Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- با داروهای جدید تقریبا ۱۰۰ درصد بیماران هپاتیتی درمان می شوند، اما متاسفانه نیمی از مبتلایان به هپاتیت هیچ اطلاعی از بیماری خود ندارند. به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، رضا فدایی متخصص عفونی و مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان اظهار داشت: هپاتیت‌ها انواعی دارند و هپاتیت‌های B.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و C. هم از نظر جامعه و هم از نظر اولویت‌های پزشکی و بهداشتی مورد توجه خاصی هستند. هپاتیت‌ها از بیماری‌های واگیر بوده که از راه خون، تماس جنسی، تزریقات (مواد مخدر، وسایل آرایشی مثل تاتو و ...) و در مواردی از مادر به فرزند منتقل می‌شود.

وی در ادامه با تصریح این که شیوع این بیماری در ایران کم تا متوسط است، و در مقایسه با سایر کشور‌های دنیا هم کشور پرشیوعی نیستیم، اظهار داشت: شیوع هپاتیت B. در جامعه ایرانی حدود ۱.۲ درصد جمعیت و شیوع هپاتیت C. چیزی حدود ۰.۳ درصد جمعیت است. این دو نوع هپاتیت تفاوت‌هایی با هم دارند، اما راه‌های انتقال آن تفاوت زیادی ندارد.

وی افزود: شیوع این بیماری در خیلی از کشور‌ها بویژه کشور‌های همسایه مانند پاکستان، عراق، مصر، لبنان بسیار بالاتر از کشور ما است یعنی این که شیوع بیماری دو رقمی و بالای ده درصد دارند، علت اصلی آن هم عدم رعایت مسائل پایه‌ای در این کشور‌ها مانند اعتیاد تزریقی، ارتباط متفرقه جنسی و استریل واستفاده مجدد سرنگ به منظور واکسیناسیون و یا تزریقات درمانی دیگر است.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان تاکید کرد: وضعیت به نسبت بهتری داریم، اما باید توجه داشته باشیم این فرصتی است که روی این مسئله کار کنیم و نه تنهای اجازه افزایش به آن ندهیم، بلکه باید درصد شیوع آن را کاهش دهیم.

چه اقداماتی برای پیشگیری انجام شده است
فدایی گفت: برنامه‌های وسیع واکسیناسیون برای هپاتیت B. که واکسن دارد از ۲۵ سال پیش در حال انجام است و همه نوزادان واکسن می‌گیرند. برای افراد مسن‌تر نیز چند گروه سنی از متولدین ۱۳۷۲ به قبل و تا متولدین ۶۸ هم این واکسن را دریافت کرده اند. اما از آنجایی که با افزایش سن احتمال مزمن شدن هپاتیت کمتر می‌شود به همین گروه‌ها بسنده شد.

وی ادامه داد: مشکل در مواردی است که بیماری مزمن شود و بیمار را به سمت تخریب کبد که یکی از مهمترین اعضای انسان است ببرد، در این حالت اختلالات مهمی در بدن پیش می‌آید و نهایتا چاره‌ای جز پیوند کبد نداریم. نباید بگذاریم به مرحله سیروز یا تخریب کبد (چروکدگی بافت کبد) برسد باید با پیدا کردن بیماران و تحت درمان قراردادن آن‌ها پیشگیری شود.

برنامه‌های بیمار یابی اهمیت دارد
مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان مطرح کرد: باید برنامه‌های بیمار یابی داشته باشیم که داریم، اما کافی نیست، تمام کسانی که سابقه تزریق مواد مخدر، تمام کسانی که سابقه تزریق خون، و کسانی که روابط متفرقه جنسی داشته اند، باید تشویق و آگاه سازی شوند و آزمایش هپاتیت را انجام دهند که اگر مثبت بود تحت درمان قرار گیرند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به این که کار‌های زیادی برای آگاهی سازی از طریق رسانه ها، و برگزاری کمپین‌ها در اماکن عمومی انجام شده است، در مردادماه و آبان ماه هم روز‌هایی برای آگاه سازی و توجه به این بیماری داریم، تصریح کرد: آمار دقیقی ندارم، اما احتمالا همچنان نیمی از مبتلایان در جامعه ما اطلاعی از بیماری خود ندارند.

