Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@20:46:08 GMT

رشد قیمت مسکن ۲.۵ برابر شاخص تورم

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۷۶۹۷۲

رشد قیمت مسکن ۲.۵ برابر شاخص تورم

به گزارش خبرگزاری فارس، حمید آذرمند امروز در نشست تخصصی با موضوع رشد اقتصادی در ایران با نگاهی به بخش‌های اقتصادی در دومین کنفرانس اقتصاد ایران که صبح امروز در تهران برگزار شد، اظهار داشت: تخصیص منابع در اقتصاد ایران ناکارآمد است و باید برای این موضوع دو بحث کلی درنظر گرفته شود؛ اصلاح سیاست‌های کلان و تأمین منابع مالی، اگر روند اعتبارات عمرانی را درنظر بگیریم، سال به سال اثربخشی منابع عمومی در ایجاد زیرساخت‌ها کم شده، همچنین سهم تشکیل سرمایه از سال 87 و انباشت خالص سرمایه سیر نزولی داشته است، بنابراین نگاه به بودجه عمومی صرفاً باید اهرمی باشد و از منابع بخش خصوصی و مشارکت آنها و همچنین منابع خارجی بهره‌مند شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این کارشناس مسائل اقتصادی به بخش کشاورزی پرداخت و یادآور شد: 75 درصد زمین‌های کشاورزی زیر 5 هکتار هستند، بنابراین کشاورزی خُرد صرفه را سلب می‌کند و ساختار آن نیز غیرشرکتی است. همچنین افرادی که روی این زمین‌ها کار می‌کنند، کمتر از یک درصد تحصیلات دانشگاهی داشته و موجودی سرمایه، بازدهی، کارآیی آنها پایین است. 

وی ادامه داد: سهم تولید، بهره‌وری پایین انرژی و دیگر مسائل نیز می‌تون به آن اضافه کرد. 

آذرمند دو راه برای افزایش بهره‌وری کشاورزی پیشنهاد کرد و گفت:‌ اول آنکه سیاست تضمینی را ادامه دهیم و در کنار آن، ساختار غیرمتشکل پابرجا باشد که ادامه روند موجود است. شیوه دیگر، ضمن حفظ قیمت‌ها می‌توان ساختار را به صورت تدریجی تغییر داد و مقیاس تولید و کشت را ارتقاء دهیم. براساس تجربه دیگر کشورها، افزایش و پایداری تأمین کالاهای اساسی، بسیار حائز اهمیت است. می‌توان به جای سیاست خرید تضمینی، قیمت تضمینی را جایگزین کرد و پوشش بیمه کشاورزی را افزایش داد. 

این کارشناس مسائل اقتصادی به بخش مسکن پرداخت و عنوان کرد: مجموع تسهیلات پرداختی به مسکن طی چند سال اخیر، سهم 12.4 درصدی را نشان می‌دهد و همچنین طبق گزارش‌ها، 42 درصد دارایی‌های سرمایه‌ای کشور به سمت مستغلات سرازیر شده است. 

وی افزود: 79 درصد درآمد شهرداری‌ها از محل فروش تراکم و تغییر کاربری است، بنابراین در این موضوع، بی‌ثباتی و انتقال شوک نفتی و ضعف بازار سرمایه در به وجود آوردن چنین شرایطی سهم داشته است. 

رشد قیمت مسکن ۲.۵ برابر شاخص تورم

وی ادامه داد: در حال حاضر تورم پایین آمده، اما به دلیل حجم زیاد نقدینگی، احتمال بازگشت تورم وجود دارد و مسکن راهی برای بورس‌بازی شده است، در نتیجه افزایش قیمت مسکن بیش از حد نُرم اقتصاد است.متوسط رشد یک مترمربع زمین در تهران بیش از 2.5 برابر شاخص تورم مصرف کننده CPI بوده است و در بعد آثار اجتماعی منجر به بالا رفتن سهم هزینه خانوار در بخش مسکن است که می‌تواند در بلندمدت رشد اقتصادی را کاهش دهد. 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۶۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ برابر شدن سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد/ ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری فردا رونمایی می‌شود

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی از سه برابر شدن سرمایه‌گذاری محقق شده در مناطق آزاد در سال گذشته خبر داد و اعلام کرد: فردا ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به ارزش ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ رونمایی می‌شود.

حجت‌اله عبدالملکی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به ابتکار ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای اولین بار، اظهار کرد: سال گذشته بسته‌های سرمایه‌گذاری به ارزش ۹۰۰ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عرضه کردیم و اولین بسته سرمایه‌گذاری در اکسپو ۲۰۲۳ ارائه شد و تا آخر سال نیز سه دوره دیگر بسته در ۱۲ رویداد داخلی و خارجی به ارزش ۲۰ میلیارد یورو رونمایی شد.

به گفته وی، نتایج ارائه این بسته‌ها این بود که تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سال گذشته نسبت به سال قبلش(۱۴۰۱) چهار برابر شد. همچنین میزان طرح‌هایی که شروع به ساخت و ساز کردند در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ معادل ۷.۵ برابر رشد کرد.

عبدالملکی میزان سرمایه‌گذاری محقق شده یعنی سرمایه‌گذاری که روی زمین نشسته و به ماشین آلات، ساختمان و کارخانه تبدیل شده است را ۱۳۳ هزار میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: این میزان سرمایه‌گذاری سه برابر سال ۱۴۰۱ بود. از سوی دیگر تعداد زیادی از این واحدها که سرمایه‌گذاری شان را پارسال شروع کرده اند، در سال جاری و سال آینده به بهره‌برداری برداری می‌رسد.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: امسال در برنامه داریم هزار بسته جدید سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را رونمایی کنیم که فردا ( ۹ اریبهشت) در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ با حضور مسئولان ۲۰۰ بسته جدید به ارزش ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رونمایی می‌شود.

به گفته او، با احتساب ارائه این بسته‌های سرمایه‌گذاری، تعداد بسته‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به ۱۲۰۰ مورد افزایش می‌یابد. همچنین بسته‌های ارائه شده تکرارپذیر هستند و چنانچه متقاضی مشترک داشته باشد در صورت نداشتن محدودیت بازار، تکرار می‌شوند.

عبدالملکی اعلام کرد: پارسال ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد مشتری پیدا کرد که فعالیت‌شان آغاز شد. امسال به غیر از این بسته ها تمرکز بیشتری روی صادرات خواهیم داشت.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: باتوجه به اینکه یک سوم صادرات غیرنفتی کشور معادل حدود ۱۸ میلیارد دلار از طریق مناطق آزاد انجام می‌شود؛ لذا در برنامه داریم صادرات را متنوع‌تر کنیم و حجم صادرات که اکنون بیشتر شامل محصولات پتروشیمی و مشتقات پایین دستی نفت و گاز است، متنوع‌تر می‌شود و به سمت محصولات حوزه‌های دانش بنیان و با ارزش افزوده بیشتر خواهیم رفت که قابل صادرات به کشورهای اروپایی پیشرفته هم هستند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مومنی، اقتصاددان: در هشت سال دولت احمدی نژاد، قیمت نان 32 برابر شد!
  • ۳ برابر شدن سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد/ ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری فردا رونمایی می‌شود
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • شروع سال جدید با کاهش نرخ تورم در استان آذربایجان شرقی
  • قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟
  • پیش‌بینی نگران کننده: امسال رشد اقتصادی نداریم؛ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم هم نباشید
  • پیش‌بینی قیمت ارز و نرخ تورم در سال ۱۴۰۳ | وضعیت رشد اقتصادی به کدام سو؟
  • دنیای اقتصاد : در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت