Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی اکبر ولایتی در اختتامیه سی‌ویکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شده، ضمن تبریک ایام ولادت باسعادت حضرت پیامبر رحمت محمد مصطفی (ص) و میلاد فرزند بزرگوار ایشان، موسس مکتب جعفری، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام گفت: هفته وحدت را که یادگار پیر فرزانه انقلاب و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) است و همچنین وحدت و اخوت را از آموزه‌های مهم دین مبین اسلام دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: وحدت و تفرقه به‌عنوان یکی از عوامل اساسی مؤثر در اعتلا و انحطاط امت‌های اسلامی مطرح است. قرآن کریم، وحدت و پیشگیری از هرگونه تفرقه و اختلاف را فلسفه تشریع دین و بعثت انبیاء الهی معرفی کرده و همگان را به وحدت که عامل پیشرفت و تعالی معنوی و مادی مسلمانان در ابعاد مختلف وجودی است، فرا می‌­خواند.
ولایتی افزود: مفاهیمی، چون «واعتصموا...»، «تعاونوا...»، «اصلحوا...» (نساء/ ۱۶۴)، «اصلاح بین الناس...»، «الَّف بینهم...»، «امّةٌ واحدة...»، «امّة وسط...»، «حزب الله»، «صبغة الله...» (بقره/۱۲۸) و «اخوة» که در جای جایِ قرآن بیان شده است، دلیل مبرهنی بر اهمیت وحدت نزد خداوند متعال است. البته کشور‌های اسلامی که دوران حساسی را سپری می­‌کنند، علی­رغم علم به اهمیتِ نقش وحدت و تفرقه در تعالی و انحطاط امت­‌ها، بنا به دلایل متعدد که عمدتاً ناشی از دو عنصر مهم «غفلت» و «توطئه» است، همچنان گرفتار تفرقه و جدال و اختلاف هستند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز جهان اسلام در اثر سیاست­‌های نظام سلطه و استکبار و همچنین غفلت خواسته یا ناخواسته برخی از حکام مرتجع، به آبستن حوادث تلخ و خاستگاه بحران­‌های متعدد در عرصه­‌های گوناگون وجودی تبدیل شده است که تاکنون نیز جز خسران و ضرر، چیز دیگری در پی نداشته است. هم‌اکنون وحدت و برادری و تعمیق و تعمیم آن به تمام سطوح و طبقات مختلف مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، نیاز راهبردی برای رهایی و عبور از شرایط دشوار کنونی است. کما اینکه تقریب مذاهب اسلامی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های زمینه ساز تمدن اسلامی است که یکی از ساز و کار‌های مهم آن، وحدت تمامی مسلمانان در برابر دشمنان قسم‌خورده و استکبار جهانی است. مشکلات و معضلاتی که در سال‌های اخیر، شرایط متلاطمی را در جهان اسلام و بین‌الملل و دُوَل مسلمان ایجاد کرده است، ناشی از دو عنصر مهم «غفلت» از ضرورت‌ها و نیاز‌ها و مصالح عالی و همچنین «توطئه» قدرت‌ها و نقش­‌آفرینان زیاده‌خواه خارجی و در رأس آن‌ها نظام سلطه و رژیم صهیونیستی است.
وی ادامه داد: طرح­‌های ضد ثبات و امنیت، اقدامات بحران‌ساز، تنش­‌های قومی، مذهبی و فرقه­‌ای و جنگ­‌های نیابتی که در سال‌های اخیر در جهان اسلام و منطقه غرب آسیا بروز و ظهور داشته­‌اند و چالش­‌های عمده­‌ای را در پیش روی امت اسلام قرار داده­‌اند، مسائل تلخ و ناگواری هستند که ریشه آن‌ها را باید در سیاست­‌های استکباری، استعماری و استثماری آمریکا جستجو کرد که از جانب آمریکایی­‌ها و متحدان منطقه‌ای­‌شان، عمدتاً در جهت حفظ و تأمین امنیت رژیم صهیونیستی و رونق معاملات تسلیحاتی پیگیری می­‌شود. طرح‌های مذکور، ضمن اینکه انسجام در میان امت اسلام را دچار اختلال کرده، احیاء و تحقق تمدن نوین اسلامی را نیز با چالش مواجه ساخته است.
