Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: رئیس جمهور با حضور در مجلس گفت: دولت راه و مسیر خود را در زمینه احترام به علم و دانشگاه و غیرامنیتی بودن محیط دانشگاه، احترام به دانشجویان و آزادی اندیشه و بیان در دانشگاه، ادامه داده و ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه دفاع از وزیران پیشنهادی نیرو و علوم، تحقیقات وفناوری در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای معرفی وزرا تعامل کردیم اما معامله نکردیم، گفت: من برای آینده دانشجویان معامله نکرده و نخواهم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس جمهور با اشاره به اندکی تاخیر در تعیین تکلیف وزارتخانه های علوم و نیرو گفت: شاید این تأخیر خواصی هم داشت چرا که نشان داد جامعه ما و بویژه دانشگاهیان عزیزمان، نسبت به آینده سرنوشت دانشگاه، علم، دانشجویان، محیط دانشگاه، آینده علم و پژوهش در کشور تا چه حد حساسیت دارند.

دکتر روحانی افزود: همه نکاتی که در روزهای اخیر در فضاهای مختلف راجع به دانشگاه و لزوم حساسیت دولت نسبت به استقلال دانشگاه، محیط دانشگاه، آینده دانشجویان و شیوه فعالیت تشکل‌های دانشجویی در ایران مطرح شد، نشان آن است که دانشگاه ما زنده است، اساتید ما فعال هستند و به سرنوشت خودشان به دقت توجه دارند و من از همه آنهایی که در این فضا سخن گفتند ، مقاله نوشتند و نقد کردند، سپاسگزارم چرا که مفهوم این روند ، اهمیت علم و دانشگاه در کشور و سرزنده بودن نسل جوان ما و دانشگاه‌هاست.

رییس جمهور با بیان اینکه وعده ام به ملت را تا روز آخر مسوولیت ادامه خواهم داد، اظهارداشت:

رییس جمهور و دولت دوازدهم همچنان به هر آنچه در انتخابات 92 و 96، راجع به محیط دانشگاه‌ها امن بودن دانشگاه و نه امنیتی بودن دانشگاه‌ها، فضای آزاد و امنیت لازم برای دانشجو و استاد مطرح شد ،  وفادار خواهد بود.

دکتر روحانی گفت: مبنای من در نحوه سلوک با وزرایی که تا امروز انتخاب شدند و دو وزیری که به کمک شما امروز انتخاب خواهند شد، پیوست حکم است. تمام وزرای ما در دولت دوازدهم در کنار حکم وزیری یک پیوست حکم دارند و در آن پیوست حکم دقیقاً مشخص شده است که قدم به قدم اولویت دولت دوازدهم در اجرای مأموریت آنها چیست، به طور منظم، دولت این پیوست را پایش خواهد کرد.

رییس جمهور  با بیان اینکه این پیوست هر سه ماه ارزیابی خواهد شد، افزود: مبنای من با وزرا برای ادامه کار یا توقف کار پیوست احکام آنهاست که آن پیوست هم استخراج شده از برنامه دولت است که ملت ایران به آن رأی دادند و اسناد بالا دستی قانونی که نسبت به وزارتخانه‌ها و دولت در اختیار همه ماست.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه دانشگاه و وزیر علوم از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهارداشت: البته نیازی به گفتن ندارد، همه شما نمایندگان محترم می‌دانید که هماهنگ کردن برای معرفی وزیر به مجلس در برخی از موارد طولانی‌تر خواهد بود. صبر و حوصله و تعامل کردیم، اما معامله نکردیم.

رییس جمهور افزود: در خصوص راهی که دولت از ابتدا در خصوص دانشگاه و آزادی و فضای دانشگاه وامنیت و آینده دانشجویان اعلام کرده است با هیچ کس معامله نکردم و بدانید معامله نخواهم کرد. آنچه وعده من با ملت ایران بوده به حول و قوه الهی و به شرط حیات تا روز ادامه این دولت ادامه خواهد یافت و شما نمایندگان ملت و مردم ایران شاهد آن به خوبی خواهید بود.

دکتر روحانی گفت: نیازی نیست که به عجله راجع به افراد قضاوت کنیم، همه معیارهایی که برای انتخاب وزیر علوم بوده من از آن معیارها کوتاه نیامدم . ممکن است انتخاب‌ها طولانی شده، زمان طولانی شده برای ایجاد هماهنگی نیاز به این فرصت 60 ، 70 روزه بوده اما در عین حال پای همه اصولم ایستاده‌ام.

 

رییس جمهور تصریح کرد: با آقای دکتر غلامی که استادی با تجربه، دارای مدارج بالای علمی و پژوهشی و از اساتید بنام و برجسته است و کار مدیریت لازم را در ستاد دانشگاه انجام داده است، صحبت کردم و همه شرایطم را با او در میان گذاشتم کما اینکه با افراد دیگری هم برای وزارت علوم، صحبت شد و نشد که به مجلس معرفی شوند و با آنها هم همه این شرایط را مطرح کرده بودم.

دکتر روحانی افزود: اولین شرط من با ایشان این بود که محیط دانشگاه متعلق به همه دانشجویان، احزاب، جناح‌ها و تفکرهای مختلف است. هیچ کس در دانشگاه، هیچ انجمن، جمع و جناحی در داخل دانشگاه نباید احساس کند بی پشتوانه است و هیچ جمعی نباید احساس کند که برای دیگران امنیت وجود دارد و برای او نیست؛هیچ جمعی در دانشگاه نباید احساس کند که نظر وزارتخانه نسبت به جناح‌های مختلف، متفاوت است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه مبنای ما از ابتدا بر اعتدال و بر این بوده که اکثریت باید حاکم باشد، ولی اقلیت باید به طور کامل از حقوق خود برخوردار باشد، گفت: نه اسلام، نه قانون و نه شرایط امروز کشور به ما اجازه می‌دهد که در مسایل جزیی رو در روی هم بایستیم؛ اگر هم اختلافات جزیی، دو سال پیش جایز و مکروه بود، امروز باید بگویم حرام و گاهی گناه کبیره است.

دکتر روحانی اظهار داشت: امروز در کشور شرایط خاصی داشته و نیاز به وحدت بیشتری داریم چرا که بار بزرگ مسئولیت در ایجاد وحدت و انسجام ملی و در ایستادگی ملت در برابر دیگران، بر عهده دانشگاه است.

رییس جمهور افزود: آن روز که ما در مسیر نهضت اسلامی بودیم، بار اول بر دوش دانشگاه بود و دانشگاهیان بودند که در کنار حوزویان و سایر اقشار مردم، پرچم نهضت و انقلاب را بردوش کشیدند؛ اساتید بزرگ دانشگاه بودند که در کنار عالمان و مدرسان حوزه، نهضت و انقلاب را برای مردم تبیین و رهبری کردند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در دوران جنگ تحمیلی و هجوم دشمن هم باز دانشگاه بود که در آن مقطع کمک کرد. در بسیاری از موارد دانشگاه‌های علمی و صنعتی ما از جمله دانشگاه شریف به ما یاری رساند و به ما کمک کرد؛ علاوه بر اینکه دانشجویان و اساتید ما در جبهه‌های جنگ بودند پزشکان ما نیز در خط مقدم جبهه‌ها بودند.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه هر جا مشکلی برای کشور پیش آمده دانشگاه در صف مقدم بوده است، گفت: امروز هم برای اداره دولت، دست نیازمان عمدتا به سوی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها است. فردا هم برای اداره کشور دست ملت ما به سوی دانشجویان امروز دانشگاه‌ها دراز خواهد بود.

دکتر روحانی اظهار داشت: اگر به فکر اقتصاد مقاومتی هستیم راهی جز اقتصاد دانش بنیان وجود ندارد؛  اگر به فکر روابط سیاسی باعزت هستیم، راهی به جز داشتن دیپلمات‌های متخصص وجود ندارد؛ اگر می‌خواهیم از حقوق ملت ایران در دادگاه‌ها و داوری‌های بین‌المللی دفاع کنیم، راهی جز داشتن متخصصین برجسته حقوقی نخواهیم داشت و برای مدیریت و اقتصاد کشور و استیفای حقوق ملت نیازمند به دانشگاهی هستیم که بتواند آزاداندیش باشد و در آن کرسی آزاداندیشی بپا باشد؛ دانشگاهی که در آن تفکرات مختلف سیاسی، فضا را برای فعالیت سیاسی خودشان آماده و باز ببینند.

پایان پیام/402

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۰۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس دانشگاه شاهد خبر داد: بورسیه برای دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت

رییس دانشگاه شاهد با تاکید بر اینکه این نظام جمهوری اسلامی حق دارد دانشگاهی داشته باشد که دانشجویان متناسب با ارزش‌های خود تربیت کند، گفت: در حوادث ۱۴۰۱ حتی یک مورد بی‌احترامی به نظام از سوی دانشجویان ندیدیم.   به گزارش ایسنا، احمد چلداوی در نشست خبری که امروز در ساختمان معاونت پژوهشی دانشگاه شاهد برگزار شد، به تحصیل بیش از ۶۰۰۰ دانشجو در سطوح مختلف در دانشگاه اشاره کرد و گفت: جمعیت دانشجویی این دانشگاه متشکل از ۵۰ درصد دختر و ۵۰ درصد پسر است. همچین تعداد ۳۴۴ عضو هیات علمی در دانشگاه شاهد مشغول تدریس هستند.   رییس دانشگاه شاهد با بیان اینکه در حال حاضر سرانه متوسط مقالات بین المللی این دانشگاه  ۱/۵ مقاله به ازای هر استاد است، اظهار کرد: در حوزه پژوهش نیز بودجه پژوهشی دانشگاه شاهد ۱۰ برابر شده است و پژوهانه اساتید نیر به همین میزان افزایش یافته است.   وی همچنین از راه اندازی یک‌هزار متر مربع مرکز نوآوری و  مرکز رشد دانشگاه شاهد خبر داد و گفت: قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در طول دو سال اخیر ۱۷ برابر و مبلغ آن نیز ۱۴ برابر شده است.   رییس دانشگاه شاهد با اشاره به اینکه این دانشگاه وابسته بنیاد شهید است، افزود: پذیرش دانشجو در این دانشگاه به واسطه کنکور سراسری و به صورت غیر متمرکز است و چهار برابر ظرفیت دانشجو به این دانشگاه معرفی که با برگزاری مصاحبه دانشجویان نهایی پذیرش می‌شوند.   چلداوی گفت: خوابگاه متاهلی نداشتیم و در اولین اقدام یک خوابگاه ۳۳ واحدی در مرحله تدوین نقشه است که در محوطه دانشگاه احداث خواهد شد. همچنین در سال جاری ۲۰ هزار مترمربع به فضای آموزشی دانشگاه در حوزه پزشکی اضافه خواهد شد که احداث آن از خرداد ماه آغاز می‌شود.   وی با بیان اینکه دانشگاه شاهد سیاست زده نیست، اما منفعل سیاسی هم نیست، گفت: در حوادث ۱۴۰۱ حتی یک مورد بی‌احترامی به نظام در بین دانشجویان این دانشگاه ندیدیم و دانشجویان درگیر مسائل نشدند، در واقع نظام جمهوری اسلامی حق دارد دانشگاهی داشته باشد که دانشجویان متناسب با ارزش‌های خود تربیت کند و دانشگاه شاهد همان دانشگاه مورد نظر است.   عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: تعداد زیادی گردهمایی دانشجویی داشتیم و مناظره‌های سیاسی برگزار کردیم و در دو سال اخیر ۸۹۹ عنوان برنامه تشکل‌ها برگزار کردند.   رئیس دانشگاه شاهد در ادامه با اشاره به واگذاری دیپلماسی علمی جبهه مقاومت به این دانشگاه از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: براساس این ماموریت داشگاه شاهد باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهد که سال گذشته ۵۰ دانشجو را از کشورهای مختلف مقاومت بورسیه کردیم و امسال نیز این تعداد افزایش خواهد یافت که در رشته‌های مختلف دانشجویان ۱۸ کشور را جذب و تربیت خواهیم کرد.   وی خاطرنشان کرد: بودجه این ماموریت به صورت جداگانه از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران به دانشگاه شاهد اختصاص داده شده است. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آموزش غسالی به دانشجویان در غسالخانه بهشت زهرا (عکس) رییس دانشگاه شاهد : دانشجویان را مجبور نمی‌کنیم چادر بپوشند، اما غیر چادری نمی‌پذیریم

دیگر خبرها

  • دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد
  • مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است
  • معلمان نسبت به مسائل مهم کشور حساسیت ویژه داشته باشند
  • پذیرش دانشجوی خارجی در ارشد هوشبری در دانشگاه جندی شاپور اهواز
  • سه اداره‌کل سمنان در پذیرش درخواست‌های مردمی سفر رییس‌جمهور رکورد زدند
  • کاهش نرخ بی‌کاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست
  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • دولت سیزدهم عزم راسخی برای تأمین مسکن اقشار کم‌برخوردار دارد
  • رییس دانشگاه شاهد خبر داد: بورسیه برای دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت
  • بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های این کشور