Web Analytics Made Easy - Statcounter

اجتماع > آموزش - همشهری آنلاین:
رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات از افزایش ۳۰ درصدی تایید پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ثبت شده در ایرانداک پس از تصویب قانون پیشگیری و مقابله با تقلب علمی خبر داد.

به گزارش مهر، سیروس علیدوستی در میزگرد علمی «بررسی حقوقی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی: فرصت‌ها و چالش‌ها» با بیان افزایش ۳۰ درصدی تأیید پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ثبت شده در ایرانداک پس از تصویب قانون پیشگیری و مقابله با تقلب گفت: تا وقتی همه مدارک در یک جا جمع نشوند، همانندجویی اثربخش نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مسئله بدرفتاری راه‌حل پیچیده‌ می‌خواهد و باید برنامه ملی برای بدرفتاری علمی داشته باشیم، این معضل را به کوه یخ تشبیه کرد و گفت: بخش بزرگی از این مسئله ناپیدا است و اگر برخوردهای جدی صورت گیرد و افراد خطاکار گرفتار توبیخ و تنبیه شوند از آن اجتناب می‌کنند اما این اتفاق تاکنون به اندازه کافی روی نداده است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران خاطرنشان کرد: سامانه «همانندجو» پیش از تصویب این قانون در ایرانداک راه‌اندازی شد و بارها همانندی پایان‌نامه‌ها گزارش شد.

وی تصریح کرد: آیین‌نامه ثبت پایان‌نامه در ایرانداک در سال ۱۳۹۵ توسط وزیر عتف وقت ابلاغ شد اما برخی از دانشگاه‌های بزرگ از آن پیروی نکردند و این نقطه ضعف درونی باعث شد یک نهاد بیرونی قانون بگذارد.

علیدوستی با تاکید بر اشاعه پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها گفت: در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ هزار پایان‌نامه و رساله در سامانه «گنج» وجود دارد که تمام‌متن بیش از ۹۷ هزار پایان نامه از این تعداد در دسترس همگان است. هر روز آنچه در سامانه ثبت بارگذاری می‌شود، در ساعت ۲۴ همان روز در پایگاه گنج نمایش داده می‌شود.

وی افزود:‌ هنوز آیین‌نامه اجرایی قانون جدید ابلاغ نشده تا بتوانیم اثرگذاری را مشخص کنیم. اما همکاری دانشگاه‌ها در تأیید مدارک بارگذاری شده نزدیک ۳۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات تاکید کرد:‌ تا همه پایان‌نامه‌ها یک جا جمع نشود، سامانه‌ها هم اثربخشی کامل ندارند و همانندجویی نمی‌تواند همه همانندی‌ها را بیابد و گزارش کند.

در این نشست، صفر بیگ‌زاده، استادیار ایرانداک نیز گفت: در قانون پیشگیری از تقلب که به تازگی به تصویب رسیده، از ایرانداک نام برده شده و ما می‌خواهیم با همفکری به اجرای بهتر قانون کمک کنیم.

وی افزود: قوانین برای رفع نیاز ایجاد می‌شوند و نیاز ما مقابله با تقلب در آثار علمی بوده است. بر همین اساس باید بررسی شود این تا چه میزان توانسته آثار علمی را پشتیبانی کند و کمک‌های ایرانداک به اجرای آن چه بوده است.

میزگرد علمی «بررسی حقوقی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی: فرصت‌ها و چالش‌ها» همزمان با هفته پژوهش با حضور سیروس علیدوستی، رئیس ایرانداک، غلامرضا ذاکر صالحی، دانشیار موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌عالی، محمد عبدالصالح شاهنوش‌فروشانی، سرپرست پژوهشکده حقوق خصوصی پژوهشگاه قوه‌قضاییه، رحیم پیلوار، عضو هیات علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، هماهنگی و حمایت از حقوق مالکیت صنعتی، دانش سنتی و منابع ژنتیک وزارت دادگستری و مدیریت پنل دکتر صفر بیگ‌زاده، استادیار ایرانداک برگزار شد.

در همین زمینه: اقدام دانشگاه آزاد برای برخورد با تخلفات علمی پایان‌نامه‌ها فروشندگان و خریداران پایان‌نامه مشمول مجازات حبس می‌شوند

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۰۸۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ناقص و ناتمام قوانین یکی از اشکال‌های قانون‌گذاری است

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل نیکوکار معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران گفت: یکی از چالش‌های اساسی در حدود ۱۲۰ سال قانونگذاری در ایران، اجرای ناقص و ناتمام قوانین است و یکی از اشکالاتی که بر قانونگذاری وارد است میزان توان و ظرفیت دستگاه‌های اجرایی در ارجاع امور قوانین است.

معاون قضائی دادگستری کل استان تهران در فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی در بررسی وضعیت آسیب‌های اجتماعی شهر تهران افزود: یکی از چالش‌های اساسی در حدود ۱۲۰ سال قانونگذاری در ایران، اجرای ناقص و ناتمام قوانین است، عدم اجرای قانون و ترک فعل برخی از دستگاه‌های اجرایی از انجام وظایف و تکالیف قانونی مانند عدم اجرای قانون هوای پاک، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به عنوان یک مسئله در دستگاه قضائی مطرح است.

نیکوکار در ادامه گفت: یکی از آسیب‌های شهر تهران، کودکان کار و خیابان و زباله گرد است که در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، تقسیم کار در دستگاه‌های ذی‌ربط صورت گرفته است؛ ولی به دلیل عدم تخصیص اعتبار و عدم نگارش آئین نامه یا دستورالعمل یا شیوه نامه معطّل مانده است.

وی اشاره کرد: در این زمینه لازم به ذکر است با تاکید رئیس کل دادگستری استان تهران تمام قد در برخورد قضائی و ساماندهی موضوعات آسیب زا همچون معتادان متجاهر و اماکن پلاک قرمز و حمایت از جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار و زباله گرد خیابان توسط شهرداری اقدام شود.

معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران گفت: باید بپذیریم اگر پیشگیری‌های اولیه و ثانویه در چند دهه گذشته به موقع و منسجم به اجرا درمی‌آمد، دچار آسیب‌های جدی اجتماعی در بخش‌های مختلف در شهر تهران نبودیم.

نیکوکار با اشاره به اینکه باید در مورد پیشگیری از آسیب‌ها، دستگاه‌های متولی کوشا باشند؛ گفت: دغدغه اصلی ما در مورد سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها)، عدم اجرای قوانین و مقررات و ضوابط و دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌های موجود است.

کد خبر 6090550

دیگر خبرها

  • کاوش در فلک‌الافلاک / سکونت انسان قبل از عصر مفرغ تأیید شد
  • کاوش‌ در «فلک‌الافلاک»/ سکونت انسان قبل از عصر مفرغ تأیید شد
  • عکس | مبلغ گواهی اسقاط خودروهای مونتاژی افزایش یافت
  • کاهش ۵۰ درصدی نقاط حادثه‌خیز استان خوزستان
  • کاهش ۱۸ درصدی وقوع سرقت در کرمانشاه
  • اجرای ناقص و ناتمام قوانین یکی از اشکال‌های قانون‌گذاری است
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است
  • زلفی گل: افزایش ۳ برابری مبلغ قرارداد‌های استادان با صنایع/ میزان اختصاص گرنت به رساله‌های دکتری و طرح‌های تحقیقاتی اعلام شد