Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا و به نقل از پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی؛ دردسرهای سازمان تجارت جهانی تنها به تهدیدهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ماجراجوی آمریکا، مبنی بر خروج کشورش از این سازمان بین‌المللی محدود نمی‌شود؛ اخیراً دولت چین بار دیگر پرونده شکایت خود از اتحادیه اروپا را به جریان انداخته و بر تنش‌های موجود بین اعضای مهم سازمان تجارت جهانی افزوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چین که در سال 2001 پس از مذاکراتی طولانی بالاخره به سازمان تجارت جهانی پیوست، اکنون انتظار دارد که کشورهای عضو این سازمان، با این کشور به‌عنوان یک «اقتصاد بازار» رفتار کنند. بااین‌وجود، اتحادیه اروپا که آمریکا را نیز به‌عنوان حامی در کنار خود دارد، همچنان در برابر این خواسته چینی‌ها مقاومت می‌کند. در ماههای اخیر مقامات چین و اتحادیه اروپا بارها یکدیگر را به عمل نکردن به تعهدات تجاری‌شان متهم ساخته‌اند.

بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی، در صورت ارزانی بیش‌ازحد محصولات صادراتی کشورهای عضو این سازمان، دیگر اعضا مجازند به‌منظور مقابله با آن کشور اقدام به وضع تعرفه‌های ضد دامپینگ با نرخ‌های مشخص نمایند. برای صادرکنندگان چینی اما سخت‌گیری‌ها حتی از این هم بیشتر است، به‌طوری‌که هنوز هم برای محاسبه تعرفه منصفانه در برابر کالاهای صادراتی چین، از نرخ‌های مربوط به کشورهای غیرعضو استفاده می‌شود و این به معنای اعمال تعرفه‌های سنگین‌تر علیه کالاهای چینی است.

دولت چین در زمان پیوستن این کشور به سازمان تجارت جهانی متعهد به انجام برخی اصلاحات اقتصادی شده بود. از طرفی بر اساس توافقنامه الحاق چین به سازمان تجارت جهانی، سایر کشورهای عضو این سازمان اجازه یافتند که اقتصاد به‌سرعت در حال توسعه چین را یک اقتصاد غیربازاری تلقی نموده و بر همین اساس تعرفه‌های بیشتری را برای کالاهای چینی اعمال کنند.

در حالی که چینی‌ها انتظار داشتند این توافقنامه همان‌طور که در مفاد آن قید شده، یک توافقنامه موقتی باشد و در سال 2016 –به عبارتی 15 سال پس از امضای توافقنامه- منقضی شود، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و متحد اصلی آنها یعنی آمریکا همچنان به بهانه مقابله با دامپینگ شرکت‌های چینی، بر اعمال تعرفه‌های سنگین علیه کالاهای ساخت این کشور اصرار می‌ورزند و حتی سهم کالاهای چینی مشمول تعرفه‌های ضد دامپینگ طی سال‌های اخیر در اتحادیه اروپا رو به افزایش نهاده است.

هفته گذشته اتحادیه اروپا قوانین تجاری تازه‌ای را تصویب کرد که به‌موجب آنها از این پس کشور چین دیگر یک اقتصاد غیربازاری محسوب نخواهد شد؛ اما اعمال تعرفه‌های تجاری سنگین‌تر (در حد تعرفه‌های اعمال‌شده برای کشورهایی که عضو سازمان تجارت جهانی نیستند) برای برخی کالاهای چینی همچنان ادامه خواهد یافت. می ژینیو از آکادمی تجارت بین‌الملل و همکاری‌های اقتصادی چین معتقد است این اقدام اتحادیه اروپا تنها یک حقه برای فرار از انجام تعهداتش در برابر چین است.

به نظر می‌رسد حل‌وفصل اختلافات سیاسی بین چین و اتحادیه اروپا نیاز به چندین سال زمان داشته باشد. در اواخر ماه گذشته میلادی آمریکایی‌ها ادله حقوقی خود را در دفاع از اتحادیه اروپا منتشر ساختند؛ آنها به برای اثبات اینکه در گذشته نیز با کشورهای در حال گذار به‌عنوان اقتصادهای غیربازاری رفتار شده است، چند مثال تاریخی آورده‌اند: لهستان، رومانی و مجارستان نیز پس از پیوستن به سازمان تجارت جهانی در سال 1995 شرایطی مشابه با شرایط کنونی چین را تجربه کرده‌اند. آمریکایی‌ها معتقدند تا زمانی که کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی بتوانند ثابت کنند که قیمت کالاهای چینی واقعی نیست، این حق برای آنها محفوظ خواهد بود که تعرفه‌های سنگین‌تری بر کالاهای چینی اعمال نمایند.

چینی‌ها معتقدند در حال حاضر هیچ تعریفی از مفهوم اقتصاد بازار وجود ندارد که اکثریت کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی بر آن اجماع داشته باشند و همین نقطه‌ضعف آشکار باعث شده است که آمریکا و اتحادیه اروپا همواره توافقنامه الحاق چین به سازمان تجارت جهانی را به میل خود تفسیر کنند؛ مسئله‌ای که نارضایتی شدید چین را به دنبال داشته است.

نتیجه کشمکش‌های حقوقی چین با اتحادیه اروپا و آمریکا هرچه باشد باعث سرخوردگی حداقل یکی از اعضای بزرگ و تأثیرگذار سازمان تجارت جهانی خواهد شد. وی جیانگو از مرکز مطالعات اقتصاد بین‌الملل چین که یک اندیشکده دولتی است، در این خصوص می‌گوید: «اگر چین بازنده این دعوی باشد، بی‌طرفی سازمان تجارت جهانی زیر سؤال خواهد رفت». چنین رویکردهایی که البته در طرف غربی نیز دیده می‌شود، فشارها بر قضات سازمان تجارت جهانی را به اوج رسانده است.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۵۸۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد مخبر ظهر امروز (دوشنبه) در دیدار سلمان الغریری وزیر تجارت عراق، با بیان اینکه توفیقات دولت و ملت عراق همواره برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است اظهار امیدواری کرد روز به روز شاهد افزایش توفیقات و رفاه مردم دو کشور باشیم.

معاون اول رییس جمهور همچنین لازمه توسعه مناسبات اقتصادی ایران و عراق را تسهیل همکاری بخش خصوصی دو کشور دانست و افزود: بخش خصوصی ایران به دلیل روابط صمیمانه دو کشور و همچنین وجود عتبات عالیات، انگیزه بالایی برای فعالیت در عراق دارند که لازم است کمیسیون همکاری‌های مشترک، موانع پیش روی توسعه مراودات تجاری فی مابین را شناسایی و نسبت به رفع این مشکلات اقدام کند.

وی با تاکید بر اینکه ایران وعراق باید در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند تصریح کرد: روابط دوستانه، عمیق و تاریخی دو کشور ایجاب می‌کند که در تبادلات تجاری و اقتصادی، به جای استفاده از ارز کشور ثالث، از پول ملی خود استفاده کنیم.

مخبر در بخش دیگری از سخنان خود از وعده صادق و پاسخ محکم جمهوری اسلامی ایران به رژیم اشغالگر قدس بعنوان یک نقطه تاریخی یاد کرد و اظهار داشت: امروز هیمنه آمریکا و اسرائیل با ایستادگی محور مقاومت کاملا در هم شکسته و علی رغم اینکه آنها تمامی امکانات خود را بسیج کرده اند نتوانسته اند به اهداف خود دست پیدا کنند به همین دلیل به کشتار زنان و کودکان در غزه روی آوردند.

وزیر تجارت عراق نیز در این دیدار ایران را سرزمین تاریخ، تمدن و اندیشه توصیف کرد و گفت: بغداد به دنبال تقویت جدی در مناسبات تجاری با تهران است و این موضوعی است که نخست وزیر عراق نیز آن را بعنوان یک اولویت دنبال می‌کند.

سلمان الغریری وزیر تجارت عراق با اشاره به وجود کالا‌ها و محصولات ایرانی در عراق خاطر نشان کرد: عراق بازار خوبی برای کالا‌های ایرانی است و ما همواره خواهان تقویت واردات محصولات ایرانی به عراق هستیم.

وزیر تجارت عراق از ایران به عنوان یکی از مهمترین شرکای تجاری خود یاد کرد و افزود: بعنوان وزیر تجارت عراق و رییس طرف عراقی کمیسیون همکاری‌های مشترک دو کشور آمادگی دارم موانع و مشکلات پیش روی تجار ایرانی را برای توسعه فعالیت‌های خود در عراق مرتفع کنم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • تدوین نقشه راه تجارت ایران و عراق
  • نقشه راه تجارت ایران و عراق تدوین می‌شود
  • اختلال در عملیات دریای سرخ اتحادیه اروپا
  • رقابت تجاری روسیه با چین در آسیای مرکزی داغ شد
  • رییس‌جمهور چین به فرانسه می‌رود
  • ماکرون با شی درباره تجارت و اوکراین صحبت می‌کند
  • پشت‌پرده‌ی «بحران مرزی» در آمریکا/ مهاجرت سیل‌آسا: سلاحی برای نابودی مرزهای جغرافیایی و هویت ملی؟ +عکس
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا / واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد