Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که ایران از نظر سرعت رشد توسعه علمی با افزایشی نیم درصدی در رتبه دوم جهان قرار دارد، گفت: لازم است تلاشمان را در ارتقای کیفی فعالیت‌های مراکز علمی از جمله دانشگاه‌ها،‌ پارک‌ها و مراکز پژوهشی با قدرت بیشتری پیش ببریم و از سویی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به حوزه رقابت و حضور در فضای بین‌المللی بیش از پیش همت بگمارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر منصور غلامی امروز (دوشنبه) در هجدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری ضمن تشکر از دانشگاهیان، پژوهشگران و تمام دست اندرکارانی که در برگزاری هفته پژوهش فعالیت کردند، افزود: توام کردن اخلاق با علم بسیار مهم است و از این رو مصادف شدن این جشنواره با روز وحدت حوزه و دانشگاه را گرامی می‌داریم.

وی اظهار کرد: در شرایطی که امروز قرار داریم و تکالیف اسناد ملی، تاکیدات رهبری، برنامه‌های راهبردی مراکز علمی و پژوهشی و قانون برنامه ششم توسعه و سایر مصوبات قانونی در حوزه علم و فناوری مسیری را پیش روی مراکز علمی قرار داده‌اند که نتیجه آن توسعه همه جانبه با شتاب روز افزون ارتقاء جایگاه علمی کشور و توسعه همه جانبه مبتنی بر علم و فناوری خواهد بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: موجب افتخار است که بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در زمینه‌های علم و فناوری با برنامه هماهنگ و در بخش‌هایی نیز از آن برنامه‌ها جلوتر هستیم و این تنها با تلاش محققان و دست‌اندرکاران حوزه علم و فناوری حاصل شده است.

غلامی ادامه داد: لازم است تلاشمان را در ارتقای کیفی فعالیت‌های مراکز علمی از جمله دانشگاه‌ها،‌ پارک‌ها و مراکز پژوهشی با قدرت بیشتری پیش ببریم.

وی درباره فعالیت‌های علمی در عرصه بین‌المللی گفت: دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی باید به حوزه رقابت و حضور در فضای بین‌المللی بیش از پیش همت بگمارند و ما تاکنون در بخشی از این حضورها،‌ توفیقات خوبی داشته‌ایم که از جمله آن‌ها می‌توان به ارائه دستاوردهای علمی و پژوهشی بخصوص در قالب انتشار دستاوردها به صورت مقالات علمی و کتاب‌های دانشگاهی اشاره کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، درباره پیشرفت‌های علمی کشور، افزود: طبق آمارهای منتشر شده در شرایط فعلی، کشور از نظر رتبه‌بندی سیستم‌های معتبر در رتبه 16 از لحاظ توسعه علمی به لحاظ انتشار مقالات و دستاوردهای علمی قرار دارد و همچنین از نظر سرعت رشد توسعه علمی و دستاوردهای علمی، با افزایش نیم درصدی در رتبه دوم جهان قرار گرفتیم.

وی یادآور شد: ما زمینه‌های خوبی برای پذیرش دانشجو، محقق و همکاری‌های بین‌المللی از طریق انجام تحقیقات مشترک در اختیار داریم و مراکز علمی ما باید در برنامه‌های خود بیشتر به این مساله توجه کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: ما نیاز داریم سهم بیشتری از تولید ناخالص ملی را در تحقیقاتمان هزینه کنیم که این مساله تقاضای همه فعالان حوزه علم و فناوری است. از طرف دیگر می توانیم با گسترش تبدیل دانش به فناوری و تجاری‌سازی فناوری به دست آمده، در تولید ناخالص ملی مشارکت داشته باشیم که این مشارکت یک پاسخ به کمک‌ها و حمایت‌های ملی است و در توسعه ملی نقش خواهد داشت.

غلامی درباره دستاوردهای جشنواره‌ای که در هفته پژوهش برگزار شد،‌ اظهار کرد: ما یک حرکت بسیار خوب و قوی از لحاظ استقرار شرکت‌های دانش بنیان و جوانان تلاشگر حوزه تحقیقات و فناوری را شاهد بودیم که حاصل آن رونمایی از قریب به 70 فناوری جدید و ثبت نزدیک به 3500 فناوری در این نمایشگاه بود.

وی افزود: بر اساس روالی که در این نمایشگاه وجود داشت، قرارداد بکارگیری فناوری‌ها و تجاری‌سازی توسط شرکت‌های سرمایه‌گذار تدوین و تنظیم می‌شد که نسبت به سال گذشته مبلغ قراردادها 3 برابر و نزدیک به 209 میلیارد تومان بوده است و این حرکت پر شتاب نشان می‌دهد که ما هرگاه توجهمان را به بخش علم و فناوری بیشتر کنیم، بازخوردهای چند برابری را در این حوزه خواهیم داشت و این چیزی است که در اسناد و قوانین مربوط به توسعه فناوری به آن تاکید شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با اشاره و اهمیت ماموریت گرا کردن دانشگاه‌ها گفت: ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی می‌تواند در بهره‌وری بیشتر و تقویت جایگاه این مراکز اثرگذار باشد، لذا ما قصد داریم که پارک‌های علم و فناوری در قالب برنامه‌های ملی، فعالیت‌هایشان را ساماندهی کنند و اولویت فعالیت آن‌ها حل مشکلات منطقه‌ای خواهد بود. امید است با تلاش مدیران،‌ ما در دستیابی به این توفیقات به نتایج بهتر و معقول‌تری در آینده‌ای نزدیک برسیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۲۳۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایگاه پنجم دانشگاه کردستان دربین دانشگاههای جامع وزارت علوم

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان ، بر اساس آخرین اطلاعات گردآوری شده، تعداد هزار و ۷۸۹ عنوان کتاب از نویسندگان ایرانی توسط ناشران معتبر بین المللی به چاپ رسیده است که در این میان دانشگاه‌های جامع کشور با انتشار هزار و ۴۳۵ عنوان کتاب، در صدر قرار دارند.

بر اساس گزارش ارائه شده توسط این پایگاه، دانشگاه کردستان با چاپ ۸۹ عنوان کتاب در ردیف پنجم جدول و پس از دانشگاه‌های تهران، شیراز، فردوسی مشهد و اصفهان قرار گرفته است.

همچنین، حوزه هنر و علوم انسانی با ۹۹۱ عنوان کتاب در رتبه نخست حوزه‌های موضوعی مصوب وزارت علوم قرار دارد.

پایگاه "کتاب‌های بین المللی نویسندگان ایرانی" توسط موسسه ISC در سال گذشته راه اندازی شده است و تاسیس این پایگاه در راستای تقویت دیپلماسی و تعاملات علم و فناوری کشور بوده و گامی مهم در جهت مرجعیت علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در سطح بین المللی است.

دانشگاه کردستان در سال ۱۳۵۳ کار خود را با عنوان دانش‌سرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به عنوان یکی از پردیس‌های دانشگاه رازی کرمانشاه درآمد و در سال ۱۳۷۰ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، این مرکز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسمیت شناخت.

این دانشگاه با پذیرش ۴۹۲ دانشجوی خارجی توانسته است در بعد بین المللی هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

دیگر خبرها

  • مراکز رشد علوم انسانی در استان‌های کشور تشکیل می‌شود
  • برگزاری نشست ۴۵سال خدمت ماندگار با حضور معاونین عمرانی ادوار وزارت کشور
  • ضرورت ورود قرآن به بدنه جامعه/ تشریح ماموریت های جامعه المصطفی
  • شهرداری قم در مسیر تغییر ریل / کیفی‌سازی فضای شهری در اولویت قرار گرفت
  • «نقشه راه اجرای سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم» رونمایی شد
  • جایگاه پنجم دانشگاه کردستان دربین دانشگاههای جامع وزارت علوم
  • نخستین پیش‌نشست کنفرانس بین‌المللی کرامت انسانی برگزار می‌شود
  • نقش ویژه مهندسی مکانیک سنگ را در توسعه کشور جدی بگیریم
  • همایش‌های هسته‌ای تسهیل کننده نیمی از اهداف توسعه پایدار
  • صدور ۱۰ مجوز جدید فعالیت در حوزه گردشگری سلامت در خراسان رضوی