Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی کردستان گفت: جهاددانشگاهی در راستای توسعه مشاغل خانگی الگویی را در 8 استان کشور اجرا می‌کند که کردستان هم یکی از استان های منتخب است و تعهد ایجاد اشتغال برای 2600 نفر به جهاددانشگاهی کردستان داده شده است.

به گزارش ایسنا، مجید آوج در میزگرد تخصصی بررسی ظرفیت‌ها، مزیت‌ها و اولویت‌های مشاغل خانگی استان گفت: این الگو شامل سه فاز، شناسایی ظرفیت ها و مزیت های بومی استان، توانمندسازی و مشاوره و بحث مهم اتصال به بازار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون جهاددانشگاهی استان و مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی کردستان، بیان کرد: شناسایی ظرفیتها و مزیت های استان در اولویت فعالیت های جهاددانشگاهی در راستای اجرای طرح مشاغل خانگی است. بستر فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد مشاغل جدید در حوزه خانگی است.

حسینی، مدیر جذب و حمایت از سرمایه گذاران استانداری کردستان در این نشست، با تاکید بر اینکه یکی از آیتم های مهم در رابطه با توسعه مشاغل خانگی اطلاع رسانی است گفت: رسانه های با بازتاب خدمات دولت می توانند در جهت توسعه اشتغال نقشی تاثیر گذار و مهم داشته باشند.

 وی اظهار کرد: بحث مشاغل خانگی طی سال های متمادی به عنوان یکی از مسایل کلان دولت در سطح کشور مطرح است و برنامه های زیادی برای اجرای این مهم در سیاست ها و سرمایه گذاری های کلان صورت گرفته است.

مدیر جذب و حمایت از سرمایه گذاران استانداری کردستان افزود: خوشبختانه در سال جاری سهم اعتبارات مشاغل خانگی استان کردستان 33 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده که این رقم نسبت به سال گذشته رشدی 10 برابری داشته است.

وی سهم بانک های استان را از این اعتبار به ترتیب دو میلیارد تومان در بانک مسکن، 15میلیارد تومان در بانک، سه میلیارد تومان در بانک توسعه صادرات و 112 میلیارد و 600 میلیون تومان در بانک ملت اعلام کرد.

حسینی با تاکید بر اینکه لازمه بهره بری از این اعتبارات مطالعات بیشتر است عنوان کرد: در سال های گذشته کارهای زیادی برای توسعه مشاغل خانگی در سطح استان انجام شده و 340 کد رشته در رشته های مختلف شناسایی شده است.

وی افزود: از این تعداد کد رشته شناسایی شده، 173 رشته مربوط به حوزه صنایع دستی است که به صورت ویژه برای استان کردستان نیز تعریف شده است، بر همین اساس ما در این حوزه می توانیم اقدامات زیادی انجام دهیم.

حسینی، تعداد کد رشته های مربوط به حوزه صنایع دستی را به تفکیک در تجارت الکترونیک 27 رشته، فرش دستباف 10 رشته، امور دام و کشاورزی 59 رشته، صنعت و خدمات 21 رشته، فرهنگ و هنر 50 رشته اعلام کرد.

وی عنوان کرد: لازمه ایجاد اشتغال در این کد رشته‌ها، بومی سازی کردن است و همچنین توزیع اعتبارات نیز باید بر اساس اولویت های بازار استان صورت گیرد تا منجر به تولید، اشتغال پایدار و درآمد در سطح استان شود. این مهم زمانی محقق خواهد شد که توزیع اعتبارات مربوط به حوزه اشتغال خانگی با کمترین انحراف صورت گیرد و به شغل‌هایی که بازار فروش آنها در سطح استان مهیا باشد تعلق گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ابلاغ اعتبارات در سطح 10 شهرستان استان با توجه به شاخص هایی که هر شهر دارد صورت گرفته که فرمانداری ها به عنوان متولی توزیع و هدایت این اعتبار موظف اند مشاغل را طبق سامانه پذیرش کرده تا در کمیته استانی بررسی شود.

مدیر حمایت و جذب از سرمایه گذاری در استانداری کردستان، در ادامه سخنان خود به مزایا و معایب طرح مشاعل خانگی پرداخت و گفت: مشاغل خانگی با هدف مردمی کردن اقتصاد، جایگاه مهمی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارد.

وی، افزایش سرمایه گذاری در جامعه را از دیگر مزایای مشاغل خانگی دانست و افزود: در این طرح می توان با حذف هزینه های اضافی در بخش تولید و صرفه جویی در زمان شغل ایجاد کرد و بیشترین بازدهی را داشت. هدف دبیر خانه و دستگاه های اجرایی مربوط به مشاغل خانگی باید تولید در این زمینه باشد و  اعتبارات نیز کمترین انحراف را داشته باشد. نظارت در امر مشاغل خانگی باید نسبت به سنوات گذشته قانونمندانه تر و جدی تر صورت گیرد.

مدیر حمایت و جذب سرمایه گذار استانداری کردستان، به اهمیت نقش پشتیبان در امر مشاغل خانگی اشاره کرد و افزود: آموزش افراد پشتیبان در این راستا می تواند نقشی موثر در نظارت ها و شناسایی اولویت های مشاغل خانگی داشته باشد.

نظری، معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان کردستان نیز در ادامه این نشست، گفت: امید است که با احرای این طرح پشتیبان بتوانیم به نتیجه های خوبی برسیم.

وی با اشاره به اینکه هزینه سرانه اشتغال در بخش صنعت بسیار بیشتر از  مشاغل خانگی است، افزود: 50 درصد اهداف مشاغل خانگی در حوزه صنایع دستی، در منازل به نتیجه می رسد اما برخی از مشاغل، مستلزم اجاره مغازه و کار بیرون از منزل است و با این وجود باز در رده مشاغل خانگی دسته بندی می شوند.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان کردستان، تولید و تضمین فروش در بخش مشاغل خانگی را از مشکلات اصلی این حوزه دانست و گفت: نظارت در مشاغل خانگی گاهی اوقات سخت است و کارشناسی کردن آن با مشکل مواجه می شود. ماندگاری و تداوم پروانه های تولید در مشاغل خانگی مستلزم تداوم انجام فعالیت است به طوری که اگر در طول سه سال راکد فعالیت ها بماند باطل خواهد شد و بر همین اساس بحث پایش شغل نیز مهم است.

نظری، مهیا بودن بازار فروش و تصمین فروش را مهم ترین عامل رونق صنایع دستی در استان دانست و گفت: مشکل اصلی وام های اشتغال در سطح استان عدم تضمین فروش محصولات است.

وی تدوین اطلس صنایع دستی را از وظایف میراث فرهنگی در بحث مشاغل خنگی اعلام کرد و افزود: متاسفانه اعتباری که برای این مهم اختصاص داده می شود بسیار اندک است و ما تا کنون فقط دو شغل را توانسته ایم بر اساس مطالعات جغرافیایی انجام دهیم.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان کردستان، ایجاد محل فروش برای محصولات و حمایت از مشاغل خانگی در روستاها را از دیگر الزامات این حوزه دانست.

باغبانی، نماینده اتاق بازرگانی استان در این نشست، به لزوم و اهمیت شفاف سازی در بحث مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: این مهم می تواند تلنگری برای متولیان امر در این حوزه باشد.

وی افزود: نبود اشتغال و بیکاری آسیب های زیادی به جامعه وارد می کند و در پی این آسیب ها نیز بحران های اقتصادی و در ادامه هویتی، فرهنگی و سرخوردگی اجتماعی ایجاد می شود، لذا فرد نمی تواند نیازهای اولیه خود را تامین کند و بر همین اساس افزایش بزهکاری در جامعه گسترش می یابد.

نماینده اتاق بازرگانی استان کردستان، افزود: ما در حال حاضر بیشتر روی افرادی که دارای مهارت هستند کار می کنیم و تاکنون هیچ اقدامی برای افرادی که بیکار بوده و فاقد مهارت اند، انجام نشده است. جهاددانشگاهی استان می تواند از ظرفیت آموزشی خود برای رفع اینمشکل برنامه ریزی و اقدام کند. همچنین افرادی دارای مهارت نمی توانند به خوبی فعالیت های خود را انجام دهند، چرا که با مدیریت منابع و زمان، سازماندهی پروسه تولید و بازار فروش محصول به عنوان نوک پیکان تولید هیچ گونه آشنایی ندارند.

باغبانی گفت: استانداری باید در راستای نحوه استخراج ظرفیت ها در استان، تعریف کارگروه برای تمامی ادارت را اجبار کند تا مشاغل را شناسایی کنند. در حال حاضر تمامی مشاغل شناسایی شده صرفا در حوزه صنایع دستی، تولید، صنعت و خدمات، تجارت الکترونیک، کشاورزی و دامپروری بوده است و هیچ اقدامی برای مشاغل نوظهور صورت نگرفته است، لذا کارگروه‌های تخصصی در هر سازمان باید این مشاغل نوظهور را شناسایی کنند.

وی افزود: جهاددانشگاهی به جز مباحث آموزشی و ارائه مشاوره در تامین مواد اولیه و تولید و فروش، باید اشخاصی را به عنوان پشتیبان آموزش دهد، تا این افراد در مناطق مختلف مشاغل جدید و بومی منطقه را شناسایی کرده و گزارش دهند. با تحقق این استراتژی، معظل شناسایی مشاغل در سطح استان برطرف می شود.

