Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@18:19:38 GMT

نبض تند شهر با فشار خزنده خشم

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۵۰۰۰۲

نبض تند شهر با فشار خزنده خشم

ساری-ایرنا-درگیری و نزاع ناشی از خشم و خشونت به عنوان یک آسیب اجتماعی خزنده در استان مازندران رشد 3 درصدی امسال داشته و نشان می دهد اینروزها نبض شهر با فشار خزنده خشم تند می زند.

صدای مشاجره لفظی و در بسیاری موارد فیزیکی گاه و بیگاه از کوچه پس کوچه ها تا خیابان ها را در می نوردد ، کاهش آستانه تحمل و صبر مردم در برابر ناملایمات و از بین رفتن فرهنگ عذرخواهی در جامعه از جمله دلایل شروع یک نزاع بر سر هیچ در جامعه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بالاگرفتن دعوا نیز در نتیجه نبود تحمل ، سعه صدر ، گذشت و فرهنگ گفت وگو است دعواهایی که گاه ختم به خیر و گاه تا مرز خون ریزی و قتل ادامه پیدا می کند.
نزاع و درگیری در استان مازندران را می توان به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی مطرح کرد که به صورت خزنده در حال رشد است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری مازندران تعداد پرونده های توهین به اشخاص در سال گذشته در این استان را 28 هزار پرونده و در راس سایر پرونده های کیفری با 10 درصد رشد نسبت به سال 94 و تعداد پرونده های ضرب و جرح عمدی را با 27 هزار فقره در رتبه دوم پرونده های ورودی به دادگستری و با 3 درصد رشد اعلام کرد.
از این تعداد پرونده به گزارش پزشکی قانونی مازندران بیش از 21 هزار فقره نزاع منجر به جرح بوده که جهت انجام معاینات جراحات بدنی وارده، به این نهاد ارجاع شده است.
**یک نمونه
سر ظهر است و در آرامش خیالی خود در فضای خانه نشسته ای که صدای دعوا و داد بیداد بلند می شود، 2جوان حدودا 20 ساله با صاحب واحد طبقه چهارم یک ساختمان مسکونی 4 طبقه ابتدا در حد کلامی جملاتی توهین آمیز رد و بدل می کنند.
این 2 در کوچه و دیگری تا کمر خم شده از پنجره ساختمان، اصرار 2 جوان بر اشتباه صاحب واحد برای پارک خودرو مقابل خودروی آنها که به گونه ی سد معبر کرده و لجاجت صاحب خودرو بالا می گیرد.
کار به توهین و ناسزا می کشد و جملات رکیک رد و بدل می شود تا جاییکه صاحب خانه که از قضا مامور انتظامی است چنان شتابان با لباس نیم تنه منزل راهی کوچه می شود و درکمترین ثانیه ها با رد و بدل توهین و بد و بیراه گلاویز می شوند.
لباس ها بر تن هم پاره و زخم هایی بر گردن و دست دو طرف جدا از تمام هزینه و آسیب های عصبی، عایدی این دعوا و زد وخوردهاست بخاطر خلوتی کوچه در زمان ظهر تابستان کمکی هم برای وساطت نمی رسد.
تماس با پلیس خط آخر این تراژدی ناگوار است ماجرا تا عصر ادامه دارد دوطرف از هم شاکی اند و نهایتا با وساطت همسایه ها ،طرفین هم رضایت می دهند و با روبوسی قضیه ختم به خیر می شود.
**سناریوی دیگر در پیچ و خم دادگستری
امیرحسین فوق لیسانس صنایع کلافه و بی حوصله در مورد نزاع و درگیری فیزیکی خود با پیرمردی می گوید که در قبال خرید تعدادی فرش چک بی محل داده و به رغم گذشت 2هفته از تاریخ چک امروز و فردا می کند.
این جوان 32 ساله معتقد است اگر قانون چک اصلاح شود و برای دارندگان دسته چک و صدور آن سخت گیری بیشتری در کشور صورت گیرد تعداد زیادی از نزاع ها برطرف می شود.
او به رغم اتهام ضرب و جرح، با عدم اظهار پشیمانی، عصبانیت را با توجه به تمام مسائل دست و پاگیر جوانان از جمله بیکاری، تورم و مسکن حق خود می داند و معتقد است طولانی شدن فرایند رسیدگی به پرونده ها خودش بر دلایل بروز خشم و کلافگی مردم اضافه می کند.
**مشت و لگد جایگزین صحبت منطقی، نتیجه عدم نهادینه شدن فرهنگ گفتگو
مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی کشور و دبیر کارگروه تحقیقات و مطالعه اعتیاد پزشکی قانونی کشور آمار نزاع در کشور را در سال گذشته نسبت به سال های قبل رو به کاهش اعلام می کند و این در حالی است در استان مازندران این رقم 3 درصد افزایش داشته است.
