Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آنچه که جای آن خالی است اراده برای تصمیم‌گیری درست و اجرای اقدامات در راستای کاهش آلودگی هوا است. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، عیسی کلانتری با حضور در هفدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش درباره اقدامات صورت گرفته در کاهش آلودگی هوای شهر تهران اظهار داشت: ۱۷ درصد از جمعیت کل کشور در یک درصد جغرافیایی کشور زندگی می‌کنند که همین موضوع مشکلاتی نیز ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی بیان داشت: در گذشته بررسی‌های زیادی درباره آلودگی هوا صورت گرفته است و همه عوامل آلودگی شناسایی شده‌اند. آنچه که در حال حاضر جای آن خالی است اراده و تصمیم‌گیری درست برای کاهش آلودگی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، افزود: اراده‌ای برای برطرف کردن آلودگی هوا نیست و باید به دنبال آن برویم که این اراده ایجاد شود.

کلانتری به جلسه یک ساعته‌ای که با روحانی رئیس جمهور داشته است اشاره کرد و گفت: در این جلسه در خصوص مسائل زیست محیطی صحبت شد و رئیس جمهور از بنده خواست ۴ مورد را که آلودگی کلان‌شهرها، پسماندها، ریزگرد‌ها و حقابه تالاب‌های کشور از وزارت نیرو است را بررسی کنم.

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور دیروز دستور دادند با آقای نوبخت تماس بگیرم و ۲ میلیارد دلار برای پسماند‌ها در بودجه سال آینده تخصیص دهند تا در چهار سال آینده مشکلات پسماند‌ها حل شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه آلودگی هوای کلانشهر‌ها نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است، گفت: روزهای آلاینده در سال ۹۵ کمتر از سال ۹۱ بوده است و این موضوع نیز به دلیل بهبود سوخت مصرفی خودرو‌ها است.

وی تأکید کرد: حذف نفت از بنزین موجب کاهش آلایندگی‌ها شده است، ولی همچنان ۹۰ روز هوای آلاینده در کلانشهر‌ها داریم.

رئیس سازمان محیط زیست کشور بیان داشت: سال گذشته هوای آلاینده شهر یا کلانشهر‌ها ۹۵ روز بوده که در سال ۹۱، ۲۲۰ روز هوای آلاینده داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در شهری که جمعیت آن بیش از ۱۰ میلیون نفر است مشکلات زیست محیطی زیادی وجود دارد و شهروندان، مدیریت شهری و دولت باید در کاهش مشکلات زیست محیطی همراهی و همکاری داشته باشند.

کلانتری بیان داشت: علت ۳۰ درصد آلودگی هوای تهران و ذرات معلق متعلق به کامیون‌هایی است که بیش از ۱۰ سال عمر دارند و شب‌ها وارد شهر می‌شوند و آلودگی ایجاد می‌کنند.

وی تأکید کرد: وقت آن رسیده است که تصمیمات اجرایی و عملی بگیریم و پرداختن به مسائل تئوری مشکلات را حل نمی‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: وقتی که مشکل اصلی و اولویت تهران رفع آلودگی هوا است در این راستا ممکن است مشکلات کوچکتری نیز اتفاق بیفتد که این مشکلات را نیز می‌توان در آینده حل کرد، ولی ابتدا باید مشکل بزرگتر حل شود.

کلانتری خاطرنشان کرد: به اندازه کافی حرف زده شده است و باید اراده اجرا داشته باشیم.

وی افزود: در محیط زیست برای کاهش مشکلات زیست محیطی وارد عمل شده‌ایم و قطعاً فردا‌ها در مقابل gaDfader‌ها قرار می‌گیریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: وزیر نفت اعلام کرده است که اگر پالایشگاهی بنزین غیراستاندارد تولید کند محیط زیست می‌تواند آن را تعطیل کند، ولی ما فعلاً نیروی متخصص در این خصوص نداریم و با دانشگاه‌ها در حال امضای تفاهم‌نامه‌ای هستیم که محیط زیست نیرویی به صورت دائم در پالایشگاه‌های کشور مستقر کند که سوخت را مورد بررسی قرار دهد.

وی افزود: بر اساس دستور رئیس جمهور بوی نامطبوعی که از فرودگاه امام (ره) به سمت تهران می‌آمد مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد برای واحدهای آلاینده‌ای که در آن منطقه حضور دارند و مقرر شد تا هشت ماه آینده این بو برطرف شود.

کلانتری گفت: در جنوب شهر تهران و در بیش از ۶۰ منطقه زباله‌ها را آتش می‌زنند و شهرداری و همین‌طور محیط زیست در این خصوص چه اقدامی انجام داده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: ما یکی از قوی‌ترین مدیران خود را به عنوان مدیر محیط زیست به تهران معرفی کردیم و شهرداری نیز باید در این خصوص وارد عمل شود چطور هنگامی که یک متر کسی خلاف می‌سازد همه حضور پیدا می‌کنند، ولی در این خصوص اقدامی صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: آلودگی سوختن زباله‌ها کمتر از پالایشگاه شهید رجایی نیست.

کلانتری بیان داشت: امسال با تفاهمی که مابین محیط زیست و وزارت نفت اتفاق افتاد مقرر شد که نیروگاه‌ها مازوت سوخت نباشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: ۲۰ درصد آلودگی تهران را پالایشگاه شهید رجایی با استفاده از سوخت مازوت در سرما ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: دولت برای کاهش آلودگی هوا آمادگی لازم را دارد و وزارت صنایع نیز این آمادگی را اعلام کرده که موتورهای خارج از استاندارد را متوقف کند.

کلانتری با اشاره به اینکه باید برای کاهش آلودگی هوا وارد عمل شویم، گفت: ۴۲۲ صنعت آلوده‌کننده در تهران شناسایی شده‌اند و محیط زیست نیز تذکرات لازم را به آن‌ها داده است لذا شهرداری نیز باید از درآمدهایی که از محل جریمه‌ها اختصاص می‌ِیابد در همان جا هزینه کند نه در جاهای دیگر.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، گفت: با ۱۳۳ واحد آلوده‌کننده تهران به صورت جدی برخورد و بعضی از آن‌ها تعطیل شده‌اند.

ادامه دارد ...

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۲۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب، در جلسه شورای‌عالی حفاظت محیط زیست که عصر پنجشنبه به ریاست سید ابراهیم رئیسی تشکیل شد، 6 دستور کار این جلسه، شامل رفع تعارضات محیط زیستی دستگاه‌های مختلف در استان‌های فارس، زنجان، خراسان شمالی، مازندران و اصفهان، ارتقای 5 عرصه حفاظت شده، اصلاح، بازنگری و انتزاع در حدود و شمولیت 5 منطقه حفاظت شده، تعدیل بهای مطالبه ضرر و زیان تلف شدن جانوران وحشی و تعیین تعرفه‌های آزمایشگاه‌های معتمد به تصویب رسید.

در این جلسه رئیس جمهور در سخنانی، مردمی کردن حفاظت از محیط زیست از طریق ایجاد حس مسئولیت و دغدغه‌مندی در عموم مردم نسبت به حفاظت از محیط زندگی خود را از مهمترین ماموریت‌های سازمان و شورای‌عالی حفاظت محیط زیست دانست و تصریح کرد: تحقق این هدف نیازمند تهیه و تدوین طرحی جامع شامل تعریف دقیق ملاحظات زیست محیطی همراه با زمانبندی مشخص است.

رئیسی تلاش برای تحقق عدالت محیط زیستی و بهره‌گیری از روش‌ها و دستاوردهای دانش‌بنیان در راستای ارتقای سیاست‌ها و راهکارهای حفاظتی از محیط زیست را از دیگر مسئولیت‌ها و مأموریت‌های مهم سازمان و شورای حفاظت محیط زیست برشمرد و سازمان محیط زیست را موظف کرد علاوه بر به کارگیری فناوری‌های روز، با تعریف دقیق شاخص‌های زیست محیطی برای بهره‌برداران صنعتی، کشاورزی و عمرانی از عرصه‌های طبیعی و همچنین کمک گرفتن از ظرفیت‌ دستگاه‌های مختلف مثل ظرفیت نیروهای نظامی و انتظامی که اشراف کاملی بر همه مناطق کشور دارند، ظرفیت و اثرگذاری اقدامات حفاظتی از محیط زیست کشور را ارتقا دهد.

رئیسی از همه کارشناسان ادارات محیط زیست خواست که در تعیین سیاست‌ها، بررسی درخواست‌های بهره‌برداران صنعتی، معدنی و کشاورزی و اقدامات حفاظتی از محیط زیست بر مبنای شاخص‌ها و مبانی قابل دفاع و اقناع‌کننده و نه صرفا سوابق آن مناطق اعمال نظر کنند و اجازه ندهند بهره‌برداری و استفاده از ثروت‌های ملی و عمومی با دلایل غیرقابل دفاع متوقف شده یا با مشکل مواجه شود.

رئیس جمهور با اشاره به برخورداری کشور از بدنه کارشناسی ارزشمند، بر بهره‌گیری شایسته از نظرات کارشناسی و تخصصی در زمینه پاسخگویی به درخواست‌های بهره‌برداری از عرصه‌های طبیعی تاکید کرد و اظهار داشت: پس از اعمال دقیق قوانین و مقررات در ارائه مجوزها با رویکرد حل مسئله، قدم بعدی نظارت و پایش دقیق اجرای سیاست‌ها و چارچوب‌های حفاظتی از سوی بهره‌برداران و اعمال قاطع و جدی قانون علیه خاطیان و متخلفان است.

دیگر خبرها

  • ۲ واحد شن و ماسه متخلف در یزد پلمب شدند
  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به‌کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • گلایه مدیر کل برای استفاده نکردن نهادها از صندوق ملی محیط‌زیست
  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم