Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@13:07:13 GMT

اقتصاد، قربانی تصادفات جاده ای

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۷۶۰۳۷

اقتصاد، قربانی تصادفات جاده ای

تهران- ایرنا- طبق گزارش های رسمی پلیس راهور و وزارت راه و شهرسازی، در کشور در هر 24 ساعت، به طور متوسط 42.8 نفر جان خود را در تصادفات جاده ای از دست می دهند. یعنی وقتی امروز در تقویم خط می خورد، نزدیک به 43 نفر از هموطنانمان را در اثر تصادفات از دست داده ایم.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، اگر این عدد را در 7 روز هفته ضرب کنیم به عدد حدود 300 نفر کشته می رسد یعنی هر هفته به تعداد جان باختگان سقوط یک هواپیمای بویینگ با 300 مسافر، در جاده‌ها تلفات داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که وقوع یک سانحه مرگبار سقوط هواپیما کافی است تا پای یک وزیر را به استیضاح بکشاند یا منجر به عزل مقام مسئولی شود اما گویا قبح تصادفات جاده ای که مانند قاتلی خاموش، تنها در طول 10 سال گذشته عامل مرگ بیش از 250 هزار نفر در کشور بوده، ریخته است. چرا که هنوز قربانی شدن نزدیک به 16 هزار نفر در جاده های کشور از نظر مسئولان، بحران جدی محسوب نمی شود و برنامه ضرب العجلی برای کاهش سوانح جاده ای در دستور کار نیست و همچنان ایران در بین کشورهای برتر در تعداد میزان تلفات تصادفات جاده ای است.
در کنار هزینه های اجتماعی بسیار عمیقی که سوانح جاده ای به جامعه وارد می کند، از هزینه های اقتصادی آن هم نمی توان چشم پوشی کرد. تا کنون مرکز پژوهش های مجلس ارقام متفاوتی از میزان خسارت هایی که تصافات جاده ای به اقتصاد ایران تحمیل کرده، خبر داده است طبق آخرین گزارش های این مرکز؛ این رقم تقریبا حدود 8 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور است. طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس، در دنیا میزان کشته ‌شدگان تصادف جاده ‌ای به ازای هر 10 هزار خودرو 3 نفر اما در ایران به ازای هر 10 هزار خودرو 3.7 نفر بوده است.
به گفته «محمد بخارایی» دبیر انجمن طرفداران ایمنی راه‌ ها، با وقوع سالانه 700 هزار تصادف در سراسر جاده های کشور، چیزی حدود یک سوم تخت های بیمارستانی به مصدومان به جا مانده از تصادفات اختصاص دارد و تقریبا 25 درصد بودجه بهداشت و درمان صرف هزینه های تصادفات جاده ای می شود. وی گفته است با درگذشت حدود 16 هزار نفر بر اثر سوانح جاده ای و اغلب از دست رفتن سرپرست خانوار، سالانه بیش از یک چهارم میلیون خانوار کشور به سمت فقر می‌روند.

