Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-08@10:34:10 GMT

انتفاضه سوم فلسطینیان در راه است

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۵۵۹۲۵

انتفاضه سوم فلسطینیان در راه است

خبرگزاری شبستان: اکنون با گسترش خشم مسلمانان از تصمیم اخیر آمریکا در قبال قدس شریف، انتظار می‌ رود که انتفاضه‌ ای جدید خاورمیانه پرتنش را بیش از پیش درگیر خشونت کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، روزنامه کانادایی گلوب اند میل نوشت: پس از تصمیم «دونالد ترامپ» مبنی بر انتقال سفارت آمریکا از شهر «تل‌ آویو» به شهر «بیت‌ المقدس»، «اسماعیل هنیه» رهبر حماس خواستار آغاز انتفاضه جدیدی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فلسطین اشغالی تاکنون دو انتفاضه را در سال‌ های 1987 و 2000 میلادی به خود دیده است و اکنون با گسترش خشم مسلمانان در سراسر این منطقه، بیم آن می‌ رود که انتفاضه‌ ای جدید خاورمیانه پرتنش را بیش از پیش درگیر خشونت کند.

 

انتفاضه اول؛ 1987 تا 1993

30 سال پیش در روز 9 دسامبر 1987 میلادی اولین انتفاضه به وقوع پیوست. این قیام مردمی فلسطینی‌ ها به مدت شش سال سراسر فلسطین اشغالی را در بر گرفت و در نهایت، هم از سوی سازمان آزادیبخش فلسطین و هم اسرائیل به رسمیت شناخته شد.

این انتفاضه 20 سال پس از جنگ شش روزه (1967) که باعث اشغال قدس شرقی، نوار غزه و کرانه باختری توسط اسرائیل شد، به وقوع پیوست.

در 8 دسامبر سال 1987 یک کامیون که توسط راننده‌ ای یهودی هدایت می‌ شد، به دو خودروی کارگران فلسطینی در نزدیکی اردوگاه پناهندگان «جبالیا» در نوار غزه برخورد کرد که در اثر این حادثه 4 فلسطینی کشته و شماری نیز زخمی شدند. فردای آن روز در زمان برگزاری مراسم خاکسپاری کشته‌ شدگان، میان معترضان و نیروهای پلیس اسرائیل درگیری‌ هایی رخ داد و پس از آن بود که هشت اردوگاه پناهندگان در غزه به جوش و خروش آمدند.

این آغاز انتفاضه بود: «انقلاب سنگ». به این ترتیب در تمام فلسطین اشغالی آتش قیام شعله‌ ور شد. هشدار سیاستمداران صهیونیست به افزایش محدودیت ها و اعمال مجازات ها نیز نتوانست فلسطینی‌ ها را ساکت کند.

«اسحاق رابین» وزیر جنگ وقت اسرائیل که از بزرگی این قیام شگفت‌ زده شده بود، ابتدا فرمان «شکستن استخوان» معترضان فلسطینی را صادر کرد اما پس از آن به این درک رسید که هیچ راه حل نظامی برای مقابله با این قیام وجود ندارد.

سربازان اسرائیلی با گلوله‌ های واقعی به پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف توسط معترضان فلسطینی پاسخ می‌ دادند.

برای اولین بار در 40 سال تنش میان اعراب و اسرائیل، فلسطینی‌ های ساکن کرانه باختری و غزه نیز که جمعیتی حدود 1.5 میلیون نفر را تشکیل می‌ دادند به جنگ با اسرائیل پرداختند.

به موازات انقلاب سنگ، یک مقاومت منفی نیز در سرزمین‌ های اشغالی به اجرا گذاشته شد. این مقاومت منفی شامل تحریم محصولات اسرائیل، امتناع از پرداخت مالیات و سازماندهی اعتصاب های عمومی بود. واکنش اسرائیل به این مقاومت نیز دستگیری، اخراج، سرکوب، شکنجه و بازداشت های مسلحانه بود.

در 31 سپتامبر سال 1993 سرانجام «یاسر عرفات» و اسحاق رابین با میانجیگری «بیل کلینتون» رئیس جمهور وقت آمریکا، توافق اسلو را در واشنگتن امضا کردند. در 24 سپتامبر نیز طرفداران سازمان آزادیبخش فلسطین فرمانی را مبنی بر توقف تمام عملیات نظامی علیه ارتش اسرائیل را دریافت کرده بودند.

طی شش سال انتفاضه بیش از 1200 فلسطینی توسط نظامیان اسرائیلی کشته شدند. همچنین اسحاق رابین در سال 1994 اعلام کرد که بین 120 هزار تا 140 هزار فلسطینی به زندان‌ های اسرائیل منتقل شده‌ اند. از طرف مقابل نیز حدود 200 اسرائیلی کشته شد.
 

انتفاضه دوم؛ سال های 2000 تا 2005

با وجود امضای پیمان اسلو، انتقادهای بسیاری به این پیمان در هر دو سو دیده می‌ شد. بحث بر سر موضوعات حساس همچنان مطرح بود از جمله وضعیت مرزها، موقعیت اسرائیل و حاکمیت بر بیت‌ المقدس. رهبران فلسطینی بیت‌ المقدس شرقی را پایتخت دولت خود در آینده می‌ دانستند در حالیکه اسرائیل مدعی تمام شهر بیت‌ المقدس، از شرق تا غرب آن بود.

در چنین فضایی در 28 سپتامبر سال 2000 «آریل شارون« از مخالفان پیمان اسلو به همراه شمار قابل توجهی از نظامیان اسرائیلی به «حرم شریف» در بیت‌ المقدس شرقی وارد شد و ادعاهای اسرائیلی‌ ها را درباره این مکان نمادین فلسطینیان تکرار کرد. با این کار، درگیری هایی میان نمازگزاران و نظامیان روی داد که 7 کشته و بیش از 200 زخمی برجای گذاشت.

به این ترتیب انتفاضه دوم (انتفاضه الاقصى) آغاز شد. در جریان این انتفاضه، صدها حمله انتحاری توسط فلسطینی‌ ها به وقوع پیوست، ارتش اسرائیل نیز در مقابل از حملات هوایی استفاده می‌ کرد.

ارتش اسرائیل همچنین شهرهای اصلی در کرانه باختری را اشغال کرد و در سال 2002 حملات سنگینی را علیه مواضع نیروهای مقاومت در این مناطق به اجرا گذاشت.

اسلحه‌ های فلسطینیان نیز در این انتفاضه بیش از سنگ و کوکتل مولوتف بود. گروه های مقاومت فلسطینی شاخه نظامی خود را توسعه دادند و از جمله گردان عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس توانست موشک هایی را تولید کرده و به کمک آنها مناطق مسکونی صهیونیستی را هدف قرار دهد.

این انتفاضه در نهایت در سال 2005 با خروج آخرین سرباز ارتش اسرائیل از نوار غزه، پس از امضای توافق آتش بس میان دو طرف در جریان اجلاس «شرم الشیخ» پایان یافت.

گفته می‌ شود در جریان این انتفاضه نیز بیش از چهار هزار فلسطینی و بیش از هزار اسرائیلی کشته شدند.

حال بوی انتفاضه سوم به مشام می رسد.

از دهه ها به این سو، سخن گفتن از بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل یک تابو شمرده می شد. اکنون دولت ترامپ تصمیم گرفته است با انتقال سفارت اش از تل آویو به بیت المقدس، آن را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد.

برخی کارشناسان معتقدند با چنین تصمیمی اختلافات آنقدر بزرگ خواهند شد که حتی احتمال بروز جنگ سوم اسرائیل و فلسطینی ها یا انتفاضه سوم را در پی خواهد داشت. اگر به این فکر کنیم که دلیل شعله ور شدن انتفاضه دوم چه بود، می بینیم که در آن زمان آریل شارون نخست وزیر پیشین اسرائیل به حرم شریف رفته بود؛ آنچه که با اقدام کنونی ترامپ مشابهت دارد. جهت گرفتن در این تنش مذهبی خودش به شدت خطرناک است.

 

 

پایان پیام/467

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۵۵۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش اسرائیل «حمله هدفمند» به رفح را آغاز کرد

ارتش اسرائیل  در بیانیه‌ای اعلام کرد در حال انجام «حملات هدفمند» علیه حماس در شرق رفح است.

به گزارش تسنیم؛ دقایقی قبل‌تر کابینه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل اعلام کرد کابینه جنگی این رژیم به اتفاق آرا تصمیم به ادامه عملیات در رفح گرفت تا فشار نظامی بر حماس را برای آزادی اسرا و دستیابی به دیگر اهداف جنگ ادامه دهد.

نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر فلسطینی در شهر رفح واقع‌ در جنوبی‌ترین نقطه غزه پناه گرفته‌اند. در صورت آغاز عملیات اسرائیل در این منطقه، آوارگان فلسطینی جایی برای رفتن ندارند. 

آژانس امدادرسانی سازمان ملل متحد روز جمعه گفت چنانچه اسرائیل طرح خود برای حمله به رفح را پیش ببرد صدها هزار نفر در معرض خطر مرگ قرار خواهند داشت.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد ساعاتی قبل‌تر گفته بود از بابت گزارش‌هایی که نشان می‌دهند حمله زمینی گسترده اسرائیل به رفح ممکن است قریب‌الوقوع باشند مستوجب نگرانی است.

همزمان منابع فلسطینی از حملات هوایی شدید و تحرکات زمینی گسترش داده‌اند. به نقل از یک سخنگوی ارتش اسرائیل هم گزارش داده که تل‌آویو فعلاً در حال انجام حملاتی محدود علیه برخی مواضع حماس است. 
 
این حمله در شرایطی انجام می‌شود که ساعاتی قبل‌تر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس از موافقت با طرح پیشنهادی مصر برای آتش‌بس/تبادل اسرا خبر داده بود. 

رسانه‌های اسرائیلی اما مدعی شدند که کابینه این رژیم گفته که حماس طرح مصر و قطر را تعدیل کرده و این طرح برای تل‌آویو قابل قبول نیست.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دوئل دیدنی روزنامه نگاران فلسطینی و اسرائیلی بر سر ایران
  • بزرگترین عملیات تخریب در نقب/ ۴۷باب خانه فلسطینیان ویران شد+ فیلم
  • فلسطینیان از قدس تا رفح و نقب، قربانی جنایات صهیونیست‌ها
  • فلسطینی‌ها ثابت کردند اسرائیل ببر کاغذی است!
  • حمدان: عملیات رفح برای ارتش اسرائیل «پیک نیک» نخواهد بود
  • مصر حمله رژیم اسرائیل به رفح را محکوم کرد
  • ارتش اسرائیل «حمله هدفمند» به رفح را آغاز کرد
  • ارتش اسرائیل تخلیه ساکنان شرق رفح را آغاز کرد
  • آغاز نقشه اسرائیل برای حمله به رفح؟ کوچاندن فلسطینیان از منطقه شرقی رفح توسط ارتش رژیم صهیونیستی کلید خورده + فیلم
  • یک روایت از جهادگران در عملیات بیت‌المقدس