Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرلشکر خلبان «علی اقبالی دوگاهه»در حالی که زنده به اسارت مزدوران عراقی درآمده بود، به دلیل ضربات مهلکی که نیروی هوایی ارتش ایران در نخستین ماه جنگ بر پیکر ماشین جنگی عراق وارد نموده بود به دستور صدام به فجیع‌ترین و بیرحمانه ترین وضع به شهادت رسید.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، در این گزارش با جوان ترین سرگرد تاریخ نیروی هوایی ایران و نابغه ای که از پذیرش حضور در نیروی هوایی آمریکا سر باز زد سرلشکر خلبان «علی اقبالی دوگاهه» و داستان عجیب شهادتش بیشتر آشنا می شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او اهل رودبار استان گیلان بود. وی در 25 سالگی استاد خلبان جنگنده f-5 و در 27 سالگی با درجه سرگردی جزو افسران ارشد نیروی هوایی ارتش ایران شد. سرلشگر خلبان«عباس بابایی» و سرلشگر خلبان «مصطفی اردستانی» از شاگردان تحت آموزش ایشان بودند.

آموزش در آمریکا: وی تکمیل دوره خلبانی را به مدت 220 ساعت در سال 1347در پایگاه هوایی ویلیامز شهر فنیکس ایالت آریزونای امریکا را به پایان رساند و کسب رتبه نخست در بین بیش از 400 دانشجوی خلبانی از کشورهای مختلف به عنوان خلبان نمونه این پایگاه را از آن خود نمود .

امتیازات خلبانی که او در پایگاه ویلیامز آمریکا بدست آورد شامل رکوردهایی بود که تا آن زمان هرگز در آن پایگاه هوایی ثبت نشده بود. بطوری که تمامی اساتید پرواز هواپیماهای جنگی آمریکا را شگفت زده نمود. و به او لقب سلطان پرواز را داده بودند.

در سال 1348 آموزش های تاکتیکی هواپیمای شکاری اف5 را به سرعت گذراند و به عنوان افسرخلبان جنگنده شکاری تاکتیکی اف5 تایگر در گردان 43 شکاری، فعالیت های پروازی خود را در پایگاه هوایی دزفول آغاز کرد.

در سال 1351 بین خلبانان تمام پایگاه ها در پایگاه دزفول برگزار شد حائز مقام نخست در بین تمامی خلبان ها شد و به عنوان قهرمان قهرمانان معرفی شد در سال 1353 جهت گذراندن دوره کارشناسی تفسیر عکس های هوایی و مدیریت اطلاعات و عملیات هوایی مجددا به امریکا اعزام گردید .

پس از بازگشت در پایگاه های هوایی بوشهر و تبریز به خدمت پرداخت شهید اقبالی در سال 1354 ازدواج کرد که ثمره آن فرزندی پسر بود که هم اکنون از پزشکان حاذق کشور است. براساس مدارک موجود در پرونده پرسنلی این شهید وی همواره در وضعیت عالی پروازی آکادمیک و انضباطی قرار داشته است.

دریافت بیش از سه هزار ساعت پرواز عملیاتی و آموزش خلبانی به ده ها دانشجوی جوان که تعدادی از آنها همچون شهیدان سرافراز سرلشگر خلبان عباس بابایی و سرلشگر خلبان مصطفی اردستانی به مقام والای شهادت نایل شده اند و یا به رده های ارشد فرماندهی نیروی هوایی رسیده اند کارنامه درخشان شهید سیدعلی اقبالی است.

در بیان خصوصیات این شهید نوشته اند وی فردی به تمام معنا صمیمی و مهربان بود فروتن و خویشتن دار گشاده رو و متین آراسته و با اخلاق نیکو و منش بسیارانسانی شهید اقبالی علاقه وافری به قرآن داشت و هرچند وقت کل قرآن را دوره می کرد.

این شهید سعید در عملیات معروف کمان 99 که در نخستین روز جنگ تحمیلی با شرکت 140 فروند جنگنده از پایگاه های مختلف انجام شد شرکت داشت. سید شهید در قالب لیدر دسته 4 فروندی به نام اسکارال از پایگاه دوم شکاری تبریز به هوا برخاست و پس از بمباران پایگاه هوایی موصل، به همراه همه همرزمانش سالم به پایگاه برگشت.

 

 

دریافت.mp4


شهادت :
این هم وطن دلیر اکثر تلمبه خانه ها و نیروگاه های برق عراق از کار انداخته بود و طرح های عملیاتی وی باعث گردیده بود صادرات 350 میلیون تنی نفت عراق به صفر برسد از این رو صدام جنایتکار به خون این شهید تشنه بود . از این رو به دستور صدام پس از دستگیری بدنش به دو نیمه تبدیل شد و نیمی از پیکر مطهرش در نینوا و نیمی در موصل عراق مدفون شد .

شرح کامل شهادت ایشان را در زیر بخوانید و به دیگران هم بفرستید تا مردم ایران بدانند ما چه عزیزان گمنامی را در نیروی هوایی ارتش داشته ایم که حتی نام آنها را هم نشنیده ایم .

شهادتش در روز عید قربان مصادف با اول آبان ماه 1359 رقم خورد. پس از بمباران موفق پادگان العقره در شمال عراق و همچنین در منطقه هوایی موصل هواپیمایش مورد اصابت قرار گرفت و در حالی که به نزدیکی مرز ایران رسیده بود هواپیمایش سقوط کرد و در خاک عراق مجبور به خروج اضطراری شد.

در حالی که زنده به اسارت مزدوران عراقی درآمده بود، به دلیل ضربات مهلکی که نیروی هوایی ارتش ایران در نخستین ماه جنگ بر پیکر ماشین جنگی عراق وارد نموده بود به دستور صدام و برای ایجاد رعب و وحشت در بین سایر خلبانان کشورمان، برخلاف تمامی موازین انسانی و موافقت نامه های بین المللی رفتار با اسرا، به فجیع‌ترین و بیرحمانه ترین وضع به شهادت رسید.

بدستور صدام ملعون، دو ماشین جیپ از دو طرف با طناب هایی که به بدن این خلبان پر افتخار بسته بودند بدنش را دو نیم کردند. به طوری که نیمی از پیکر مطهرش در نینوا و نیمی در موصل عراق مدفون شد. این جنایت به حدی وحشیانه بود که رژیم بعثی در تلاشی بیشرمانه برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت هولناک، تا سالها از اعلام سرنوشت آن شهید مظلوم خودداری می کرد و طی 22 سال هیچگونه اطلاعی از سرنوشت وی موجود نبود؛

تا این که در خرداد سال 1370، بر اساس گزارش های موجود عملیاتی و اطلاعاتی، و نامه ارسالی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی مبنی بر شهادت ایشان و اظهارات دیگر اسرای آزاد شده وخلبانان اسیر عراقی، شهادت خلبان علی اقبالی دوگاهه محرز شد.

پیکر مطهرش که بخشی از آن غریبانه در قبرستان محافظیه نینوا و بخشی دیگر در قبرستان زبیر موصل به خاک سپرده شده بود، با پیگیری کمیته جستجوی اسرا و مفقودین وکمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی، به همراه پیکرهای مطهر تنی چند از دیگر خلبانان شهید نیروی هوایی، پس از 22 سال دوری از وطن، در میان حزن و اندوه خانواده، یاران و همرزمانش به میهن بازگشت و به شکلی بسیار با شکوه و تاریخی در میدان صبحگاه ستاد نیروی هوایی تشییع و در پنجم مردادماه 81 در قطعه خلبانان بهشت زهرا درکنار سایر همرزمانش آرام گرفت.یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.



































منبع:جهان نیوز

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R41383/P41383/S9,1299,1300/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۶۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای فروریختن ۲۵ تُن مهمات جنگی بر سر دشمن

روز بیست و هشتم (۱۳۶۰/۱۲/۲۸ ) فرمانده قرارگاه کربلا دستور داد تا نقطه‌ای در نزدیکی چنانه درست در ساعت۰۸:۰۰ بامداد با هواپیما بمباران شود و این عملیات هوایی با فروریختن ۲۵ تن مهمات جنگی بر سر دشمن انجام شد و بلافاصله دستور انجام عکسبرداری هوایی از نتایج بمباران را صادر کرد که در ساعت ۱۰:۴۵ عملیات عکسبرداری هوایی با اجرای دستور رزمی «ناصر» انجام شد و تصاویر در بعد از ظهر همان روز در اختیار رکن۲ قرارگاه کربلا قرارگرفت.

به گزارش ایسنا، پس از دریافت دستور عملیاتی «کربلای-۲» (فتح‌المبین) در روز هفتم اسفندسال۶۰ دستور رزمی «شبح-۳» نوشته شد و از قرارگاه ویژه عملیات هوایی جنوب به یگان‌های سازمان رزمی عملیات «کربلای۲» صادر و تأکید گردید که گسترش‌ها انجام شود. ضمناً روز «ر» و ساعت «س» متعاقباً اعلام خواهد شد.  یگان‌ها همه آماده اجرای عملیات بودند، قرارگاه ویژه عملیات هوایی جنوب نیز از بام تا شام عملیات دفاع هوایی صحنه نبرد را با پرواز خلبانان هواپیماهای «اف-۱۴» برفراز صحنه برقرار کرده بود و گسترش‌های دفاع موشکی صحنه نبرد نیز با انتقال سایت‌های موشکی پایگاه هوایی دزفول به میان صحنه درکنار یگان‌های نیروی زمینی در غرب دزفول همه چیز آماده شده بود تا حمله سرنوشت ساز «کربلای-۲» آغاز شود.

شرح یکی از عملیات‌های هوایی

ستاد فرماندهی قرارگاه کربلا «رکن-۲» در تاریخ ۱۳۶۰/۱۲/۲۶ مختصات جغرافیایی هدف‌هایی که باید در مراحل مختلف عملیات «کربلای۲» بمباران هوایی می‌شدند را در اختیار فرمانده قرارگاه ویژه عملیات هوایی جنوب قرار داد.

روز بیست و هشتم (۱۳۶۰/۱۲/۲۸ ) فرمانده قرارگاه کربلا دستور داد تا نقطه‌ای در نزدیکی چنانه درست در ساعت۰۸:۰۰ بامداد با هواپیما بمباران شود و این عملیات هوایی با فروریختن ۲۵ تن مهمات جنگی بر سر دشمن انجام شد و بلافاصله دستور انجام عکسبرداری هوایی از نتایج بمباران را صادر کرد که در ساعت ۱۰:۴۵ عملیات عکسبرداری هوایی با اجرای دستور رزمی «ناصر» انجام شد و تصاویر در بعد از ظهر همان روز در اختیار رکن۲ قرارگاه کربلا قرارگرفت.

در این عملیات تیپ ۵۵ هوابرد و تیپ۳ زرهی از لشکر۹۲ بلافاصله باید نقطه بمباران شده را تصرف می‌کردند که هدف «فتح» نامیده می‌شد و در خلال مرحله‌ اول عملیات «کربلای۲» انجام شد. در این عملیات «تیپ۱۰ » مستقل  زرهی و «تیپ ۴۲ » زرهی ارتش عراق بمباران شدند.

منبع: نیروی هوایی در دفاع مقدس، نمکی، علیرضا، ۱۳۹۲، ایران سبز، تهران، چاپ دوم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (تصاویر) بهترین جت‌های جنگنده نیروی هوایی ارتش ایالات متحده
  • تروریست‌ها در عراق از اشغالگران آمریکایی دستور می‌گیرند
  • حمله مقاومت عراق به پایگاه هوایی صهیونیست‌ها در جولان اشغالی
  • حمله دوباره مقاومت اسلامی عراق به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  • ماجرای فروریختن ۲۵ تُن مهمات جنگی بر سر دشمن
  • بازآماد انواع هواپیمای شکاری از مهمترین اقدامات پایگاه شهیدلشگری است
  • ماجرای اعدام خبرنگار ایرانی «آبزرور» در عراق چه بود؟ / مصلحت‌اندیشی انگلیسی
  • مصلحت‌اندیشی انگلیسی
  • چالش مانکن ۵ هزار نفری در یک شهر
  • مرگ حقوق بشر به دست مدعیان حقوق بشر؛ از حلبچه تا غزه