ولایتی در ادامه تأکید کرد: همان­طور که می­‌دانیم، از صدر اسلام تاکنون، فتنه‌گران و بدخواهان داخلی و خارجی، به دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه‌افکنی در بین امت مسلمان بوده‌اند؛ تا از این طریق اهداف شوم و استعماری خویش را بر مسلمانان تحمیل نمایند، از این رهگذر، توجه به مشترکات و احترام به عوامل وحدت‌آفرین و دوری از عوامل تفرقه‌انگیز نقش بسزایی در ایجاد اتحاد و انسجام بین جوامع اسلامی خواهد داشت. تحولات و تغییرات شکل گرفته در سال‌های اخیر، مؤید تأکید و برنامه‌ریزی دشمنان بر این راهبرد در جهت انشقاق و تعمیق شکاف‌های عقیدتی، قومی، مذهبی، طایفه­‌ای در بین اقشار مختلف جوامع اسلامی دارد.
وی یادآور شد: اسلام کامل­‌ترین و جامع­‌ترین دین برای سعادت بشری است که در کلیه ابعاد و شئون زندگی بشری دارای هدف و برنامه می­‌باشد، و برای رساندن انسان به سرمنزل مقصود، قرآن و عترت را به‌عنوان بهترین الگو‌ها معرفی می­‌کند.
ولایتی گفت: لازمه دستیابی به سعادت بشری که همان جامعه آرمانی است که در آن پیشرفت، عمران و آبادانی را به همراه دارد، پیاده‌سازی قوانین اسلامی و همچنین جاری شدن سبک زندگی و سیره ائمه معصومین (علیهم السلام) در جامعه بشری است. مسلمانان جامعه بشری باید هوشیاری لازم خود را به دست آورند و با الگو گرفتن از آموزه­‌های قرآنی و همچنین سیره و سنت نبوی، جامعه اسلامی را از انحراف و رخوت دور کنند و ضمن ایجاد اتحاد و انسجام درونی، زمینه­‌های جهانی شدن آموزه­‌های اسلامی را در جامعه جهانی فراهم آورند. در این جهت، مسلمانان جهان باید با وحدت و حفظ انسجام درونی، در تقابل با استکبار جهانی، مقدمات ایجاد تمدن نوین اسلامی را برگرفته از آموزه‌های قرآنی و سنت و سیره اهل بیت (ع) فراهم آورند.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل اضافه کرد: تمدن نوین اسلامی، همان احیاء تمدن اسلامی است که اوج و شکوفایی آن در سده چهارم هجری بود که با عنوان «رنسانس اسلامی» شناخته می‌شود. اگرچه آغاز شکل‌گیری تمدن اسلامی با محوریت دین اسلام از شبه‌جزیره حجاز بود، اما جوامع و ملل مختلف در پیشرفت و تعالی آن نقش داشتند. به همین دلیل گفته‌شده است که زبان آن عربی، فکرش ایرانی، خیالش هندی، بازویش ترکی، اما دل‌وجانش اسلامی و انسانی است؛ بنابراین برای احیای تمدن اسلامی اهتمام تمام کشور‌ها و ملت‌های اسلامی لازم است و همه باید در بازشکوفایی آن شرکت فعال داشته باشند. تمدن اسلامی، با بعثت پیامبر اعظم شروع شد و با دستاورد‌های مختلفی که در زمینه‌های گوناگون محقق ساخت، توانست جایگاه والایی به خود اختصاص دهد. آنچه موجبات پیشرفت تمدن اسلامی را فراهم آورد، همانا توجه به تمام جنبه‌های مادی و معنوی بشر بود.
ولایتی افزود: تمدن‌سازی نوین، درواقع همان احیاء تمدن اسلامی است که با پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه‌ها به آن معطوف گردیده است؛ یعنی احیاء عزت و کرامت انسان مسلمان در کنار برخورداری از دستاورد‌های علمی و تکنولوژیکی که می‌تواند نوید‌بخش ایجاد تمدنی نمونه باشد و تأکید بر عنصر پیشرفت همه‌جانبه به‌عنوان ماهیت واقعی تمدن نوین اسلامی که در واقع به معنای تأکید بر عنصر حرکت و تعالی در همه عرصه‌ها و همه جنبه‌های زندگی مادی و معنوی بشر است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تمدن نوین اسلامی، تمدنی است که ضمن پاسخگویی به نیاز‌های طبیعی و مادی انسان‌ها، بُعد معنوی و روحی آنان را به سمت کمال و سعادت راهنمایی می‌کند و این ساختار مطلوب که ریشه در برنامه‌های انسان‌ساز اسلامی دارد، نه‌تن‌ها بُعد مادی و سخت‌افزاری تمدن را نفی نمی‌کند، بلکه به آن جهت داده و آن‌را از آفاتی که بشر دچار آن شده است، مثل پوچ‌گرائی، عدم احساس امنیت، نابرابری و فقدان معنی در زندگی نجات خواهد داد.
وی ادامه داد: برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، در ابتدا باید بدانیم معنی و مفهوم تمدن نوین اسلامی چیست؟ می‌توان پیشرفت همه‌جانبه را به‌عنوان تمدن نوین اسلامی در نظر گرفته و هدف حرکت اسلامی را ایجاد یک تمدن نوین اسلامی دانست. درعین‌حال، باید در نظر داشت که پیشرفت برای همه‌ی کشور‌ها و همه جوامع عالم، یک الگو و یک معنای مطلق واحد ندارد. شرایط گوناگون اعم از شرایط تاریخی، جغرافیائی، جغرافیای سیاسی، طبیعی، انسانی و شرایط زمانی و مکانی در ایجاد مدل‌های پیشرفت، اثر می‌گذارد.
ولایتی یادآور شد: تمدن اسلامی در دوران شکوه و عظمت خویش خدمات فراوانی را به جامعه بشری ارزانی داشت و در حالیکه اروپا در قرون وُسطی اندیشمندان و صاحبان فکر و علوم خود را محاکمه و زندانی می‌کرد، دانشمندان علوم اسلامی، گام‌های مؤثری را در راه علم و پیشرفت جوامع بشری برداشته و خدمات قابل توجه‌ای به جوامع انسانی ارائه کردند؛ رسالت حوزه‌های علمیه در بعد معنوی تمدن نوین، پاسخگویی به نیاز‌های جدید نسل جوان شبهه‌زدایی، تربیت کادر‌های کلیدی و پرورش انسان­‌های پارسا، با تقوا و متخصص است. نقش حوزه‌های علمیه و دانشگاه­‌ها در تمدن نوین اسلامی برای گسترش علم و فناوری و تبدیل شدن جهان اسلام به مرجعیت علمی، الهام بخشی ارزش‌های اسلامی دین حنیف برای تمام جوامع بشری و تعمیق معنویت و بصیرت و ایجاد بستر لازم برای استقرار سبک زندگی اسلامی و تولید اندیشه و علوم اسلامی ناب است. دانشگاه‌ها نیز باید به عنوان بال دیگر، در عرصه جنبش نرم افزاری، تولید علم، تربیت نیرو‌های متعهد و متخصص و شکننده مرز‌های دانش و دست‌یابی به افق‌های علمی تراز اول دنیا نقش­‌آفرینی کنند.
ولایتی گفت: تمدن نوین اسلامی، تمدنی خدامحور، دین بنیاد و حق گراست و یکی از ملزومات و راهبرد‌های مهم آن، ایجاد همگرایی در جهان اسلام است. در حالیکه وحدت، زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی است، در این سو تمدن نوین اسلامی نیز بسترساز تحکیم و تقویت اتحاد و انسجام بین مسلمانان و کشور‌های اسلامی است که به عنوان ایده برتر می­‌تواند از طریق توانایی در جلب توجه و جذب ملت‌های مسلمان و متعاقب آن تأثیرگذاری نرم، روند پیشرفت و تعالی فکری، معنوی و مادی در میان ملل مسلمان را رونق بخشیده و جوامع اسلامی را به سمت ساخت یک قدرت بزرگ در جهان به حرکت در آورد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۴۰۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌شدند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سردار علی فدوی شامگاه چهارشنبه در آیین نخستین سالگرد شهید غیرت، حمیدرضا الداغی در گلزار شهدای سبزوار افزود: با اراده حیدری رهبر معظم انقلاب و قوت سپاه اقدام کردیم و ننگ برای قدرت‌های شیطانی به بار آمد؛ آنها همان طور که در رسانه‌ها می‌بینید، مضحکه همه دنیا شدند و این قدرت انقلاب اسلامی است.

