Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-29@20:25:25 GMT

مرگ سالیانه ۳۳ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۱۹۴۰۴

سرپرست گروه سلامت هوای وزارت بهداشت گفت: آمار سال 2016 سازمان بهداشت جهانی از مرگ سالیانه 33 هزار و 500 نفر ایرانی در اثر آلودگی هوا در کلان‌شهرها گزارش می‌دهد.

به گزارش فارس، عباس شاهسونی در نشست خبری معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با محوریت موضوع آلودگی هوا ، درخصوص اثرات آلودگی هوا بر سلامت جامعه گفت: آلودگی هوا پنجمین عامل مرگ و میر در دنیا شناخته شده و بر اثر وجود ذرات معلق در هوا، سالیانه 4/2 میلیون نفر در جهان کشته می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شاهسونی ادامه داد: علاوه ‌بر این، آلودگی هوای خانگی دهمین عامل مرگ و میر با آمار دو میلیون و 700 هزار مرگ شناخته می‌شود.وی با بیان اینکه آمار سال 2016 سازمان بهداشت جهانی از مرگ سالیانه 33 هزار و 500 نفر ایرانی در اثر آلودگی هوا در کلان‌شهرها گزارش می‌دهد، افزود: بیماری‌های زمینه‌ای مانند سکته قلبی و مغزی و بیماری‌های قلبی و عروقی مهم‌ترین دلیل مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا هستند.
سرپرست گروه سلامت هوای وزارت بهداشت محاسبه میزان مرگ و میرهای منتسب به آلودگی هوا را براساس داده‌های سازمان محیط زیست برشمرد و گفت: طبق برآوردهای انجام گرفته در سال 94 میانگین غلظت ذرات معلق در 25 شهر کشور 31/7 میکروگرم درهر مترمکعب بوده است که این میزان با یک روند کاهشی روبه‌رو بوده به طوری که سال 90 میزان ذرات معلق هوا 39 میکروگرم در مترمکعب بوده است.
شاهسونی ادامه داد: با وجود کاهش چند درصدی ذرات معلق در هوا، اما این میزان سه برابر بیشتر از نسبت رهنمود سازمان بهداشت جهانی است که می‌توان علت آن را در افزایش ریزگردها نیز جست‌وجو کرد.
وی اعلام کرد: در طی سال 1394 تقریباً 12 هزار و 793 نفر مرگ منتسب به ذرات معلق هوا در کشور ثبت شده است و اهواز با 6 برابر مرگ و میر بیشتر بر اثر آلودگی هوا در کشور رکوردار است.
سرپرست گروه سلامت هوای وزارت بهداشت تأکید کرد: روند کاهشی ذرات معلق هوا از سال 95 متوقف شده و به همین دلیل نیازمند بررسی در دستگاه‌های اجرایی و سازمان محیط زیست هستیم.
انتقاد پلیس از لغو مصوبه اسقاط خودرو
معاون فنی راهور ناجا نیز در این جلسه با بیان اینکه شماره گذاری خودروهای نیمه‌سنگین و سنگین در پلیس به شرط داشتن سطح الایندگی یورو4، 5 و 6 انجام می‌گیرد، گفت: از ابتدای مهرماه سال 96 این استاندارد برای خودروهای نیمه‌سنگین و سنگین درون‌شهری نیز اجرا می‌شود. سعید روحی با ‌اشاره به اینکه شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از مهرماه سال گذشته متوقف شده است، اظهار داشت:‌ در حال حاضر نزدیک به 30 هزار موتورسیکلت انژکتوری و کمتر از یکهزار دستگاه موتورسیکلت برقی شماره‌گذاری شده است.
روحی با بیان اینکه 80 درصد آلایندگی شهر تهران و دیگر کلان‌شهرها مربوط به منابع متحرک است، گفت: خودروهای فرسوده از عمده‌ترین منابع آلایندگی هستند و باید از سیستم حمل‌ونقل خارج شوند، این در حالی است که از یک و نیم میلیون خودروی شماره‌گذاری‌شده در کشور، کمتر از یک دهم از رده خارج شده است.
وی با ‌اشاره به مصوبه اسقاط خودروهای داخلی که تیرماه سال گذشته به تصویب رسید، افزود: قرار بود خوردوسازهای داخلی به ازای تولید خودروهای با مصرف بالای 8/5 لیتر بنزین یک خودروی فرسوده اسقاط کند، اما وزارت صنعت با این طرح مخالفت کرد و مصوبه لغو شد.
روحی ادامه داد: خودروهای پرمصرف داخلی مربوط به چهار شرکت هستند و با حذف این مصوبه از سوی وزیران، شماره‌گذاری‌شان دوباره از سر گرفته شد.
کم شدن گرد و خاک بر اثر کارهای اجرایی نیست
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور نیز، فروکش کردن گرد و خاک در سال‌های اخیر را علت کاهش میزان غلظت ذرات معلق دانست و گفت: نباید به کاهش ذرات معلق در سال‌های گذشته خوشبین باشیم، چرا که علت این کاهش، کم شدن طوفان‌های گرد و غبار در سال‌های پیش بوده است نه کارهای اجرایی انجام گرفته.
استفاده از سوخت مازوت نیروگاه‌ها در زمستان متوقف شود
معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست نیز در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص کیفیت سوخت توزیعی در کلان‌شهرها ابراز داشت: از حدود دو هفته گذشته به دستور رئیس‌سازمان محیط زیست، پایش سوخت کلان‌شهرها به خصوص تهران و کرج به صورت هفتگی آغاز شده است.مسعود تجریشی ادامه داد: براساس مکاتباتی که هفته گذشته با وزیر نفت داشته‌ایم، وی قول مساعد داده که استفاده از سوخت مازوت نیروگاه‌ها در زمستان متوقف شود.
تجریشی از همکاری 13 دانشگاه در کلان‌شهرهای کشور برای پایش بنزین توزیعی در جایگاه‌های سوخت خبر داد و گفت:‌ سلامت سوخت برای ما بسیار مهم است.
وی درخصوص استفاده از کاتالیست در خودروها نیز اظهار داشت: هر چند ممکن است ایرادات بنزین توزیعی باعث کاهش عمر کاتالیست در خودروها شود، اما با پیمایش 3 هزار کیلومتر، عمر این قطعه به پایان می‌رسد و صاحبان خودرو موظف به تعویض آن هستند.
خودرو، اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا در کلان‌شهرها
سرپرست دفتر هوا و اقلیم سازمان محیط زیست، نیز در این نشست، خودروها را اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا در کلان‌شهرها برشمرد و گفت: بیشترین میزان آلودگی خودروها مربوط به خودروهای فرسوده‌ای است که در شهر در سطح شهر تردد می‌کنند، همچنین اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده هم میزان آلودگی هوا را افزایش داده‌اند.مسعود زندی با ‌اشاره به اینکه سامانه سیمفا راه‌اندازی شده و براساس اطلاعات این سامانه حدود جدید مجاز معاینه فنی بررسی می‌شود، اظهار داشت: هر چند این سامانه در مقاطعی با مشکلاتی مواجه شده است اما براساس نتایج حاصله، میزان مراجعات پس از راه‌اندازی حدود جدید معاینه فنی از 20 درصد به 50 درصد افزایش یافته است.زندی افزود: اهرم کنترل آلودگی خودرو، معاینه فنی است و با تغییر حدود مجاز معاینه فنی، تعداد مردودی خودروها از 15 درصد به 30 درصد افزایش پیدا کرده، بنابراین این حدود کارایی لازم خود را نشان می‌دهد.
سرپرست دفتر هوا و اقلیم، از تذکر سازمان محیط زیست به تولیدکنندگان وانت نیسان زامیاد خبر داد و گفت: اگر تولید این خودرو منطبق با استانداردها انجام نگیرد، جلوی شماره‌گذاری‌اش گرفته می‌شود.

