Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس دانشگاهی استان مرکزی گفت: ورشکسته‌کردن کارخانه‌ها و ایجاد موج‌های کارگری ناشی از نفوذ اقتصادی است.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، موضوع نفوذ اقتصادی مساله‌ای است که این روزها مهم‌تر و قابل توجه‌تر شده هر چند در تعابیر مقام معظم رهبری نفوذ بیشتر پیشینه‌ای تفکری، اعتقادی و فرهنگی دارد با این حال در برخی موارد این نفوذ فکری به حوزه اقتصاد هم کشیده می‌شود و در برخی موارد دیگر دشمن تمرکز خود را مستقیم بر مسئله نفوذ اقتصادی قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع در بخش‌های صنعتی، تولیدی، اقتصادی و نقاطی که مرکزیت این بخش‌ها هستند بیش از پیش مورد توجه قرار دارد زیرا به محض ایجاد یک بستر برای نفوذ اقتصادی و ایجاد مسیر نارضایتی اجتماعی و بالابردن این مشکلات و معضلات اقتصادی در جامعه دشمن و جریان نفوذ به‌دنبال القای ناکارآمدی نظام بوده و با ایجاد یاس و ناامیدی به دنبال سست کردن پایه‌های انقلاب است.

بیداری مسئولان و فعالان، حضور در صحنه و میدان عمل از سوی مردم و آن هم همچون همیشه که تا به امروز حضور مردم توانسته تمامی دسیسه و فتنه دشمن را در ابعاد نظامی، اقتصادی و سیاسی خنثی سازد، در این عرصه نیز بسیار حائز اهمیت است.

بر این مبنا با توجه به اهمیت نفوذ و به ویژه نفوذ اقتصادی خبرگزاری بین‌المللی تسنیم در استان مرکزی اقدام به برگزاری میزگرد تخصصی بررسی و تحلیل نفوذ اقتصادی و راهبردهای مقابله با آن کرد.

در این میزگرد تخصصی‌آیت‌الله دری نجف‌آبادی عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری، صدیقی مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی استان مرکزی، یاری از اساتید و کارشناسان خبره دانشگاهی استان مرکزی و شایان‌پور از کارشناسان استان مرکزی برگزار شد.

در این نشست ابعاد مختلف نفوذ، نفوذ اقتصادی، علل و عوامل نفوذ اقتصادی در کشور، راهبردهای مقابله‌ای برای ایجاد بستر مقابله با نفوذ اقتصادی به بحث گذاشته شد.

مشروح صحبت‌های یاری از اساتید و کارشناسان خبره دانشگاهی استان مرکزی در میزگرد تخصصی نفوذ اقتصادی در زیر می‌آید:

تسنیم: تعریف شما از نفوذ اقتصادی چیست؟

یاری:انقلاب اسلامی تمدن نوین اسلامی را پس از گذشت چند قرن احیاء کرد، در عرصه‌های مختلف تقابل خود را با دنیا آغاز کرد یکی از ابعاد تقابل‌ در عرصه اقتصادی است، بسیاری از جنگ‌های دنیا به موضوع اقتصاد برمی‌گردد و یکی از تقابل‌ها داشتن سیطره و سلطه سیاسی به واسطه اقتصاد است.

برای غرب قابل قبول نیست که در اقتصاد رقیب برایش وجود داشته باشد، غرب همیشه به‌دنبال بازار فروش گسترده و خرید منابع ارزان قیمت بوده و تمدن اسلامی معتقد است که چرا خودمان تولید نکنیم و بازار را به دست دیگری بدهیم بنابراین دشمن در اقتصاد که ملموس‌تر است نفوذ می‌کند، مهم‌ترین ابزار آمریکا ابزار اقتصادی و تحریم است و این تکنیک در کشور ما هم با ورود جریان غرب‌گرا اثرگذار بوده است.

مقام معظم رهبری در مدت دو سال گذشته 160 بار در مورد نفوذ هشدار دادند، نفوذ در تمامی عرصه‌ها موجود بوده و عرصه اقتصادی یکی از عرصه‌های نفوذپذیر با خطرات بالا است.

واردات کشاورزی از آمریکا در دولت یازدهم 20 برابر شده که عمده آن بذرهای آلوده و تراریخته هستند البته ریاست سازمان محیط‌‌‌ زیست تراریخته‌ها را رد کرد، نفوذ به حدی زیاد است که وقتی در 37 کشور جهان محصولات تراریخته دور ریخته می‌شود و استفاده آن ممنوع است، وزرای ایران از تراریخته‌ها دفاع و اصرار به استفاده آن می‌کنند و سلامتی مردم برای آنها اهمیت ندارد و امنیت غذا در کشور را با بذرهای یک‌ بار مصرف که قابلیت یک‌بار کشت را دارند و سال بعد نمی‌شود از آن استفاده کرد به خطر وابستگی می‌کشانند.

ما هفت درصد منابع جهان و یک درصد جمعیت آن را در اختیار داریم، منابع انسانی ما در حدی گسترده است که 15 میلیون نفر تحصیل‌کرده نخبه در کل دنیا داریم، در حوزه نفت و گاز در رتبه دوم قرار داریم، با 15 کشور مرز همسایگی داریم که این یک ویژگی مهم برای بازار تجارت محسوب می‌شود، اقتدار و امنیت سیاسی بی‌نظیر از دیگر مزیت‌های این کشور است، با یک محاسبه تقریبی اگر کشور ایران 500 میلیون نفر جمعیت داشته باشد توانایی رفاه نسبی و عدم بیکاری برای آنها مهیا است اما به شرط آنکه مدیریت کشور در راستای صحیح و بدون نفوذ اقتصادی پیش برود.

در 8 سال جنگ تحمیلی و 30 و چند سال پس از انقلاب هر وقت تصمیم گرفتیم هدفی را به انجام برسانیم در آن موفق بودیم و ظرفیت درونی خود را به‌کار گرفتیم به شکلی که برای مثال نه تنها عراق نتوانست خاک ایران را بگیرد بلکه پوزه دنیایی که پشت او بود را به خاک مالیدیم.

بنابراین عامل اصلی مشکلات بی‌کفایتی ما در عرصه اقتصاد، قرار نگرفتن حوزه و مدیریت اقتصاد در دستان نیروهای انقلابی است. دولت چهار سال عملکرد خود را با امکانات امروز به قبل نسبت و به بعد وعده می‌دهد، مقام معظم رهبری علاج مشکلات کشور را اقتصاد مقاومتی اعلام می‌کند، تکیه به درون و چشم ندوختن به دیگران را عامل موفقیت و علاج درد می‌داند نه شعاردرمانی که برخی در پیش گرفته‌اند.

مقام معظم رهبری 10 الزام برای اقتصاد مقاومتی اعلام کردند که یکی از آنها افزایش بهره‌‌وری، عدم خام فروشی و تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان است، برای مثال سال 94 سنگ آهن را به قرار هر تن 30 دلار فروختیم و هر تن 500 دلار خریداری کردیم از همین مقوله 5 میلیارد دلار به کشور خسارت وارد شده است.

ورشکسته کردن کارخانه‌ها و ایجاد موج‌های کارگری ناشی از نفوذ اقتصادی است کارگر می‌بیند وزیری 1500 میلیارد ثروت دارد و حقوق‌های 100 تا 800 میلیونی پرداخت می‌شود ولی او از حقوق یک‌میلیون تومانی خود محروم است.

نفوذ اقتصادی یکی از نفوذهای موجود است و باید اصل نفوذ را پیدا کنیم، تفکری در دولت وجود دارد که به سبب آن نه تنها بحران اقتصادی بلکه بحران فرهنگی و سیاسی هم دچار می‌شویم.

تسنیم: راه‌های نفوذ اقتصادی از نظر شما کدام‌ها هستند؟

یاری: یکی از راه‌های نفوذ دانشگاه‌ هاروارد آمریکا است اکثر مدیران در کشورهای جهان سوم به‌ویژه در حوزه علوم انسانی فارغ‌التحصیل هاروارد هستند که یکی از سرمایه‌های بزرگ آمریکا است، دانشجویانی که بورسیه هاروارد می‌شوند سربازان جنگ نرم در کشورهای دیگر محسوب می‌شوند.

تسنیم:راهکار مقابله با نفوذ اقتصادی در کشور از نظر شما چیست؟

یاری: راهکار مبارزه با نفوذ اقتصادی را مقام معظم رهبری بارها اعلام کرده‌ و به این دولت و دولت‌های قبل متذکر شده‌اند، باید با تکیه بر اقتصاد مقاومتی باشد و وزرایی که در این راستا خدمت می‌کنند باید خود را وقف کشور کنند، نگاه به درون را قبول داشته باشند و ظرفیت‌های هدر رفته را به کشور برگردانند، نباید بر این تفکر بمانیم که مشکلات کشور با برجام قابل برطرف‌شدن است.

تا زمانی که نگاه ما به قدرت‌های بیرون باشد نمی‌توانیم مشکل کشور را برطرف کنیم، اعتقاد به جوانان تحصیل‌کرده، متخصص، متدین و اقتصاد مقاومتی برای برون‌رفت از این وضعیت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی مناسب است، کشور توانمندی مدیریت و تامین دو برابر جمعیت فعلی را با منابع موجود دارد باید براساس آموزه‌های دینی، تربیت نیروهای آموزشی و نظام آموزش و پرورش را جلو ببریم تا از ریشه و با قدرت کشور را قوی کنیم.

انتهای پیام/

R41371/P41362/S6,73/CT13

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۹۳۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در سال جهش تولید با مشارکت مردم، نواقص گذشته جامعه کارگری برطرف شود/ نیروی کار و کارگر موتور محرکه اقتصاد کشور است

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب؛ حجت‌ الاسلام عابدین رستمی در خطبه های عبادی سیاسی جمعه این هفته در جمع مومنان و نمازگزاران با دعوت آنان به تقوای دینی و خداترسی و پرهیزکاری و مسیر حق و توحید اظهار داشت: به گفته پیامبر عظیم الشان اسلام صلی الله علیه و آله وسلم ملاک برتری انسانها تقواست و آنچه که انسانها را ارزش می دهد فقط و فقط تقواست.

وی گفت: به فرموده پیامبر اکرم صلی الله هیچ کس بر کس دیگری ارجحیت و برتری ندارد نه عرب بر عجم و نه عجم بر عرب نه سفید پوست بر سیاه پوست و تنها ملاک برتری انسانها تقوای آنان است و آنچه انسان را به خدا نزدیک می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی بیان کرد: کسی کرامت و برتری دارد که با تقوا باشد مهاجرت دو گونه است هجرت نخست هجرتی است گه از گناهان دوری کند و از سیئات و گناهان و چیزهایی که ارزش‌های انسان را کم کند هجرت کند و مهاجرت دوم دور شدن از گناه و حرکت به سمت پروردگار و دوری از وسوسه های شیاطین است.

وی افزود: کسی که ایمان داشته باشد خیر و شر و آبروی و ثروت و سلامت و اقتصاد او در دستان پروردگار متعال است و فکر این فرد شکست ناپذیر و خلل ناپذیر است .

خطیب نماز جمعه شهرستان قروه در ادامه خطبه های این هفته با تبریک هفته کار و کارگر گفت: نیروی کار و کارگر موتور محرکه اصلی اقتصاد هر جامعه ای است جامعه ای که بخواهد مایحتاج خود را تامین کند و بحران‌های اقتصادی خود را پشت سر بگذارد و متکی به درون خود باشد باید به کار و کارگر بها دهد هم در حوزه وضع قوانین و هم در حوزه حمایت‌ها و پشتیبانی ها و هم در حوزه هویت بخشی جامعه کارگران باید کوشا باشد.

حجت الاسلام رستمی تصریح کرد: کارگری که در اسلام یک هویت ذاتی و اصیل دارد یک ابزار تولیدی نیست بلکه بر خلاف دیدگاه غرب و تمدن غیر اسلامی، کارگر یک ابزار تولید نیست و چرخ دنده نیست که بچرخد و خروجی آن برای دیگران باشد کارگر اصالت ذاتی و ارزش و بنای ذاتی دارد  بطوری که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم آنقدر به کارگر بها و ارزش می دادند خم می شدند و  دست کارگر را می بوسیدند و این پیام را در تمام دنیا منتشر کردند که این ارزش و عزت واقعی کارگر است و جامعه کارگری وابسته به ما نیست بلکه ما وابسته به آنان هستیم اگر این اصل خودش را در قانون و اجرا نشان دهد این جامعه جامعه ی بالنده ای می شود.

وی خاطر نشان کرد: در سال جهش تولید با مشارکت مردم باید نواقص مربوط به جامعه کارگری را جبران کنیم چه در حوزه سیاستگذاری و چه حوزه اجرایی و چه در حوزه حمایت و پشتیبانی باید حقوق جامعه کارگری حفظ شود.

حجت الاسلام  رستمی در پایان افزود: مطالبات جامعه کارگری که مشکلات بیشتر جامعه کارگران است بیمه و امنیت شغلی کارگران است که باید حفظ شود .

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وجود بیش از ۱۹ هزار واحد کارگری و کارگاه‌های تولیدی در کردستان
  • آیا عنکبوت‌های غول‌پیکر در مریخ وجود دارند؟
  • در سال جهش تولید با مشارکت مردم، نواقص گذشته جامعه کارگری برطرف شود/ نیروی کار و کارگر موتور محرکه اقتصاد کشور است
  • ظهور یک قدرت اقتصادی جدید؛ اقتصاد هند چقدر قوی است؟
  • کارگران؛ صف اولی‌های جبهه تولید
  • ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید
  • وزیر کار: منتخبان کارگری عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شوند
  • راه خروج از رکود تورمی، مولدسازی است
  • انصاریان‌: نمازهای جماعت در کشور ما ورشکسته است
  • انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است