن طرف‌تر دنبالم آمد.

چرا چاقو داشتی؟

چاقو را بردم تا او را بترسانم و بتوانم گوشی تلفن همراهش را بگیرم و با بدست آمدن رمز گوشی، وارد آن شوم و بفهمم که آیا به من خیانت کرده است یا خیر.

چند ضربه به او زدی؟

نمی دانم، خیلی عصبانی بودم. پلیس می‌گوید که 19 ضربه زده‌ام. آن زمان چون حالم را نمی‌فهمیدم، به یاد ندارم چند ضربه زده‌ام.

منبع: حادثه 24

دیگر خبرها

  • لزوم بررسی قیمت گوشی های نوکیا در بازار از سوی وزارت صمت
  • قتل زن مورد علاقه‌ جلوی چشمان مردم در شمال تهران
  • گوشی هوشمند به "کنترل تلویزیون" تبدیل می‌شود
  • همراه پرخرج
  • سرک کشیدن در موبایل همسر باعث قتل شد!
  • سرک کشیدن در موبایل همسر باعث قتل شد
  • وارسی گوشی موبایل همسر باعث قتل شد
  • واردات ۵۰۰ هزار گوشی تلفن همراه در یک ماه
  • واردات ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه در یک ماه گذشته
  • در یک ماه گذشته ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه واردات شد