وی خاطر نشان کرد: در بحث فروش نیز، برای اینکه زنجیره تولید به ارزش برسد تمامی دستگاه های اجرایی موظف هستند که یاری کنند و از به وجود آمدن مشاغل کاذب خودداری کنند، چرا که نبود مشاغل پایدار در جامعه موجب افزایش بیکاری و اشتغال کاذب می شود و این امر به دلیل عدم آشنایی با زنجیره ارزشی تولید در ابتدای امر است.

وی یادآور شد: رشته هایی که به اشباع رسیده است باید در مشاغل خانگی شناسایی شود تا از صدور گواهی های مجدد برای آن جلوگیری شود.

مجید آوج، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان نیز در ادامه این نشست گفت: آسیب شناسی مشاغل خانگی و آموزش پشتیبان باید در اولویت کاری اجرای طرح مشاغل خانگی قرار گیرد.

وی، ایجاد بازارچه های محلی را مهمترین عامل برای فروش محصولات مشاغل خانگی دانست و اظهار کرد: برای تحقق این مهم دستگاه های اجرایی باید بیشتر همکاری داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر محصولات استان قابلیت فروش در بستر اینترنت را ندارد، افزود: تضمین خرید در برند سازی محصولات باید مد نظر باشد.

توتنی، نماینده اداره کار و رفاه اجتماعی استان کرستان عنوان کرد: جهاددانشگاهی به واسطه رسالت علمی پژوهشی خود می تواند در راستای توسعه اشتغال نقش مهمی داشته باشد. شناسایی اولویت های مشاغل خانگی در سطح استان در حال حاضر مورد نظر است که جهاد دانشگاهی باید یاری رسان ما باشد.

وی خاطرنشان کرد: براساس قانون شهرداری ها مکلفند که بازارچه های محلی در اختیار مشاغل خانگی قرار دهد اما متاسفانه این مهم تحقق نیافته است و ما از استانداری انتظار داریم که این قانون را به شهرداری ها ابلاغ کند.

به گزارش ایسنا، میزگرد تخصصی بررسی ظرفیت‌ها، مزیت‌ها و اولویت های مشاغل خانگی استان کردستان در دفتر خبرگزاری ایسنا با حضور معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی استان، مدیر جذب و حمایت از سرمایه گذاری در استانداری، مسئول دبیرخانه شورای  گفتگوی دولت و بخش خصوصی  و مسئول مشاغل خانگی تعاون کار و رفاه اجتماعی استان برگزار شد.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۱۹۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم جذب مشارکت بخش خصوصی برای اتمام طرح‌های نیمه تمام استان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان در نخستین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان، گفت: اطلاعات مربوط به بیش از هزار و ۵۰۰ پروژه نیمه تمام در استان کردستان ثبت شده و از این تعداد ۱۸ پروژه برای واگذاری به بخش خصوصی انتخاب شده است.

اکبر محمدی اضافه کرد: فرمانداران برنامه ریزی لازم توسعه‌ای را با اولویت پروژه‌های نیمه تمام و طرح‌های بسترساز تولید و اشتغال انجام دهند.

وی یادآور شد: همه استان‌ها در راستای تحقق شعار سال موظف اند برنامه‌های عملیاتی برای افزایش تولید و ثروت و مشارکت مردم و کاهش نرخ تورم و بیکاری ارائه دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان با اعلام اینکه ۲۰ درصد تسهیلات تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۳ باید برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اختصاص یابد، بیان کرد: همه دستگاه‌های اجرایی موظف اند این سهم ۲۰ درصدی را در نظر بگیرند و رعایت کنند.

محمدی با بیان اینکه تکلیف ایجاد اشتعال و تولید را برعهده داریم، گفت: پروژه‌های قابل اتمام و طرح‌های بسترساز مسائل اقتصادی باید در اولویت قرار داده شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقدمه‌ای برای ایجاد اشتغال جوانان است
  • پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان
  • تعهد اشتغال برای هزار و ۵۵۸ نفر در سمیرم
  • برپایی جشنواره بیتا در یزد
  • سه هزار و ۳۵۴ پروانه راه‌اندازی گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان صادر شد
  • لزوم جذب مشارکت بخش خصوصی برای اتمام طرح‌های نیمه تمام استان
  • نمایشگاه صنایع‌دستی، مشاغل خانگی و صنعت‌کاران سنندج برپا شد
  • وجود بیش از ۱۹ هزار واحد کارگری و کارگاه‌های تولیدی در کردستان
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان
  • سومین نمایشگاه گردشگری،صنایع دستی و مشاغل خانگی در محمدآباد جرقویه برپا شده است