Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: نمايشگاه مطبوعات ضيافت باشکوه اهالي رسانه است و اين رويداد مي تواند خطوط ارتباطي ميان رسانه ها و همچنين ميان رسانه ها با مردم را تقويت کند.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سيدعباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي عصر امروز در نشست خبري که با حضور حسين انتظامي معاون امور مطبوعاتي، سمعي و بصري در مصلاي امام خميني (ره) برگزار شد، با بيان اين مطلب درباره بودجه تئاتر افزود: تلاش هاي زيادي طي 4 سال گذشته براي افزايش بودجه تئاتر صورت گرفته است و امسال نيز اقداماتي در اين زمينه انجام شده اما پويش جريان تئاتر در کشور به طور عام و در پايتخت به طور خاص آن قدر گسترده است که رقم هاي افزايش بودجه با اين تکاپو در بحث زير ساخت ها و حمايت از منابع انساني برابري نمي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صالحي گفت: جلسات و گفت و گويي هايي نيز با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته است. تئاتر حمايت زير ساختي و غير زيرساختي دولتي را لازم دارد و اين در حالي است که اقتصاد آن در بخش خصوصي نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي تصريح کرد: البته بخش خصوصي در اين حوزه به کمک آمده و سالن هاي کوچکي راه اندازي شده است ولي بيشتر اين کمک ها را در تهران شاهد هستيم و اميدواريم تعداد اين سالن ها در مراکز استان ها و شهرستان ها نيز افزايش يابد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار داشت: به طور طبيعي سالن هاي استاندارد تر و بزرگتر به حمايت هاي بخش دولتي و عمومي نياز دارد، بنابراين گفت وگوهاي ما و کمک اهالي رسانه مي تواند در توضيح اين ضرورت به بودجه ريزان کشور براي اختصاص بودجه سال 97 در اين حوزه موثر باشد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به پرسشي مبني بر ترکيب شوراي برنامه ريزي تشکل هاي نشر براي سي و يکمين نمايشگاه بين المللي کتاب تهران گفت: پس از پايان نمايشگاه سي ام به دنبال اين بوديم که مسير نمايشگاه بعدي شکل گيرد، بر اساس آنچه در سال 96 اتقاق افتاد شوراهاي تشکل هاي نشر، طي نامه اي دو تشکل را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان تشکل هاي مجري نمايشگاه معرفي کردند .
وي تصريح کرد: بر اساس اين نامه، واگذاري به صنف از طريق اين دو تشکل صورت مي گرفت. گفت وگو هايي دراين زمينه نيز انجام شد اما شرايط انتخابات رياست جمهوري و تغييرات در وزارتخانه سبب شد اين گفت وگو ها به تاخير بيافتد و نمايندگان معرفي نشوند.
صالحي گفت: اکنون بايد شوراهاي سياست گذاري به طورطبيعي شکل بگيرد، هر چند منتظر بوديم معاون امور فرهنگي نيز انتخاب شود زيرا وي رييس نمايشگاه کتاب نيز خواهد بود. بنابراين با معرفي معاون فرهنگي جديد اين شورا به زودي شکل خواهد گرفت.
وزير فرهنگ و ارشاد سلامي درباره محل برگزاري نمايشگاه کتاب و مذاکرات با شهرداري تهران درباره شهر آفتاب، افزود: در رابطه با محل محل برگزاري نمايشگاه کتاب با شهرداري تهران مکاتبات و گفت و گوهايي داشته ايم و آن ها نيز با جديت پاسخگو بوده اند. اميدوارم هر چه سريعتر پاسخ شهرداري را در اين زمينه دريافت کنيم.
وي در ادامه در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر کاهش بودجه جشنواره فيلم فجر گفت: آنچه در نظام بودجه بندي جشنواره ها مطرح است، حداقل هزينه و حداکثر بهره برداري است. در جشنواره فيلم فجر هم نگاه ما هميناست بنابراين تلاش مي کنيم از هزينه ها کاسته شود و ازطرفي بهره برداري افزايش يابد.
صالحي افزود: جشنواره فيلم فجر يک رويداد ملي است که مختص به تهران نبوده و نيست. به ويژه امسال که اين جشنواره همزمان با چهلمين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي است و تمامي استان ها از اين فضا برخوردار خواهند بود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در باره نگاه تمرکزگرايانه به اهالي فرهنگ و هنر گفت: متاسفانه نگاه اهالي فرهنگ و هنر چه در شهرستان هاي بزرگ و چه در شهرستان هاي کوچک، عمدتا به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان ها و شهرستان هاست و اين در حالي است که شرايط اين ادارات چه از لحاظ زيرساختي و چه از لحاظ منابع مالي نگران کننده و در مواردي هشدار دهنده است.
وي افزود: به عنوان مثال من گاهي مي بينم در حوزه هايي مثل بهداشت و مدارس، رسانه ها اين حساسيت را نشان مي دهند و به خاطر منابع نه چندان مناسبي که ما در حوزه هاي خدمات بهداشتي و آموزشي ارائه مي کنيم به کمک رفع اين مشکلات مي آيند، اما در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي که متولي بحث سياست، حمايت و نظارت در حوزه فرهنگ و هنر است، به نظر مي رسد نيازمند چنين نگاه رسانه اي هستيم تا شرايط موجود عيان تر شود.
عضو کابينه دوازدهم گفت: برخي از شهرستان هاي ما با رقم هاي مالي که اصلا به چشم نمي آيد، از يک مرجعيت فرهنگي و هنري در استان خودشان برخوردار مي شوند. به نظر ميرسد نگاهي که رسانه ها در زمينه ارتقاي سهم منابع بهداشتي و آموزشي داشته اند بايد به حوزه ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامي هم تسري پيدا کند.
وي تاکيد کرد: بارها گفته ام که ايران تهران نيست، اما اگر مي خواهيم نيروهاي فرهنگي و هنري مان در شهرستان ها بمانند و به شهر خود خدمت کنند بايد در آن ها روحيه اميد ايجاد کنيم و از سوي ديگر منابع مالي لازم در اين حوزه ها به آن ها اختصاص يابد. بنابراين رسانه ها در اين زمينه مي توانند مديران را متقاعد کنند همانطور که فضاي مخروبه يک مدرسه يا بيمارستان آزاردهنده است، فضاي مخروبه اماکن فرهنگي و هنري هم آزاردهنده است.
صالحي افزود: اگر در يک روستاي کوچک مدرسه نباشد، فريادها شنيده مي شود پس بايد در شهرهايي که سينما و سالن تئاتر نداريم، صداي دغدغه مندان آن شهرها هم منتقل شود و مديران هم بيش از پيش به اين صداهاي خاموش توجه کنند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره پرسشي مبني بر بودجه رسانه ها در استان گيلان گفت: رويکردي را دنبال مي کنيم که بر اساس آن تفاهم نامه هايي با استان ها امضا شود و هر استان با توجه به ظرفيت ها و زيرساخت هايش مسير 4 سال آينده خود در حوزه فرهنگ و هنر را مشخص کند. استان گيلان نيز از اين امر مستثني نيست.
وي در ادامه درباره لايحه سازمان نظام رسانه اي اظهار کرد: اين لايحه در جلسه اخير هيات دولت مطرح شد. بررسي کارشناسي اين لايحه پيشتر در کميسيون هاي فرهنگي و فرعي دولت نيز انجام شده است. در حال حاضر اين لايحه از طريق بارگذاري در دسترس رسانه ها قرار گرفته است تا همانطور که معاون اول رئيس جمهور روز گذشته در آيين افتتاحيه نمايشگاه مطبوعات عنوان کرد، از نظرات اصحاب رسانه هم در مورد آن استفاده شود.
وي افزود: رويکرد اين لايحه ورود صنف مطبوعات و رسانه به حوزه خودشان و کاهش تصدي گري دولت در اين زمينه است که اميدواريم با گفتگوهايي که در رسانه ها در اين رابطه انجام مي شود، لايحه اي جامع به مجلس تقديم شود تا به توسعه رسانه ها کمک کند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به پرسشي مبني بر علت برگزار نشدن جشنواره هاي ملي و منطقه اي در حوزه فرهنگ و هنر در شيراز گفت: يکي از بحث هايي که در زمينه سند توسعه اي استان ها داريم اين است که چه نوع جشنواره ها و حرکت هاي عمومي مي تواند در هر استان اتفاق بيفتد. ما در طرحواره اي که براي سندهاي فرهنگي دنبال مي کنيم و بر اساس آن با ادارات کل ارشاد استان ها تفاهمنامه امضا خواهيم کرد، به اين متغير که قابليت هر استان در اين زمينه ها چيست، توجه مي کنيم.
وي اضافه کرد: استان فارس طبيعتا در حيطه هايي قابليت هاي قابل توجهي دارد بنابراين به نظر مي رسد مي توان بر اساس آن طرح 4 ساله بحث رويدادهاي مهم فرهنگي اين استان را در اولويت قرار داد.
صالحي درباره تقويت گردشگري فرهنگي و ادبي گفت: يکي از ايده هايي که من در زمان مسئوليتم در معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دنبال مي کردم، موضوع گردشگري فرهنگي و ادبي بود؛ ايران به خاطر انبوه مفاخر کهن و معاصر خود در اين حوزه، ظرفيت هاي خوبي هم در بحث گردشگر داخلي و هم گردشگر خارجي دارد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: ما در همان زمان قدم هايي را در اين رابطه برداشتيم که اين اقدامات بايد با کمک سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامي فعال تر شود تا بتوانيم با شناخت مفاخر فرهنگي هر استان و يافتن ظرفيت هاي گردشگري استان ها فرصت هاي ارتباطي را ميان گردشگران داخلي و خارجي فراهم کنيم.
وي در پايان در پاسخ به پرسشي مبني بر راهکار اجرايي براي اجراهاي صحنه اي در مشهد مقدس گفت: در اين زمينه با استان هاي مختلف با توجه به شرايط شان گفت و گوهايي صورت گرفته است. اميدواريم در حوزه فيلم، کتاب، تئاتر و موسيقي شاهد باشيم که فضاي کشور در اين زمينه بر اساس يک قانون اداره شود و بتوانيم بدون دغدغه هاي غير قانوني مسير اتفاقات فرهنگ و هنر را پيش ببريم.
در ابتداي اين نشست حسين انتظامي معاون مطبوعاتي و رييس بيست و سومين نمايشگاه مطبوعات با ارايه گزارشي از روند برگزاري اين دوره از نمايشگاه گفت: در اين دوره از نمايشگاه حدود هزار رسانه در 600 غرفه حضور يافته اند.
وي افزود: سياست گذاري براي اين دوره از نمايشگاه مطبوعات به وسيله شوراي هماهنگي تشکل‌هاي مطبوعاتي انجام شده است و خوشبختانه با نمايشگاهي رو به رو هستيم که همه امور آن اعم از ثبت نام و جانمايي به صورت الکترونيک انجام شده است.
انتظامي همچنين گفت: پنجمين جايزه فرهنگستان زبان و ادب فارسي با عنوان «درست نويسي در مطبوعات» در آيين پاياني اين نمايشگاه اعطا مي شود.
وي تاکيد کرد: توجه دولت و فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي به زبان فارسي به عنوان عنصر هويت بخش بسيار قابل اهميت است.
معاون مطبوعاتي گفت: اين جايزه منجر به توجه رسانه ها به زبان فارسي و درست نويسي مي شود.
وي از تقويت حوزه‌هاي کسب وکار مطبوعاتي شامل شرکت‌ها و موسساتي که فعاليت‌هاي گسترده اي در اين زمينه دارند در دوره بيست وسوم نمايشگاه سخن گفت و افزود: ميزبان و صاحب اصلي نمايشگاه خود اصحاب رسانه هستند که خوشبختانه نشست‌هاي گوناگوني در حوزه‌هاي تخصصي برگزار کرده اند که آمار آن از 300 عنوان هم گذشته است.
انتظامي با اشاره به شعار اين دوره از نمايشگاه مطبوعات با عنوان «رسانه‌هاي آزاد، انسجام اجتماعي و پيشرفت ملي» گفت: اين شعار رويکرد عمومي رسانه ها را نشان مي دهد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۵۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر رئیس سازمان سینمایی تکذیب شد