دکتر محمدرضا قدیرزاده در گفت وگو با ایرنا افزود: بسیاری از مراجعه کنندگان به پزشکی قانونی بر اثر نزاعی دچار جراحت شده اند که هیچ لزومی برای آن نبوده و این بخاطر ان است که باهم صحبت کردن و کنترل خشم را نیاموخته ایم چون به ما آموزش نداده اند، به همین دلیل بر اثر کمترین و کوچکترین مساله درگیر می شویم.
وی تاکید کرد: عدم فراگیری مهارت های زندگی باعث شده در مشاجرات به جای صحبت منطقی با مشت و لگد و خشونت فیزیکی حرف ها زده شود و از عمده ترین مشکل در زمینه مهارت های زندگی است که لازم است به صورت یک واحد درسی در سیستم آموزشی مدارس گنجانده شود.
یک متخصص اعصاب و روان گفت: خشم و خشونت در حقیقت به عوامل متعددی برمی گردد از دیدگاه روانپزشکانه یکی از عوامل خشونت سرخوردگی است وقتی انسان دچار حس یاس و ناامیدی می شود احتمال بروز رفتارهای خشن در او بیشتر می شود.
دکتر گودرز عکاشه در گفت وگو با ایرنا افزود: گاهی فرد به دنبال هدفی معین حرکت می کند اما تلاشش به جایی نمی رسد و به هدف مورد نظر دست نمی یابد و ناچار به شروع دوباره از صفر می شود و به این ترتیب دچار یک چرخه باطل و در نهایت افسردگی آموخته شده و یاس و ناامیدی می شود.
این روانپزشک گفت: بی عدالتی می تواند انسان ها را کاملا دچار خشونت کند، فقر، بیکاری، ناکامی و غیره از جمله عواملی هستند که دخالت مستقیم در بروز رفتارهای خشن دارند.
دکتر عکاشه ادامه داد: برخی اختلالات خاص نیز در این امر دخیل هستند از جمله شخصیت های ضد اجتماعی که ذاتا برای رسیدن به مقصد خود از خشم و خشونت استفاده می کنند.
وی گفت: آمار خشونت در برخی مناطق بالاتر یا کمتر از نقاط دیگر است که بخشی از آن بخاطر ساختار ژنتیک و بخشی نیز به واسطه ساختار فرهنگی یک جامعه است که باعث می شود افراد آن با مدارا یا خشونت با یک مساله برخورد کنند.
این متخصص اعصاب و روان گفت: جوامع مرکزی ایران اصولا محافظه کارند و خشم خود را بروز نمی دهند و سعی می کنند مهاری بر آن بگذارند در حالیکه در جوامع ایلیاتی عکس این مطلب است و در جوامع شمال نیز به دلیل برون گرایی، بیشتر از نقاط دیگر خشم خود را نشان می دهند که دراینصورت خشم می تواند رفتاری جهت پیشبرد مقاصد باشد.
دکتر عکاشه تاکید کرد: برای کاهش خشم در جامعه باید راهکارهایی جهت از بین بردن عوامل ایجاد سرخوردگی، احساس ناکامی و افسردگی و بی عدالتی در برنامه ریزی ها لحاظ شود.
وی گفت: همچنین کارگاه های آموزشی جهت چگونگی کنترل خشم در فرد هم وجود دارد که افراد می توانند در آنها مدیریت خشم بیاموزند.
**کنترل خشم با چراغ راهنما
دکتر عکاشه تکنیک چراغ راهنما را نیز برای کنترل خشم در فرد موثر دانست و گفت: چراغ قرمز به معنی توقف، نفس عمیق و سعی در ایجاد آرامش درونی، چراغ زرد به معنای احتیاط در برخورد و اقدامی که فرد می خواهد در زمان خشم انجام دهد و چراغ سبز وضعیت عادی فرد را نشان می دهد که در این وضعیت فرد آرام است و می تواند با فرد مقابل صحبت و مساله را حل کند.
دکتر عکاشه درمان های دارویی را نیز در کنار راهکارهای روانپزشکانه برای افراد خشمگین عنوان کرد.
**نگاه آسیب شناسانه لازمه کاهش نزاع و درگیری در مازندران
گاهی اوقات وقوع یک نزاع ساده می‌تواند منجر به وقوع حوادثی تلخ شود، مسئولان اگر امروز به فکر کاهش این معضل اجتماعی با تدابیر کارشناسانه نباشند در آینده با شدت و حدت بیشتر این معضل و تبعات آن مواجه خواهند شد که به مراتب زیان ها و آسیب ها و هزینه های بیشتری برای جامعه و شهر در برخواهد داشت.
با توجه به اینکه بسیاری از روانشناسان تعداد زیادی از آمارهای قتل را نتیجه جنون آنی در نزاع ها می دانند بی توجهی به این معضل اجتماعی می تواند زنگ خطری برای افزایش وقوع قتل و نیازمند اقدامات پیشگیرانه باشد.
براساس گزارش پزشکی قانونی کشور در 5 ماه نخست امسال نیز 258 هزار و 341 مورد نزاع و درگیری در کشور رخ داده که از این تعداد 10 هزار و 677 مورد نزاع مربوط به استان مازندران بوده است.
آمار وقوع نزاع و درگیری در مازندران برخلاف کشور در حال افزایش است و این مساله تدبیر و تحقیق می طلبد تا عوامل آن ریشه یابی و در صورت امکان برای کنترل آن راه حل های معقول و منطقی تدبیر و برنامه ریزی شود.
خبرنگار: فاطمه رحمتی**انتشاردهنده: محسن حسن نیا
/1899/3009

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۵۰۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت هشت نفر از عوامل درگیری در آبادان

سرهنگ کیومرث کشوری فرمانده انتظامی آبادان گفت: در پی کسب خبری از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر اینکه وقوع یک فقره نزاع دسته جمعی مسلحانه در منطقه احمدآباد این شهرستان با استفاده از سلاح گرم و سرد، بلافاصله عوامل انتظامی به محل اعزام شدند.

او با بیان اینکه قبل از حضور مأموران پلیس در محل عاملان اصلی نزاع متواری شدند افزود: در تحقیقات اولیه و میدانی پلیس مشخص شد نزاع بر سر اختلافات شخصی بین عده‌ای جوان هنجارشکن بوده که در این نزاع ۲ نفر نیز با سلاح گرم از ناحیه پا زخمی و توسط اهالی به بیمارستان منتقل شدند.

 

مأموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی پس از تشکیل پرونده، با انجام تحقیقات میدانی و اطلاعاتی موفق شدند، مخفیگاه عاملان هنجارشکنی و تیراندازی منجر به جرح که تعداد هشت نفر بوده اند را شناسایی و با همکاری یگان انتظامی کلانتری ۱۶ پس از هماهنگی قضایی آنان را در مخفیگاهشان دستگیر کردند.

 

در بازرسی از مخفیگاه متهمان ۲ قبضه سلاح جنگی همراه با ۴ قبضه سلاح سرد قمه و قداره به کار رفته در نزاع، یک دستگاه موتورسیکلت سنگین قاچاق کشف و تعداد ۲ دستگاه خودرو متعلق به متهمان نیز توقیف و به پارکینگ منتقل شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان آبادان گفت: متهمان دستگیر شده دارای سوابق شرارت از طریق نزاع و درگیری، آتش زدن عمدی خودرو و تیراندازی بوده که در بازجویی با پلیس به بزه انتسابی مبنی بر هنجار شکنی و تیراندازی منجر به جرح افراد معترف شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان آبادان آبادان

دیگر خبرها

  • بلژیک ورود صهیونیست‌های افراطی را ممنوع می‌کند
  • بازداشت هشت نفر از عوامل درگیری در آبادان
  • فرانسه بی‌اخلاقی در صنعت فیلم را جدی گرفت/ تشکیل یک کمیسیون دولتی
  • تشدید خشونت‌ها علیه سیاستمداران، چالشی برای آلمان
  • چرا دولتمردان آمریکا از خشونت‌ علیه دانشگاهیان این کشور در برابر دوربین‌ها ابایی ندارند؟
  • کاهش ۸ درصدی مراجعین نزاع در استان اردبیل
  • قتل جوان ۲۳ ساله با چاقو در نزاع و درگیری/ عاملان قتل دستگیر شدند
  • مراجعه ۱۳ هزار اردبیلی با ادعای نزاع به مراکز پزشکی قانونی
  • ریشه‌یابی خشونت‌های فیزیکی و کلامی/ جریمه بدون آموزش تاثیری ندارد
  • یک کشته و ۳ زخمی بر اثر نزاع مسلحانه در زاهدان (فیلم)