Web Analytics Made Easy - Statcounter

چند روز قبل بهرام قاسمی گفته بود که حسن روحانی درخواست دیدار با دونالد ترامپ در نیویورک را رد کرده است، اما سخنگوی کاخ سفید در گفت وگو با خبرنگاران این موضوع را تکذیب کرد ولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا موضوع تقاضای دونالد ترامپ را تکذیب نکرد، هرچند ارائه جزییات و توضیح درباره آن را به کاخ سفید محول کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آفتاب‌‌نیوز : بالاخره بعد از چند روز تاخیر و با وجود تکذیب های اولیه ، وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که در جریان سفر روحانی به نیویورک از وی درخواست شده بود تا با مقامات آمریکایی دیدار کند. البته خانم سخنگو حاضر نشد به صراحت پاسخ دهد که آیا ترامپ در این جلسه قرار بوده شرکت کند یا نه اما تاکید کرد که ایرانی ها پیشنهاد دیدار با مقامات امریکایی را نپذیرفتند.
ماجرا از چه قرار بود؟
بهرام‌ قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یکشنبه گفته بود که ترامپ در زمان سفر روحانی به نیویورک برای دیدار با رییس جمهور ایران اظهار تمایل کرده بود اما آقای روحانی این درخواست را رد کرد.
قاسمی گفت: «چنین تمایلی از سوی طرف آمریکایی مطرح شد که مورد موافقت حجت الاسلام روحانی رئیس جمهوری جمهوری اسلامی ایران قرار نگرفت».
او افزود: درخصوص سایر جزییات و حواشی پرداخته شده در یادداشت مذکور باید تاکید کنم که مطالب مطرح شده و هر آنچه راجع به دیگران و به خصوص اقدامات امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه بیان شده است، نادرست بوده و قابل تائید نیست.
اولین بار مهدی فضائلی در یادداشتی آورده بود: بنابر اخبار شنیده شده،در جریان سفر آقای روحانی به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل که در روزهای پایانی شهریور سال جاری انجام شد،ترامپ رئیس جمهور آمریکا از وی برای یک دیدار حضوری دعوت کرده اما با پاسخ منفی رئیس جمهور کشورمان روبرو شده است.
این درخواست،یک روز پس از سخنرانی توهین آمیز ترامپ نسبت به کشورمان صورت گرفته است!
جالب اینکه ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز پیگیر این ملاقات بوده و در جهت ترغیب آقای روحانی به پاسخ مثبت تلاش میکرده اما او هم ناکام مانده است.اینکه جریان لابی ایرانی مستقر در آمریکا،اساسا نقشی در این ماجرا داشته یا نه و اینکه چقدر نقش داشته برای بنده نامعلوم است. تلاش دولتمردان آمریکا برای مذاکره با ایران،تازگی ندارد و طی نزدیک به چهاردهه گذشته هم جمهوری خواهان و هم دموکرات ها، بارها در این‌جهت تلاش کرده اند.چرایی آن هم واضح است!
کاخ سفید ابتدا درخواست آمریکا برای دیدار با روحانی را تکذیب کرد
این در حالی است که کاخ سفید در روز دوشنبه این خبر که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در جریان نشست های سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر خواستار دیدار با همتای ایرانی اش حس روحانی شده بود را رد کرده بود. سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید به شبکه ان بی سی آمریکا گفت که این بیانیه کذب است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاخیر درخواست دیدار را تائید کرد
اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأیید کرد که هنگام سفر حسن روحانی به نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، دولت ایران درخواست دیدار با مقام‌های ارشد آمریکایی را رد کرده است.
هدر نورت، یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا شب گذشته ۳۱ اکتبر، در یک مصاحبه مطبوعاتی حاضر به توضیح بیشتر نشد که دقیقا کدام مقام ارشد ایالات متحده آمریکا برای دیدار با مقام های ارشد ایرانی درخواست ملاقات داده، اما تایید کرد که مقام‌های ایرانی این درخواست را رد کرده است.
خبرنگاری از نورت می‌پرسد که پیشنهاد دیدار را رکس تیلرسون، وزیر خارجه‌ی آمریکا مطرح کرده، اما تیلرسون خود با هیئت ایرانی دیدار کرده بوده؛ با این حساب آیا قرار بوده دیدار دوم هم با همان هیئت ایرانی باشد یا مقام ارشد دیگری از ایران؟ هدر ناوئرت در پاسخ می‌گوید: «من اطلاع دقیقی ندارم از این‌که چه کسی بوده، چه کسانی عضو هیئت ایرانی بوده‌اند، اما می‌دانم که ایده‌ی [دیدار دوم] رد شده است».
سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا ظریف پیشنهاد دیدار دوم را رد کرده، می‌گوید: «دقیقا مطمئن نیستم».
بر اساس فیلم کنفرانس خبری، خبرنگار دیگری در ادامه از خانم نورت می‌پرسد: «پس تهران درست می‌گوید که پیشنهاد دیدار با رئیس‌جمهور ترامپ را رد کرده». سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ابتدا می‌گوید: «آنها [درخواست دیدار را] رد کردند». اما وقتی پرسش صریح‌تر مطرح می‌شود که آنها درخواست دیدار با رئیس جمهور [ترامپ] را رد کردند"، سخنگو پاسخ می‌دهد: «آنها درخواست دیدار با مقام‌های آمریکایی را رد کردند».
خانم هدر نورت در پایان خبرنگاران را به موضع‌گیری کاخ سفید در این باره ارجاع داده است. کاخ سفید یک روز پیش از این کنفرانس خبری، خبر درخواست ترامپ برای دیدار با حسن روحانی را تکذیب کرده بود.
در عین حال او گفت که وزیر خارجه ایران در حاشیه نشست سازمان ملل دیداری مفصل با وزیر خارجه آمریکا داشته است.
اشاره سخنگو به ملاقات طرفین در چارچوب کمیسیون مشترک برجام می باشد. وزیر خارجه آمریکا تائید کرد که این گفت و گو در یک فضای به دور از عصبانیت انجام گرفته و گفته «کفش‌هایمان را هم به سمت هم پرتاب نکردیم».
درخواست دیدار اوباما از روحانی
چند سال قبل یعنی در سال ۲۰۱۳ در جریان سفر روحانی به نیویورک برای شرکت در همین مجمع، باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا تلفنی با او صحبت کرده بود که آخرین تماس از این نوع میان مقامات دو کشور بود.
گفتنی است تنش میان دو کشور از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ  به طور قابل توجهی افزایش یافته است. رئیس جمهور آمریکا می گوید تمایلی به حفظ برجام ندارد و اخیرا اعلام کرد که تصمیم گیری در مورد آینده آن را به کنگره می سپارد. در مقابل روحانی هم گفته است که اگر آمریکا برجام را باطل کند هزینه سنگینی خواهد داد. همچنین رئیس جمهور آمریکا در اولین نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل با ادبیات گستاخانه ایران را خطاب قرار داد که روز بعد با واکنش روحانی مواجه شد.
ترامپ در نخستین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با انتقاد شدید از حکومت ایران، توافق هسته‌ای را مایه شرمساری آمریکا خواند و گفت که هنوز حرف آخر را درباره این توافق نشنیده‌ایم. روحانی در نطق خود سخنان ترامپ را دور از شان سازمان ملل دانسته بود.
روحانی زمانی که در نیویورک بود در مصاحبه  با شبکه ان بی سی در جواب این پرسش که آیا حاضر به دیدار و گفتگو با ترامپ هستید و آن را مفید می دانید؟، گفت: هیچ‌وقت تاکنون بعد از انقلاب بین دو رییس جمهور ایران و آمریکا مذاکرات دوجانبه و مستقیمی نبوده در دولت قبل شاید شرایط به گونه‌ای پیش می‌رفت که این شرایط را آماده می‌کرد برای یک گفتگو و مذاکره، اما لحن آقای ترامپ و موضع‌گیری‌های ایشان، فعلاً این زمینه را از بین برده، مگر اینکه بعدها شاهد یک تغییر رویه نسبت به دولت آمریکا باشیم. وقتی دولت آمریکا بحث تغییر رژیم را در ایران مطرح می‌کند معنا ندارد که مقامات ایرانی بخواهند با آمریکا حرف بزنند.
به نوشته الف، روحانی اظهارداشت: وقتی آمریکا نسبت به یک تعهد مهم‌اش با تردید صحبت می‌کند، معنا ندارد که ایرانی‌ها با آمریکایی‌ها در سطح بالا بخواهند حرف بزنند. حرف‌زدن‌ها و مذاکره کردن‌ها بر مبنای آن است که آن مذاکره بتواند نتیجه مثبتی را به نفع دو ملت داشته باشد. در شرایط فعلی، چنین شرایطی را نمی‌بینم.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۰۴۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، وزیر خارجه لهستان اظهارات رییس جمهور این کشور درباره میزبانی از تسلیحات هسته ای آمریکا را رد کرد.

«رادوسلاو سیکورسکی» وزیر خارجه لهستان در مصاحبه‌ای گفت که «آندری دودا» رئیس جمهور لهستان، هیچ اختیاری برای گمانه زنی درباره میزبانی بخشی از زرادخانه هسته ای آمریکا در ورشو در خاک این کشور ندارد.

وزیر خارجه لهستان یادآور شد که استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان مدتی است موضوع مذاکرات لهستانی-آمریکایی بوده است.

این مقام لهستان گفت: قبلاً در بالاترین سطوح به آقای رئیس جمهور گفته شده است که در مورد آن صحبت نکند. من نمی دانم چرا او این را گفت.

وزیر امور خارجه لهستان همچنین تاکید کرد که دودا به عنوان رئیس دولت موظف است سیاست خارجی را به نحوی که توسط هیات وزیران، که بالاترین نهاد تصمیم‌گیری اجرایی است، اجرا کند.

کد خبر 6090221

دیگر خبرها

  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور سوریه و وزیر خارجه بحرین
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد
  • ثبت نام اینترنت فیبر نوری + جزئیات
  • ببینید | حرکت جنجالی وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهور چین
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • دیدار بلینکن با رئیس‌جمهور چین و تاکید بر حل اختلافات
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند