Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@06:31:18 GMT

حال وهوای شلمچه در ایام سوگواری حسینی

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۶۴۰۷۱

حال وهوای شلمچه در ایام سوگواری حسینی

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛خرمشهر سرزمین حماسه وعشق در این روزها حال وهوای حسینی داردومردم ولایتمدار ایران اسلامی از شمال تا جنوب واز شرق وغرب همه در این شهر ومرز حضور پیدا کردند تا راهی کربلا شوند و این روزها  درمرز شلمچه عطر دلدادگی و بوی عشق به سرور وسالار شهیدان وخدمت به زوار  اربعین حسینی به مشام میرسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مرز شلمچه کاروان زواری را می بینیم که با پای پیاده از شهرهای دور و نزدیک آمده اند پاهای پیاده این زوار نه دشواری ونه خستگی راه را می شناسند.پاهای این زوار تنها به عشق وصال به مولایشان حسین ورسیدن به یار روزها وشب ها را طی می کنند واز بیابان ها وجاده ها در پناه حضرت حسین  به سلامت می گذرند تا در اربعین حسینی اجتماع عظیمی را تشکیل دهند که تاریخ  این اجتماع بزرگ حماسی را به نام  عشق و ایمان به ایثار اباعبدالله  به ثبت رسانده است.

عبدالکریم المصطفی رئیس پلیس بصره عراق در این زمینه گفت: در مدت اخیر ۸۴۰۰ زائر ایرانی و عراقی به کربلای معلی مشرف شده اند که به لحاظ رفاهی و امنیتی مشکل خاصی گزارش نشده است.

در این مرز همه از پیرو جوان ، دارا وندار آمده اند تا افتخار خدمت به زوار حسینی را برای خود ثبت کنند و از زوار با چای ،قهوه خوراک وغذای گرم  پذیرایی می کنند.

در مرز شلمچه مواکبی استقرار دارند که با ارائه خدمات بهداشتی ،اقامتی ،پذیرایی از زوار ،خدمات فرهنگی وحتی واکس زدن کفش های زوار وماساژ از زوار  پذیرایی می کنند .

مسئولان نیز در این ایام با تدارک برنامه های منظم و همچنین برگزاری جلسات متوالی نسبت به ساماندهی مواکب در این ایام اقدام می کنند تا زائران در مسیر رفت و برگشت از مرزها بدون هیچ مشکل و کمبودی به زیارت بپردازند.

سردار یازع رییس کمیته مشارکت های و اسکان ستاد اربعین در مرز شلمچه در این زمینه  به استقرار 420 موکب از شهرهای مختلف استان خوزستان در مرز شلمچه اشاره کرد و گفت: خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی در مرز شلمچه از اول ماه صفر آغاز شد.

مکی یازع افزود: موکب های ایرانی با برپایی چادرهای خدمات رسانی در موقعیت های شهرستان های معین مستقر شدند و به صورت نوبتی به زائران اربعین حسینی خدمات رسانی می کنند.

امیر تابنده مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خرمشهرهم  گفت: ۱۰ موکب افغانی و پاکستانی خدمات رسان نیز  در موسم اربعین در خرمشهر مستقر شدند.

آماده سازی همه امکانات برای خدمت به زوار

رییس پلیس بصره عراق از آماده سازی همه امکانات برای خدمت به زائران خبر داد و گفت: امسال علاوه بر تامین خودروی کافی برای انتقال مستقیم زائران به نجف و کربلا، راه آهن بصره به کربلا نیز برای جابه جایی زوار تجهیز شده است.

عبدالکریم المصطفی از مسئولان ایرانی مستقر در در مرز خواست: زائران مدیریت شده و به تدریج وارد خاک عراق شوند تا شاهد ترافیک جمعیتی در گذرگاه نباشیم.

در راستای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی، 22 دستگاه آمبولانس مجهز در مرز بین‌المللی شلمچه مستقر شد.

این آمبولانس‌ها که در اختیار دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی آبادان است، شامل دو اتوبوس آمبولانس و 20 دستگاه آمبولانس مجهز است.

جابجایی زائران اربعین حسینی

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر هم در این گفت: 11 رام قطار و 300 اتوبوس برای جابجایی زائران اربعین حسینی از خرمشهر تا شلمچه پیش بینی شده است.

ولی اله حیاتی افزود: تمهیدات لازم برای عبور آسان و بدون ترافیک زائران اربعین حسینی در مرز شلمچه پیش بینی شده است.

وی گفت: برای اسکان 15 هزار زائر در روز در مرز شلمچه فضای مناسب در نظر گرفته شده است.

استقرار شهرهای معین خرمشهر

رئیس کمیته مشارکت های و اسکان ستاد اربعین در مرز شلمچه، استان های بوشهر، فارس، خراسان شمالی و جنوبی، تهران و هرمزگان را استان های معین کشوری و شهرستان های آبادان، امیدیه ، رامشیر، بهبهان، آغاجاری، هندیجان، ماهشهر را شهرستان های معین خرمشهر در آیین اربعین حسینی نام برد.

وی از ظرفیت سازی برای اسکان 50 هزار نفر در ایام اربعین حسینی در مرز شلمچه اشاره کرد و گفت:با ظرفیت سازی صورت گرفته 100 هزار پرس غذا در هر وعده بین زائران حسینی توزیع می شود.

آمادگی مرز شلمچه برای عبور زوار حسینی

عزیزاله شهبازی فرماندار آبادان گفت: در حال حاضر شرایط خوبی در منطقه شلمچه حاکم است و فرماندار خرمشهر نیز هماهنگی های خوبی را با طرف عراقی به انجام رسانده است.

شهبازی با اشاره به انتخاب مرز شلمچه از سوی بسیاری از زائران برای حضور در همایش عظیم اربعین حسینی افزود: میزبانی از زائرانی که از شهرهای مختلف کشور به قصد سفر به کربلای معلی به شلمچه می آیند در قالب اسکان، درمانی و بهداشتی، پذیرایی و سایر موارد انجام می شود، کمک ها و همکاری ها همچنین در قالب پشتیبانی در خارج از موقعیتی که در اختیار آبادان قرار داده شده نیز ارائه می شود، آبادان در بحث پشتیبانی مهمترین یار خرمشهر است.

معاون عمرانی وزیر کشورنیز در بازدید از مرز شلمچه گفت: خوشبختانه مرز شلمچه نسبت به سایر مرزهایی که محل عبور زائران اباعبدالله الحسین(ع) است وضعیت بهتری دارد و آمادگی لازم در این مرز وجود دارد.

سید محمد علی افشانی افزود: در شلمچه  آمادگی لازم برای استقبال از زائران حسینی وجود دارد و با توجه به اینکه از چند سال پیش اینجا مهمترین مرز عبور زائران بوده لذا احساس نگرانی از این مرز به هیچ وجه وجود ندارد.

داشتن مدارک لازم برای عبور از مرز

فرماندار آبادان با تاکید بر تهیه و همراه داشتن ویزا توسط زائران گفت: درخواست مان این  است که هیچ زائری بدون ویزا از نقاط مختلف کشور وارد استان خوزستان نشود، زیرا  طبق اعلام و تاکید چندین باره مسئولان در مورد لزوم تهیه ویزا، در صورت در اختیار نداشتن ویزا به ناچار از عبور آنها جلوگیری می شود .

شهبازی با اشاره به مجازات تعیین شده حبس سه ساله برای کسانی که بدون ویزا وارد عراق می شوند، افزود: مردم ویزای خود را از دفاتر معتبر و معرفی شده از سوی سازمان حج و زیارت تهیه کنند، امسال ۱۶ دفتر کنسولگری عراق در ایران برای صدور سریع ویزا در ایران فعال شده است که مردم می توانند با خاطری آسوده و بدون معطلی بیش از حد ویزای خود را دریافت و راهی عراق شوند.

ساخت پارکینگ در مرز شلمچه

فرماندار خرمشهر بابیان اینکه  سه پارکینگ ۱۴هکتاری در شلمچه ساخته شده است گفت:در این گذرگاه مرزی همچنین پارکینگ 125 هکتاری برای توقف خودروهای زوار آماده است و مجهزترین ترمینال مسافربری جنوب ایران هم با 32 دروازه کنترل آماده عبور آسان زوار است بطوری که زائرانی که با در دست داشتن روادید وارد مرز می شوند تنها در 3 دقیقه از مرز شلمچه راهی خاک عراق می شوند.

