Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران: برنامه جامع کنترل کیفی هوای تهران تا حداکثر دو ماه آینده تدوین خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ کیومرث کلانتری در نخستین نشست خبری در جمع خبرنگارانگفت: برنامه جامع کنترل کیفی هوای تهران تا حداکثر دو ماه آینده تدوین خواهد شد؛ در قانون هوای پاک نیز که در مرداد امسال توسط مجلس شورای اسلامی مصوب و ابلاغ شد مسوولیت ۲۶ دستگاه حاکمیتی و دولتی مشخص شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: طبق قانون هوای پاک، دستگاه‌های مختلف باید گزارش اقدامات خود را به اداره کل یا سازمان حفاظت محیط زیست بفرستند و دستگاه‌هایی که نتوانند به وظایف خود عمل کنند مجازات می‌شوند؛ کارگروه کنترل آلودگی هوای تهران نیز قبل از ورود به شش ماه دوم سال فعال شده است.
واگذاری پارک پردیسان باید ۲۰ سال پیش اتفاق می‌افتاد
وی با اشاره به اینکه کارگران این پارک که با واگذاری آن به شهرداری مشکلاتی برایشان پیش آمده بود حل خواهد شد گفت: شهرداری تهران تنها موظف شده است که برنامه مدیریتی پارک پردیسان را اجرا کند.
کلانتری افزود: این اقدام، خوب است چرا که شهرداری با توجه به ظرفیت‌های خود می‌تواند پارک پردیسان را احیا کند و در اختیار مردم قرار دهد.
وی ادامه داد: پارک پردیسان داخل محدوده شهر تهران است و مدیریت بر پارک‌های شهری بر عهده شهرداری‌هاست؛ سازمان حفاظت محیط زیست در کشور تنها مسئولیت اداره پارک‌های ملی را دارد، در پارک پردیسان زیرساخت‌ها و تاسیسات به گونه‌ای نبود که مردم بتوانند از آن استفاده کنند، این پارک در اختیار شهرداری قرار گرفته است تا بر اساس آنچه حق مردم است بتوانند از آن بهره ببرند.
مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه نظارت بر پارک پردیسان همچنان بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است گفت: هدف از واگذاری این پارک ارتقای مشارکت‌های مردمی در حفظ محیط زیست و آموزش‌های زیست محیطی است؛ چنانچه اقدامی فیزیکی از طرف شهرداری در پارک اتفاق انجام شود، سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند ورود کند و جلوی این کار را بگیرد.
کلانتری ادامه داد: موضوع محیط زیست مانند گذشته صرفا دو کلمه محیط زیست نیست، بلکه کلمه محیط زیست وزن پیدا کرده است و وزن آن برابر با ایمنی و سلامت مردم است؛ محیط زیست مجموعه‌ای از انرژی، آب، خاک و هوا و گیاهانی است که باید در شرایط کمی و کیفی مناسبی باشند تا در وضعیت تعادل پیش برود، در غیر اینصورت شاهد تخریب محیط زیست خواهیم بود.
وی گفت: مسئله محیط زیست در دنیا روز به روز حساس‌تر می‌شود؛ رشد جمعیت، توسعه صنعتی، فشار برای تامین نیاز‌ها و مصرف بی‌رویه جوامع سبب شده است که مشکلات متعدد زیست‌محیطی از جمله حجم زیاد پسماند، تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین به وجود آید؛ کشور ما نیز با وجود آنکه از تنوع زیستی و آب و هوایی برخوردار است کشوری آسیب‌پذیر و شکننده است چرا که در حال توسعه هستیم و توسعه همراه با فشار بر محیط است.
کلانتری ادامه داد: متوسط بارندگی در کشور ما کمتر از یک سوم متوسط بارندگی در دنیاست این در حالیست که در ایران حداقل چهار متر تبخیر بالقوه داریم؛ سرانه آب نیز به شدت کاهش پیدا کرده است و تنها حدود ۱۲۰۰ متر مکعب در سال آب تجدیدپذیر داریم، بنابراین مدیریت بر منابع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
توسعه، مخرب محیط زیست نباشد
کلانتری با بیان اینکه با توجه به شرایط اشتغال و اقتصاد مقاومتی در کشور نمی‌توانیم سد راه توسعه شویم تاکید کرد: توسعه‌ای را باید مد نظر داشته باشیم که مخرب محیط زیست نباشد؛ توسعه‌ای موزون و همه جانبه و پایدار چرا که قرار نیست فقط این نسل در کشور زندگی کند و مالک آن باشد بنابراین باید از منابع درست استفاده کنیم تا برای نسل‌های آینده محیط زیست را حفظ کنیم.
محیط زیست از مسائل مهم استان تهران است
وی ادامه داد: یکی از مشکلات و مسائل مهم در استان تهران محیط زیست آن است؛ در استان تهران شرایط به گونه‌ای است که محیط زیست در بعضی پارامتر‌ها وضعیت مناسبی ندارد؛ تنها کاری که باید برای حفاظت از محیط زیست انجام دهیم این است که همه دستگاه‌ها و آحاد مردم را نسبت به استان تهران حساس کنیم؛ بر اساس قانون اساسی کشور حفظ محیط زیست یک وظیفه عمومی است؛ اگر محیط زیست حفظ شود همه در آن دخیل خواهیم بود و اگر از تعادل خارج شود همه ما آسیب می‌بینیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه استان تهران حدود ۱۳ میلیون نفر جمعیت دارد که در کمتر از ۰.۸۳ درصد جغرافیای کشور متمرکز شده‌اند، گفت: این تعداد جمعیت در یک وسعت کوچک سبب مشکلات زیست محیطی خواهد شد؛ تبدیل شهر‌ها به کلانشهر‌ها با توجه به استقرار جمعیتی که بر اساس نبود آمایش سرزمینی صورت گرفته است مشکلات متعددی را به همراه خواهد داشت.
کلانتری با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک دستگاه نظارتی و حاکمیتی باید استاندارد‌ها و ضوابط محیط زیستی لازم را تدوین کند گفت: اجرای این ضوابط و مقررات بر عهده بخش‌های دیگر خواهد بود؛ مردم نیز به عنوان جامعه هدف ما نقش بزرگی در حفظ محیط زیست دارند؛ سازمان حفاظت محیط زیست زمانی موفق خواهد بود که مشارکت مردمی را همراه خود داشته باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در دنیا محیط زیست را به دو روش کنترلی و مدیریت مشارکت مدیریت می‌کنند گفت: در روش کنترلی فرض بر این است که مردم قصد دارند محیط زیست را تخریب کنند که با توجه به این رویکرد دستگاه‌های دولتی برای حفظ محیط زیست وارد می‌شوند، اما در رویکرد دوم مردم برای حفظ محیط زیست شریک سازمان‌ها خواهند بود.
فعالیت ۸۱ سمن زیست‌محیطی در استان تهران
کلانتری با بیان اینکه در استان تهران ۸۱ سازمان مردم نهاد زیست‌محیطی فعال هستند گفت: این گروه‌های داوطلبانه در راستای حفظ محیط زیست فعالیت می‌کنند و هیچ حقوقی از دولت دریافت نمی‌کنند؛ قطعا وجود این تعداد سازمان مردم نهاد زیست‌محیطی، نشان از توسعه یافتگی جامعه دارد؛ امیدواریم این سازمان‌ها روز به روز توسعه پیدا کنند تا بتوانیم در این زمینه افزایش مشارکت مردمی را شاهد باشیم.
وی در ادامه اطلاع مردم از وضعیت زیست‌محیطی را حق آن‌ها دانست و تصریح کرد: وظیفه ماست که اطلاع‌رسانی به‌موقع انجام و واقعیت‌های محیط زیست را به مردم اطلاع دهیم؛ مردم زمانی در حفظ محیط زیست مشارکت می‌کنند که از وضعیت آن مطلع باشند؛ ما نیز یک سامانه پیامکی راه‌اندازی کرده‌ایم که شهروندان می‌توانند از امروز با اداره محیط زیست استان تهران ارتباط داشته باشند.
تدوین برنامه جامع کنترل کیفی هوای تهران تا دو ماه آینده
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران درباره تمهیدات پیش‌بینی شده در شش ماه دوم سال توضیح داد: برنامه جامع کنترل کیفی هوای تهران تا حداکثر دو ماه آینده تدوین خواهد شد؛ در قانون هوای پاک نیز که در مردادماه امسال توسط مجلس شورای اسلامی مصوب و ابلاغ شد وظیفه ۲۶ دستگاه حاکمیتی و دولتی مشخص شد.
کلانتری ادامه داد: طبق قانون هوای پاک، دستگاه‌های مختلف باید گزارش اقدامات خود را به اداره کل یا سازمان حفاظت محیط زیست بفرستند و دستگاه‌هایی که نتوانند به وظایف خود عمل کنند مجازات می‌شوند؛ کارگروه کنترل آلودگی هوای تهران نیز قبل از ورود به شش ماه دوم سال فعال شد.
تشویق صنایع به استفاده از انرژی‌های نو
وی با اشاره به پایش و نظارت بر فعالیت واحد‌های صنعتی و تولیدی گفت: در استان تهران بین توسعه صنعتی، تولیدی و محیط زیست باید اولویت را به محیط زیست بدهیم. هر میزان که واحد‌های صنعتی آلاینده و گاهی اوقات مزاحم را در محدوده استان تهران مستقر کنیم، به مشکلات ترافیک، آلودگی هوا و مشکلات دیگر بیشتر دامن می‌زنیم؛ برنامه ما این است که صنایع موجود به سمت استفاده از انرژی‌های نو بروند و خروجی هیچ واحد صنعتی مغایر با استاندارد‌های زیست محیطی نباشند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه اظهار کرد: چنانچه خروجی واحد‌های صنعتی مطابق با استاندارد‌های زیست‌محیطی نباشد، در لیست صنایع آلاینده قرار می‌گیرند و یک درصد فروش خود را به عنوان عوارض آلایندگی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای بهبود وضعیت محیط زیست منطقه می‌پردازند.
کلانتری با تاکید بر اینکه لازم است تک تک واحد‌های صنعتی مستقر در استان تهران پایش شوند، گفت: تمام واحد‌های صنعتی باید از ما دو بار مجوز بگیرند: یک بار موقع استقرار و بار دوم زمان بهره برداری؛ سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال به صفر رسیدن آلایندگی از خروجی واحد‌های صنعتی نیستم چراکه چنین چیزی نمی‌تواند تحقق پیدا کند؛ تنها لازم است که خروجی واحد‌ها مطابق با استاندارد‌های محیط زیستی باشد و اینکه مکان‌یابی دقیقی انجام شود تا آلودگی تجمعی ناشی از استقرار واحد‌های صنعتی در یک ناحیه نداشته باشیم مانند اتفاقی که در غرب استان تهران افتاده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۹۸۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست

همشهری آنلاین - مجیدجباری: درگیری بر سر نداشتن مجوز مرمت یک اثر تاریخی در میانکاله موجب تنش لفظی میان کارکنان سازمان محیط‌زیست و وزارت میراث فرهنگی شد تا آنجا که محیط‌بانان موفق شدند از ورود غیرمجازکامیون و وانت بارحامل مصالح ساختمانی به این منطقه حفاظت شده جلوگیری و کارکنان میراث فرهنگی را که بدون داشتن مجوز محیط‌زیستی اصرار به ورود به میانکاله داشتند، بازگردانند.

اجرای طرح گردشگری و طبیعت‌گردی در میانکاله و شبه‌جزیره آشوراده از ۲۵سال گذشته مطرح شد اما اجرای این طرح بارها با مخالفت کارشناسان و حامیان محیط‌زیست به تعویق افتاد. در سال ۱۳۹۷دولت وقت این طرح را آغاز کرد اما کش و قوس میان حامیان محیط‌زیست و مدیران اجرایی استان باز هم سبب توقف این طرح شد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پس از سفر استانی رئیس‌جمهور به استان گلستان و بازدید از منطقه، رئیس‌جمهور بر ضرورت رفع مشکلات پیش روی اجرای طرح طبیعت گردی آشوراده تأکید کرد و بلافاصله جلسات مستمری توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست و با همکاری دستگاه‌های مربوطه ازجمله استانداری گلستان برگزار و قرار شد اجرای هرگونه طرح گردشگری در این ذخیره‌گاه مهم زیست‌کره با هماهنگی سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام شود.

