Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنندج - ایرنا - رئیس سازمان برنامه و بودجه کردستان گفت: کردستان در سرشماری نفوس و مسکن سال 95 رتبه نخست را در بین استان های کشور در پوشش جمعیتی کسب کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهرام نصراللهی زاده روز شنبه در همایش بزرگداشت روز ملی آمار و برنامه ریزی با اشاره به برگزاری موفق سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 افزود: این سرشماری در استان با همدلی و هماهنگی همه دستگاه ها و با بسیج همه امکانات به نحو مطلوب انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار کرد: هدفگذاری برای ثبت نام اطلاعات سرشماری به صورت اینترنتی در سطح کشور 35 درصد و با توجه به زیرساخت ها و امکانات در استان، 30 درصد بود که در پایان سرشماری مشارکت اینترنتی در سطح کشور 48 درصد و در سطح این استان 52 درصد بود که از میانگین کشوری نیز بیشتر است.
نصرالهی زاده یادآور شد: آماری که توسط مراجع رسمی ارائه می شود، باید متقن باشد بویژه در مراجع بالای حاکمیتی و مدیریتی کمتر مورد مناقشه باشد تا بتواند مرجع برنامه ریزی ها قرار گیرد.
به گفته وی، سازمان برنامه و بودجه کردستان آمادگی دارد نتایج سرشماری را در اختیار دستگاه های مختلف و محققان قرار دهد چون این سازمان تنها متولی آمار است و مالک آن نیست.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کردستان از موازی کاری و پراکنده کاری در سیستم اداری انتقاد کرد و گفت: برخی از این موازی کاری ها هزینه های زیادی را به دستگاه ها تحمیل می کند که باید بر اساس آمار و با تکیه بر آن برنامه ریزی شود تا مانع از ایجاد این هزینه ها شویم.

** نرخ بیکاری کردستان 16.3 درصد است
معاون سازمان برنامه و بودجه استان کردستان هم در این همایش گفت: در سرشماری نفوس و مسکن سال 95 نرخ بیکاری در جمعیت فعال استان 16.3درصد بود.
مسعود سالمی بوکان افزود: در این سرشماری یک میلیون و 300 هزار نفر به عنوان جمعیت بالای 10 سال سرشماری شد که از این تعداد 566 هزار نفر جمعیت فعال استان را تشکیل می دهند.
وی اضافه کرد: از این تعداد 474 هزار نفر شاغل و 92 هزار نفر بیکار بودند که بر این اساس 16.3 درصد جمعیت فعال استان بیکار هستند.
سالمی بوکان یادآور شد: در سال سرشماری سال 1385 جمعیت بیکار استان 99 هزار اعلام شده بود که این تعداد در سال 1390 به 76 هزار نفر کاهش پیدا کرد.
معاون سازمان برنامه و بودجه کردستان گفت: بیشترین نرخ بیکاری جمعیت استان در بین تحصیل کرده های دانشگاهی است که از جمعیت 108 هزار نفری این قشر، 22.3 درصد بیکارند و نرخ بیکاری در بین دارندگان مدرک دیپلم و کمتر از دیپلم 16.5 و در افراد بی سواد کمتر از 6 درصد است.
به گفته وی، سرشماری نفوس و مسکن 1395 در کردستان با حضور 762 نفر انجام شد که از این تعداد 688 نفر عوامل اجرایی و 74 نفر عوامل ستادی در 11 ستاد سرشماری بودند.
مرحله ثبت نام اینترنتی سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 از چهارم تا 24 مهر ماه سال گذشته آغاز شد و به علت استقبال مردم در روزهای آخر تا 30 مهر نیز تمدید شد.
مرحله دوم مراجعه حضوری ماموران سرشماری به منازل نیز از 28 مهر آغاز و تا 28 آبان ادامه داشت.
نخستین سرشماری ایران در سال 1335 برگزار و از همان سال دوره به صورت 10 ساله و دوره های هفتم 1390 و هشتم 1395 به صورت پنج ساله برنامه ریزی شد و دولت تدبیر و امید به منظور کاربردی کردن این اطلاعات با استانداردهای بین المللی مصوبه اجرای 10 ساله آن را مجددا اجرایی کرد تا نهمین دوره سرشماری به 1405 موکول شود.
استان کردستان با 29 هزار و 137 کیلومتر مربع طبق سرشماری سال گذشته یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت دارد و از شمال به استان آذربایجان غربی و قسمتی از زنجان، از جنوب کرمانشاه و شرق به همدان و از غرب با کشور عراق همسایه است.
استان کردستان دارای 10 شهرستان، 29شهر، 31بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 آبادی دارای سکنه و 187 آبادی خالی از سکنه بوده است.
همایش بزرگداشت روز ملی آمار و برنامه ریزی، با حضور علیرضا زاهدیان معاون مرکز آمار ایران در سالن پیامبر اعظم استانداری کردستان برگزار و در پایان این همایش از عوامل اجرایی سرشماری عمومی نفوس و مسکن در استان کردستان قدردانی شد.
یکم آبان ماه به نام روز ملی آمار و برنامه ریزی نامگذاری شده است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3020/9102

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۷۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«خدمات رایگان درمانی» برای تمام کودکان/ مشوق‌های طرح جوانی جمعیت

احسان حسین زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به ابلاغ جدید وزارت بهداشت بیان کرد: در راستای بهره مندی عادلانه تمام افراد جامعه از نظام سلامت و حمایت مالی و جوانی جمعیت و ترغیب به فرزند آوری از اواخر سال ۱۴۰۲ قانون رایگان شدن همه خدمات سرپایی و بستری کودکان زیر هفت سال ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه در فاز اول بیمارستان امیر سمنان به عنوان بیمارستان اصلی ویژه اطفال میزبان این طرح بود، تاکید کرد: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی سمنان از ابتدای ۱۴۰۳ در تمام بیمارستان های تحت پوشش خود این طرح را اجرایی کرده است.

انواع خدمات

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی سمنان توضیح داد: در مراکز دولتی تمام کودکان زیر هفت سال تحت پوشش بیمه های پایه با حمایت ۱۰۰ درصدی سازمان های بیمه گر و وزارت بهداشت به صورت رایگان خدمات درمانی دریافت می کنند.

حسین زاده با اشاره به اینکه خدمات ارائه شده رایگان به کودکان زیر هفت سال در دو بخش تشخیصی و درمانی است، تاکید کرد: برای مثال اگر بیمار زیر هفت سالی با بیماری گوارشی به مرکز درمانی دولتی مراجعه کند از ابتدای پزشک برای تشخیص تا حتی زمانی که بخواهد جراحی شود تمام خدمات رایگان خواهد بود.

وی افزود: در دستور العمل وزارت بهداشت البته یک استثنا نیز وجود دارد و آن توزیع سرپایی دارو است زیرا در بیمارستان های ما این امر انجام نمی شود و عملاً موضوعیتی هم در دستور العمل وزارت بهداشت ندارد اما غیر از توزیع سرپای دارو تمام خدمات برای بچه های زیر هفت سال رایگان است.

پوشش بیمه ای

معاون علوم پزشکی سمنان ادامه داد: نکته دیگر در ابلاغیه وزارت بهداشت این است که سن کودک در زمان پذیرش باید زیر هفت سال باشد یعنی اگر بچه ای زیر هفت سال پذیرش شود و مراحل درمانی او دو الی سه ماه بگذرد و سپس این کودک از هفت سال عبور کند باز هم از خدمات درمانی رایگان بهره مند می شود زیرا لحظه پذیرش زیر هفت سال داشته است.

حسین زاده درباره بیمه این کودکان هم گفت: تمام کودکانی که زیر هفت سال هستند اگر در زمان بستری فاقد پوشش بیمه ای باشند و در زمان بستری بتوانند از پوشش بیمه بهره مند شوند شامل این بخش رایگان شدن خدمات خواهند شد.

وی در خاتمه افزود: برای کودکان زیر دو سال همچنین شرط خانواده نیز در بیمه شدن حذف شده است یعنی اگر پدر مادر بچه بیمه نباشند، کودک می تواند بیمه شده و از خدمات رایگان در تمام بیمارستان های دولتی بهره مند شود.

کد خبر 6093749

دیگر خبرها

  • رتبه نخست شهرستان پلدشت در نرخ رشد جمعیت
  • نرخ بیکاری در کشور به ۸.۱ درصد کاهش یافت
  • تصاویری از مهمانان خاص و پوشش متفاوت‌شان در حرم امام خمینی
  • انجام مرحله نخست واکسیناسیون فلج اطفال اتباع خارجی در کردستان
  • انعقاد ۷ تفاهم‌نامه رهاورد اکسپو برای خراسان جنوبی
  • «خدمات رایگان درمانی» برای تمام کودکان/ مشوق‌های طرح جوانی جمعیت
  • دولت با ایده‌هایی عملگرایانه سیاست‌های جمعیتی را تقویت کند
  • شهرک تخصصی گوهرسنگ در خراسان جنوبی ایجاد می‌شود
  • صادرات بیش از ۲ میلیون دلار صنایع دستی فارس به خارج از کشور
  • سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است