Web Analytics Made Easy - Statcounter

در همایش "بحران آب جرایم و آسیب‌ها" بر این نکته تاکید شد که در حال حاضر ۷۰۰ هزار چاه برای برداشت آبهای زیرزمینی در کشور حفر شده است. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ محمد حاج رسولیها، مدیر‌عامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایراندر همایش "بحران آب جرایم و آسیب‌ها" با اشاره به اینکه ۹۱ درصد آب کشور در کشاورزی و محیط زیست و ۹ درصد به شرب و صنعت اختصاص دارد، اظهار کرد: طبق استانداردهای جهانی نباید بیشتر از ۴۰ درصد از آب تجدیدپذیر استفاده کنیم، اما با توجه به اقلیم خشک ایران ۶۰ درصد هم پذیرفته شده و متاسفانه از ۸۰ تا ۱۰۰ درصد آب تجدیدپذیر کشور استفاده می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به تخصیص ۸ میلیارد دلار به ساماندهی آبهای مرزی کشور گفت: در سال ۱۳۹۱ کارگروهی متشکل از قوه مجریه، قوه قضاییه و قوه مقننه در زمینه بحران آب تشکیل شد و حاصل بررسی‌های این کارگروه در قالب گزارشی به مقام معظم رهبری ارائه شد و تشکیل شورای عالی آب یکی از مفاد اصلی این گزارش بود.
حاج رسولی‌ها با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل شورای عالی آب افزود: برخی قوانین موجود کشور درباره آب قوانین دست و پاگیری است که از جمله این قوانین می‌توان به قانون تکلیف چاه‌های فاقد پروانه اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه در طرح پیشگیری از پیامدهای کمبود آب تکالیف ۱۸ دستگاه بیان شده است، خاطر‌نشان کرد: باید بحث انفال بودن آب جدی گرفته شود و آب جزء ثروتهای ملی است و بازنگری در قوانین کیفری آب و تشدید مجازات متخلفین آب ضرورت دارد.
حاج رسولی‌ها گفت: از جمله انتظارات در حوزه آب می‌توان به آموزش همگانی حقوقی آب به عموم مردم، آموزش ضابطین آب، ایجاد دادگاههای تخصصی آب، تشدید احکام قضایی حوزه آب، دستورات سختگیرانه در آزادسازی دستگاههای حفاری غیرمجاز و عدم ارجاع به کارشناسان غیرمرتبط با حوزه آب اشاره کرد.
وی با بیان اینکه در زمینه مدیریت آب یکپارچگی وجود ندارد، افزود: یکی از مشکلات حوزه آب کشور آن است که اداره آب به‌صورت استانی است این در حالی است که باید به‌صورت حوزه­ای مدیریت شود.
در این همایش محمد‌باقر الفت؛ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز با اشاره به اینکه قوه قضائیه همکاری فراگیری برای مقابله با برداشت بی‌رویه از منابع آبی دارد، اذعان داشت: ۱۱ میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور وجود دارد که علت بخشی از آسیبهای اجتماعی، بحران آب در کشور است و این حاشیه­‌نشینی شهرهای ما را با چالش­‌ها و آسیبهای مختلفی مواجه کرده است.
الفت ضرورت توزیع عادلانه آب بین بهره­برداران منابع آبی گفت: قانونگذار در قانون توسعه ششم بخش هشتم و در ماده ۳۵ صراحتا اعلام کرده که کشور با بحران کم آبی مواجه است و در گذشته مقامات از اینکه به بحران کم‌آبی اشاره بشود پرهیز داشتند، اما قانونگذار با این صراحت اعلام کمبود آب در کشور را مورد اشاره قرار داده که به صورت جدی وجود دارد.
وی با اشاره به مدیریت ضعیف در مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی اظهار داشت: خالی­ شدن روستا‌ها از سکنه و مهاجرتهای ناشی از کم‌آبی دارای تبعات امنیتی است و باید برای آن چاره اندیشی کرد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با تاکید بر اینکه استحصال آب از عمق ۵۰۰ متری افتخار نیست، افزود: بحران آب برنامه­‌های اساسی را که در اسناد چشم‌انداز و بالادستی توسعه از جمله توسعه توریسم و گردشگری مورد تاکید قرار داده را با چالش مواجه ساخته است.
وی با اشاره به اینکه باید روستائیان را به ادامه زندگی در روستا‌ها تشویق و توانمندساختن آن‌ها مدنظر واقع شود، گفت: یکی از چالش‌ها آن است صنایع آب­‌بر مثل فولاد و سیمان در مناطق خشک مثل اصفهان و کرمان تأسیس شده است. صنایع فولاد در هر ثانیه ۱۵ متر مکعب آب می‌طلبد؛ ایجاد برخی از این صنایع در این استان‌ها کارشناسی نبوده است.
وی با تاکید بر نقش علما و کارشناسان در مقابله با چالش کم‌آبی افزود: طبق قانون و برنامه توسعه ششم دولت در مساله آب دارای تکالیف مختلفی است که از جمله می­‌توان به احیاء و مرمت و لایروبی قنوات، اصلاح نظام آب آشامیدنی، تغییر ساختار آب در صنایع و ساخت آب شیرین کن برای شهرهای کنار دریای خزر و دریان عمان اشاره کرد.
شهرام ابراهیمی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز نیز با اشاره به ضرورت الزام مدیران به ارائه برنامه‌های پیشگیری در حوزه آب اظهار داشت: متاسفانه قوانین کشور در زمینه آب، بزه­زا بوده و باید مطالعات حقوق تطبیقی در زمینه آب انجام شود.
وی با تاکید بر طرح احیای اخلاق شهروندی در زمینه آب گفت: تجربه کشور اسپانیا نشان داده که شیرین‌سازی آب در حل مشکل کمبود آب کارگشا نبوده و باید برای حل مشکلات آب، مشارکت مردم به عنوان سنتی قدیمی مدنظر واقع شود و قوانین و مقررات حوزه آب تنقیح شود.
سید محمدجعفر ناظم السادات؛ عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز نیز در این همایش با اشاره به اینکه موضوع آب موضوع صرفا تخصصی و مهندسی نیست و باید ریشه مشکلات آب را در مسائل اجتماعی آن جستجو کرد، گفت: توقف افت سطح آبهای زیرزمینی و جاری شدن مجدد رودخانه­‌ها و حداقل کردن پیامدهای منفی اقتصادی اجتماعی همراه با کاهش برداشت آب از اصول بنیادین مدیریت مصرف آب در کشور است و کلید اصلی پیشرفت کشور در سیاستهای وابسته به اقتصاد مقاومتی مبتنی بر رعایت این اصول بنیادین است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه هیچ سیاست اقتصاد مقاومتی به سرانجام نخواهد رسید مگر اینکه افت سطح آبهای زیرزمینی متوقف شود، گفت: بازنگری بنیادین در قوانین بهره‌برداری از منابع آب با محوریت مجلس شورای اسلامی و همکاری اندیشمندان و پژوهشگران و دانشگاهیان همچنین تشکیل ستاد ویژه برای پیشگیری از جرمهای حوزه آب و پاسداری از اموال عمومی با محوریت دادگستری و همکاری وزارت کشور از جمله راهبردهایی است که در مدیریت منابع آب نقش مهمی بر عهده دارند.
وی افزود: باید بخش بزرگی از مدیریت آب به سازمانهای مردم نهاد مانند تعاونی‌ها واگذار شود و دولت نقش نظارتی داشته باشد و تقسیم آب‌ها نیز با نهادهای مردمی باشد.
مدنیان؛ مدیرکل حقوقی وزارت نیرو نیز در این همایش گفت: طرحی مشترک درباره آب با همکاری وزارت نیرو و قوه قضاییه تدوین شده که در این طرح عناوین مجرمانه از ۸ عنوان جرم فعلی به ۱۹ عنوان مجرمانه افزایش پیدا کرده است.
رئیسی اردکانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز نیز با اشاره به اینکه بحران آب از ۴۷ سال پیش پیش‌بینی شده بود، گفت: در کشور حدود ۷۰۰ هزار چاه برای برداشت آبهای زیرزمینی داریم و تن‌ها راه چاره کمبود آب، کاهش برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی است؛ بستن چاههای غیرمجاز، برداشت از چاه‌ها بر طبق نظر کارشناسانه وزارت نیرو، استفاده از سیستمهای نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت از راههای مقابله با بحران بی آب است.
وی با بیان اینکه اساسی‌ترین راه در مقابله با کمبود آب، نصب کنتورهای هوشمند است، اظهار داشت: تجربه کشورهای مختلف نشان داده، یکی از راههای مقابله با مشکل کم‌آبی، جیره‌بندی آب است و این افتخار نیست که در سالهای خشکسالی جیره‌بندی وجود نداشته باشد و باید به جای جریمه‌های مرتبط با آب، سهمیه آب بهره برداران را کم کنیم.
هیئت علمی دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه نباید هیچ پروژه آبی انجام شود مگر اینکه روش‌ها و ملاحظات علمی در این پروژه­‌ها رعایت شود، گفت: باید در قانون جامع آب، بخش مستقلی برای آبخوانهای و حوضه­‌های آبی که در وضعیت بحرانی قرار دارند در نظر گرفته شود و قوانین مرتبط با تعیین هیدرولوژیکی منابع آب آبخوان‌ها و حوضه­‌های آبریز تدوین شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۱۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید گندم را به ۱۹ میلیون تن می رسانیم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  مجتبی خیام نکویی افزود: میانگین برداشت گندم آبی از هر هکتار ۴ تن و ۴۰۰ کیلوگرم است که اگر به این میزان یک تن اضافه شود تولید گندم به ۱۱ میلیون تن می‌رسد.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور  افزود:  برداشت گندم دیم از ۴۰۰ کیلوگرم در هر هکتار به یک تن و ۴۰۰ کیلوگرم رسیده است که اگر این مقدار به ۲ تن افزایش یابد مجموع تولید گندم دیم هشت میلیون تن خواهد شد.
به گفته خیام نکویی، نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن و برای صنف و صنعت یک و نیم میلیون تن است که در مجموع نیاز کشور به گندم ۱۳ و نیم میلیون تن است.
خیام نکویی گفت: از مجموع ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان و فناور در کشور ۷۰۰ شرکت در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند که هفت درصد را شامل می‌شود و این تعداد باید به ۲۰ درصد برسد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • کشاورزان با تنظیم نوبت آبیاری به حفظ ذخایر آب های زیرزمینی کمک کنند
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر در دزفول
  • فیلیپین توافق بر سر آبهای مورد مناقشه با چین را رد کرد
  • کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان
  • افت تراز آب های زیرزمینی در کهگیلویه/توقف کشت برنج با آب زیرزمینی
  • تولید گندم را به ۱۹ میلیون تن می رسانیم
  • پیشگیری از هدر روی ۲۵ میلیون متر مکعب آب در نظرآباد
  • واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی | ادعای مقام آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران