Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@09:14:56 GMT

تغییر کاربری  ساختمان ها، عامل اصلی ایجاد حریق

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۳۸۸۷۵

تغییر کاربری  ساختمان ها، عامل اصلی ایجاد حریق

مدیر روابط عمومی و سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان گفت: تغییر کاربری‌ در ساختمان ها بدون رعایت اصول ایمنی، عامل اصلی  گازگرفتگی و آتش‌سوزی است،

همه‌ساله با سرد شدن هوا یکی از نگرانی‌های مردم حوادث ناشی از گاز گرفتگی در روزهای سرد سال و انتشار خبرهای ناراحت‌کننده‌ای مبنی بر مرگ شهروندان است. آمار تعداد فوت‌شدگان براثر گازگرفتگی نشان‌دهنده میزان توجه پایین مردم به مسائل آموزشی و عدم رعایت نکات ایمنی در فصل سرما است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 مسمومیت با گاز مونواکسید کربن به‌عنوان قاتل نامرئی، کشنده‌ترین مسمومیت غیرعمدی در کشور است. قاتلی که تنها با اجرای کردن توصیه‌های کارشناسی در هنگام  نصب وسایل گرمایشی و گازسوز  می توان آن را کنترل کرد.

 وجود زمستان های سرد و خشک در  اصفهان  می طلبد تا آموزش شهروندان در استفاده از وسایل گرمایشی در اولویت کاری سازمان آتش نشانی قرار بگیرد. چرا که با ارایه اطلاعات درست و  آموزشمی توان بسیاری از اتفاقات ناگوار  را پیشگیری کرد.  

محمد شریعتی مدیر روابط عمومی و سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: همه‌ساله با توجه به نزدیک شدن به زمستان شهروندان اقدام به نصب وسایل گرم‌کننده می‌کنند که بیشتر مصرف آن‌ها گاز شهری است. بر اساس آمارهای موجود تعداد تلفات ناشی از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن عمدتاً در نیمه دوم سال و به‌ ویژه در فصل زمستان به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی و بسته بودن در و پنجره‌ها و نیز عدم رعایت استانداردها افزایش می یابد.  

شریعتی با اشاره به اینکه گاز منواکسید کربن، گازی بی رنگ و بی بو است، گفت: عمده‌ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است، اما اصولاً در اثر احتراق ناقص هر نوع ماده سوختنی به‌ خصوص در محیط‌های سربسته و فاقد اکسیژن گاز منو کسید کربن تولید می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تمایل گاز منوکسید کربن برای ترکیب با هموگلوبین خون بیشتر از اکسیژن است، لذا با بالاتر رفتن درصد گاز در هوای سربسته به‌ سرعت باعث ایجاد مسمومیت شده و اکسیژن‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن از جمله مغز و قلب دچار اختلال  می شود. شریعتی گفت: مسمومیت با گاز منوکسید کربن به گونه ای است که  فرد تا زمان ایجاد علائم مسمومیت شدید متوجه گازگرفتگی نمی‌شود.

شریعتی با تأکید بر اینکه شهروندان هنگام نصب وسایل گرمایشی باید نکات ایمنی را رعایت کنند، افزود: هنگام نصب وسایل گرمایشی حتماً راه‌های خروجی چک و محل اتصال شلنگ با لوله گاز با بست مناسب محکم شود.  

قاتل نامری عامل مرگ ۶ نفر 

 وی با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون ۲۱  مورد گاز گرفتگی به سازمان آتش‌نشانی استان اصفهان اعلام‌شده است،  اظهار داشت: از این تعداد ۲۳ نفر توسط مأموران آتش‌نشانی نجات پیدا کردند و متأسفانه شش نفر جان خود را از دست دادند.

 شریعتی با اشاره به  گازگرفتگی  چند هفته گذشته دانشجوی دختر دانشگاه  علوم پزشکی شهرکرد گفت: بی‌توجهی و غفلت مسئولان می‌تواند موجب بروز اتفاقات ناگوار  شود این در حالی است که افراد در خوابگاه‌ها، پادگان‌ها و یا سایر فضاهای که افراد به صورت گروهی در آن زندگی می کنند در صورت مشاهده عدم رعایت نکات ایمنی می‌توانند با مراجعه به  ایستگاه های آتش‌نشانی‌ و ارائه نامه کتبی درخواست بازدید مأموران آتش‌نشانی از محل را  داشته باشند.

وی بابیان اینکه آتش‌نشانی همه‌ساله دوره‌های آموزشی و موارد ایمنی را به منظور افزایش آگاهی  و دانش عمومی شهروندان برگزار می‌کند، اگفت: در پی تعاملات انجام‌ شده با کمیته فرهنگ شهروندی و نصب پیام های  هشدار دهنده در سطح شهر توانستیم میزان آگاهی شهروندان در رعایت نکات ایمنی  افزایش دهیم.

شریعتی با اشاره به اینکه تغییر کاربری‌ در ساختمان ها بدون رعایت اصول ایمنی، عامل اصلی  گازگرفتگی و آتش‌سوزی است،  افزود: بسیاری از حریق‌ها به دلیل تغییر کاربری های غیر اصولی اتفاق می‌افتد، به همین دلیل یکی از شرایط اخذ پایان کار ساختمان ها، دریافت مجوز سازمان آتش‌نشانی است. بطوری که افراد در مراحل اولیه ساخت‌ و ساز ملزم به رعایت موارد ایمنی هستند و در صورت تغییر کاربری منازل مسکونی قدیمی باید بازرسی و تأیید کارشناسان آتش‌نشانی را  دوباره دریافت کنند.

وی بابیان اینکه با تغییر کاربری هر ساختمانی باید تأسیسات آن نیز متناسب با نوع کاربری آن تغییر اصولی کند، گفت: متأسفانه این مشکل در بسیاری از ساختمان ها که تغییر کاربری داده می شوند وجود دارد. شهروندان در بسیاری از موراد بدون توجه به خطرات موجود، اقدام به تغییر کاربری غیراصولی و بدون مجوز کرده و با این کار به‌ ویژه در ساختمان‌های مسکونی ضریب خطر را برای ساکنان به شدت افزایش می دهند.  

تهویه مناسب بهترین راه پیشگیری از گازگرفتگی

سخنگوی آتش‌نشانی استان اصفهان بابیان اینکه هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش استاندارد و مجزا و مجهز به کلاهک باشد، عنوان کرد: شهروندان باید همواره محل اتصال دودکش به وسایل گازسوز را بازرسی و از استحکام و ثبات آن‌ها مطمئن شوند چراکه مسدود شدن سر دودکش سبب سوخت ناقص و ایجاد گازهای خطرناک و مسموم‌کننده می‌شود و برگشت چنین گازهایی به داخل فضای خانه گازگرفتگی و مرگ را به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه گاز منواکسید کربن علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد، افزود: بسیاری از افراد زمانی که احساس سردرد، سوزش چشم و گلو درد دارند،   فکر می کنند سر ما خورده اند اما این حالت وجود گاز منوکسید کربن را در فضا تایید می کند.

شریعتی در پایان توصیه کرد: در صورت مشاهده فرد حادثه‌دیده باید به سرعت پنجره‌ها را باز کرد، لباس فرد را در آورده، در صورت امکان فرد آسیب‌دیده را به محیط باز ببرید و سریعاً با سازمان آتش‌نشانی  و اورژانس تماس بگیرند.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۸۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ

دادستان عمومی و انقلاب ساوجبلاغ ضمن اعلام مقابله با تغییر کاربری به وسعت ۵۹ هکتار، از قلع و قمع ۶۸ مورد دیوارکشی خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، حمید غلامی با اعلام اینکه با ورود به موقع از تغییر کاربری 59 هکتار در این حوزه قضایی پیشگیری شده است گفت: در پی گزارش جهاد کشاورزی شهرستان در خصوص اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز در چندار و روستاهای «ولیان» و «شنده»، اقدامات قانونی برای مقابله با قصد تغییر کاربری غیرمجاز سوداگردان آغاز شد.

دادستان عمومی و انقلاب ساوجبلاغ وسعت و ارزش اراضی کشاورزی که از تغییر کاربری آن پیشگیری شد را 59 هکتار و معادل 2300 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در این عملیات در مورد 68 قطعه که شامل دیوارکشی به تعداد 68 مورد، بناهای غیر مجاز ویلایی در حال ساخت به تعداد 3 مورد، دپوی مصالح ساختمانی 16 مورد و استخر 2 مورد، قانون به اجرا درآمد.

مقابله با تغییر کاربری 12870 هکتار اراضی کشاورزی البرز مقابله با تغییر کاربری 65 هکتار ‌اراضی کشاورزی در کرج‌

وی با اعلام اینکه شخصا در این اعمال تبصره 2 ماده قانون حفظ کاربری اراضی زراعی حضور داشته است از تلاش و مساعی شهردار بخش کوهسار، عوامل پلیس پیشگیری شهرستان ساوجبلاغ ، نماینده فرمانداری شهرستان ساوجبلاغ، رئیس و عوامل کلانتری چندار، عوامل یگان امداد، نمایندگان دستگاه‌های خدمات‌رسان ادارات گاز، برق ،آب و نماینده مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تقدیر کرد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • حریق در هتل پارسیان کوثر تهران مهار شد
  • حریق یک مرکز اقامتی در میدان ولیعصر تهران
  • حریق در پشت بام یک منزل مسکونی در مشهد اطفا شد
  • حریق گالن‌های قیر در پشت بام یک ساختمان در حال ساخت  
  • وقوع ۱۰۴ حریق و حادثه در سمنان/ ۲۷۸۵ نفر با آتش نشانی تماس گرفتند
  • آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه ۲۰۰۰ متری در جنوب تهران
  • تصاویر آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه بزرگ در تهران |‌ ویدئو
  • آتش سوزی فروشگاه دخانیات در شهرکرد
  • قیمت گذاری پرونده زمینهای تغییر کاربری یافته در آمل
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