Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا - یک مدرس عکاسی، استفاده نکردن از زیرنویس و شرح عکس از سوی رسانه ها را یکی از ایرادات بزرگ جامعه مطبوعاتی کشور دانست.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، اسماعیل عباسی روز شنبه در کارگاه آموزشی گزارش تصویری برپا شده در دومین روز برگزاری بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها با بیان اینکه، ساده ترین، خلاصه ترین و در دسترس ترین تعریف عکاسی«ثبت لحظه» است، گفت: اما این یعنی لحظه وقوع، بعد و قبل از رویداد مشخص نیست چه اتفاقاتی رخ داده است و حتی لحظه ثبت شده نیز بر اساس انتخاب عکاس است که یک صحنه مشخص را عکس گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه یک مجموعه عکس به سه بخش گزارش تصویری، مقاله تصویری و داستان تصویری تقسیم می شود در توضیح گزارش تصویری با اشاره به اینکه، این گزارش برای دادن اطلاعات بیشتر از یک رویداد و واقعه به بیننده یا خواننده کاربرد دارد، گفت: در این بخش، عکاس سعی دارد با گرفتن تعدادی عکس که به طور معمول 20 صحنه است مردم را از یک رویداد و اتفاق به صورت گزارش تصویری مطلع کند.
این مدرس عکاسی با اشاره به تهیه نخستین گزارش تصویری اعدام متهمان قتل «آبراهام لینکلن» در سال 1865 از سوی «الکساندر گاردنر» افزود: با قرار دادن این عکس ها در کنار یکدیگر بیننده به خوبی در فضای واقعه قرار می گیرد.
وی در توضیح عکس های مربوط به مقالات تصویری گفت: در این قسمت، عکاس یک پدیده را در زمان های مختلف بررسی و عکاسی می کند همچون عکس های «پیتر مانزل» در کتاب سیاره گرسنه که راجعه به میزان مصرف غذا از سوی خانواده ها در کشورهای مختلف عکاسی شده است و با اطلاعات زیرنویس شده در عکس ها بیننده را به نتیجه دلخواه خود که همان مصرف 500 برابر غذا در یک خانواده آلمانی نسبت به خانواده ای در چاد است، می رساند.
عباسی شکل سوم در مجموعه عکاسی را داستان تصویری عنوان کرد و در توضیح این بخش نیز با بیان اینکه، عکاس باید در این قسمت با قصه نویسی و داستان نویسی آشنا باشد، گزارش دیگری از زد نلسون را که تولد یک کودک در خانواده و رشد سال به سال این کودک را در کنار پدر و مادر به تصویر کشیده است مثال زد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه، تمام عکس ها برای اثرگذاری بیشتر و قرار دادن بیننده در فضای اتفاق و رویداد باید دارای زیرنویس یا کپشن باشند، کم توجهی مطبوعات کشور به این موضوع را یک ایراد اساسی دانست.
این مدرس عکاسی اضافه کرد: وجود این ایراد در حوزه عکاسی باعث شده است تا مخاطبان مجبور شوند خودشان اطلاعات در صحنه ها را حدس بزنند.
بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از دیروز، 5 آبان ماه با میزبانی از 940 رسانه در قالب 600 غرفه در مصلای امام خمینی(ره) تهران گشایش یافته و مراسم افتتاحیه رسمی آن صبح امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی وزیر ارشاد و رئیس نمایشگاه مطبوعات، محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محمدعلی وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و مدیران مسئول مطبوعات و خبرگزاری ها و مهمانان داخلی و خارجی برگزار شد.
در نمایشگاه امسال، ۱۰۰ ماهنامه، ۵۴ هفته‌نامه، ۳۰دوهفته‌نامه،۲۰ دوماه نامه،۵۲ فصلنامه، بیش از ۱۱۵ رسانه برخط (خبرگزاری و پایگاه خبری)، ۷٠ رسانه محلی،منطقه‌ای و استانی و بیش از ۶۰ روزنامه و موسسه مطبوعاتی در فضایی به مساحت بیش از ۱۳ هزار متر مربع حضور دارند.
ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و شماری از خانه‌های مطبوعات استانی از دیگر حاضران در نمایشگاه مطبوعات بیست و سوم هستند.
در بخش بین الملل، روزنامه نگارانی از ۴ قاره به نمایشگاه می‌آیند و در نشست‌های تخصصی که موضوع اصلی آن «تعامل رسانه‌ای» است شرکت خواهند کرد.
برپایی بیش از ٣٠٠ نشست تخصصی و ارائه ٢٠ سخنرانی در بخش بین الملل به همت اداره کل رسانه های خارجی وزارت ارشاد در نمایشگاه مطبوعات امسال پیش بینی شده است و همزمان با اختتامیه این رویداد رسانه ای، مواسم معرفی و تجلیل از برگزیدگان پنجمین دوره جایزه درست نویسی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی برگزار خواهد شد.
چهار نمایشگاه عکس ملی و بین المللی، غرفه پیشکسوتان مطبوعات، دو غرفه ویژه مدافعان حرم، غرفه فرهنگ ایثار ‏و ‏مقاومت، غرفه محیط زیست و بحران آب در رسانه، گنجینه مطبوعات، ایستگاه طنز و کارتون، ایستگاه جوان و ‏مطبوعات، ‏ایستگاه کودک و نوجوان، غرفه اهداء رایگان مجلات، ایستگاه سلامتی(طب سنتی)، دمنوش‌خانه مطبوعات و کسب و ‏کارهای نوپا ‏از جمله برنامه های جنبی نمایشگاه مطبوعات امسال است.‏
بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها تا 12 آبان ماه ، همه روزه از ساعت 9:30 تا 20:30 پذیرای بازدیدکنندگان است.
علمی ** 1836 **1055
خبرنگار:یوسف درویشی**انتشار: زینب کارگر

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۷۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش شمار قربانیان سیل در کنیا

به گزارش خبرگزاری مهر، جاری شدن سیل در کنیا تاکنون جان ۷۶ نفر را گرفته است.

پایگاه خبری اسپوتنیک امروز یکشنبه به نقل از رسانه‌های خبری کنیا گزارش داد که مقامات دولتی در کنیا با انتشار آماری از قربانیان وقوع سیلاب طی روز گذشته در این کشور از جان باختن ۷۶ نفر و مجروح شدن ۲۹ نفر دیگر خبر دادند.

بر اساس اعلام رسانه‌های محلی در کنیا، تا کنون در این حادثه طبیعی ۱۹ تَن هم مفقود شده‌اند.

سیل ویرانگر بخش‌های گسترده‌ای از نایروبی، پایتخت کنیا را تحت تأثیر قرار داده و برخی جاده‌های اصلی را بسته و بسیاری از مناطق را زیر آب فرو برده است. شرکت راه‌آهن کنیا نیز خدمات مسافرتی شهری را در سراسر این کشور به حالت تعلیق درآورد.

کد خبر 6090478

دیگر خبرها

  • جاری شدن سیل ویرانگر در کنیا با ۷۶ کشته
  • افزایش شمار قربانیان سیل در کنیا
  • اعتراف آمریکا به دست نداشتن پوتین در مرگ ناوالنی
  • آیا لغو فرمان رشد در ایتالیا باعث سقوط فوتبال این کشور می‌شود؟ (زیرنویس فارسی)
  • جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است
  • اتفاق عجیب درباره ترانه علیدوستی، مردم را گیج کرد
  • «گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی
  • ساترا رقیب است یا شریک تولیدات تصویری؟/ ۷۰۰ تقاضا در انتظار مجوز
  • تصویر تازه از پسر فرهاد مجیدی کنار پدر؛ چقدر بزرگ شدی!
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان