Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: جعفری گفت: با توجه به وضعیتی که امروز در حوزه کلان مدیریتی و محدودیت های اقتصادی که در این بخش‌ها شاهدیم، می‌توان روی این نوع ایده‌ها برای بلندمدت فکر کنیم و الان بر طراحی آن کار کنیم و حوزه اجرایی آن باید معطوف به زمان مناسب شود.

محمدصالح حجت الاسلامی- شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در سال 1372 با هدف توسعه و تجهیز فضاهای فرهنگی‌ اجتماعی، هنری و ورزشیِ مورد نیاز شهروندان کلان‌شهر تهران تأسیس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  این شرکت مسئول شناسایی پروژه‌های مورد نیاز، طراحی، اجرا و نظارت بر اجرای عملیات ساختمانی و معماری فضاهایی همچون مساجد،  پردیس های سینمایی و تئاتری، کتابخانه ها و خانه موزه ها و .... را برعهده دارد و از این بابت یکی از کلیدی ترین موسسات زیر مجموعه شهرداری تهران بوده که به دنبال رفع نیاز فرهنگی شهر است.

پروژه‌های بزرگ و موثری چون باغ‌موزه دفاع مقدس، باغ‌موزه قصر، خانه موزه استاد انتظامی، پردیس سینمایی ملت، سینما آزادی، بازسازی و توسعه خانه هنرمندان، مرکز تئاتر حرفه‌ای شهر(خاوران)، مرکز نمایش‌های آیینی(صبا)، خانه سیمین و جلال و مسجد هفتاد و دو‌تن، پروژه‌هایی که اینک بخشی از خلأهای فرهنگی مورد نیاز شهروندان را پر کرده‌اند. در حال حاضر نیز پروژه‌های ملی‌ای چون پانارومای خرمشهر، موزه علوم و نجوم، و تعدادی دیگری از پروژه‌های مهم فرهنگی پیش روی شرکت قرار دارند و اغلب آنها در حال تجهیز برای افتتاح و بهره‌برداری هستند. حاصل توان معماری و فنی مهندسی این شرکت بوده است. شرکت توسعه در طول 23 سال گذشته 8 مدیرعامل به خود دیده است که هر کدام منشأ خدمات ماندگاری در ارتقا و اعتلای سطح فعالیت‌های شرکت بوده‌اند.

بر همین اساس پای صحبت آخرین مدیرعامل این شرکت که در دوسال گذشته سکان رهبری آنرا به عهده داشته و اتفاقا با انرژی جوانی و در عین حال پختگی، تعدادی از پروژهای بزرگ اما ناتمام آن را به سرانجام رسانده نشستیم. این گفت و گو در سه بخش تنظیم شده که در بخش اول آن به موضوع ساخت و بهینه سازی مساجد تهران پرداختیم و در بخش پایانی، تا حدی به مقوله فضاهای فرهنگی و هنری همچون پردیس‌های سینمایی ورود کرده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

ساخت چه تعداد پردیس سینمایی در تهران لازم است؟

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای شهری شهرداری تهران در ادامه گفت‌وگو، درباره پروژه های جدید پردیس های سینمایی و اینکه چه تعداد پردیس سینمایی برای شهر تهران لازم است، به خبرنگار شبستان گفت: در یک مقطعی در سال 88 بر اساس سند توسعه فضاهای فرهنگی مطالعاتی انجام شد که در آن سال فقر فضاهای فرهنگی کاملاً احساس می‌شده است. پس از آن در یک عملیات بسیار گسترده منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، در برنامه و بودجه شهرداری برای احداث این فضاها، علی الخصوص سراهای محلات و مجموعه‌های فرهنگی، انقلاب گسترده ای داشته‌ایم. در حال حاضر نیازمند آن هستیم که مجدداً مطالعات به روز رسانی در این حوزه انجام شود تا سرانه های کمبود در نقاط مختلف شهر تهران احصا شود و در دستور کارها قرار بگیرد که با توجه به تغییر مدیریت در این حوزه، پیشنهادی داده‌ایم که طرح توسعه جامع فضاهای فرهنگی در صورت تصویب کمیسیون فرهنگی شورای شهر کار بازمطالعاتش انجام شود و بر اساس اطلاعات به روز و وضعیت پراکندگی مراکز فرهنگی، بتوانیم برنامه ریزی برای 10 سال پیش روی مان داشته باشیم.

 

ایده حمید فرخ‌نژاد می‌تواند در بلندمدت اجرایی شود

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره توجه به پیشنهاد اینستاگرامی «حمید فرخ نژاد» درباره پادگان 06 و تبدیل آن به فضای فرهنگی به خبرنگار شبستان گفت: ما در سطح شهر تهران زمین های مختلفی داریم مانند بسیاری از پادگان‌ها و فضاهای نظامی و زمین های دولتی که به عنوان ذخیره نوسازی مطرح هستند. هرگاه این مطالعات انجام شود، به تبع بر اساس سرانه‌های استاندارد هر منطقه و کارکرد فرامنطقه‌ای که مورد نیاز است و ضرورت اجرای چنین پروژه هایی در دستور کار قرار می گیرد. ما امروز از مساله پراکندگی فضاهای فرهنگی و مدیریت زمین آنها گذشته‌ایم و نیازمند استانداردسازی سرانه ها هستیم چراکه در حد ضرورتی که در محلات ما وجود داشته پروژه‌های کلان و خرد به اجرا درآمدند و امروز خدمات و سرویس فرهنگی می‌دهند.

 

جعفری به حوزه مدیریت بهره برداری و ضرورت نگاه نرم افزاری در این بخش تاکید کرد و توضیح داد: اگر ما می خواهیم پروژه های جدیدی در این راستا تعریف کنیم، باید کاملاً مطالعه و بررسی شود و نیازسنجی آن از زوایای مختلف صورت گیرد. با توجه به وضعیتی که امروز در حوزه کلان مدیریتی و محدودیت های اقتصادی که در این بخش‌ها شاهدیم، می‌توان روی این نوع ایده‌ها (مانند ایده حمید فرخ نژاد) در بلندمدت فکر کنیم و الان بر طراحی آن کار کنیم و حوزه اجرایی آن باید معطوف به یک زمان مناسب شود. ما می توانیم ایده های نو را بپذیریم و گردش کار را حول آن ایجاد کنیم و بعد به عنوان یک عملکرد کلانشهری در برنامه و بودجه سالهای مختلف شهرداری پیشنهاد دهیم و پس از طی مراحل قانونی، مراحل اجرایی را سپری کند.

 

وی در پاسخ به اینکه اتمام یک پروژه فرهنگی چقدر زمان می برد؟ گفت: زمانی است که می‌خواهید نگاه بلندمدت مدیریت شهری داشته باشید و شاخصه های پایداری در توسعه فضای شهری به وجود بیاورید، این مساله مستلزم یک سلسله کار عمیق در حوزه برنامه ریزی و طراحی فضاهای شهری است، که طرح تفصیلی شهر تهران به صورت‌هایی به آن پرداخته، البته چون بیشتر جنبه شهرسازی آن از منظر کاربری‌های عمومی مثل مسکونی و تجاری پررنگ شده است، می بینید که جامعه نیز بیشتر آن بعد این طرح را می شناسد اما واقعیت این است که در اسناد بالادستی‌مان این مساله موجود است و به بحث کاربری های فرهنگی نیز اشاره شده است.

 

این مدیر فرهنگی خاطرنشان کرد: شهر دائماً در حال تغییر است و این اطلاعات باید به روز شود؛ نکته مهم این است که ما در مقطعی در فضای مدیریتی شهری وارد شدیم که در حوزه سخت افزار فرهنگی شاهد فقر کامل بودیم. امروز با توجه به تمامی تلاش‌های انجام شده به حداقل هایی رسیدیم که می‌توانیم بگوییم در حوزه مراکز فرهنگی، دارای یکسری پتانسیل و ظرفیت هستیم که البته با استانداردها خیلی فاصله داریم و اینکه ما خودمان را در مسیر توسعه یافتگی پایدار به حد استاندارد برسانیم، بسیار لازم است.

 

تا تامین سرانه های فرهنگی شهر تهران فاصله زیادی با استانداردها داریم

وی با بیان اینکه طی یک دهه گذشته ما توانسته‌ایم فقر و کمبود بسیار شدیدمان در تهران را به حد قابل قبول برسانیم، اظهار کرد: این به معنی پاسخ دادن به همه نیازها نیست و برای رسیدن از حد قابل قبول به حد استاندارد، باید برنامه ریزی داشته باشیم و مجدداً مطالعات عمیق داشته باشیم تا بر اساس اسناد بالادستی، نیازهای مورد نیازمان را تکمیل کنیم. اگر امروز مطرح است که شهر تهران در مسیر توسعه یافتگی شتاب روزافزونی پیدا کرده، این مساله ناشی از تلاش هایی است که در گذشته صورت گرفته است. این حرکت شتابانی که صورت گرفته بسیار مثبت است اما نقطه پایان کار نیست چراکه ما تا تامین سرانه های فرهنگی سطح شهر در اشل نقشه های استانداردمان هنوز کار زیاد داریم.

 

علیرضا جعفری در پایان درباره سیاست های جدید گفت: سیاست های جدید هنوز تبیین نشده است چون تغییر مدیریتی که الان شکل گرفته هنوز کوتاه مدت است، اما گفتمان و اتفاق نظری که در حال حاضر وجود دارد  این است که در توسعه فرهنگی بتوانیم خودمان را تقویت کنیم و به زیرساخت های استاندارد دست یابیم و آینده روشنی را نوید می دهد.

 

 

پایان پیام/425

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۴۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منشور رسانه‌ای طی آینده‌ای نزدیک در اردبیل رونمایی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، رضا قاسمیان ظهر دوشنبه در نشست با مدیران دستگاه‌های فرهنگی استان اردبیل با تاکید بر سالم‌سازی فضاهای مجازی اظهار کرد: در این راستا باید تولید و توزیع محتوا به صورت تخصصی و با مشارکت فرهیختگان و نخبگان استان در دستور کار باشد.

وی به تدوین منشور رسانه‌ای اشاره کرد و افزود: منشور رسانه‌ای و عهدنامه فعالان فضای مجازی استان اردبیل در آینده‌ای نزدیک با هدف رعایت نکات مختلف در رابطه با مصالح و منافع استان و دعوت فعالان فضای مجازی نسبت به اجرای آن رونمایی خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل با دعوت دستگاه‌های فرهنگی برای احصا و اعلام برنامه‌های شاخص خود در سال‌جاری، گفت: دستگاه‌های فرهنگی برای اجرای برنامه‌های خود باید به صورت متمرکز و با همکاری هم اقدام کنند تا تأثیرگذاری بالایی داشته باشد.

قاسمیان اجرای برنامه‌های فرهنگی را با توجه به تهاجم فرهنگی دشمنان، کاری قرارگاهی و نیازمند مشارکت همه دانست و بیان کرد: توجه به تقویت موضوعات فرهنگی تأثیر گذار در جامعه از طریق فضاهای مختلف اطلاع رسانی اعم از مجازی و مکتوب لازم است.

وی با بیان اینکه تقویت هویت ایرانی اسلامی جوانان باعث افزایش مقاومت آنان در مقابل تهاجم فرهنگی دشمنان می‌شود، خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها در ترویج قدرشناسی و تمکین به قوانین اجتماعی از طریق فضاهای مختلف اطلاع رسانی و ارتباطی باید مشارکت داشته باشند.

کد خبر 6092194

دیگر خبرها

  • مینی پالایشگاه دهدشت کلنگ‌زنی شد
  • دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌های شاخص خود را برای سال جاری تعیین کنند
  • منشور رسانه‌ای طی آینده‌ای نزدیک در اردبیل رونمایی می‌شود
  • شهرداری ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه گردشگری همدان هزینه می‌کند
  • مشارکت ۵ میلیارد دلاری قرارگاه خاتم‌ با خارجی‌ها
  • احسان یاسین از فلسطین خواند
  • افتتاح پروژه‌های حوزه سلامت نقش مهمی در رفع محرومیت‌های خراسان شمالی دارد
  • تکمیل ۳ پایانه مترو در سال ۱۴۰۳ | ۴ خط مترو تهران توسعه می یابند
  • تکمیل ۳ پایانه مترو در اولویت سال ۱۴۰۳ | ۴ خط مترو تهران توسعه می یابد
  • ۷۵ هزار نفر از عوامل اجرایی در تهران انتخابات اسفند ۱۴۰۲ را برگزار کردند