Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران – ایرنا – روزنامه نیویورک تایمز نوشت، در حالی که کره شمالی تلاش می کند تا سلاحی بسازد که برای اولین بتواند شهرهای آمریکا را تهدید کند، همسایگان این کشور آسیایی از جمله ژاپن و کره جنوبی نیز به ضرورت دستیابی به زرادخانه هسته ای می اندیشند.

به گزارش ایرنا، نیویورک تایمز روز یکشنبه در گزارشی نوشت، قابلیت های هسته ای کره شمالی به سرعت افزایش یافته است و تردیدهای زیادی نیز درباره توان آمریکا برای محدود کردن غول هسته ای این کشور به وجود آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در کره جنوبی و ژاپن بحث های روزانه ای، گاهی علنی و گاهی خصوصی، درباره گزینه های هسته ای شدن جریان دارد. این بحث ها ناشی از این نگرانی است که شاید آمریکا در دفاع از این کشورها در برابر موشک های کره شمالی تعلل کند.
نظرسنجی ها نشان می دهد که شصت درصد مردم کره جنوبی از ساخت سلاح های هسته ای حمایت می کنند. حدود هفتاد درصد نیز خواهان آن هستند که آمریکا سلاح های هسته ای تاکتیکی خود که یک ربع قرن از کره جنوبی برچیده شد، دوباره به منظور استفاده احتمالی در جنگ در این کشور مستقر کند.
اما در ژاپن حمایت عمومی کمتری از سلاح های هسته ای وجود دارد. با این حال، بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که اگر کره شمالی و جنوبی به زرادخانه هسته ای دست یابند، شاید این رویکرد معکوس شود.
شینزو آبه نخست وزیر ژاپن تلاش کرده است تا چارچوب نظامی جدیدی در مقابل تهدیدهای کره شمالی ایجاد کند. ژاپن مواد لازم برای تولید 6 هزار سلاح هسته ای را دارد.
علاوه بر این، در شرق آسیا که ارزیابی هایی در مورد نحوه پاسخگویی به کره شمالی در حال انجام است، بسیاری از کشورها مواد، فناوری، تخصص و پول لازم برای تولید سلاح های هسته ای را دارند.
افزون بر کره جنوبی و ژاپن، در استرالیا، میانمار، تایوان و ویتنام هم این بحث مطرح است که اگر دیگر کشورها به سلاح هسته ای مسلح شوند، آیا عاری ماندن آنها از سلاح های هسته ای موضوعیت خواهد داشت؟
هنری کیسینجر وزیر امور خارجه اسبق آمریکا و یکی از معدود استراتژیست های بازمانده از دوران جنگ سرد اخیرا در مصاحبه ای با اشاره به کره شمالی، گفت: اگر آنها به برخوداری از سلاح هسته ای ادامه دهند، سلاح های هسته ای باید به سایر کشورهای آسیایی هم گسترش پیدا کند.
بسیاری از ناظران در سئول و توکیو به این نتیجه رسیده اند که کره شمالی زرادخانه هسته ای خود را حفظ خواهد کرد زیرا هزینه ممانعت از دستیابی آن به چنین زرادخانه ای بسیار زیاد خواهد بود و آنها (کره جنوبی و ژاپن) گزینه های پیش روی خود را بررسی می کنند.
سال ها پیش از آنکه کره شمالی اولین انفجار هسته ای خود را انجام دهد، بسیاری از همسایگانش مخفیانه به دنبال هسته ای شدن بودند.
ژاپن در دهه 1960 برای مدت کوتاهی در اندیشه ایجاد یک زرادخانه هسته ای «دفاعی» بود. کره جنوبی هم دو بار در دهه های 1970 و 1980 در پی تولید بمب هسته ای برآمد که هر دو بار به دلیل فشار آمریکا ناکام ماند. حتی تایوان هم یک برنامه هسته ای مخفیانه داشت که آمریکا آن را نیز تعطیل کرد.
تردیدی نیست که کره جنوبی و ژاپن امروز مواد و تخصص لازم برای ساخت سلاح هسته ای را دارند.
طبق گزارشی که «چارلز فرگوسن» رئیس فدراسیون دانشمندان آمریکایی در سال 2015 منتشر کرد، کره جنوبی 24 راکتور هسته ای و ذخایر عظیمی از سوخت مصرفی هسته ای دارد که می توان از آن پلوتونیوم استخراج کرد و با آن بیش از چهار هزار و سیصد بمب ساخت.
ژاپن زمانی متعهد شده بود که ذخایری سوخت هسته ای آن بیش از نیاز مصرفی اش نباشد. اما هرگز فرایند بازیافت این موارد را تکیمل نکرد و اینک 10 تن پلوتونیوم ذخیره شده در داخل کشور و 37 تن دیگر در خارج از کشور دارد.
تحلیلگران می گویند که ژاپن قابلیت آن را دارد که ظرف یک یا دو سال بمبی هسته ای بسازد. «تاتسوجیرو سوزوکی» معاون سابق کمیسیون انرژی اتمی ژاپن می گوید: ساختن بمب دیگر آنچنان سخت نیست.
به گفته وی، ژاپن فناوری موشک های دوربرد دارد اما لازم است که سیستم های کنترل و ارتباطی پیچیده تری را توسعه دهد.
کره جنوبی پا را فراتر گذاشته و ناوگانی از موشک های پیشرفته دارد که قادر به حمل کلاهک های جنگی متعارف است. دولت کره جنوبی در سال 2004 فاش کرد که دانشمندان این کشور بدون آنکه سازمان بین المللی انرژی اتمی را مطلع کنند، وارد عرصه فراوری و غنی سازی مواد هسته ای شده اند.
«مون جائه این» رئیس جمهوری کره جنوبی همچنان با سلاح هسته ای مخالف است. اما امروز مردم این کشور اغلب می گویند که کره جنوبی دیگر نمی تواند به آمریکا متکی باشد.
این در حالی است که پس از آنکه کره شمالی در ماه اوت یک موشک بالستیک قاره پیما آزمایش کرد، حزب آزادی کره جنوبی از آمریکا خواست تا بار دیگر سلاح های هسته ای تاکتیکی را در این کشور مستقر کند.
«سونگ یونگ مو» وزیر دفاع کره جنوبی ماه گذشته گفت: استقرار مجدد سلاح های هسته ای تاکتیکی آمریکا مطمئن ترین راه خواهد بود.
مردم کره جنوبی معتقد هستند با توجه به اینکه تحریم ها، تهدیدها و مذاکرات در بازداشتن کره شمالی از دستیابی به سلاح هسته ای توفیقی نداشته است، پیونگ یانگ هرگز از سلاح های هسته ای خود دست نخواهد کشید.
بسیاری بر این باور هستند که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شاید اجازه دهد که کره شمالی زرادخانه کوچکی از سلاح هسته ای داشته باشد.
از نظر بسیاری از مردم کره جنوبی راه حل نهایی آن است که این کشور به بازدارندگی هسته ای در برابر کره شمالی دست پیدا کند. «چئون سئونگ وهون» مشاور سابق راهبرد امنیتی کره جنوبی می گوید: اگر به نحوی با بازدارندگی هسته ای خودمان پاسخی به کره شمالی ندهیم، مردم ما گروگان های هسته ای آنها خواهند شد.
اما در ژاپن از آنجا که آموزش عمومی طی هفتاد سال گذشته بر وحشت از فجایع هیروشیما و ناکازاگی متمرکز بوده، بحث ها در مقایسه با کره جنوبی شدت کمتری دارد.
با این حال، در سال 2002 یکی از مشاوران ارشد «چونیچیرو کویزومی» نخست وزیر اسبق ژاپن گفت که ژاپن شاید روزی سیاست خود مبنی بر پرهیز از ساخت، فرآوری و اجازه استقرار سلاح هسته ای در خاک خود را کنار بگذارد. اظهارات او خشم گسترده ای را برانگیخت.
«شیگرو ایشابا» وزیر دفاع سابق ژاپن گفته که با توجه به تهدید کره شمالی لازم است ژاپن درباره [تجدید نظر در] سیاست هسته ای خود به بحث بنشیند.
شینزو آبه از درخواست علنی برای تجدید نظر در موضع ژاپن در قبال سلاح هسته ای خودداری کرده است. اما او هزینه های نظامی را افزایش داده از مواضع تند ترامپ در قبال کره شمالی اجتناب کرده است.
دولت آبه نشان داده است که طبق قانون اساسی، سلاح هسته ای اگر به منظور دفاع از خود باشد، ممنوع نیست.
اما مردم ژاپن با داشتن سلاح هسته ای مخالف هستند و از هر 10 نفر کمتر از یک نفر از تسلیحات هسته ای حمایت می کند.
«توبیاس هریس» تحلیلگر مسائل ژاپن در اندیشکده «تئنو اینتلیجنس» می گوید که اگر ژاپن گمان کند که آمریکا پشت این کشور را خالی می کند، در مواضعش در مورد سلاح هسته ای تجدید نظر می کند.
شبک**9423**3404**انتشار: محسن اسماعیلی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۸۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزو چند کشور اول جهان در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی هستیم

معاون استانداری خراسان جنوبی گفت: در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی جزو چند کشور اول جهان هستیم و حرف برای گفتن داریم. همه اینها نشانگر این است که ما مدیون معلمین و اساتید بزرگی هستیم که با همه وجود برای آموزش فرزندان ما تلاش کرده‌اند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، به مناسبت روز معلم از مدرسان برتر دانشگاه جامع علمی کاربردی بیرجند با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و مدرسان برتر استان تقدیر شد.

سیدمحمدرضا طالبی شب گذشته در مراسم تجلیل از مدرسان برتر دانشگاه علمی و کاربردی اظهار داشت: مقام اساتید مقام والا و ارزشمندی است و با آموزش این قشر  پیشرفت کشور رقم می‌خورد. 

وی ضمن تبریک هفته معلم بیان کرد: باید به خودتان ببالید چرا که شما در جایگاه و مقامی هستید که خداوند در قرآن خود را به آن نامیده است. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه پیامبران همواره به عنوان رسل الهی جایگاه معلمی و آموزش دهنده را برعهده داشته‌اند، ادامه داد: در حوزه امامت و ولایت آقا امیرالمومنین(ع) می‌فرماید که هر کس به من یک حرف بیاموزد مرا بنده خودش قرارداده است. با وجود تمام تحریم‌ها؛ ایران جزو قدرتمندترین کشورها در حوزه‌های مختلف از جمله دفاعی و نظامی است‌. 

اعزام دانشجویان و اساتید به اردوی راهیان پیشرفت در دستور کار است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه تأکید ما بر اردوی راهیان پیشرفت است که هم دانشجویان و هم اساتید در آن شرکت کنند، اضافه کرد: تحصیل دانشگاه علمی کاربردی اشتغال را به دنبال دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا دغدغه جوانان امروز اشتغال است‌.  در حوزه دینی شهید مطهری را داریم که به عنوان یک معلم و نویسنده بزرگ معرفی شده است. 

طالبی با اشاره به شهید احمدی روشن استاد هسته‌ای ایران یادآور شد: شهدای بزرگ همچون شهید محمدی‌ها، شهید رضایی‌نژادها را داشته‌ایم که در حوزه هسته‌ای پیشرفت‌های علمی بزرگی داشته‌اند. 

 در حوزه پزشکی و هسته‌ای جزو چند کشور اول جهان هستیم 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی جزو چند کشور اول جهان هستیم و حرف برای گفتن داریم. همه  اینها نشانگر این است که ما مدیون معلمین و اساتید بزرگی هستیم که با همه وجود برای آموزش فرزندان ما تلاش کرده‌اند.  

طالبی گفت: قبول داریم در حوزه‌هایی کمبودهایی داشته‌ایم اما اگر نواقص و پیشرفت‌ها را در دو کفه ترازو بگذاریم واقعا پیشرفت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی در کفه سنگین‌تر خواهد بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر حضور همه هم استانی‌ها برای حضور در انتخابات گفت: همان حساسیت‌ها و اهمیت که در مرحله اول انتخابات داشتم در مرحله دوم انتخابات هم داریم و حضور حداکثری مردم می‌تواند بسیار موثر باشد.  

طالبی ادامه داد: بحث امنیت انتخابات هست که خیلی برامون مهم است چرا که ما یک استان مرزی و کویری و همجوار با سیستان و بلوچستان هستیم.   

آموزش در کنار دستان پرتوان معلمان  ارزش پیدا می‌کند 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان جنوبی نیز در این مراسم با بیان اینکه همه اتفاقات خوب به دست معلمان و استادان رقم می‌خورد، اضافه کرد: تربیت فکری در کنار امکانات، کادر آموزشی و فضای آموزشی در کنار دستان پرتوان معلم ارزش  پپدا می‌کند. 

حبیب آتش‌روز با بیان اینکه کار در دانشگاه علمی کاربردی بسیار سخت است، ادامه داد: در این دانشگاه دانشجویان در رشته‌های مختلف و شرایط سنتی متفاوت حضور دارند.

کمترین بیکاران در بین فارغ التحصیلان دانشگاه مهارتی علمی کاربردی است

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: براساس پیگیری‌های انجام شده کمترین بیکاران در بین فارغ التحصیلان دانشگاه مهارتی علمی کاربردی است.

وی با اشاره به اینکه این دانشگاه در مسایل فرهنگی فعال است یادآور شد: در حوزه قرانی و جشنواره‌ها همیشه این دانشگاه پیشقدم بوده است. 

آتش‌روز با بیان اینکه بر حسب وظیفه می‌طلبد برای اشتغال این دانش آموختگان همه مسئولان حمایت و کمک کنند، ادامه داد:  درخواست داریم دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه از تسهیلات ارزان و کم بهره برای خوداشتغالی بهره ببرند.  

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی دارای 220 هزار دانشجو است، یادآور شد: استان دارای 8 مرکز علمی کاربردی در استان فعال است و 330 مدرس و استاد هم در این مراکز مشغول به کار هستند.

در پایان این مراسم از مدرسان برتر دانشگاه علمی کاربردی بیرجند در مراسم بزرگداشات مقام استاد تقدیر شد‌‌.

انتهای پیام/ 257

دیگر خبرها

  • فیلم| تایمز انگلیس: به‌زودی حکم بازداشت نتانیاهو صادر می شود
  • پس از ژاپن، کره جنوبی هم خواهان پیوستن به پیمان امنیتی «آکوس» است
  • جزو چند کشور اول جهان در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی هستیم
  • کره‌ جنوبی به دنبال عضویت در پیمان «آکوس»
  • لهستان: برای طرح اشتراک‌گذاری هسته‌ای ناتو آماده‌ایم
  • کشته شدن ۴ مامور پلیس در کارولینای شمالی
  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • نیویورک‌تایمز: اسرائیل از موضع قبلی خود درباره توافق با حماس کوتاه آمده است
  • عقب‌نشینی اسرائیل از مطالبه اولیه خود درباره آزادی اسرا