بیشتر بخوانید: فحاشی مدیر میراث‌ فرهنگی به یک محیط بان + فیلم ؛ واکنش یگان حفاظت محیط زیست واکنش تند محیط زیست به ماجرای محیط‌بانان آشوراده ؛ کسی حق ندارد فراتر از قانون رفتار کند | ماجرای دستور رئیس‌جمهور برای طرح گردشگری چه بود؟

مردادماه سال گذشته، سیزدهمین نشست کمیته ملی طبیعت‌گردی که با حضور علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به‌عنوان اعضای کمیته ملی طبیعت‌گردی برگزار شد، موضوع پروژه طبیعت‌گردی جزیره آشوراده منطبق با معیارهای محیط‌زیستی در محدوده ۲۲ هکتاری به‌عنوان یکی از موضوعات مهم و دارای اولویت از سوی شخص رئیس‌جمهور در سفر استانی گلستان، مطرح شد و مورد تأیید نهایی اعضا قرار گرفت. سفر رئیس قوه قضاییه استان گلستان هم دستور ویژه‌ حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای را برای رفع جنبه‌های حقوقی و قضایی مسائل و مشکلات استان ازجمله مسئله «طرح گردشگری جزیره آشوراده» را در پی داشت و طرح گردشگری آشوراده ضمن توجه به جوانب و ملاحظات زیست‌محیطی، به لحاظ حقوقی و قضایی هم تعیین تکلیف شد.

ماجرا از چه قرار است؟

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور در این باره گفت:« اداره میراث فرهنگی با مصالح ساختمانی بدون انجام هماهنگی، قصد ورود به منطقه حفاظت شده میانکاله را داشت که با ممانعت محیط‌بانان میانکاله از ورود مصالح ساختمانی به این منطقه جلوگیری و قرار شد اداره میراث فرهنگی استان گلستان پس از اخذ مجوز نسبت به ورود به میانکاله اقدام کند.»

سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور

سرهنگ جمشید محبت‌خانی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین افزود:« یک اثر تاریخی در منطقه حفاظت شده میانکاله قرار دارد که وظیفه حفظ و نگهداری آن برعهده میراث فرهنگی است، اما نیاز است از قبل، مجوزی برای ورود به منطقه گرفته شود؛ محیط‌بانان نیز وظیفه کنترل مجوز را دارند. دستگاه دولتی برای انجام هرگونه فعالیت عمرانی در منطقه حفاظت شده باید مجوز داشته باشد. با توجه به اینکه مسئولان میراث فرهنگی مجوز ارائه نداده بودند، محیط‌بانان میانکاله از ورود مصالح به منطقه ممانعت به عمل آوردند و با احترام از آنان خواستند که پس از اخذ مجوز نسبت به ورود مصالح به منطقه اقدام کنند.»

او ادامه داد:«برخلاف برخی مباحث مطرح شده، وقوع درگیری بین محیط‌بانان و کارکنان میراث فرهنگی به هیچ عنوان رخ نداده است بلکه بحث جزئی بین طرفین به‌وجود آمده بود که درنهایت آقای تقی‌پور، مسئول پناهگاه حیات وحش میانکاله برای بررسی بیشتر موضوع به پاسگاه دریابانی محل رفت و بعد از نیم ساعت حضور در پاسگاه، موضوع با صحبت حل و فصل و قرار شد مجوز لازم از محیط‌زیست استان گرفته و سپس وارد منطقه شوند. تأکید می‌کنم که بحث‌ شفاهی بوده و بازداشت و درگیری رخ نداده است.»

به گزارش همشهری آنلاین، آذرماه سال گذشته نیز انتشار تصاویر درگیری لفظی محمدجوادساروی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان با یک محیط‌بان در جزیره آشوراده خبر ساز شده بود که واکنش مدیران سازمان حفاظت محیط زیست را به دنبال داشت.

کد خبر 847293 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها استان مازندران وزارت میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان محیط‌بان تالاب خبر مهم محیط زیست جنگل میانکاله سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم