Web Analytics Made Easy - Statcounter

دهستان سیاهو بندرعباس را با نارنگی آن می شناسند که مرغوب ترین نارنگی در سطح کشور را دارا است که با مشکلاتی از قبیل جاده دسترسی مناسب ، کمبود آب و... دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فرهنگ کده؛ دهستان سیاهو بندرعباس را با نارنگی آن می شناسند چرا که مرغوب ترین نارنگی در سطح کشور را دارا است که ثبت ملی شده است و هر ساله جشنواره در سیاهو با حضور مسولان استانی و کشوری در فصل زمستان برگزار می‌شود که با مشکلاتی از قبیل جاده دسترسی مناسب ، کمبود آب و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. دست و پنجه نرم می کند و برای رسانه ای کردن این مشکلات به دهستان سیاهو به همراه چند تن از همکاران خبرنگار دیگر به این روستا سفر کردیم.

حبیب عسکری زاده، رییس شورای روستای کووه دهستان سیاهو بندرعباس در گفت وگو با خبرنگار فرهنگ کده با اشاره به مشکلات مدرسه کووه دهستان سیاهو بندرعباس، اظهار کرد: در سال 54 مدرسه کووه با دارا بودن حدود 80 الی 90 دانش آموز ساخته شد اما امروز به دلیل کمبود امکانات مهاجرت کرده اند.

رییس شورای روستای کووه افزود: درب و دیوار این مدرسه بسیار کوتاه است و همین موضوع باعث ورود احشام به مدرسه می شود و برای جلوگیری از ورود احشام به مدرسه نیاز به درب ودیوار کشی بلند می باشد.

عسکری زاده افزود: در منطقه سیاهو بیش از 50 مدرسه تعطیل شده است به دلیل عدم شغل و امکانات است که باید شرایطی ایجاد شود تا اهالی ماندگار شوند.

وی با بیان اینکه این روستا از فقر امکاناتی رنج می برد، تصریح کرد: از محور بندرعباس _ سیرجان که وارد جاده سیاهو می شود جاده آن بسیار کم عرض و دارای دست اندازها است و همچنین علائم راهنمایی و رانندگی در این جاده وجود ندارد.

رییس شورای روستای کووه پاک شدن خطوط جاده یکی دیگر از مشکلات جاده عنوان کرد و گفت: جاده سیاهو آسفالت آن شکسته شده و تاکنون این جاده به دلیل غیر استاندارد بودن  در سال های اخیر بیش از 20 نفر بر اثر سانحه تصادف کشته داده است و جاده سیاهو علایم راهنمایی و رانندگی وخط کشی ندارد و درهنگام شب در این جاده رانندگی سخت و پرخطر است .

عسکری زاده با بیان اینکه پروژه تعریض جاده سیاهو قریب به 3 سال است به تاخیر افتاده است، افزود: در برخی از نقاط جاده دو خودرو به سختی از کنار یک دیگر عبور می کنند و برخی نقاط آن که جاده در بین کوه ها قرار دارد، در موقع بارندگی کوه شسته می شود و عبور و مرور به سختی انجام می شود

وی با اشاره به اینکه جاده یکی از زیر ساخت های مهم محسوب می شود، تصریح کرد: جاده سیاهو -  بندرعباس برخی نقاط آن بسیار دست انداز دارد که باعث وارد شدن خسارت به خودروها می شود که بیش از 200 روستا از این جاده تردد می کنند اما متاسفانه هیچ کدام از استانداردهای لازم را ندارد.

رییس شورای روستای کووه با بیان اینکه دهستان سیاهو مرغوب ترین نارنگی استان را دارد که در فصل برداشت آن خودروهای سنگین برای حمل محصولات از این جاده عبور می کند که این جاده که حدود 40 سال قبل ساخته شده است اما پس از آن هیچ تغییری نداشته است.

عسکری زاده گفت : در دهستان سیاهو آنتن دهی و اینترنت آن ضعیف است و دائما قطع و وصل می شود و برای این که روستایی آباد بماند نیازمند مسئولی دلسوز است که برای آبادانی کار کنند و اشرافیت داشته باشد و دل بسوزاند و با برنامه بیایند، و اگر یک دهیار برنامه ای نداشته باشد جز هدر دادن اعتبار کاری انجام نمی دهد و باید مشکلات روستا نشینان مرتفع شود و گرنه روستاها خالی از سکنه می شود.

رییس شورای روستای کووه بیان کرد: با احداث سد کننگ مشکل آبیاری این روستا حل می شود و راهکاری که برای ذخیره آب منطقه داده می شود ایجاد سد و  ذخیره سازی آب است.

وی افزود: مردم روستای کووه سیاهو در هفته یک بار بیشتر از آب شیرین برخوردار نیستند که آن هم 3 ساعت و اگر مشکلی ایجاد شود تا 14 روز آب شیرین ندارند و همچنین در حال حاضر چهار روستای که شامل کووه، زاکین، روده شور و مرکز سیاهو تنها از یک چاه آب شیرین استفاده می کنند.

محمودی نائب رییس شورای اسلامی روستای کووه با بیان اینکه روستای کووه فاقد خانه بهداشت است، گفت: مردم روستای کووه برای مراقبت های بهداشتی بدلیل نبود خانه بهداشت باید به دهستان سیاهو بروند که این دهستان هر چند پزشک و داروخانه دارد اما به صورت منظم نیست و اکثریت داروها وجود ندارد.

نائب رییس شورای روستای کووه نیز بیان کرد: دو قنات در روستای کووه وجود دارد اما به دلیل کم توجهی خشک شده اند که یکی از این قنات در زمستان هنگام بارندگی کمی آب دارد اما در فصل تابستان این چاه ها خشک هستند.

محمودی اظهار کرد: قنات الله آباد کووه که قدمتی بیش از 60 سال دارد اما متاسفانه به خاطر حفر چاه های عمیق، کم آب شده است و تابستان ها این قنات خشک است و همچنین قنات بنگلایی (اسلام آباد) هم کاملا خشک شده است .

وی از جیره بندی آب روستای کووه دهستان سیاهو انتقاد کرد و گفت: آب شرب این روستا جیره بندی است و هفته ای یک روز آب داریم آن هم سه ساعت که از چاه زاکین تامین و در مخزن نگهداری می شود.

نائب رییس شورای روستای کووه با انتقاد شدید از سازمان جهاد کشاورزی، گفت: در سال های قبل دو هزار اصله نخل توسط سازمان جهاد کشاورزی استان برای نوسازی کندند اما هیچ اقدامی برای جبران آن انجام ندادند.

محمودی بیان کرد: نخیلات این روستا بر اثر باتلاق رو به نابودی است و در این روستا 10 هکتار نخل وجود دارد که بیشتر این نخیلات خنزی و خاصویی است که در سال های گذشته 40 تن برداشت می شد اما متاسفانه بعد از خشک شدن قنات ها باغات مرکبات هم خشک شدند.

محمودی با اشاره به اینکه حفر چاه عمیق سه قنات را خشک کرد، گفت: قنات سیاهو و دو قنات در روستای کووه بر اثر حفر چاه عمیق خشک شده اند و همچنین ایجاد اشتغال خصوصا در زمینه کشاورزی و دامداری برای جلوگیری از مهاجرت یکی از مطالبات اهالی این روستا است. و اگر سد کننگ احداث شود حداقل 200 فرصت شغلی ایجاد می شود.

وی اضافه کرد: 6 سال پیگیر دهیاری هستیم در گذشته به هر محله یک کد دادند و ما نتوانستیم از نعمت دهیاری برخوردار شویم و در سال گذشته توانستیم تجمیع محلات را از استانداری بگیریم و به روستای کووه تبدیل کنیم اما هنوز مجوز دهیاری از طرف فرمانداری به ما ابلاغ نشده که حداقل منبع درآمدی برای هزینه های روستا داشته باشیم.

همچنین نایب رئیس شورای اسلامی کووه تصریح کرد: یک شهرک مسکونی از بنیاد مسکن گرفته ایم حدود 50 قطعه که 40 قطعه آن فروش رفته است نزدیک به 50 میلیون تومان هزینه به بنیاد مسکن داده ایم و با گذشت سه سال هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

محمودی خاطر نشان کرد: مسکن جوانان کووه 6 هکتار نقشه برداری شده از جاده اصلی 100 متر فاصله دارد بنیاد مسکن پول آن را دریافت کرده و همچنین برگه واگذاری ها صادر شده اما آماده سازی نشده است.

عضو شورای اسلامی کووه با بیان اینکه طرح هادی روستا اجرا نشده، بیان کرد: برق روستای کووه در محله کووه علیا مشکل دارد و باید ترانس آن تقویت شود و  جوانان نیاز به سالن ورزشی دارند و تسهیلات اشتغالزایی در اختیارشان قرارگیرد و اگر در روستا اشتغال ایجاد نشود مهاجرت صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه جاده دهستان سیاهو و بخش احمدی که از کووه می گذرد بدون تابلو وعلائم هشدار دهنده است، تصریح کرد: جاده دهستان سیاهو و بخش احمدی باعث چندین فقره تصادف منجر به فوت شده و همچنین  تلفات دامی  زیاد هم داشته ایم .

کمالی خاطر نشان کرد: از سازمان جهاد کشاورزی درخواست می شود زهکشی آب در نخیلات انجام دهد جهت کنترل نیزارها و عدم هجوم گرازها که تهدید جدی به مردم و کشاورز است و همچنین خواستار خرید تضمینی محصولات کشاورزی و بیمه نخیلات شد.

روستای کووه بخش سیاهو بندرعباس با جمعیتی بالغ بر 171 نفر در قالب 70 خانوار در  70 کیلومتری بندرعباس قرار دارد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۷۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورداری ۹۳ درصدی روستاهای شهرستان آزادشهر از طرح هادی

سید مجتبی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از برخورداری ۹۳ درصدی روستاهای شهرستان آزادشهر از طرح هادی خبر داد و اظهار کرد: شهرستان آزادشهر ۴۵ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد که تا کنون در ۴۲ روستای آن طرح هادی اجرا شده است.

وی با بیان اینکه شاخص اجرای طرح هادی شهرستان آزادشهر ۱۲ درصد از میانگین استانی و ۱۹ درصد از میانگین کشوری بالاتر است، افزود: طی دو سال گذشته ۷۵ پروژه عمرانی در ۴۶ روستا اجرایی شد که نسبت به مدت مشابه قبل، ۲۲۲ درصد رشد داشته است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان آزادشهر گفت: در سال‌جاری میزان اعتبارات جهت اجرای طرح هادی مبلغ هفت میلیارد تومان برای روستاهای شهرستان مصوب شده است.

وی افزود: طی دو سال گذشته با مشارکت دهیاران روستاها، ۴۵ هزار متر مربع زیرسازی و آسفالت در ۲۱ روستای شهرستان از محل اعتبارات قیر بنیاد اجرا شده است.

حسینی اظهار کرد: در سفر نخست ریاست جمهوری به استان یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای اجرای طرح هادی در ۶ روستا مصوب و تخصیص داده شد و در سفر دوم هم یک میلیارد تومان برای اجرای طرح هادی در ۲ روستا تخصیص داده شده است.

کد خبر 6095311

دیگر خبرها

  • آب‌شرب شهرک سوخته امامزاده ابراهیم شفت پایدار شد
  • بازسازی روستای دهنو با مصالح بومی و محلی
  • آغاز طرح آبرسانی به روستای کم رضوان بندرلنگه
  • روستای تاریخی فهرج در چند قدمی پیوستن به دهکده‌های جهانی گردشگری
  • ۸۰۰ روستای خوزستان آسفالت شد
  • عکس هوایی از روستای چوبی شفت قبل از اینکه در آتش بسوزد!
  • عبور از رودخانه با طناب
  • فارسیان، پلکانی به بلندای تاریخ
  • برخورداری ۹۳ درصدی روستاهای شهرستان آزادشهر از طرح هادی
  • رویش گل‌های بهاری در دل کوه‌های روستای شوراب + فیلم