Web Analytics Made Easy - Statcounter

رشت- رییس انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی کل کشور گفت: حدود ۲۵۰ هزار نفر دیابتی در گیلان داریم.

قدس آنلاین- گروه استان ها- مریم رفیعیان- دیابت یا بیماری قند (یا Diabetes Mellitus یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکارهای مختلف است. دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع یک، تخریب سلول‌های بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع دو، مقاومت پیش رونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود. در دیابت نوع دو مشخص است که عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند.

در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد از این‌رو میزان قند خون افزایش یافته که به‌آن هایپرگلیسمی می‌گویند. وقتی این افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد، سبب تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن می‌شود که می‌تواند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کند. همچنین دیابت با افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیمی دارد؛ لذا غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری در افراد با ریسک بالا می‌تواند در پیشگیری از این عوارض مؤثر باشد. تشخیص و همچنین غربالگری دیابت با انجام آزمایش قند خون میسر است.

به مناسبت روز جهانی دیابت (۲۳ آبانماه ) گفتگوی صمیمانه با دکتر شکور امیدی ،  فوق تخصص  ایمونولوژی از دانشگاه تهران

و  پایه گذار انجمن حمایت از بیماران دیابتی کل کشور انجام دادیم که خواندنی است...

  دکتر امیدی فوق تخصص  ایمونولوژی از دانشگاه تهران ، با بیان اینکه شیوع دیابت و افراد در معرض خطر دیابتی حدود ۱۰%  در کشور بر آورد میگردد که بیش از ۵۰% از بیماری خود خبر ندارند گفت:الان در کشور ما متاسفانه ده درصد جمعیت کشور یعنی حدود۸  میلیون دیابتی وجود دارد ولی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر شناسایی شدند و در استان گیلان نیز از جمعیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری ، ده درصد دیابتی هستند یعنی حدود ۲۵۰ هزار نفر دیابتی در گیلان داریم که تاکنون موفق به شناسایی تنها ۴۰ هزار نفر از آنها شده ایم.

وی با بیان اینکه دیابت نوعی مرگ خاموش است و از آن به ام امراض یاد میشود گفت: از آنجاییکه دیابت هیچگونه علامتی ندارد به ناگاه فرد مبتلا به آن کلیه ، چشمها و اندام داخلی خود را به شدت در معرض آسیب می بیند لذا هنر ما تشخیص این بیماری قبل از مبتلا شدن به آن است.

با یک آزمایش قند خون از سلامت خود با خبر شوید

 دکتر امیدی  با بیان اینکه اگر قند خون ناشتای شخصی در طی ۲ مرحله از ۱۲۶ بالاتر باشد بدون شک آن فرد دارای دیابت تیپ ۲ است گفت:  در حال حاضر ۹۰ درصد دیابتی ها از این نوع هستند و اصولا" در سن جوانی و بزرگسالی شیوع دارد.

استرس عامل شماره یک دیابت

پایه گذار انجمن حمایت از بیماران دیابتی کل کشور مهمترین عامل دیابت نوع ۲ را استرس و فشار روانی عنوان کرد و اذعان داشت: عوامل محیطی چون تغذیه، کم تحرکی و چاقی از عوامل دیابت هستند لیکن مهمترین عامل فشارهای روحی و روانی ناشی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی و معیشتی است.

دیابتی‌ها این واکسن را هر سال یکبار تزریق کنند

وی  با اشاره به اینکه تزریق واکسن با کاهش احتمال ابتلا به آنفلوآنزا و بیماری‌های عفونی، به کنترل قند خون بیماران دیابتی کمک می‌کند، گفت: به تمام این بیماران توصیه می‌شود که در فصل پاییز واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.

وی افزود: اما اگر فرد قند خون خود را به خوبی تحت کنترل قرار دهد، سلول‌های ماکروفاژ به درستی عمل می‌کنند و مقاومت بدن در برابر عوامل ویروسی و عفونت‌ها حفظ می‌شود.

متخصص دیابت خاطرنشان کرد: با این حال به تمام افراد دیابتی توصیه می‌شود که در ابتدای فصل پاییز واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند زیرا با هر بار سرماخوردگی و التهاب، قند خون از کنترل خارج می‌شود.

باید به تشکل های مربوط به دیابتی ها  بها داد

وی با بین اینکه تعداد دیابتی های کشور بسیار انبوه ولی تشکل های مربوط به ان حوزه اندک است افزود: اگر در کشور ما ۵۰ انجمن دیابت با عناوین مختلف مانند انجمن حمایت از مسکن دیابتی ها ؛ اشتغال دیابتی ها ؛ ازدواج دیابتی ها و ... فعال شود با زهم مشکلات عدیده دیابتی ها حل نخواهد شد .

وی با بیان اینکه استان گیلان به ده انجمن تخصصی دیابت نیازمند است خاطر نشان کرد: برای شناسایی دیابتی های جدید باید سازمانها دولتی و خصوصی به تشکل های مردم نهاد مربوط به دیابتی ها بیش از بیش بها دهند و به آن  در حل مشکلات کمک کنند.

وضعیت بهداشت و درمان کشور با درایت حل میشود

وی با بیان اینکه نارضایتی در بحث بهداشت و درمان در کشور وجود دارد گفت : متاسفانه امروزه برای یک بیماری  ساده که در بیمارستانهای دولتی و توسط پزشکان عمومی متخصص و متبحر در مان میشود بیمار را به بهانه های مختلف به مطب ها و بیمارستانهای خصوصی با هزینه ها هنگفت و صرف وقت زیاد در این مکانها میکشانند که این بار استرس را برای بیماران دو چندان میکند و باعث میشود که بیمار هرگز معالجه نشود.

وی با بیان اینکه روحیه سه چهارم قواست و باید به بیماران دیابتی روحیه بدهیم گفت: افسردگی ریشه بسیاری از بیماریهای عفونی است که باعث ضعف سیستم ایمنی بدن میشود.

وی افزود : در کشورهای اروپایی برای یک بیماری عفونی فرد را پیش روانپزشک معرفی میکنند حتی برای مشخص کردن ریشه جرم در اروپا و کشورهای توسعه یافته قاضی با تایید روانپزشک و دکتر ژنتیک رای نهایی را صادر می کند چرا که به این باور رسیده اند که بیشتر جرایم ها ریشه در عامل روحی و روانی دارد  .

بیمه ها اگر پیشگیری نکنند ورشکست خواهند شد

وی با بیان اینکه هزینه یک بیمار دیابتی وقتی که به مرحله درمان پیشرفته برسد برای بیمه های مکمل بسیار جبران ناپذیر خواهد بود گفت: درست است که ماهیت بیمه های مکمل  مانند بنگاه اقتصادی است و باید تجاری فکر کنند ولی لازم است در بحث پیشگیری فقط یک درصد از سرمایه شان را صرف بیماریابی و شناسیایی بیماران پر هزینه اختصاص دهند تا دچار ورشکستگی در آینده نزدیک نشوند .

صدور کارت هوشمند ویژه بیماران دیابتی

رئیس انجمن خیریه بیماران دیابتی کشور از صدور کارت هوشمند برای بیماران دیابتی خبر داد و گفت: پس از صدور کارت، همه خدمات از طریق این کارت ارایه خواهد شد و از مزیت‌های کارت هوشمند، یکپارچه‌سازی ارائه خدمات به تمام بیماران تحت پوشش است.

برپایی فروشگاه های دیابتی در گیلان

امیدی، از برپایی فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیابت در استان خبر داد و افزود: محصولاتی که مخصوص بیماران دیابتی است از قبیل قند و شکر رژیمی، نمک‌های کم سدیم رژیمی، عسل استاندارد و مورد تائید، آب نبات، نوشابه های بدون قند و کم کالری، شیرینی ها و مرباهای مخصوص دیابتی ، پولکی و گز مخصوص بیماران دیابتی، آدامس‌های رژیمی و برنج دیابتی و  ... در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شود.

وی با اشاره به مواهب خدادادی و توانمندی‌های استان در زمینه تولید گیاهان دارویی، یادآور شد: می‌توانیم با تولید گیاهان دارویی در راستای اشتغال‌زایی و تحقق شعار اقتصاد مقاومتی گام برداریم.

خدمات انجمن  دیابت

دکتر امیدی ، بیمار یابی و تشکیل پرونده،  ویزیت رایگان برای کلیه بیماران مبتلا به دیابت،ایجاد تسهیلات لازم جهت ویزیت پزشک متخصص و فوق تخصص برای بیماران نیازمند، ایجاد تسهیلات لازم جهت بستری شدن بیماران دیابتی نیازمند.، پرداخت هزینه دارو جهت بیماران دیابتی نیازمند و دستگاه تست قند خون رایگان برای بیماران بی بضاعت ، پرداخت هزینه آزمایش جهت بیماران دیابتی نیازمند و تخفیف ۳۰% شهریه ثابت دانشگاه آزاد برای دانشجویان دیابتی و - تخصیص وامهای قرض الحسنه جهت تأمین برخی از نیازهای درمانی بیماران نیازمند را از جمله خدمات این انجمن برای بیماران دیابتی ها عنوان کرد. .

رئیس انجمن خیریه بیماران دیابتی کشور، با بیان اینکه دیابت زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها است، خواستار حمایت بیشتر بیمه‌ها از بیماران دیابتی شد.

امیدی در پایان ضمن تاکید بر نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی در حوزه سلامت، گفت:خبرنگاران دیده‌بان سلامت مردم هست و باید واقعیت حوزه بهداشت و درمان را بدرستی به مردم و پزشکان و بیمه ها انعکاس دهند تا گره های کور این حوزه حل شود.

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۴۶۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونگی استفاده بیماران از سامانه انتظامی نظام پزشکی

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالکریم مباشر جنت گفت: نزدیک به یک سال است مرکز آمار و فناو ری اطلاعات و معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی به صورت شبانه روزی در حال تولید و طراحی سامانه جامع انتظامی هستند، این سامانه در بلند مدت امکان پاسخگویی به نیازمندی‌های حوزه سلامت الکترونیک کشور را در جهت احقاق حقوق جامعه پزشکی و مردم فراهم می‌کند.

وی افزود: تمامی فرآیندهای رسیدگی و دادرسی در معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی به شکل جامع در قالب این سامانه انجام خواهد شد. بیماران پس از ثبت پرونده شکایت خودشان، کد منحصر به فردی را دریافت می‌کنند و روند پیشرفت طرح شکایت از طریق همین کد قابل پیگیری است همچنین افرادی که از آنها شکایت شده است می‌توانند وضعیت پرونده شأن را به صورت بر خط و در لحظه پیگیری کنند.

جنت با اشاره به حجم شکایت‌ها و پرونده‌های مورد بررسی کارشناسی و ارجاع شده در سازمان نظام پزشکی، گفت: با گسترش سامانه جامع انتظامی و قابلیت استفاده بر خط مراجعین در ۲۲۲ نظام پزشکی کشور شاهد نظارت عالی، وحدت رویه و دیتا بیس هایی خواهیم بود که می‌تواند در سیاست گذاری ها کمک کند. از طرفی می‌توانیم زحمات هیأت‌های انتظامی نظام پزشکی‌های سراسر کشور را به صورت جامع رصد و ارزیابی کنیم و در جاهایی که نیاز به کمک بدنه کارشناسی در شهرهای مختلف است، از ظرفیت موجود به صورت بر خط استفاده کنیم.

مدیر مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه نسخه اولیه سامانه جامع انتظامی قابلیت توسعه و اضافه شدن جزئیات بیشتری را دارد، درباره اینکه آیا کاربران در هنگام استفاده از این سامانه باید هزینه هم پرداخت کنند، اظهار داشت: خیر. هزینه‌ها طبق روال سابق ادامه دارد و هیچ هزینه اضافی تحمیل نخواهد شد بلکه این سامانه به دلیل کاهش رفت و آمد مراجعین برای کسب اطلاع از روند پرونده و نیز حذف یا کاهش فرایندهای کاغذی و سنتی منجر به کاهش قابل توجه هزینه‌ها خواهد شد.

جنت با بیان اینکه رسیدگی به پرونده‌های انتظامی در سازمان نظام پزشکی تنها شامل اعضای سازمان نیست و پرونده سایر حرف پزشکی نیز در سازمان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، خاطر نشان کرد: برای این افراد تسهیلاتی هم در نظر گرفته شده است. از طرفی دسترسی به احراز هویت افراد از طریق وب سرویس‌های مستقر در نهادهای حاکمیتی از جمله سازمان ثبت احوال، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و به طور کلی نهادهایی که برای احراز هویت افراد مانند پنجره هوشمند دولت الکترونیک تعریف شده است، در زیر ساخت‌های سامانه جامع انتظامی در نظر گرفته شده است.

مدیر مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی در پایان تاکید کرد: تمامی نگهداری داده‌ها و سرورها به منظور حفظ امنیت داده‌ها توسط سازمان نظام پزشکی کشور انجام می‌شود، امیدواریم این سامانه در جهت کمک به مردم و جامعه پزشکی باشد.

کد خبر 6086730 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور
  • خبر‌های کوتاه شهرستان بردسکن
  • حـذف کودکان مهاجر از سلامت
  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا میدهد
  • چگونگی استفاده بیماران از سامانه انتظامی نظام پزشکی
  • پیگیری برای اخذ مجوز داروخانه هلال احمر کرمانشاه
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ فشارخون و دیابت دو عامل نارسایی کلیه
  • افزایش ۶۷ درصدی شناسایی انشعاب غیرمجاز آب در گیلان
  • پیش دیابتی ها چه کارهایی انجام دهند؟ | راهکارهایی برای کاهش سطح قند خون