وی تصریح کرد: عملیات وعده صادق، صهیونیست ها را مضحکه تمام جهان کرده است چنانکه هم اینک در فضای رسانه ای و اعتراف سران این رژیم نمایان است.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: آنان بنا بر محاسبات مادی و دنیایی، بالاترین قدرت‌های جهان محسوب می شوند اما قدرت انقلاب اسلامی بالاترین است چون به قدرت خدا متصل است و پیروزی حزب خدا را خود پروردگار ضمانت کرده است.

سردار فدوی افزود: با وجود اینکه دشمنان از هر راهی التماس کردند جمهوری اسلامی اقدامی نکند اما در این عملیات تصمیم حیدری گرفته شد و سپاه پاسداران به مثابه یاوران و سربازان حیدر عمل کرد و آنها را به خفت نشاند.

وی اظهار کرد: هر وقت خبیثان صهیونیست بخواهند فرزندان انقلاب اسلامی را تهدید کنند، تنبیه می‌شوند، این قاعده جدید است که برقرار شده و دیگر نمی‌توانند از دست آن سالم به در بروند.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: شهید محمدرضا زاهدی در کنار همرزمان خود بارها تا پای شهادت رفته و مجروح شده بود، ولی باز ایستاده و در همه جبهه‌ها سرافرازانه فرماندهی می‌کرد؛ شهادت او کولاک به پا کرد و دشمن با اقتدار تنبیه شد.

سردار فدوی افزود: یکی از مقاطع ویژه انقلاب اسلامی سال گذشته رخ داد، خبیثان عالم و شیاطین در طول سال‌ها پس از پیروزی انقلاب از هر راهی وارد شدند، شکست خوردند اما سال گذشته بر روالی دیگر گام برداشتند، اما باز هم شکست خوردند چون وقتی قدرت انقلاب تجلی کند آنها همچون کف روی آب محو می‌شوند.

وی با بیان اینکه چرا همواره در این اتفاقات دشمن شکست می خورد پاسخ داد: چون دلدادگان پای حق و انقلاب ایستاده‌اند و جمهوری اسلامی متکی به محبت و دوستی اهل بیت(ع)، به عنوان مقتدرترین حکومت در برابر شیطان بزرگ ایستاده‌ و آمریکا را به خاک ذلت کشانده و می‌کشاند.

تجلی بی‌نظیر شهید الداغی تمام کشور را به حرکت آورد

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: تجلی بی‌نظیر شهید الداغی تمام کشور را به حرکت آورد، در یک لحظه خاص بصیرت و غیرت وی به حرکت درآمد و با آنکه می‌دانست پای جان در میان است اما جان خود را تقدیم کرد تا الگویی در این راه شود.

به گزارش آنا، اجرای سرود، سخنرانی، مرثیه‌سرایی و مداحی از دیگر بخش‌های آیین نخستین سالگرد شهادت شهید الداغی در سبزوار بود.

شهید الداغی هشتم اردیبهشت سال گذشته هنگامی که ۲ شرور در یکی از خیابان های سبزوار برای ۲ دختر جوان ایجاد مزاحمت کردند و قصد داشتند یکی از آنها را با خود ببرند، به دفاع از دختران برخاست که در درگیری با آن افراد شرور، از ناحیه سینه و پشت مورد ضربات متعدد چاقو قرار گرفت و به شهادت رسید.

این حرکت غیرتمندانه مورد تحسین مردم قدرشناس ایران قرار و به پاس این حرکت انسانی، وی "شهید غیرت" لقب گرفت؛ آیین های بزرگداشت متعددی نیز در جای جای کشور به پاس حرکت جوانمردانه وی برگزار شد.

منطقه غرب خراسان رضوی شامل شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجموع ۲ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت شیعه و سنی است
  • برگزاری اردوی آموزشی تابستانه اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی
  • وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی
  • تحقق تمدن نوین اسلامی در مسیر آموزش و پرورش قرار دارد
  • فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است
  • سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌شدند
  • مسئله‌گی حجاب؛ از بحران داخلی تا بشارت تمدنی
  • رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند
  • فارن افرز: چرا قدرت بزرگ‌تر همیشه در ژئوپلیتیک بهتر عمل نمی‌کند؟