استقرار داروخانه سیار در مرز شلمچه

معاون غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: برای نخستین بار در ایام منتهی به اربعین سید و سالار شهیدان داروخانه سیار به زایران کربلای حسینی خدمات‌رسانی می‌کند.

هدا مجیری  با اشاره به میزان داروی پیش بینی شده برای اربعین امسال در مرز شلمچه افزود: بیش از دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال دارو شامل تمامی دسته‌های دارویی همچون داروهای اورژانسی، مسکن، قلبی، بیماران فشار خون هستند، برای اربعین امسال پیش بینی شده است.

وی گفت: همچنین بیش از ۷۰۰ میلیون ریال ملزومات پزشکی مصرفی به همراه دستگاه‎های تست قند خون نیز در شلمچه موجود است.

 همچنین دو بالگرد متعلق به هلال احمر نیزدر مرز شلمچه مستقر است تا در مواقع لزوم برای جابجایی بیماران استفاده شوند.

مرز شلمچه مسیرتردد اتباع خارجی ازکل کشور

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان گفت: تردد اتباع خارجی در ایام اربعین حسینی امسال فقط از مسیر مرز شلمچه در انجام می شود.

حمید سیلاوی با اشاره به اینکه تمامی امکانات برای تردد زائران اتباع خارجی در مراسم اربعین حسینی امسال از مرز شلمچه فراهم است افزود : اتباع خارجی مدت سه سال است که با زائران ایرانی در راهپیمایی اربعین حسینی شرکت می کنند که سال به سال به جمعیت آن ها افزوده می شود.

پایانه مرزی شلمچه در 16 کیلومتری غرب خرمشهر و پایانه چذابه در 110 کیلومتری شمال غرب اهواز 2 کانون اصلی تردد زائران اربعین حسینی است.

مرز شلمچه تنها مرکز تردد اتباع خارجی برای شرکت در آیین اربعین حسینی تعیین شده است. پیش بینی شده امسال یک و نیم میلیون زائر از مرز بین المللی شلمچه به عراق تردد کنند.

در اربعین پارسال حدود 430 هزار زائر از مرز چذابه و 650هزار زائر ایرانی و اتباع خارجی از طریق مرز شلمچه راهی کربلای معلی و نجف اشرف شدند. علاوه بر پایانه چذابه در خوزستان و مهران در استان ایلام ، امسال برای نخستین بار مرز خسروی در استان کرمانشاه نیز برای تردد زائران اربعین حسینی فعال  است.

گزارش از هدی دریس

انتهای پیام/د   

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۶۴۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در حاشیه برگزاری این نشست در محل پایانه مرز خسروی در گفت وگو با خبرنگاران یکی از عوامل موفقیت در برگزاری کنگره‌ی اربعین سال گذشته را هماهنگی‌های زود هنگام مسئولان ۲ کشور ایران و عراق بیان کرد.

«محمدکاظم آل صادق » افزود: با توجه به مسئولیت جدید سرلشگر «ریاض الخیگانی» معاون وزیر کشور عراق به عنوان مسئول ستاد اربعین این کشور امروز از همه مرزهای تردد زائران اربعین بازدیدی انجام گرفت که در رابطه با امکانات و کاستی‌ها تبادل نظری انجام شد.

وی اظهار کرد: در سفر امروز مسئولان استانداری ایلام نیز حضور داشتندکه مسائل و مشکلات بررسی شد تا با تلاش ۲ طرف برطرف شود.

او در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در رابطه با تردد زائران با خودروهای شخصی به عراق گفت: در سفری که فردا مسئول ستاد مرکزی اربعین کشورمان به بغداد خواهد داشت، قرار است در سطوح مقامات عالی ۲ کشور در رابطه با این مهم بحث و تصمیم گیری شود.

وی ادامه داد: اقداماتی صورت گرفته و امروز در رابطه با نیازمندی‌هایی که در این طرف باید انجام گیرد مانند سایبان ها و پارکینگ‌ها صحبت شد تا تصمیمات لازم اتخاذ شود.
  تلاش ما برگزاری اربعینی باشکوه‌تر از سال گذشته است معاون وزیر کشور عراق و مسئول ستاد اربعین این کشور نیز با بیان اینکه تلاش ما برگزاری اربعینی باشکوه تر و بهتر از اربعین پارسال است، گفت: امروز در سفری که به مرز خسروی داشتیم در رابطه با مسائل و مشکلات پیرامون برگزاری هرچه بهتر اربعین با حضور ۲ طرف بحث و تبادل نظر شد و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که قرار است با تلاش جمهوری اسلامی ایران و عراق برطرف شود.

«ریاض الخیگانی» افزود: اربعین یک کنگره بزرگ برای ذکر اهل بیت (ع) است و ما وظیفه داریم در این مسیر خدمت کنیم تا از ثواب آن برخوردار شویم.

وی، سفر امروز را در راستای هماهنگی های قبلی با سفیر جمهوی اسلامی ایران در بغداد به منظور بازدید میدانی از مرزها و زیرساخت های لازم برای تردد زائران اربعین بیان کرد.
  مرز خسروی باقدمت ۱۲۳ سال باسابقه ترین مرز ایران و عراق است فرماندار قصرشیرین نیز در نشست بررسی مسائل برگزاری اربعین با بیان اینکه خسروی با قدمت ۱۲۳ سال با سابقه ترین و اصلی ترین مرز ایران با عراق است ، گفت: زمانی که مرز خسروی محل تردد زوار بود هیچ مرز دیگری وجود نداشت و قدمت این مرز در تاریخ برای همگان روشن است.

« محمد نجفی » افزود: مرز خسروی با توجه به امکانات و زیرساخت های بسیار مناسب یکی از مرزهایی برتر کشور در اربعین سال گذشته بود وهمه‌ی زائرانی که از این مسیر به عتبات عالیات تردد کردند از زیرساخت های این مرز رضایت داشتند.

وی مهم ترین مشکل سال گذشته را ازدحام زائران در پشت مرز منذریه و هنگام خروج از مرز خسروی به دلیل بازرسی که به شکل سنتی انجام می شد، بی نظمی در سرویس حمل و نقل طرف مقابل (منذریه) و عدم آشنایی درست رانندگان در رابطه با مسیر مرز منذریه نسیت به دیگر مرزها هنگام بازگشت زوار بیان کرد و تدبیر طرف عراقی برای رفع این مشکلات با توجه به گرمای هوا را خواستار شد.

مسئول کمیته اربعین کشور عراق نیز از نصب سامانه بازرسی در مرز منذریه برای جلوگیری از ازدحام و تلاش برای رفع دیگر موارد خبرداد.

معاون استاندار دیاله و فرماندار خانقین و رئیس پلیس استان دیاله نیز در این نشست از تلاش و اتخاذ تدابیر لازم و به کارگری همه‌ی امکانات و ظرفیت ها برای پذیرایی از زائران اربعین و میزبانی زوار خبردادند.

در این نشست قرار شد تا یک کمیته مشترک برای رفع مشکلات مربوط به تردد زائران در ۲ طرف تشکیل شود و همچنین نمایندگان تام الاختیار در ۲ سوی مرز برای رفع مشکلات و مسائل فوری در ایام اربعین مستقر شوند.
خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

انتهای پیام/  
 

دیگر خبرها

  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی
  • ۴۰۰۰ موکب به زائران اربعین حسینی خدمات رسانی می کنند
  • از برنامه برای رفع نقاط پرتصادف تا تمهیدات تسهیل تردد زائران اربعین حسینی
  • آیت الله علم الهدی: آزادراه حرم تا حرم تامین مالی شود
  • ضرورت تسهیل مسیرهای حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران
  • رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است
  • نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی
  • انتقاد آیت‌الله علم‌الهدی از وضعیت حمل‌ونقل هوایی و ریلی
  • اعزام ریلی زائران به عتبات عالیات از استان مرکزی
  • فعالیت ۲۹ موکب همدان در ایام اربعین در نجف و کربلا