فدایی گفت: بیمار یابی را در بعضی اماکن مانند کلنیک‌های و کمپ‌های ترک اعتیاد و زندان‌ها بطور مستقیم دنبال می‌کنیم و یا این که صاحبان کمپ‌ها را تشویق می‌کنیم که مددجویان خود را برای انجام آزمایش معرفی کنند.
وی ادامه داد: سیستم بهداشتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی هم اطلاع رسانی می‌کنند، و امکان خدمات به بیماران هپاتیتی هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی فراهم است. چنانچه یک عده خاص هم مشکوک به ابتلا هپاتیت باشند در سیستم دولتی هم با نرخ‌های دولتی امکان انجام آزمایش وجود دارد و اگر مثبت بود پرونده تشکیل داده و بیمار را تحت مراقبت و درمان قرار می‌دهیم.

هپاتیت تا چه مرحله‌ای قابل درمان است
مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان در پاسخ به سوالی مبتنی بر این که هپاتیت تا چه مرحله‌ای قابل درمان است، گفت: امکان درمان برای همه مراحل بیماری وجود دارد، از بیماری که فقط آزمایش آن مثبت است وهیچ مشکلی ندارد تا بیماری که در مراحل پیشرفته بیماری قرار دارد، اما مسلما مثل هر بیماری عفونی دیگری تشخیص در مراحل اولیه که هنوز آسیب زیادی به کبد وارد نشده است موثر‌تر از زمانی است که بیمار در مرحله نهایی بیماری قرار دارد.

هزینه‌های چگونه است
مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان خاطرنشان کرد: هزینه‌های درمان هپاتیت نسبت به گذشته خیلی پایین آمده است، علاوه بر این در گذشته درمان‌های هپاتیت بسیار سخت بود یعنی بیمار اصلا قادر نبود تزریق‌ها را تحمل کند و عوارض متعددی هم داشت.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: درمان هپاتیت در گذشته توسط دارو‌های تزریقی با طول دوره شش ماه، یکسال، دوسال و یا گاهی بیشتر بود و در نهایت هم موفقیت شاید به ۵۰ درصد نمی‌رسید.

فدایی بیان داشت: در طی سه سال اخیر با عرضه دارو‌های جدید هپاتیت در جهان دارو‌های تزریقی به خوراکی تبدیل شده است، کارایی این دارو‌ها به ۱۰۰ درصد نزدیک شده، طول دوره درمان نیز به سه ماه کاهش یافته است، علاوه بر این هزینه‌ها هم کاهش چشگیری داشته است. در حال حاضر تعداد زیادی از بیماران هپاتیتی در کلینیک‌های مختلف هپاتیت تحت درمانی هستند، اما بسیاری از افراد اطلاعی ندارند و ما همچنان اطلاع رسانی را ادامه می‌دهیم تا بیماران گم شده پیدا و از این خدمات بهرمند شوند.

مشکلاتی دیگری هم هست
این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: زمانی که با آزمایش فرد مبتلا به هپاتیت تشخیص داده شد، باید درمان‌ها شروع شود و ما باید یک سری آزمایش‌های خاصی در ابتدای درمان و در انتهای درمان انجام دهیم، که هزینه این آزمایش‌ها حتی برای بیمه شده‌ها هنوز بسیار بالا است.

فدایی افزود: برای درمان هم تولید این دارو‌های جدید در ایران شروع شده است و به همین دلیل هم دارو‌ها ارازان شدند، اما تولید آن‌ها باید به یک نقطه ثباتی برسد که معلوم شود کدام برند دارویی را با چه قیمتی باید تهیه کرد، گاهی اوقات بعضی از دارو‌ها برای مدتی رایگان هستند و بعد از مدتی بیمار باید هزینه‌هایی برای تهیه آن بپردازد.

وی ادامه داد: این دارو‌ها در دنیا جدید هستند و بهر حال مشکلاتی هم وجود دارد، اما تحولی عظیم در درمان هپاتیت ایجاد کرده و امید‌ها را برای حذف هپاتیت زنده کرده اند.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به این موضوع که آنطور که گفته می‌شود با کمک این دارو‌های جدید احتمالا بتوان تا سال ۲۰۳۰ بیماری هپاتیت را از جامعه جهانی حذف و تبدیل به یک بیماری انگشت شماری کرد، خاطرنشان کرد: این ممکن است اگر یک برنامه منسجمی یعنی اطلاع رسانی کافی و پررنگ‌تر داشته باشیم، همچنین هماهنگی خوبی با بیمه‌های کامل داشته باشیم و بیمه‌ها وضعیت خود را با مشکل آزمایش بیماران و با دارو‌های بیماران روشن و تثبیت کنند، سایر جوانب هم مورد توجه قرار گیرند از جمله این که تصمیم گیری‌های موقتی باعث سردرگمی است.

فدایی تاکید داشت: بخش دولتی و بخش خصوصی باید با هم در موضوع هپاتیت هماهنگ شوند، در حال حاضر تعداد زیادی بیمار در بخش خصوصی تحت درمان قرار دارند و اگر چه هزینه‌هایی هم پرداخت می‌کنند راضی هم هستند، چرا که از یک بیماری مهلک نجات می‌یابند، منتها ما باید بدانیم بخش خصوصی چه تعداد بیمار تحت درمان دارند و عاقبت درمان آن‌ها به کجا رسیده است پس باید سیستم دولتی هم خودش را برای حذف این بیماری واگیردار آماده کند هنوز در ابتدای راه هستیم.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان افزود: پرتکل‌هایی برای درمان و تشخیص درمان هپاتیت توسط شبکه هپاتیت ایران که مجموعه‌ای از اساتید صاحب نظر هپاتیت هستند تهیه شده است، همچنین وزارت بهداشت پرتکلی را تقریبا آماده کرده است، این پرتکل‌ها شرایطی فراهم می‌کند تاهمه کسانی که می‌خواهند روی هپاتیت کار کنند (کادر پزشکی) در رابطه با آزمایش‌ها و دارو‌ها وحدت رویه داشته باشند.

وی در ادامه با بیان این که هر کشوری برای این نوع بیماری‌ها باید پرتکل مربوط به خود را تنظیم کند که بیمه‌ها را هم معتبر بدانند، گفت: با این دارو‌های دو سه درصد بیماران ممکن است نتیجه مطلوب نگیرند که دارو‌های جدید و پرتکل‌های خاص خود را دارد.

منبع:جهان نیوز   انتهای پیام/   خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۴۷۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علل پرش و اسپاسم عضلانی

شما بدون فکر کردن در مورد کاری به ماهیچه های خود می گویید چه کاری انجام دهند. اما گاهی اوقات آن ها کار خود را انجام می دهند و ممکن است نبض داشته، منقبض شوند و نتوانند آرام شوند.

به گزارش وی کلینیک، انقباضات و اسپاسم ها بیشتر در ران ها، ساق پا، دست ها، بازو ها، شکم، قفسه سینه و قوس های پا دیده می شوند و می توانند بخشی از یک عضله، همه آن یا گروهی از عضلات را درگیر کنند. پزشکان در مورد دلیل رخداد آن مطمئن نیستند، اما چند محرک رایج می‌تواند موجب آن شوند.