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۹۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس

به گزارش همشهری آنلاین، پلنگ ایرانی پس از انقراض ببر مازندران و شیر ایرانی، بزرگترین گربه‌سان کشور به شمار می‌رود. کمبود طعمه در اثر شکار غیر مجاز و بی رویه، تخریب زیستگاه طبیعی پلنگ به دلیل توسعه فعالیت‌های انسانی، کشته شدن پلنگ‌ها به دست افراد محلی و شکارچیان متخلف باعث شده است که این گربه‌سان ایرانی به سمت انقراض برود.

«پلنگ در هر کجا به دام‌ها خسارت بزند از طریق صندوق توسعه محیط زیست خسارت آن پرداخت می‌شود.» این گفته کامبیز محسن سلطانی رئیس اداره محیط زیست نوشهر به خبرنگار فارس بود.

در نتیجه تقابل پلنگ با انسان و آسیب‌پذیری این گونه کمیاب در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

کمبود طعمه‌های پلنگ در اثر شکار بی‌رویه و تخریب عرصه‌های طبیعی از عوامل مهم کاهش جمعیت و افزایش حمله پلنگ به دام‌های اهلی و تقابل این گونه با انسان بوده است.

«در بخش گسترده‌ای از محدوده پراکنش پلنگ، به‌ویژه در منطقه زاگرس با کمبود طعمه و به‌تبع آن تعارض بین پلنگ و دام‌های اهلی و دامداران روبه‌رو هستیم.» این گفته حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست می‌گوید.

کد خبر 847559 منبع: فارس برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش خبر مهم پاکستان حیوانات - یوزپلنگ آسیایی

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • استخراج سالیانه ۳۰ هزار تن ماده معدنی منیزیت در شهرستان سربیشه
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