Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی معتقد است جریان دانشجویی با مردم فاصله گرفته و به مسئولین نزدیک شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمد حسین صبوری در نشست «دانشجو و جنبش دانشجویی» در خبرگزاری آنا، درباره اتفاقات سال 32 و حادثه‌ای‌ که برای دانشجویان رخ داد اظهار کرد: ماهیت و رسالت جنبش دانشجویی را می‌توان از اتفاق 16 آذر سال 32 استخراج کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه اعتراضات علیه چه نگاه و تفکری بود؟ پاسخ این سوال می‌توان ترسیم کننده هویت و وظیفه‌ای که جریان دانشجویی در ادامه دارد، باشد.

او افزود: اعتراضی که در 16 آذر سال 32 توسط جنبش دانشجویی وقت، در رژیم سابق، انجام شد مبارزه علیه تفکری بود که در یک جریان وجود داشت نه علیه شخص. آن تفکر در هر قالب و از شخص و جایگاه دیگری سر بزند باید جنبش دانشجویی موضع داشته باشد و اگر نداشته باشد تبدیل به عمله و پیاده نظام می‌شود که در عمل جریان خنثایی است که صرفا در برخی جریانات مواضعی نشان می‌دهد، صرفا حرف‌های گاها تکراری می‌زند و حرف جدید و پخته‌ای برای گفتن ندارد.

عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: زمانی جنبش دانشجویی می‌تواند موثر باشد که استقلال فکر و عمل داشته باشد و مخالفتی که مطرح می‌کند در واقع مخالفت با یک فکر باشد و اگر تفکر را در شخص دیگری دید بازهم آن موضع را داشته باشد نه صرف اینکه اگر فساد در جریان طرفدار من باشد، سکوت کنم و اگر همان فساد در جریان رقیب باشد اعتراض و افشاگری کنم و پرچم فسادستیزی علم کنم.

نگاه جریانات سیاسی به جنبش دانشجویی قیم مآبانه است​

صبوری درباره تاثیرگذاری جنبش دانشجویی ادامه داد: جنبش دانشجویی جریان تاثیرگذاری نیست، قشری که بتواند جریان‌ساز باشد و بتواند در کشور تاثیر بسزایی داشته باشد نیست. چون در سال‌های اخیر تبدیل به عمله جریانات سیاسی داخل کشور شده است و نگاهی که جریانات سیاسی به جنبش دانشجویی دارند نگاه قیم مآبانه است. جریان دانشجویی هرچه به طیف‌های سیاسی کشور نزدیک شد از مردم فاصله گرفت.

او بیان اینکه مسائلی که مردم و عموم جامعه با آن درگیر هستند در دانشگاه مشاهده نمی‌شود افزود: دغدغه‌های جنبش دانشجویی چیز دیگری است. در جامعه سپرده‌گذاران مال باخته وجود دارند، فقر بیداد می‌کند، کارگران تمام فکرشان بسته نشدن کارخانه‌هاست، در حالی که جنبش‌ها دنبال این هستند که چرا فلان شخص سیاسی ممنوع‌التصویر است و چرا فلان طیف سیاسی در دانشگاه این حرف را زده است. جامعه دنبال این مسائل نیستند این باعث تاسف است. جنبش دانشجویی بیشتر، دغدغه مسئولین و طیف‌های سیاسی را مطرح کرده است و دنبال مشکلات شهروندان و معیشتی آنها نیست. همین باعث می‌شود مردم جریان دانشجویی را نشناسند چون ارتباطی با آنها وجود ندارد.

صبوری با بیان اینکه سفر رییس جمهور به استان سیستان و بلوچستان و برگزاری مراسم روز دانشجو در آنجا جای تقدیر دارد اظهار کرد: اگر دلیل سفر رییس جمهور به سیستان وبلوچستان را مدیون بودن به اهل سنت برای حمایت آنها از روحانی در انتخابات بدانیم خیلی سیاسی، بسته و بدبینانه تحلیل کرده‌ایم. دکتر روحانی با این سفر حرکت صحیح و بجایی انجام دادند.

دعوای طیف‌های دانشجویی، برای سیاسیون بی‌خطر است

او درباره مراسم روز دانشجو با حضور رییس جمهور گفت: تقسیم‌بندی که در آنجا برای چیدمان سخنرانان در برابر آقای روحانی انجام شد قیم مآبانه بود. این تقسیم‌بندی به نفع سیاسیون است. دعوای طیف‌های دانشجویی، برای سیاسیون بی‌خطر است، انرژی دانشجو تحلیل می‌رود. این تقسیم‌بندی آرمان سیاسیون است. اگر این آزمان، جنبش دانشجویی را ناراحت کرده است راهکارش موضع گرفتن نیست بلکه باید با عملکرد خود، مخالفت با این دسته‌بندی را نشان داد.

عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی افزود: زمانی جنبش دانشجویی برای مسئولین هزینه دارد که درد مردم را بیان کنند، مسائل ساختاری را مطرح کنند. جنبش دانشجویی هم برای این تقسیم‌بندی توسط سیاسیون مقصر است. باید جریان دانشجویی تامل کند چرا در زمین مخالف و موافق دولت با یک جناح و طیف سیاسی بازی می‌کند؟

حرف آقای روحانی درباره تشکیل اتحادیه «تادا» توهینی به دانشجویان است

صبوری درباره تشکبل اتحادیه تادا و سفارش رییس جمهور به وزیر علوم برای تشکیل این اتحادیه بیان کرد: ما مخالف ابراز نظر، بیان نگاه‌ و تفکرات دیگر نیستیم، باید فضا باز باشد. همه دانشجویان باید صحبت کنند و مطالبات خود رابیان کنند اما موضوع دولتی بودن تشکل دانشجویی است. تشکلی که ایجاد می‌شود نباید سرباز دولت در دانشگاه باشد. حرف آقای روحانی درباره تشکیل اتحادیه تادا عملا توهینی به دانشجویان و این اتحادیه است. این که رییس جمهور سفارش می‌کند به طور خاص این اتحادیه تشکیل شود عملا اعضای آن اتحادیه مدیون و "آدم" رییس جمهور هستند و باید با رویکرد او فعالیت کنند.

هویت مستقل؛ گمشده امروز جنبش دانشجویی

این فعال دانشجویی درباره گمشده جریان دانشجویی در زمان فعلی گفت: جریان دانشجویی در هرشرایط و مقطع زمانی باید هویت مستقلی داشته باشد. در حال حاضر همین مساله گمشده جریان دانشجویی است. جنبش دانشجویی استقلال فکری و عملی ندارد.

او درباره تاثیر جریان رسانه‌ای بر موضع‌گیری تشکل‌های دانشجویی اظهار کرد: وقتی تشکل دانشجویی ورود به یک موضوع را مصلحت نمی‌داند و خودی و غیر خودی مطرح می‌کند ناشی از نوع نگاه آن تشکل است و به جهت‌دهی رسانه‌ها ربطی ندارد. در حال حاضر هم با این حجم انبوه رسانه‌های غیررسمی در شبکه‌های اجتماعی، جنبش دانشجویی راحت می‌تواند حرف‌ها و نظرات خود را بیان کند.

عدم پاسخگویی مسئولین آفت است

عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی درباره پاسخگویی مسئولین به دانشجویان و تشکل‌های دانشگاهی ادامه داد: بین اکثر مسئولین کشور، نگاه پاسخگویی به مردم وجود ندارد و پاسخگو بودن را مسخره می‌دانند و این موضوع هم از رییس جمهور هست تا رییس قوه قضاییه که در چند سال اخیر اصلا درباره هیچ پرونده و هیچ مطالبه‌ای پاسخگو و حتی شفاف نبوده است. آخرین باری که رییس قوه قضاییه دانشگاه رفته است کی بوده؟ نهادهایی که منصوب مقام معظم رهبری هستند برخلاف نظر ایشان پاسخگویی را قبول ندارند و اعتقادی به مردم سالاری ندارد. شخص رهبر معظم انقلاب پاسخگوست اما دیگر نهادها وسازمان‌ها و حتی منصوبین رهبری اینگونه نیستند.

به گفته صبوری یک تشکل با استناد به بیانات رهبری که فرمودند "از نهادهای منصوبین بنده آغاز کنید و و از نزدیک از آنها بازدید کنید" به نهادی نامه زدند و تقاضای بازید از روند پیگیری پرونده‌ها داشتند، اما برای همین مساله دبیر آن مجمع را دادگاهی کردند و گفتند حق مطالبه کردن ندارید.

عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی در پایان گفت: عدم پاسخگویی مسئولین آفت است و موجب بی اعتمادی مردم و خستگی جریان دانشجویی می‌شود. انگیز‌های برای اصلاح امور نمی‌ماند. اگر از بالا اصلاحات انجام شود و آنها خود را ملزم به پاسخگویی بداند، جریان دانشجویی پویا و حساس می‌شود.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۳۴۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ارومیه در خصوص تجمع حمایتی دانشجویان آمریکایی از مردم غزه گفت: این اعتراضات در واقع نشان‌دهنده سرایت انتفاضه و طوفان احرار به قلب آمریکا پایتخت‌های کشورهای اروپایی است و نشان می‌دهد رسانه‌ها و ماشین تبلیغاتی غرب نتوانستند جلوی بیدارشدن وجدان ملت‌ها را بگیرند.

به گزارش ایسنا،‌ محمدحسن جوادی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ارومیه در خصوص تجمع حمایتی دانشجویان آمریکایی از مردم غزه اظهار کرد: با تداوم جنایت‌های وحشیانه صهیونیسم که با حمایت‌های مستقیم آمریکا و کشورهای غربی و سکوت کشورهای عربی انجام می‌پذیرد، اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها در آمریکا و اروپا در اعتراض‌ها و اعتصاب‌های گسترده؛ ولی مسالمت‌آمیز، خواهان قطع ارتباط دانشگاه‌های آمریکا با رژیم کودکش صهیونیستی و عدم ارسال تجهیزات شدند.

وی ادامه داد: اما نیروهای امنیتی و پلیس به اتهام و بهانه عجیب یهودستیزی با ورود به دانشگاه‌ها به سرکوب و اعمال خشونت پرداخته و صدها نفر از دانشجویان و اساتید را بازداشت کردند این اقدامات به‌وضوح مخالف آزادی بیان و آزادی اعتراض ادعایی غربی‌هاست و برای عدم انعکاس جهانی این خشونت‌ها به دیوارکشی در اطراف محل‌های معترضین و تحصن‌کنندگان پرداختند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ارومیه عنوان کرد: این اعتراضات در واقع نشان‌دهنده سرایت انتفاضه و طوفان احرار به قلب آمریکا پایتخت‌های کشورهای اروپایی است و نشان می‌دهد رسانه‌ها و ماشین تبلیغاتی غرب نتوانستند جلوی بیدارشدن وجدان ملت‌ها را بگیرند.

وی گفت: تاریخچه و تجربه جنبش‌های دانشجویی در غرب نشان می‌دهد این جریان برخاسته از خواسته‌های بومی و ملی است و رنگ و بوی ضدیت با جنگ‌طلبی مثل جنگ ویتنام ضدیت با سیاست‌های امپریالیستی و مخالفت با کمونیسم و مبارزه با تبعیض نژادی بین سیاه‌پوستان و سفیدپوستان مانند آنچه که در آفریقا جنوبی در حمایت از مبارزات نلسون ماندلا بسیار موفق و مؤثر بوده است.

جوادی تصریح کرد: این جنبش الان بار دیگر فعال شده تا آغازی باشد بر پایان نژادپرستی صهیونیسم، امیدواریم این بار هم بتواند به هدف بلند و حق‌طلبانه خود نایل شود.

وی خاطرنشان کرد: این جنبش دانشجویی ظرفیت جهانی‌شدن را دارد و حتماً آرمان‌های انقلاب اسلامی نقش الهام‌بخشی داشته و دانشگاه‌های ایران و جهان اسلام می‌توانند هم‌صدا با آنها جنبش جهانی دانشجویی برای قطع ریشه صهیونیسم که همه قواعد بین‌المللی و انسانی را زیر پا گذاشته به پا کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رئیس‌جمهور با یک خط می‌تواند فیلتر را بردارد
  • جنبش دانشجویی در آمریکا مورد حمایت دانشجویان شهرکرد قرار گرفت
  • دانشجویان گیلانی از جنبش دانشجویی آمریکا و اروپا حمایت کردند
  • حمایت مردم گیلان از جنبش‌های دانشجویی در امریکا و اروپا
  • بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده دستگیر شدند
  • جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
  • جنبش دانشجویی ضدصهیونیستی به فرانسه رسید
  • دیپلمات ایرانی: فراموش نکنیم جنگ آمریکا علیه ویتنام را جنبش دانشجویی متوقف کرد
  • خیزش جنبش اصیل دانشجویی در آمریکا
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است