پرش پلک

احساس می کنید پلک شما می پرد؟ به آن میوکیمیا می گویند. این انقباضات تصادفی، که می‌توانند باعث احساس ضعف یا آزار شما شوند، در پلک بالایی یا پایینی رخ می‌دهند. استرس، سیگار، باد، نور شدید، مصرف کافئین زیاد و کمبود خواب محرک های پرش پلک هستند. با وجود آزاردهنده بودن، اما این انقباضات بی ضرر هستند و معمولاً به سرعت از بین می روند، اما می توانند چند روز بعد برگردند.

پرش چشم ادامه دار

انقباضاتی که بیش از چند روز طول بکشد می تواند نشانه مشکلی مانند خشکی چشم یا گلوکوم باشد. همچنین وجود مشکل تاثیر گذار بر عضلات صورت می تواند موجب آن شود. در مواردی نادر، پرش چشم می تواند نشانه ای از اختلالات مغزی یا عصبی مانند فلج بل، مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) و سندرم تورت باشد. اما این مشکلات علائم دیگری نیز ایجاد خواهند کرد.

دارای الکترولیت کم هستید

ماهیچه ها برای عملکرد صحیح به مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم نیاز دارند. اگر مصرف آن ها کم شده باشد، بدن پیامی همراه با گرفتگی و اسپاسم برای شما ارسال می کند. ورزش یا تعریق شدید و یا برخی دارو ها می تواند شما را ضعیف کند. همچنین ممکن است پس از یک دوره اسهال یا استفراغ الکترولیت از دست بدهید.

آب کافی مصرف نکردید

اگر به اندازه کافی نوشیدنی نخورید، ماهیچه های شما بیشتر دچار انقباض و اسپاسم می شوند. فقط هم نخوردن مقدار کافی آب نیست، وقتی زیاد عرق می‌کنید یا در هنگام بیماری مایعات بدنتان را از دست می‌دهید، الکترولیت ها را نیز از دست می‌دهید که یکی دیگر از دلایل رایج برای انقباض عضلات است.

فشار

گاهی اوقات استرس عامل سردرد یا بی خوابی است، اما می تواند باعث تنش و درد در عضلات شما نیز شود. تکنیک های آرامش بخش مانند ماساژ یا مدیتیشن را برای برطرف کردن آن امتحان کنید.

کافئین بیش از حد

کافئین می تواند باعث سرحالی در صبح شده و شما را از کسالت بعد از ظهر بیرون بیاورد. اما مصرف بیش از حد آن می تواند باعث انقباض عضلانی در قسمت های مختلف بدن شود. سایر دارو های محرک مانند آمفتامین ها نیز همین اثر را دارند.

کمبود خواب و خستگی

اگر خسته هستید و نیاز به استراحت دارید بدن با پرش و اسپاسم آن را به شما اطلاع خواهد داد. همچنین ممکن است عضلات شما احساس درد داشته یا به طور کلی ضعیف شوند.

بدن شما از فرم خارج شده است

اگر بعد از تمرین یا پیاده روی متوجه اسپاسم شدید، ممکن است لازم باشد زمان بیشتری را برای پرورش عضلات خود صرف کنید. وقتی به اندازه کافی با آن ها کار نمی کنید، به احتمال زیاد بیش از حد خسته شده و دچار گرفتگی می شوند. حداقل دو بار در هفته تمرینات قدرتی را به برنامه خود اضافه کنید.

دارو

اگر فشار خون بالا یا بیماری قلبی دارید، پزشک از شما می خواهد تا از قرص های آب یا همان دیورتیک استفاده کنید که باعث می شوند تا بیشتر ادرار کنید. این امر باعث کاهش میزان پتاسیم در بدن شما می شود و می تواند اسپاسم عضلانی را در پی داشته باشد. سایر دارو ها، مانند برخی از دارو های ضد افسردگی نیز می توانند باعث پرش شوند. همچنین برخی از دارو های صرع و روانپریشی نیز ممکن است موجب پرش پلک شوند.

سندرم سروتونین

اگر چند ساعت پس از مصرف داروی جدید یا تغییر دوزدارویی، دچار انقباض در ماهیچه های خود شدید با پزشک خود تماس بگیرید. شما زمانی دچار این عارضه می شوید که برخی داروها یا مکمل ها باعث می شوند مقدار زیادی از سروتونین شیمیایی مغز در بدن انباشته شود. این مشکل جدی است و معمولاً با تب بسیار بالا و سایر علائم همراه بوده و نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

بیماری کلیوی

کلیه ها اغلب علائم هشدار دهنده اولیه نشان دهنده کند شدن فعالیت خود را نشان نمی دهند. آن ها هنگامی که مقدار زیادی از توانایی کار خود را از دست دادند، ممکن است گرفتگی عضلات، همراه با علائم دیگر را نشان دهند. اگر دیابت، فشار خون بالا یا سایر مشکلات مرتبط با کلیه دارید، در صورت شروع اسپاسم با پزشک خود مشورت کنید.

بیماری لو گریگ (ALS)

انقباض عضلات دست و پا می تواند یکی از علائم اولیه این بیماری باشد که به آن اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) نیز می گویند. دلیل این اتفاق از کار افتادگی اعصابی است که پیام هایی را از مغز و نخاع به ماهیچه ها می‌فرستند. در این بیماری قبل از اینکه اعصاب ارسال این پیام ها را به طور کامل متوقف کنند، پیام های نامنظم ارسال می کنند.

گیر افتادگی عصب نخاعی (Pinched Spinal Nerve)

هنگامی که اعصاب نخاعی از نخاع خارج می شوند از بین استخوان های ستون فقرات راهی قسمت های خاصی از بدن می شوند. گاهی اوقات دیسک های بین استخوان ها می لغزند یا پاره می شوند و حرکت می کنند و در این فرآیند عصب نخاعی را نیشگون می‌گیرند. در این حالت ممکن است تغییراتی را در عضلاتی که عصب آن ها را  کنترل می کند احساس کنید. پزشک می تواند این مشکل را در طول معاینه فیزیکی یا با ام آر آی یا سی تی اسکن تشخیص دهد.

نوروپاتی (Neuropathy)

هنگامی که سلول های عصبی آسیب می بینند، نحوه ارتباط آن ها با یکدیگر و با مغز تغییر می کند. انقباضات و اسپاسم می توانند علائم هشدار دهنده ای باشند که نشان دهند اعصاب کنترل کننده عضلات آسیب دیده اند. برخی از افراد با این مشکل متولد می شوند، اما همچنین ممکن است به دلیل آسیب، عفونت، بیماری، اعتیاد به الکل و برخی دارو ها اتفاق بیافتد. دیابت علت اصلی نوروپاتی است.

سندرم ایساک (Isaacs’ Syndrome)

این بیماری نادر که به عنوان نورومیوتونیا یا سندرم ایزاکس-مرتنس نیز شناخته می شود زمانی اتفاق می‌افتد که حتی اگر مغز یا نخاع دستور نداده باشد اعصاب شما به ارسال سیگنال هایی ادامه می دهند که عضلات را به حرکت در می آورد. این امر باعث انقباض عضلانی، گرفتگی و سفتی می شود. همچنین ممکن است ماهیچه های شما را موجی شکل کند مانند چیزی که زیر پوست حرکت می کند. این علائم زمانی که شما در خواب یا تحت بیهوشی عمومی هستید نیز ممکن است ادامه یابد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • ببینید | اظهارات تکان‌دهنده یک نماینده مجلس؛ بزرگان ما برای درمان مریضی‌شان سریع به اروپا می‌روند اما برای اقتصاد بیمار نه!
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی
  • ببینید | تلاش مرد فداکار برای رساندن دارو به دختر بیمار
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • التیام سریع زخم پای دیابتی با استفاده روزانه از یک محصول فناورانه ایرانی در منزل