Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@16:39:21 GMT

فرونشست زمین، واقعیتی خطیر اما قابل پیشگیری

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۳۲۹۹۳

فرونشست زمین، واقعیتی خطیر اما قابل پیشگیری

اصفهان-ایرنا- فرونشست زمین، پدیده ای تلخ و خطرآفرین به شمار می رود و بی توجهی به آن ممکن است به خسارات مالی، جانی و حتی بحران های اجتماعی بیانجامد، اما با این وجود، این پدیده قابل پیشگیری است.

به گزارش ایرنا، فرونشست می تواند در اثر سایر پدیده های طبیعی زمین شناسی مانند زمین لرزه، انحلال سنگ های گچی، نمکی یا آهکی، آب شدن یخ ها و حرکت های آرام پوسته و خروج گدازه از پوسته جامد زمین یا فعالیت های انسانی مانند معدنکاری، برداشت سیالات زیرزمینی مانند آب های زیرزمینی، نفت یا گاز ایجاد شود، اما به گفته کارشناسان، کاهش شدید سطح آب های زیرزمینی، مهمترین دلیل فرونشست زمین بویژه در ایران به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کاهش بارش، مدیریت نکردن مصرف آب در بخش کشاورزی، رعایت نکردن سهمیه برداشت آب توسط برخی کشاورزان و استفاده از روش های سنتی آبیاری، افزایش مصرف آب توسط صنایع و مردم موجب شده است تا بخش قابل توجهی از منابع آبی در سراسر کشور خشک شود و سطح سفره های زیرزمینی بشدت پایین بیاید.
این مساله موجب شده تا حفره های تهی از منابع آبی در اثر وارد آمدن فشار طبقات فوقانی زمین فرو بریزد و پدیده فرونشست زمین در بسیاری از مناطق اتفاق بیفتد.
بررسی ها نشان می دهد امروزه بیش از 150 کشور جهان از جمله ایران با این پدیده زمین روبرو هستند.
به گفته کارشناسان، از آن جا که نشست زمین، حادثه‌ای تدریجی است و مانند سیل و زلزله به یکباره رخ نمی دهد، مسئولان و مردم نیز نسبت به آسیب‌های ناشی از آن توجه چندانی ندارند.
بر اساس اطلاعات موجود، تاکنون بالغ بر پنج فرونشست زمین در استان اصفهان گزارش شده است.
فرونشست های استان در اراضی جنوب فرودگاه شهید بهشتی، گلشهر، اردستان، روستای پرمه حیدرآباد در بخش چنارود چادگان و شهر دامنه شهرستان فریدن رخ داده است.
با توجه به اهمیت موضوع، چندی پیش کارگروه مخاطرات فرونشست و زلزله به ریاست حجت الله غلامی مدیرکل راه وشهرسازی استان و با حضور منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری، محمدرضا هزاره مدیرکل نظارت وارزیابی سازمان زمین شناسی کشور و اعضای این کارگروه از دستگاه های اجرایی مختلف در اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان تشکیل شد.
در این کارگروه قرار است با مشارکت دانشگاه اصفهان، مطالعات جامعی در سطح استان انجام شود تا مناطقی که بیشترین احتمال فرونشست زمین در آنها وجود دارد، مشخص شود.
بر اساس ارزیابی کارشناسان و مسئولان حاضر در این کارگروه، پیگیری و کنترل پدیده فرونشست زمین در شهرستان های کاشان، شهرضا، بُرخوار و میمه، اردستان، گلپایگان، آران و بیدگل و فریدن در اولویت قرار دارد.
همچنین مقرر شده است تا گزارش هایی مبنی بر پایش لحظه ای و دقیق تر از کاهش سطح آب های زیرمینی توسط شرکت آب منطقه ای اصفهان تدوین شود تا از طریق آن بتوان برنامه های عملیاتی جامعی پیاده کرد.
حجت الله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در سومین جلسه این کارگروه، فرونشست را یک زلزله خاموش نامید و در باره ضرورت اطلاع رسانی و آموزش های لازم برای مصرف بهینه آب های زیر زمینی به عموم و کشاورزان تاکید کرد.
منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت انجام مصوبات این کارگروه توسط دستگاه های عضو، از دستگاه های مربوطه خواست تا ضمن مشارکت برای رفع مشکلات، با ارائه پیشنهادها، راهکارهای لازم برای برون رفت و پیشگیری از این پدیده ناگوار را تسهیل بخشند.
همچنین محمدرضا هزاره مدیرکل نظارت و ارزیابی سازمان زمین شناسی کشور در باره ضرورت آشنایی مردم با عواقب مصرف بیش از حد آب و حفر چاه های غیرمجاز تاکید کرد.
جمع بندی نظرات کارشناسان و مسئولان حاکی از آن است که راهکارهایی برای جلوگیری از این پدیده وجود دارد که مهمترین آن مصرف بهینه آب بویژه کاهش استفاده از آب های زیرزمینی است.
تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، خرید چاه‌های کم ‌بازده از کشاورزان، نصب کنتورهای هوشمند و جایگزینی پساب از دیگر راهکارهایی است که می تواند در کنترل فرونشست زمین مفید باشد.
آموزش لازم به کشاورزان و عموم مردم از سوی سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه ای و شرکت آب و فاضلاب در راستای مصرف بهینه آب و جلوگیری از هدررفت ها و خالی شدن سفره های زیر زمینی، مهمترین راه پیشگیری از این پدیده به شمار می رود.
از سوی دیگر، مسئولان مسکن و شهرسازی نیز باید نسبت به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و تأسیسات شهری اهتمام ورزند، ضمن اینکه آگاهی بخشی به مردم و فرهنگ سازی برای مقابله و پیگیری از بحران نیز ضرورت دارد.
بهسازی و مقاوم سازی تاسیسات و منازل نیز راهکاری دیگر برای کاهش اثرات مخرب پدیده فرونشست زمین محسوب می شود.
طبق آمار و ارقام، تاکنون 50 هزار واحد مسکونی در روستاها و شهرهای استان اصفهان با دریافت تسهیلات از بنیاد مسکن منازل خود را مقاوم سازی کرده اند.
استان اصفهان با دارا بودن 10 درصد از بافت فرسوده کشور، 40 درصد جمعیت را در این بافت جای داده است و همین آمار خود یک هشدار محسوب می شود که باید برای بهسازی و مقاوم سازی خانه ها با سرعت و جدیت بیشتری عمل کنیم.
مضاف بر این ذکر این نکته نیز الزامی است که بررسی پدیده فرونشست زمین و از همه مهمتر آمادگی برای مقابله با خطرات پنهان این پدیده طبیعی نیازمند ورود جدی و همه جانبه مسئولان است.
گ / 6020 /6027 خبرنگار: علیرضا حکیمیان* انتشار: شکراللهی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۲۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرونشست وحشتناک زمین ؛ پراید در زمین فرو رفت

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گلستان تهران گفت: یک دستگاه خودرو پراید به‌دلیل فرونشست ناشی از نشتی آب در سلطان‌آباد به زمین فرورفت.   به گزارش تسنیم، احمد رجبی با اشاره به وقوع فرونشست در محله سلطان‌آباد شهر گلستان اظهار داشت: پدیده فرونشست در یکی از معابر فرعی سلطان‌آباد، به علت نشتی آب منجر به حادثه شد.   وی با بیان اینکه یک دستگاه خودرو پراید در حین فرونشست زمین به دل زمین کشیده شد افزود: خودرو پراید از روز گذشته در معبر پارک شده بود که به دلیل نشتی لوله آب در زیر زمین و سنگینی خودرو در زمین فرو رفت.   مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری گلستان در پایان خاطرنشان کرد: در این حادثه، خوشبختانه هیچگونه مصدومی وجود نداشت و با کمک عوامل عمرانی و خدمات شهری شهرداری گلستان خودرو پراید از دل زمین بیرون کشیده شد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • فرونشست دومتری منطقه جنوب غرب کشور طی ۹ سال
  • فرونشست زمین در خیابان علامه مجلسی / لوله ۳۰۰ میلی‌متری آب شکست
  • فرونشست زمین در خیابان علامه مجلسی اصفهان
  • فرونشست زمین و شکستگی لوله آب در خیابان علامه مجلسی
  • (تصاویر) فرونشست زمین در مشهد
  • پدیده مشکوکی که این روزها بین جوانان مُد شده!
  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان
  • فرونشست وحشتناک زمین ؛ پراید در زمین فرو رفت
  • عکس | بلعیده شدن پراید در خیابان پس از فرونشست زمین