Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@05:53:49 GMT

استقراض از خارجی‌ها برای احیای دریاچه ارومیه

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۱۴۳۸۱

استقراض از خارجی‌ها برای احیای دریاچه ارومیه

کلانتری در پاسخ به مبلغ این وام با اشاره به اینکه حداقل مبلغ مورد نیاز دریاچه حدود 3 تا 3.5 میلیارد دلار است، اظهار کرد: ما باید رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه را قانع کنیم که دریاچه ارومیه به قدری اهمیت دارد که اگر کشور در شرایط فعلی پول ندارد، برای احیای آن، وامی از خارج دریافت شود و دولت به تدریج طی 10 سال آن را پرداخت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان محیط زیست از تامین اعتبار 200 میلیارد تومانی ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد و با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه با بودجه سنواتی احیا نمی‌شود، استقراض از خارج را راهکار تامین منابع مالی مورد نیاز این ستاد دانست.

به گزارش روابط عمومی محیط زیست آذربایجان شرقی، عیسی کلانتری با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه با بودجه سنواتی احیا نمی‌شود، استقراض از خارج را راهکار تامین منابع مالی مورد نیاز این ستاد دانست و اظهار داشت: اگر سازمان برنامه و بودجه پول ندارد، دولت اجازه دهد از منابع خارجی وام بگیریم.

وی با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه دچار دو مسئله اصلی است، گفت: کمبود بودجه‌ و کاهش شدید بارندگی مهمترین مسائل دریاچه ارومیه هستند. دریاچه ارومیه در سال آبی 96-95 نسبت به یک سال قبل، 38 درصد و نسبت به میانگین بارش بلندمدت(48 ساله) حدود 22 درصد کم ‌بارشی را تجربه کرد.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: امسال نیز با گذشت بیش از دو ماه از فصل پاییز هنوز بارش چندانی در این منطقه دریافت نشده و با اینکه بارش در این مقطع زمانی بسیار ناچیز بوده اما تبخیر به قوت خود باقی است و آب ورودی نیز وجود ندارد بنابراین طبیعی است که در چنین شرایطی ارتفاع دریاچه ارومیه کاهش پیدا کند.

 

بدهی 1800 میلیارد تومانی دولت به ستاد احیای دریاچه ارومیه

دبیر کارگروه ملی ستاد احیای دریاچه ارومیه در ادامه از تامین اعتبار 200 میلیارد تومانی ستاد احیا خبر داد و گفت: با اینکه دولت در ماه گذشته 200 میلیارد تومان به ستاد احیای دریاچه ارومیه پرداخت کرد اما بودجه‌ای که باید به ستاد پرداخت شود، حدود 1800 میلیارد تومان است.

 

کلانتری در مورد محل مصرف این 200 میلیارد تومان گفت: این مبلغ برای پروژه‌های مختلف مثل احداث تصفیه خانه فاضلاب، سردهنه‌سازی رودخانه‌ها و... هزینه می‌شود. واقعیت این است که باید زمستان هر سال سردهنه‌ها را ببندیم و در فصل بهار باز کنیم و با توجه به تعداد 500 تایی سردهنه‌ها در حوضه دریاچه، همین کار به مبلغی حدود 40 میلیارد تومان نیاز دارد که متاسفانه سال گذشته به دلیل محدودیت مالی نتوانستیم این کار را انجام دهیم و 400 میلیون متر مکعب آب را از دست دادیم چون در این شرایط کشاورزان منطقه، آب را به زمین خود انتقال دادند و به عنوان یخ‌آب از آن استفاده کردند.

 

دریاچه ارومیه با بودجه سنوانی احیا نمی‌شود

معاون رئیس جمهور در ادامه ضمن ابراز نگرانی در مورد وضعیت مالی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در دو سال گذشته ثابت شده که با بودجه سنواتی نمی‌توان کارهای دریاچه ارومیه را پیش برد. گروه تحقیقاتی دریاچه ارومیه در زمینه ارائه برنامه‌ برای احیا عملکرد خوبی داشت و برنامه‌های کاملا اجرایی ارائه داد که اشتباهات برنامه‌ها در حین اجرا اصلاح می‌شود چون برنامه، حالت داینامیک دارد اما با بودجه‌ای که سازمان برنامه و بودجه تخصیص می‌دهد، بعید است احیای دریاچه ارومیه صورت گیرد.

 

استقراض از خارج برای تامین نیاز مالی دریاچه ارومیه

دبیر کارگروه ملی ستاد احیای دریاچه ارومیه ضمن تاکید بر ضرورت تامین به‌موقع منابع مالی مورد نیاز دریاچه ارومیه گفت: در شرایط حاضر دنبال این هستیم که اگر سازمان برنامه و بودجه پول ندارد، دولت اجازه استقراض از خارج از کشور بدهد یعنی پول مورد نیاز دریاچه را از خارجی‌ها به شکل وام با بهره حدود 2.5 درصد بگیریم. این وام حدود پنج یا شش سال دوره تنفس دارد و بعد از آن طی بازه زمانی 10 ساله بازپرداخت می‌شود.

 

کلانتری در پاسخ به مبلغ این وام با اشاره به اینکه حداقل مبلغ مورد نیاز دریاچه حدود 3 تا 3.5 میلیارد دلار است، اظهار کرد: ما باید رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه را قانع کنیم که دریاچه ارومیه به قدری اهمیت دارد که اگر کشور در شرایط فعلی پول ندارد، برای احیای آن، وامی از خارج دریافت شود و دولت به تدریج طی 10 سال آن را پرداخت کند.

 

دریاچه ارومیه قائم به شخص نیست

وی در پایان در مورد نگرانی برخی اهالی محیط زیست نسبت به سرنوشت دریاچه ارومیه به دلیل تعدد مسئولیت‌ها و انتصاب او به عنوان رییس سازمان محیط زیست گفت: از این بابت جای نگرانی وجود ندارد چون خوشبختانه وضعیت دریاچه ارومیه نهادینه شده است در حال حاضر دریاچه ارومیه قائم به شخص نیست بلکه تشکیلات مشخصی دارد همچنین محرز شده که دریاچه ارومیه قابلیت احیاء دارد و درصورت تامین حق‌آبه دریاچه، نگرانی در مورد احیای آن وجود ندارد و از این بابت در مورد دریاچه ارومیه نگرانی ندارم.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۱۴۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه

مجید رستگاری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: دومین مرحله از رهاسازی آب در فاز اول از محل سد سیلوه پیرانشهر از طریق مانور دریچه تخلیه تحتانی سد به سمت رودخانه لاوین بوده و در ادامه پشت سد مخزنی کانی‌سیب رهاسازی می‌شود.

وی اضافه کرد: در فاز اول ۱۲ مترمکعب بر ثانیه و در فاز دوم ۵ مترمکعب بر ثانیه از طریق تونل انحرافی و سامانه انتقال آب جلدیان به سمت سد چپرآباد و از آنجا به سمت دریاچه ارومیه روانه شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی ادامه داد: در مجموع ۱۷ مترمکعب آب در ثانیه در حال طی مسیر از طریق سامانه‌های انتقال آب به سمت حوضه دریاچه ارومیه است.

رستگاری گفت: در مرحله پیشین رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی جاری، ۱۲ میلیون متر مکعب آب از سد سیلوه رهاسازی شده بود.

سد سیلوه در شهرستان پیرانشهر در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • بازدید معاون مدیر منطقه ای برنامه جهانی غذا از یزد
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟
  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه