Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@23:17:08 GMT

کاهش متوسط درآمد نان‌آور خانوارها

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۸۱۶۷۵

کاهش متوسط درآمد نان‌آور خانوارها

یک مدرس و پژوهشگر اقتصادی اعلام کرد :روند تغییرات فقر درآمدی نشان می‌دهد از میان آنها که ارتباطی با تأمین اجتماعی نداشته‌اند، 48 درصد زیر خط فقر افتاده‌اند اما از میان افراد تحت پوشش، 18 درصد زیر خط فقر درآمدی افتاده‌اند.

ایران آنلاین /دکتر داوود سوری در نشست «فقر در ایران»با بیان اینکه آنچه فقر را در کشور ما پررنگ می‌کند این است که درآمد نداریم گفت: افراد توانمند و سالمی تربیت می‌کنیم که قادر نیستند برای خود درآمد ثابت ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این امر به وضعیت و شرایط بی‌ثبات اقتصادی کشور برمی گردد که باعث می‌شود نیروی توانمند ما هدر برود. وی در ادامه به ارائه گزارشی از طرح مطالعاتی ترسیم چشم‌انداز حوزه تحت پوشش نظام رفاه اجتماعی و تأمین اجتماعی در سناریوهای مختلف اقتصاد کشور پرداخت و اظهار کرد: در یک بازه زمانی 11 ساله از سال 84 تا 94 روند تغییر رفاه در خانوار را تحلیل کنیم، مشخص می‌شود، ارتباط رفاه خانوار با سیاست‌های اتخاذ شده در این مدت چه تأثیری گذاشته است.

وی افزود: در این بازه زمانی شاهد نوسانات بسیار مهمی هستیم. با گذشت دو سال از دولت نهم با افزایش بی‌سابقه قیمت نفت روبه‌رو شدیم، پس از آن بحث هدفمندی یارانه‌ها پیش آمد و سپس درگیر تحریم شدیم. در نهایت دولت یازدهم با رویکردهای جدید روی کار آمد و با کاهش قیمت نفت و رفع تحریم‌ها مواجه شدیم.
این مدرس و پژوهشگر اقتصادی با مروری بر وضعیت اقتصاد و نرخ رشد اقتصادی در کشور گفت: طبق تحلیل‌های مربوط به توزیع درآمد حقیقی خانوار، می‌توان گفت که هم در روستاها و هم شهر توزیع درآمد مناسب‌تر شده، اما متوسط و میانگین درآمد غالب مردم به نوعی کاهش یافته است. کاهش هزینه خانوار نیز در این بازه زمانی رخ داده است.به عبارتی متوسط سن خانوار از 27.9 به 32.1 سال رسیده است و سن سرپرستان خانوار از 45.7 به 49.6 رسیده است. برعکس بعد خانوارها در حال کوچکتر شدن است.
وی با بیان اینکه در این بازه زمانی متوسط درآمد افراد نان‌آور کم شده که نشان می‌دهد اقتصاد ما نتوانسته تولید درآمد کند گفت: نیازمند اندازه‌گیری خط فقر هستیم که برآوردها و تعاریف مختلفی برای آن مطرح شده اما در هر صورتی تعریف شود باید حداقل استانداردهای لازم را در بر بگیرد.
این مدرس و پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه در این پروژه، دوخط فقر پایین و بالا را درنظر گرفتیم و هدف این بود دامنه‌ای را درنظر بگیریم که مباحث مربوط به خط فقر را پوشش دهد گفت: وجه متمایز‌کننده هزینه‌ای است که خانوار برای تأمین اقلام غیرخوراکی متحمل می‌شوند.
به گفته سوری طبق فقر بر مبنای درآمد و هزینه خانوارها، در طول سال‌های ذکر شده، فقر روند فزاینده‌ای داشته بویژه از سال 90 به بعد شتاب بیشتری می‌گیرد و روند فقر در کنار افزایش بی‌ثباتی اقتصادی کاملاً مشهود است. اما در مقابل نابرابری در جامعه کاهش یافته است. نابرابری معیار خوبی است، اما تنها معیار برای بررسی رفاه خانوار نیست. کاهش نابرابری وقتی شاخص خوبی است که آن را در کنار افزایش سطح رفاه خانوار ببینیم.
این مدرس و پژوهشگر اقتصادی با اشاره به فقر چندبعدی اعم از آموزش، دارایی، درآمد و مسکن عنوان کرد: دو معیار برای فقر آموزش وجود دارد نخست اینکه خانوار فرزند در سن مدرسه اما بازمانده از تحصیل نداشته باشند و دوم آنکه افراد بزرگسال حداقل تحصیلات ابتدایی داشته باشند.
وی افزود: شاخص دوم فقر از بعد دارایی است که دسترسی به وسایل ارتباط جمعی، وسایل حمل و نقل و وسایل زندگی را شامل می‌شود. در شاخص فقر از بعد درآمدی نیز نخستین نشانه را تأمین کالری خانوار و تأمین حداقل غذای مورد نیاز خانوار درنظر گرفتیم.
سوری ادامه داد: فقر از بعد منبع درآمدی و پایداری منبع درآمد نیز به این برمی‌گردد که چه میزان از درآمد ثابت و چه میزان از محل هدفمندی و کمک خیریه‌ها تأمین می‌شود. فقر از بعد مسکن نیز از دو حیث تسهیلات محل زندگی و مساحت محل زندگی بررسی شده است.
این مدرس و پژوهشگر اقتصادی با اشاره به اینکه از حیث فقر چندبعدی جزو کشورهای نسبتاً خوب محسوب می‌شویم و وضع‌مان چندان بد نیست اظهار کرد: بواقع در جنبه‌هایی از فقر که می‌توانسته جنبه عمومی یابد چون آموزش، بهداشت و مسکن که دولت باید روی آن سرمایه‌گذاری می‌کرد در رتبه پایین هستیم. هرچند کمتر خانواری را داریم که دسترسی به برق و آب آشامیدنی نداشته باشند، اینها در کشور ما دیگر ملاک نیستند اما در کشورهای دیگر هنوز مسأله چالش‌زا هستند.
وی افزود: اما آنچه فقر را در کشور ما پررنگ می‌کند این است که درآمد نداریم. افراد توانمند و سالمی تربیت می‌کنیم که قادر نیستند برای خود درآمد ثابت ایجاد کنند. این امر به وضعیت و شرایط بی‌ثبات اقتصادی کشور برمی گردد که باعث می‌شود نیروی توانمند ما هدر برود.
سوری با اشاره به ویژگی‌های خانوار فقیر گفت: وجود زنان سرپرست خانوار احتمال فقر را افزایش می‌دهد. با افزایش سطح تحصیلات خانوار از میزان فقر خانوار کاسته می‌شود. همچنین با افزایش بعد خانوار، میزان فقر افزایش می‌یابد.
این مدرس و پژوهشگر اقتصادی با اشاره به هرم سنی جمعیت و فقر گفت: تحلیل‌ها نشان می‌دهد فقر در تمام گروه‌های سنی در زن و مرد افزایش یافته است و در موارد بسیاری فقر خانوار به فرزندانشان منتقل شده است. همچنین طی سال‌های 84 تا 94، درصد فقر کسانی که هیج حق بیمه‌ای به تأمین اجتماعی نپرداخته‌اند نسبت به کسانی که پرداختی به تأمین اجتماعی داشته‌اند بیشتر است.
 
رابطه فقر با بیمه‌های اجتماعی
سوری ادامه داد: روند تغییرات فقر درآمدی نشان می‌دهد از میان آنها که ارتباطی با تأمین اجتماعی نداشته‌اند، 48 درصد زیر خط فقر افتاده‌اند اما از میان افراد تحت پوشش، 18 درصد زیر خط فقر درآمدی افتاده‌اند.وی با اشاره به ارتباط بین سیاست‌های کلان و فقر اقتصادی گفت: سیستم اقتصادی ما توانسته برروی توانمندی افراد سرمایه‌گذاری کند و بهداشت، آموزش، برق و آب آشامیدنی را فراهم آورد، اما این سیستم نتوانسته توانمندی افراد را به ایجاد درآمد برای افراد نزدیک کند.
 
تهیه نقشه فقر استان‌های کشور
در این نشست رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی نیز از تهیه نقشه فقر برای همه استان‌های کشور خبر داد.
محمدرضا سپهری افزود: در حال حاضر نقشه فقر برای برخی استان‌ها از جمله استان بوشهر تهیه شده است و برای سایر استان‌ها نیز به‌زودی تدوین خواهد شد.
وی ادامه داد: سیاست کاهش و محو فقر مطلق از جمله برنامه‌های محوری دولت است و کاهش فقر مطلق در لایحه بودجه سال ٩٧ نیز دیده شده است.
رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی با اشاره به ابعاد مختلف فقر عنوان کرد: فقر ابعاد مختلفی از جمله فقر آموزشی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارد و تنها محدود به فقر درآمدی نمی‌شود.البته صندوق‌های بیمه‌ای توانسته‌اند به کنترل فقر کمک کنند.
وی با بیان اینکه بهبود فضای کسب و کار و رشد پایدار اقتصادی می‌تواند سطح دستمزدها را بهبود دهد گفت: همچنین باید بهبود سیستم آمار و اطلاعات صورت گیرد و حتماً نیاز داریم سیستم‌های اطلاعاتی را بهبود دهیم. امیدواریم مطالعات در حوزه فقر گسترش یابد و ابعاد مختلف فقر را تکمیل کند.

 

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۸۱۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش فروش آیفون در چین همزمان با شدیدترین افت درآمد سالانه اپل

ایتنا - شرکت اپل شدیدترین کاهش درآمد سه‌ماهه در یک سال را داشته، که بخش بزرگی از آن ناشی از افت فروش آیفون در چین بوده است.
این غول آمریکایی حوزه فناوری گزارش داد که درآمدش در سه‌ماهه منتهی به مارس ۲۰۲۴ مبلغ ۹۰.۸ میلیارد دلار و سودش ۲۳.۶ میلیارد دلار بوده‌ است‌ــ که نسبت به سال گذشته ۲ درصد کاهش داشت.

به‌رغم افت فروش، بهای سهام اپل روز پنجشنبه پس از اعلام طرح این شرکت برای بازخرید ۱۱۰ میلیارد دلار از سهامش و افزایش ۴ درصدی سود سه‌ماهه پرداختی‌اش به سرمایه‌گذاران بالا رفت.

لوکا مایستری، مدیر مالی ارشد اپل، گفت: «با توجه به اطمینان ما به آینده اپل و ارزشی که در سهاممان می‌بینیم، هیئت مدیره اجازه داده است ۱۱۰ میلیارد دلار دیگر از سهام را بازخرید کنیم.»

«ما همچنین سود سه‌ماهه‌ سهاممان را برای دوازدهمین سال متوالی افزایش می‌دهیم.»

افت ۱۰درصدی فروش سال به سال آیفون در این سه‌ماهه به کاهش درآمد اپل دامن زد، و در چین شاهد افتی ۸ درصدی بود، که شدیدترین کاهش فروش تلفن‌های هوشمند شاخص این شرکت پس از آغاز همه‌گیری کرونا بود. 

تیم کوک، رئیس اپل، چین را «رقابتی‌ترین بازار جهان» خواند اما گفت «چشم‌انداز خوبی» از این کشور در بلندمدت دارد.

این شرکت با رقابت شدید رقبای چینی مانند هواوی و نظارت دقیق نهادهای ناظر ضدانحصار در آمریکا و اروپا مواجه است.

اپل همچنین نسبت به رقبایی مانند گوگل و مایکروسافت در به‌کارگیری هوش مصنوعی کندتر بوده که ممکن است بر تصمیم خریداران تاثیر داشته تا فعلا دست نگه دارند و آیفون جدید نخرند. 

 

کوک روز پنجشنبه به سرمایه‌گذاران اطمینان داد که این شرکت محصولات هوش مصنوعی را در دست ساخت دارد.

او گفت: «ما به قدرت تحول‌آفرین و نوید هوش مصنوعی باور داریم، و معتقدیم امتیازهایی داریم که ما را در این عصر جدید متمایز خواهد کرد. در هفته‌های آتی در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد.»

در این بین، بخش تجاری خدمات اپل، از جمله آی‌کلاود، اپل تی‌وی‌ پلاس و اپل میوزیک در سال جاری رشدی ۱۴ درصدی داشته است.

مایستری گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم بخش تجاری خدماتمان با نرخی مشابه رشدی که برای نیمه اول سال مالی گزارش دادیم افزایش دورقمی داشته باشد. آیپد احتمالا رشدی دورقمی دارد.»

اپل آمار و ارقام عینک واقعیت افزوده ویژن پرو را فاش نکرد، در عوض داده‌های مرتبط با ویژن پرو را در فهرستی گنجاند که دستگاه‌هایی مانند اپل واچ و ایرپاد را شامل می‌شد.

کوک گفت: «در این سه‌ماهه، ما هیجان‌زده بودیم که اپل ویژن پرو را عرضه کردیم و امکان بالقوه‌ای را که رایانش فضایی ایجاد می‌کند به جهان نشان دادیم.»

دیگر خبرها

  • مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟
  • فردا آخرین مهلت دریافت مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ است
  • (ویدئو) چرا دولت سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی را اجرا نکرد؟
  • پرداخت حق بیمه بیش از ۲ هزار زن سرپرست خانوار هرمزگانی
  • استقبال یک میلیون خانوار اصفهانی از کالابرگ الکترونیک
  • فروش گوشی‌های اپل تقریباً در تمام بازارها کاهش یافت
  • اولین زیان غول گاز روسیه در ربع قرن گذشته
  • کاهش فروش آیفون در چین و افت درآمد سالانه اپل
  • برگزاری رویداد بین المللی ارائه فرصت های سرمایه گزاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران
  • کاهش فروش آیفون در چین همزمان با شدیدترین افت درآمد سالانه اپل