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، از پیش از برگزاری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره احتمال تغییر محمد خزاعی در ریاست سازمان سینمایی کشور به گوش می‌رسد و گزینه‌های مختلفی هم برای جایگزینی او نام‌ برده می‌شد؛ شایعاتی که در روزهای اخیر داغ‌تر از قبل شده بود. 

به همین دلیل، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته (شنبه)، در شورای زیرساخت این وزارتخانه، تمام شایعات را تکذیب کرده و گفته است محمد خزاعی تا پایان دولت سیزدهم در به کار خود ادامه می‌دهد.

این خبر توسط مهدی سموعی، مدیرکل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شبکه ایکس (توئیتر) اعلام شده است. 

او نوشته است:

«شنبه در شورای زیر ساخت وزارت فرهنگ محمد خزاعی گزارش خوبی داد، به آقای وزیر شایعات اخیر را گفتم و جویا شدم. آقای اسماعیلی در جلسه و پشت بلندگو گفت:خزاعی کارهای نیمه تمامی دارد که با مدیریت او تا پایان دولت به اتمام خواهد رسید. امروز خبر رکوردشکنی دیگری را از فروش سینما شنیدیم. از همکاران درخواست دارم به حاشیه‌ها توجه نکنند. تغییری در مدیریت سازمان سینمایی نداریم.»

در عین حال، برخی رسانه‌ها از «ابقای محمد خزاعی» خبر داده‌اند که با توجه به عدم استعفا یا برکناری رئیس سازمان سینمایی، خبر درستی نیست و وزیر ارشاد صرفا شایعات را تکذیب کرده است.   

دیگر خبرها

  • زنجیره های ارزش کشاورزی در مازندران تقویت شود
  • تغییر رئیس سازمان سینمایی تکذیب شد
  • تغییر محمد خزاعی در سازمان سینمایی تکذیب شد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم
  • وزیر ارشاد: اگر ساخت و ساز حریم تئاتر شهر خوابید به من خبر دهید!
  • گوش شنوای دولت برای شنیدن مشکلات و نیازهای مردم
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان هنر‌های زیبای دختران میبد
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری