Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@23:13:43 GMT

آموزش پذیری مردم گلوگاه مدیریت بحران زنجان

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۰۰۹۷۳

آموزش پذیری مردم گلوگاه مدیریت بحران زنجان

زنجان – ایرنا – نبود امکانات به روز، پرداخت نشدن مستمر اعتبار مربوط به مدیریت بحران و از همه مهمتر، همکاری و مشارکت مردم در دریافت آموزش ها و نهادینه سازی فرهنگ رفتار درست در مواقع بحرانی، از مهمترین مباحثی بود که در میزگرد ایرنای مرکز زنجان با موضوع چالش های مدیریت بحران مطرح شد.

به گزارش ایرنا، حادثه خبر نمی کند، اما می توان با اقدامات پیشگیرانه میزان خسارت و تلفات جانی و مالی آن را به حداقل رساند و در این زمینه مسئولان و متولیان حوزه مدیریت بحران مسئولیت و تکالیف سنگینی بر عهده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز زنجان برای بررسی این موضوع اقدام به برگزاری میزگردی با موضوع چالش های پیش روی مدیریت بحران این استان با حضور صفی الله کرامتی مدیرکل مدیریت بحران استان، شهرام میرزایی مدیرعامل جمعیت هلال احمر و علی محمدی سرپرست شهرداری زنجان کرد که تمامی مسئولان حاضر در این میزگرد به اتفاق بر لزوم آموزش پذیری مردم و فرهنگ سازی در میان آنان تاکید داشتند.
برای این میزگرد جواد رحمتی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان و دکتر علیرضا زراعتچی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان دعوت بودند که هیچ یک حضور نیافتند.

** آموزش مردم برای آمادگی در روز حادثه رکن اساسی است
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با بیان اینکه از هم اکنون باید برای مواجهه با حوادث آماده بود، گفت: اگر تمام دستگاه های اجرایی در اتفاق ناگواری که همه مردم را درگیر کرده، مشارکت کنند، به یقین جوابگوی نیازها نخواهد بود، از این جهت آموزش مردم برای ایفای نقش خود، رکن اساسی است.
صفی الله کرامتی افزود: 42 هزار نفر سال گذشته در استان زنجان آموزش های لازم را در مواجهه با حوادث سپری کرده اند و باید تلاش کنیم تا تمام مردم استان این موارد مهم را آموزش ببینند.
وی تاکید کرد: رسانه ها و شبکه های اجتماعی در آگاه و فرهنگ سازی مردم برای مواجهه با بحران و حوادث نقش موثر و مهمی دارند.
کرامتی با اشاره به اینکه برای کل دستگاه های اجرایی استان برنامه آموزشی داریم، گفت: قصد داریم هر سال تا 100 هزار نفر آموزش عمومی داشته باشیم.
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان تصریح کرد: مردم استان حداقل باید هشت ساعت آموزش در زمینه کمک های اولیه، اطفای حریق و مسائل توجیهی مرتبط را سپری کنند.

** فعالیت 29 آتش نشانی در21 نقطه استان زنجان
کرامتی با اشاره به اینکه برای مقابله با حادثه هایی همچون آتش سوزی در شهر آمادگی داریم، گفت: هم اکنون 29 آتش نشانی در 21 نقطه استان مشغول خدمات رسانی به هم استانی ها هستند.
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان تاکید کرد: ارگان های نظامی هم برای مقابله با حوادث تجهیزات خوبی دارند و ظرفیت بالایی در مقابله با بحران برای استان محسوب می شوند.
وی اظهار کرد: برای پشتیبانی از مردم حادثه دیده 11 پایگاه ثابت اورژانس به دانشگاه علوم پزشکی اضافه و سالن های چند منظوره برای مواقع بحرانی برای استفاده های مختلف پشتیبانی پیش بینی شده است.
کرامتی تصریح کرد: هم اکنون چهار کارگروه اصلی در مدیریت بحران استان فعالیت و همکاری می کنند.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از بروز مشکل جدید برای مردم، به مراجع ذیربط ابلاغ کرده ایم که روی گسل های استان بلند مرتبه سازی انجام نشود.

**40 درصد از منازل روستایی بیمه نیستند
کرامتی با اشاره به اهمیت موضوع بیمه برای جبران خسارت بعد از بروز حادثه، گفت: هم اکنون بیش از 40 درصد از منازل روستاهای استان زنجان بیمه نیستند و اگر حادثه ای رخ دهد صاحبان این ساختمان ها با مشکل مواجه خواهند شد.
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان افزود: باید برای مردم اهمیت و ضرورت بیمه ساختمان های مسکونی در مقابل حوادثی همچون آتش سوزی، سیل و زلزله توسط اهالی هنر، رسانه، مسئولان، روحانیت و محیط های آموزشی تبیین شود.
وی تاکید کرد: نقش مردم در این موضوع و پیشگیری از بروز مشکلات جدی برای خود و جامعه، بسیار مهم و حیاتی است، چرا که با استانداردسازی ساختمان در زمان ساخت و بیمه آن جلوی بسیاری از مشکلات در آینده گرفته می شود.
کرامتی با تشریح حوادث اتفاق افتاده در استان، گفت: تا کنون 18 نوع حادثه از جمله زلزله، آتش سوزی، توفان، کولاک و سیل در زنجان رخ داده است.

** مهمترین چالش دولت در زنجان نبود آموزش مردم است نه کمبود تجهیزات
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: استان زنجان متناسب با کشور تجهیزات برای مواجهه با بحران ها دارد، مشکل تامین تجهیزات بلافاصله بعد از حادثه با کمک سایر استان ها حل می شود، اما مهمترین چالش دولت نبود آموزش مردم برای زمان بروز حادثه است.
شهرام میرزایی افزود: مردم علاقه ای به اینگونه آموزش ها ندارند و برای گسترش آن باید مسئله کامل تبیین شده و فرهنگ سازی شود.
وی با تشریح نقش مردم در پیشگیری، کنترل یا بروز مردم، اظهار کرد: برای نمونه همه آتش سوزی ها در منابع طبیعی استان انسانی است، یا بستر رودخانه ها که سیل خیز است، محلی برای ساخت و ساز مردم شده است.
میرزایی افزود: اگر مردم در این خصوص به خوبی توجیه شوند، حداقل خود آنها در بروز حادثه نقشی نخواهند داشت و تا حد زیادی پیشگیری مد نظر دولت اتفاق می افتد، بنابراین مردم باید یاد بگیرند که این مسائل را به خاطر خود و همشهری هایشان رعایت کنند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: مردم باید در برابر مخاطرت و تهدیدها از آمادگی لازم برخوردار باشند تا میزان آسیب های ناشی از حوادث به پایین ترین سطح برسد.
میرزایی، آگاهی مردم در خصوص نحوه مواجهه و مقابله با حوادث را امری مهم دانست و افزود: اگر عموم مردم در خصوص چگونگی مواجهه و مقابله با حوادث احتمالی، آموزش های لازم را فرا گرفته باشند می توان میزان تلفات جانی را به حداقل رساند.
وی وجود جعبه کمک های اولیه در هر خانواده ای را ضروری خواند و با تاکید براینکه جمعیت هلال احمر زنجان با توجه به نقش خود در هنگام حوادث همواره برای امدادرسانی آماده است اظهار کرد: برای اینکه میزان آمادگی نیروهای امدادی این جمعیت مورد سنجش قرار گیرد هرازگاهی مانور ساعت صفر اجرا می شود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان افزود: در واقع با اجرای این مانور، می توان نقاط ضعف و قوت را به شکل بهتری شناسایی و کارشناسی شده نسبت به برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت اقدام کرد.
وی تاکید کرد: اگر کارکنان دستگاه های اجرایی، عضو داوطلب جمعیت هلال احمر شوند در این صورت می توان در مواقع بروز بحران از وجود آنان در ارایه خدمات و امدادرسانی ها بهره گرفت.
میرزایی به وجود دستورالعمل ابلاغی در این خصوص اشاره کرد و افزود: این دستورالمعل نشان می دهد که مسئولان ارشد کشور به مدیریت بحران توجه ویژه ای دارند و بر همین اساس نیز می توان بخشی از کارکنان علاقه مند را آموزش داد تا در ارایه خدمات و امدادرسانی ها در هنگام حوادث احتمالی کمک کار این جمعیت شوند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با اشاره به اینکه پرسنل و نیروهای امدادگر و داوطلب این جمعیت در صورت لزوم از آموزش های موردنیاز برخوردار می شوند گفت: این جمعیت از وجود تیم واکنش سریع 15 نفره برخوردار است که در مواقع بحران بلافاصله در صحنه حاضر می شوند تا بر اساس آموزش های داده شده، حادثه دیدگان را یاری بهتری دهند.

**شهرداری آماده خدمت رسانی در مواقع بحرانی
سرپرست شهرداری زنجان گفت: ستاد مدیریت بحران و کمیته های تخصصی مربوطه در شهر زنجان شکل گرفته و در هر شرایط بحرانی آماده خدمت رسانی به مردم است.
علی محمدی افزود: از زمان شکل گیری این ستاد، شهرداری در راستای وظیفه خطیری که در شهرها دارد برای آماده سازی، به عنوان یک موسسه خدماتی که شبانه روزی در سطح شهر خدمات دهی می کند و همان تجهیزات و نیروی انسانی موجود برای خدمت دهی در مواقع بحرانی هم آماده است.
وی یادآورشد: از سوی دیگر سازمانی با عنوان آتش نشانی وجود دارد که طی 2 سال گذشته در زمینه جذب پرسنل جوان اقدام کرده است.
محمدی اظهار کرد: موضوع مدیریت بحران از زمان وقوع حادثه است اما دستگاه های خدمات و امداد رسانی باید پیش از وقوع حادثه آمادگی کامل را داشته باشند تا بحران های مختلفی که رخ می دهد، خسارت کمتری بر جای بگذارد.
سرپرست شهردار زنجان گفت: ایران از جمله 10 کشور بلا خیز جهان است و در قاره کهن آسیا جزء پنج کشور در معرض خطرات عدیده محسوب می شود و از 43 نوع حادثه طبیعی شناخته شده در جهان، بیش از 31 مورد در ایران و 18 مورد نیز در استان زنجان تجربه شده است.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه پیشگیری سیاست و رسالت ما ایجاد می کند که الآن دنبال در بحث پیشگیری باشیم و پیشگیری نیاز به منابع و تجهیزات خاص خود را دارد.
محمدی ادامه داد: برای مدیریت بحران در شهرداری، زنجان به دنبال عضویت در کمپین جهانی شهرهای تاب آور، آموزش در راستای تشکیل گروه های دوام، سیستم هشدار و اطلاع رسانی، عضویت در ستاد مدیریت بحران شهرداری زنجان در نشست های ادواری مدیران بحران کلانشهرهای کشور و ساماندهی آب های زیر سطحی بوده است.
سرپرست شهرداری زنجان اجرای طرح پژوهشی سایت های اسکان اضطراری شهر در پارک های گلستان و ملت و پیگیری به منظور ساخت و اجرای ساختمان شماره 2 ستاد مدیریت بحران در برگزاری مانورهای دوره ای و ساخت سوله و انبار تجهیزات امداد و نجات ستاد مدیریت بحران را از دیگر اقدامات انجام شده در همین در این شهر اعلام کرد.
وی تاکید کرد: علاوه بر آمادگی موجود، باید تجهیزات به روز مورد نیاز هم برای افزایش توان عملیاتی نیروها در اختیار قرار گیرد.

** بافت فرسوده زنجان مهمترین دغدغه مدیران شهری
محمدی تصریح کرد: یکی از نقاط حادثه خیز شهر زنجان همان بافت فرسوده مرکزی شهر است که بالغ بر 500 هکتار مساحت دارد.
سرپرست شهرداری زنجان گفت: مساله بافت فرسوده و تاریخی به گونه ای نیست که بتوان در یک برهه زمانی خاص طرح هایی را در آن به پایان رساند، شهر از سابقه تاریخی برخوردار است و نمی توان در کوتاه مدت اقدام خاصی در این بافت انجام داد.
وی افزود: آنچه که مد نظر مسئولان شهری به خصوص در بافت فرسوده است، اعطای تسهیلات لازم به اجرای طرح های اولویت دار به ویژه در زمینه معبر گشایی است.
محمدی یادآورشد: بحث معبر گشایی در سال های اخیر یک روند رو به رشدی را دارد اما واقعیت این است که مسئولان استان و شهرداری فقط می تواند سیاست های تشویقی را انجام دهد تا بافت فرسوده احیا شود حتی این اقدام هم مشمول زمان است.
سرپرست شهرداری زنجان با بیان اینکه لازمه اجرای پروژه های عمرانی در بافت فرسوده ایجاد انگیزه و سیاست های تشویقی در میان مردم است، گفت: هم اکنون با ساخت و سازها و اجرای پروژه هایی همچون طرح تفصیلی شهر، موضوع ساماندهی بافت فرسوده پیش می رود.
محمدی اظهار کرد: بیش از یک دهه از آغاز بحث نظارت بر ساخت و سازهای شهری از بعد ایمنی در شهر زنجان سپری می شود و دستور العمل های خاصی در زمینه پروژه های عمرانی به ویژه از بعد ایمنی مد نظر قرار گرفته است.
وی توجه و تاکید بر موضوع ایمنی را مستلزم مشارکت و همکاری مردم خواند و خاطرنشان کرد: برای اجرای موفقیت آمیز هر پروژه و طرحی، در بخشی از آن مردم باید مشارکت لازم را داشته باشند.
سرپرست شهرداری زنجان گفت: آنچه که برای ما مهم است، تامین ایمنی و حفظ جان مردم است و این در اولویت تمام اقدامات به طور مستمر قرار دارد.
3001/3216/6084/6085
خبرنگاران: مینا افشاری/ سجاد کریمی/ پرویز غفاری** انتشار: رویا رفیعی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۰۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آماده باش مدیریت بحران آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری مهر، سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی روز دوشنبه با استناد به هشدار جوی سطح زرد شماره ۶ هواشناسی استان اظهار کرد: با توجه به تداوم فعالیت سامانه بارشی و ورود سامانه جدید از عصر فردا سه شنبه، ضروری است تا دستگاه‌های ذکر شده در آماده باش کامل باشند.

عبدالصمد رحیمی با تاکید بر لغو سفرهای غیر ضرور، احتیاط در سفرهای برون شهری به ویژه در مناطق کوهستانی، لغو فعالیت‌های کوهنوردی، عدم تردد و توقف در حریم رودخانه‌ها، گفت: پاکسازی آبروها، محکم کردن سازه‌های سبک و فراهم کردن امکان اسکان اضطراری در صورت نیاز از جمله مواردی است که رعایت آنها در سطح هشدار زرد ضروری است.

وی با اشاره به احتمال آبگرفتگی معابر از دستگاه‌های خدمات رسان و شهرداری‌ها خواست اقدامات لازم برای رفع آبگرفتگی ها انجام دهند.

کد خبر 6098716

دیگر خبرها

  • اعلام آماده باش مدیریت بحران آذربایجان شرقی
  • اجرای طرح آبخیزداری موجب مهار سیلاب شد
  • مدیریت بحران اردبیل در آماده باش کامل
  • استان سمنان در فهرست شهرهای پر تنش آبی کشور
  • هشدار سیلابی شدن مسیل‌ها در تهران
  • هشدار مدیریت بحران برای تهرانی‌ها
  • آشنایی با نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در زنجان و طارم
  • گزارش آخرین وضعیت سیل در خراسان‌جنوبی 
  • خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی فارس
  • خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی استان فارس