**خسارت تصادفات جاده ای برابر با سه درصد تولید ناخالص داخلی
داوود کشاورزیان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا درباره میزان خسارتی که تصادفات جاده ای به اقتصاد وارد می کند، اظهار داشت : گفته می شود 8 هزار میلیارد تومان، میزان خسارتی است که تصادفات جاده ای سالانه به اقتصاد کشور تحمیل می کند اما من معتقدم این عدد کمی اغراق آمیز است.
وی تاکید کرد: ایمنی راه ها تاثیر قابل توجهی در کاهش تصادفات جاده ای دارد و طبق محاسباتی که انجام شده، برای نگهداری از سراسر جاده های کشور به طول 215 هزار کیلومتر به بودجه 8 هزار میلیارد تومانی نیاز است. معادل حدود 2 تا 6 درصد ارزش راه های کشور باید صرف تعمیر و نگهداری از آن شود حال اینکه ما میانگین 4 درصد را در نظر می گیریم که معادل 8 هزار میلیارد تومان است.
معاون وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: در دوسال گذشته از این رقم 2 هزار میلیارد تومان پرداخت شده و یکهزار میلیارد تومان هم به پیمانکاران بدهکار شده ایم ، 500 میلیون تومان نیز قیررایگان در اختیار مجموعه ایمنی راه ها قرارداده ایم. در مجموع می توان گفت بیش از 3 هزار میلیارد تومان اعتبار صرف ارتقای ایمنی راه ها شده است.
کشاورزیان افزود: به عبارت دیگر تنها 50 درصد اعتبارات مورد نیاز برای نگهداری از راه های کشورمان تخصیص داده شده است که با رقم استاندارد مورد نیاز فاصله فاحشی دارد بنابراین قطعا کمبود اعتبارات برای ارتقای ایمنی راه ها می تواند در بروز تصادفات جاده ای تاثیر گذار باشد.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره تاثیر گذاری تصادفات جاده ای در اقتصاد کشور اظهار داشت : در این باره مطالعات متعددی انجام شده است. گفته می شود میزان خسارات ناشی از تصادفات جاده ای حدود 6 الی 7 درصد تولید ناخالص داخلی است که معتقدم این عدد اغراق آمیز است البته تاکید دارم، خسارت اجتماعی از دست دادن هموطناننمان و کار افتادگی مصدومان این سوانح را نمی توان به ریال تبدیل کرد.
وی ادامه داد: به نظر بنده، عدد منطقی میزان خسارت به بار آمده ناشی از تصادفات جاده ای بین 2 تا 3 درصد تولید ناخالص داخلی است که البته این یک برآورد تخمینی است و باید برای به دست آوردن عدد دقیق مطالعات دقیق در این حوزه انجام شود.

** ایران جزو رتبه های برتر در تصادفات جاده ای
اعتقاد مسئولان دستگاه های متعدد درگیر در موضوع تصادفات جاده ای این است که عامل انسان سهم 70 درصدی در بروز تصادفات جاده ای دارد و 30 درصد مابقی بین خودرو و جاده های کشور تقسیم می شود. اما باید دید خودروسازی های ایرانی تا چه استانداردهای بین المللی را در تولید محصولات خود رعایت می کنند و آیا این خودروها از تمام استانداردهای جهانی برخوردار هستند. از سوی دیگر طبق گفته های اخیر «سردارتقی مهری»رییس پلیس راهنمایی ورانندگی نیروی انتظامی در سطح جاده های کشور بیش از 3 هزار نقطه حادثه خیز وجود دارد که هر کدام از این نقاط می توانند عامل بروز تصادفات جاده ای باشند. آیا با وجود تمام این موضوعات باز هم عامل انسان در ایران سهم 70 درصدی در بروز تصادفات جاده ای دارد؟
طبق گفته رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در حال حاضر، جایگاه ایران از لحاظ تعداد کشته‌های تصادفات جاده‌ای در دنیا به رتبه هشتم رسیده است،این در حالی است که پیش از این در رتبه پنجم قرار داشتیم. قطعا برای بهبود جایگاه ایران در این زمینه و کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده ای هر یک از دستگاه های دخیل در جلوگیری از این سوانح باید به وظیفه محول شده عمل کند. به دلیل اهمیت این موضوع ، پس از سانحه دردناک واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی مقام معظم رهبری اعلام کردند در موضوع تصادفات جاده ای باید نیروی انتظامی و دستگاه های دیگر همچون وزارت راه و مراکز صنعتی، سهم خود را در جلوگیری از بروز چنین حوادث تلخ و ناگواری مشخص کنند و با برطرف کردن نقاط ضعف، وظیفه خود را انجام دهند .

**پژوهشم**9345**1601** خبرنگار : نازیلا مهدیانی ** انتشار: شهناز حسنی
انتهای پیام/*

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۷۶۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سال گذشته ترانزیت جاده‌ای کشور ۵۸ درصد افزایش یافت

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که سال قبل ترانزیت جاده‌ای کشور ۵۸ درصد رشد داشت، گفت: نزدیک ۱۵ میلیون تن بار در شبکه ترانزینی در این مدت جا به جا شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مهرداد بذرپاش روز جمعه در جلسه راهبری کاهش تصادفات رانندگی آذربایجان شرقی، با اشاره به بازدید‌های خود از محور‌های ارتباطی استان، اظهار کرد: باید هرچه سریعتر برای تکمیل این منابع عظیمی که در پروژه‌ها انبار شده و روز به روز قیمت تمام شده آن بالا می‌رود، اقدام کنیم.

وی در پاسخ به خواسته امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی قول داد رام‌های جدیدی به شبکه ریلی استان اضافه شود.

وی با اشاره به پروژه‌های جاده‌ای ایران با کشور‌های همسایه در قالب پروژه ایران راه، ادامه داد: باید تمام تلاش خود را برای کاهش نقاط حادثه خیز و سوانح رانندگی بکار گیریم.

بذرپاش با بیان اینکه برای رفع مشکلات آزادراه تبریز- زنجان دستور لازم داده شده است، گفت: شریک کار این آزادراه، یکی از بانک‌های کشور است که به خاطر دلایلی، اهتمام روکش و بهسازی آن را نداشته و ما نیز بر اساس قانون، اختیار ورود و رفع نواقص این مسیر را داریم.

وزیر راه و شهرسازی بر لزوم حضور مدیران بر سر پروژه‌ها تاکید کرد و افزود: حضور بر سر پروژه‌ها، بازدارنده است.

** حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی وضعیت خوبی ندارد

استاندار آذربایجان شرقی هم با بیان این‌که در استان مشکل تامین اتوبوس و حمل و نقل عمومی وجود دارد، افزود: قبلا در استان یکهزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برون شهری داشتیم، اما در سه سال گذشته این تعداد به ۴۰۰ دستگاه کاهش یافته است و حمل و نقل جاده‌ای ما وضعیت خوبی ندارد.

مالک رحمتی اظهار کرد: در شان استان نیست که میزان تلفات درون و برون شهری سالانه هزار نفر باشد، ولی این واقعیت تلخی است که اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه با افت رام قطار‌های استان نیز رو به و هستیم و باید در کنار ایمنی راه‌ها به آن توجه شود، از وزیر راه و شهرسازی خواست تا نسبت به حمل و نقل عمومی و ریلی در تخصیص اتوبوس و رام قطار دستور لازم را صادر کند.

رحمتی با درخواست حداقل ۲ رام قطار برای استان، گفت: امروز سه دستور جهادی از وزیر داشتیم. برای قطعه شش آزادراه تبریز-ارومیه تزریق نقدینگی و اختصاص قیر داشتند و یکی از آرزو‌های دیرینه مردم، کمربندی ایلخچی نیز مورد بازدید قرار گرفت و دستورات لازم صادر شد و مقرر شد تا یک باند آن تا تیرماه نکمیل شود.

** تمام نقاط حادثه خیز برطرف می‌شود

رئیس سازمان راهداری کشور نیز با اشاره به اعتبار نزدیک به ۱۱ هزار میلیارد ریالی راهداری استان در سال گذشته، گفت: تا پایان سال جاری تلاش می‌شود تا تمامی نقاط حادثه خیز استان را برطرف کنیم.

داریوش امانی با اشاره به اهمیت جایگاه استان آذربایجان شرقی از جهت قرارگیری در کریدور شمال به جنوب و پایانه‌های مرزی بر لزوم توجه به وضعیت جاده منتهی به پایانه کلاله تاکید کرد.

** سال گذشته ۹۷ نفر در اثر تصادفات آزاد راه تبریز - زنجان جان باختند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی در خصوص آزادراه زنجان-تبریز که ۱۹۲.۵ کیلومتر آن در این استان ما و ۸۵ کیلومتر در استان زنجان است، افزود: ۹۷ نفر در سال ۱۴۰۲ در این آزادراه فوت شده‌اند.

اروجعلی علیزاده با اعلام اینکه هیج عملیات بهسازی به جز راهداری جاری در این آزادراه انجام نشده است، گفت: این آزادراه به یک نارضایتی تبدیل شده و کل عملکرد استان را به صفر ضرب کرده است.

علبزاده گفت: در ۱۲ ماهه سال گذشته ۷۲۴ نفر در تصادفات استان فوت شده‌اند که افزایش ۱۰۷ نفری را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مسافت کل راه‌های استان ۱۳ هزار و ۲۹ کیلومتر شامل ۴.۵ درصد از راه‌های کشور است، افزود: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۸۶ میلیون تردد در محور‌های استان ثبت شده که سه درصد افزایش را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه از کل تردد‌های جاده‌ای استان در سال گذشته ۱۳ درصد مربوط به حمل و نقل سنگین و ۸۷ درصد وسایل نقلیه سبک است، گفت: ۷۲ درصد تردد‌ها نیز با پلاک‌های بومی و ۱۱ درصد پلاک آذربایجان غربی ثبت شده است.

علیزاده با اشاره به اینکه سرعت متوسط تردد خودرو در راه‌های آذربایجان شرقی ۸۵ کیلومتر بر ساعت است، گفت: این رقم برای کشور ۷۹ کیلومتر بر ساعت است.

وی اعلام کرد: استان آذربایجان شرقی دارای ۱۰۳ سامانه ثبت تخلف در محور‌های ارتباطی است و ۵۰ دستگاه افزوده می‌شود.

** نبود قرارگاه پلیس راه در آذربایجان شرقی

رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی از نبود قرارگاه پلیس راه در استان خبر داد و افزود: ۴۵ درصد از تصادفات فوتی استان در ۹ محور سرچم-اردبیل، مراغه-هشترود، اهر- تبریز، شبستر-تسوج، تبریز-صوفیان، مرند-خوی، فرعی یکانات، جلفا-مرند، قطعه دوم محور جزیره و آزادراه پیامبر اعظم (ص) اتفاق افتاده است.

سرهنگ حبیب آبراهه، با بیان این‌که نخستین دلیل تصادفات استان عدم توجه به جلو است، گفت: در این خصوص اعمال قانون برای استفاده از موبایل ۵۵ درصد افزایش یافته است.

** زمان رسیدن به بالین مصدوم در جاده‌های استان ۱۳ دقیقه است

رئیس اورژانس آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: زمان رسیدن به بالین مصدوم در جاده‌های استان ۱۳ دقیقه و در کشور ۱۴ دقیقه است. این زمان در سطح کلانشهر تبریز به دلیل کمبود پایگاه‌ها، ۱.۵ دقیقه بیشتر است.

اصغر جعفری روحی، افزود: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۷۹ مصدوم با ترومای شدید در استان داشتیم که نشان می‌دهد شدت مصدومیت در تصادفات استان ما بسیار بالا است به طوری که ۳۷۸ مورد از این مصدومان فوت شده‌اند.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در راستای یک سفر کاری با استقبال استاندار آذربایجان شرقی و مدیران کل دستگاه‌های مرتبط وارد تبریز شد.

وی ابتدا از قطعه ششم آزادراه تبریز ارومیه بازدید و سپس در مراسم افتتاح طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید سهند شرکت کرد.

دیگر خبرها

  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • تلاش ها برای بهبود ایمنی جاده ها کارساز است
  • ۲۰ درصد تصادفات موتورسیکلت سواران در معابر درون شهری استان زنجان
  • تجلیل از فعالان حوزه حمل و نقل در استان همدان
  • ۲۰ درصد تصادفات موتورسیکلت سواران در معابر درون شهری رخ می‌دهد
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود
  • سال گذشته ترانزیت جاده‌ای کشور ۵۸ درصد افزایش یافت
  • افزایش ترانزیت جاده‌ای در کشور
  • ۸۹ درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند
  • رفع نقاط حادثه خیز ارزان تر است یا هزینه درمان مصدومان؟