Web Analytics Made Easy - Statcounter

یزد - ایرنا - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان یزد گفت: براساس دستورالعمل وزارت نیرو و با توجه به استفاده از دستگاه های آب شیرکن پیامدهای مخرب و جبران ناپذیری دنبال دارد، نصب آن بر روی چاه های آب کشاورزی ممنوع است.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان یزد، سید محمد طباطبایی در سومین نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان تفت در باره دلیلی ممنوعیت نصب این دستگاه ها افزود: این کار به منظور صیانت از منابع آب و حفظ محیط زیست، از جمله جلوگیری از افت کمی و کیفی منابع آب زیرزمینی، ممانعت از تخلیه پساب های خروجی آب شیرین کن ها که علاوه بر ترغیب سایرین به اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی موجب افزایش شوری و ایجاد پدیده فرونشست زمین ، فروچاله و مرگ آبخون ها می شود ، بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود : در شهرستان تفت 65 درصد برداشت آب در بخش کشاورزی ، 28 درصد در بخش شرب و بهداشت و هفت درصد در بخش صنعت مصرف می شود .
طباطبایی پر و مسلوب المنفعه کردن 18حلقه چاه بدون پروانه و مضر به مصالح عمومی ، اصلاح و تعدیل 30 پروانه بهره برداری آب بر اساس آیین نامه مصرف بهینه، مسدود کردن 28 حلقه چاه بدون پروانه و مضر به مصالح عمومی را جزو اقداماتی که باید در راستای طرح های مصوب ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان در سال 1396 به عنوان برخی از عملکردها برشمرد.

** تدوین تقویم خاموشی زمستانه چاه های آب کشاورزی
همچنین مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با قدردانی از همراهی و حمایت های اعضای شوراهای حفاظت از منابع آب با این شرکت از تدوین تقویم خاموشی زمستانه چاه های آب کشاورزی خبر داد.
محمدمهدی جوادیان زاده، افزود: با برگزاری جلسات مستمر و هماهنگی با شوراهای حفاظت از منابع آب در مناطق مختلف استان براساس اقلیم، نوع کشت ،تقویم اجرایی برای این طرح تدوین شده است و تلاش کردیم تا به کشاورزان خسارتی وارد نشود.
وی تاکید کرد: سال گذشته اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه های آب کشاورزی مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت و یزد در اجرای این طرح به عنوان یک الگو در کشور مطرح شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در ادامه از تشکیل تشکل های مردمی در مناطق مختلف استان برای مدیریت منابع آب خبر داد و گفت: براساس دستورالعمل طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی اختیاراتی به این تشکل ها داده می شود تا بتوانند منابع آب را خود مدیریت کنند.

** شناسایی 27 بند انحرافی در شهرستان تفت
دادستان شهرستان تفت هم در این جلسه گفت: موضوع انحراف رودخانه ها باید مورد توجه قرار گیرد و در باره 27 بند انحرافی شناسایی شده باید در اسرع وقت تصمیم گیری شود.
مهدی زارعی با بیان اینکه آب باید در رودخانه جریان داشته باشد و منابع ذخیره سازی آب در مناطق بالا دست باید از بین برود ، ادامه داد: در بحث آب باید اقدامات پیشگیری صورت گیرد تا دچار مشکلات بیشتری در آینده نشویم.
همچنین عباس دهقان، رئیس اداره منابع آب حوزه مرکزی یزد اقدامات حفاظتی انجام شده در راستای مصوبات جلسات قبلی شورا از اوایل سال جاری شامل مسدود کردن 23 حلقه چاه غیرمجاز با 450 هزار مترمکعب صرفه جویی ، پر کردن 9 حلقه چاه غیرمجاز با 50 هزارمتر مکعب صرفه جویی ، جلوگیری از انتقال آب توسط 27 بند انحرافی در مناطق ییلاقی شهرستان و شناسایی چهار حلقه چاه غیرمجاز عنوان کرد.
همچین مدیر رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای یزد اظهار کرد: تاکنون 41 رودخانه در یزد مطالعه یا در دست مطالعه است .
مجید روزبه ،افزود: 18 رودخانه ( 273 کیلومتر ) تاکنون میله کوبی و حدود 2هزار و 500متر دیوار ساحلی ساخته شده ،مطالعه و نقشه برداری رودخانه ها ،میله کوبی و تعیین حریم و بستر رودخانه ها در روی زمین بعد از مطالعه ، ساماندهی رودخانه و ساخت دیوار ساحلی ، مطالعات موردی رودخانه ها ، بررسی طرح های هادی از نظر ضوابط رودخانه ها و تهیه نقشه و ارسال به واحد کاداستر ثبت اسناد و املاک انجام شده است.
وی افزود: ذخیره سازی آب در مناطق بالادست موجب خشک شدن قنات ها شده است و مردم مناطق پایین دست به آب دسترسی ندارند و باید با افرادی که اقدام به ذخیره سازی آب می کنند، برخورد قانونی شود.
مدیر رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای یزد یادآور شد : سال گذشته روستاهای طزرجان ، ده بالا و خضر آباد بیشترین تصرف به حریم و بستر رودخانه را داشته اند.
1968*2047* تنظیم کننده : محمودرضا رحمانی ** انتشار : عباسقلی اشکورجیری
@irnayazdd

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۹۵۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل سد مشمپا از اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به اینکه استاندار زنجان برنامه‌های ارتقای بهره‌وری در استان را در سه محور صنعت، آب و کشاورزی عنوان کرده است، گفت: در همین راستا، ساخت سد‌های بزرگ در استان برای تأمین آب شرب، صنعت و حقابه‌های کشاورزی پایین دست آن اهمیت خود را نشان می‌دهد و این سد‌ها می‌توانند کارکرد دیگری همچون جلوگیری از بروز سیلاب و در برخی مناطق تولید برق را نیز به همراه داشته باشند.

وی افزود: با توجه به کاهش منابع آب زیرزمینی و نیاز منطقه به آب پایدار، سد مراش در شهرستان ماهنشان برای تأمین آب آشامیدنی شهر‌های ماهنشان، دندی و ۱۲۲ روستای مسیر و همچنین صنایع مستقر در این منطقه در حال احداث است و پاییز امسال به مرحله آبگیری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با تأکید بر اهمیت احداث سد بلوبین برای شهرستان ایجرود، گفت: هدف از احداث سد بلوبین در این شهرستان تأمین آب شرب و صنعت در شهر‌های زرین‌آباد، حلب، سعیدآباد و ۹۲ روستا در منطقه بوده و این سد نیز به مرحله آبگیری رسیده است.

باقری به مطالعه سد‌های کلوچ و جمال‌آباد باکلور در شهرستان طارم اشاره کرد و افزود: در چند سال گذشته به غیر از سال ۹۸ که با ترسالی مواجه شدیم با هماهنگی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از سد آیدوغموش برای باغات شهرستان طارم در ۲ فاز حدود ۱۵ میلیون مترمکعب آب رهاسازی شد که با احداث دو سد کوچ و جمال آباد باکلور در این شهرستان در زمان پیک مصرف آب کشاورزی که تابستان است، می‌توان باغات زیتون را تأمین آب کرد و این می‌طلبد تا کشاورزان و بهره‌برداران از کشت محصولات پر آب طلب خودداری کنند.


وی ادامه داد: با احداث دو سد کلوچ و جمال آباد باکلور در شهرستان طارم تأمین آب پایدار باغات این شهرستان دور از انتظار نیست، چرا که نیاز آبی این منطقه در پیک مصرف حدود ۳۰ میلیون متر مکعب است که با احداث این دو طرح، موضوع مرتفع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: در شهرستان خدابنده ۲ سد زرین‌رود و اشراق در دست مطالعه است.

باقری به آغاز عملیات اجرایی پروژه تأمین آب شرب پنج شهر و ۱۳۴ روستای منطقه خدابنده از سد تالوار در مهرماه سال گذشته اشاره کرد و افزود: طول مسیر انتقال ۱۶۱ کیلومتر است و هدف از اجرای آن تأمین آب شرب شهر‌های گرماب، زرین‌رود، کرسف، سهرورد، ۵۰ درصد نیاز شهر قیدار و ۱۳۴ روستای مسیر است.

دیگر خبرها

  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است
  • توقیف ۵۲ دستگاه حفار غیر مجاز در سال ۱۴۰۲
  • کارواش های منطقه یک تهران زیر ذره بین بازرسان
  • هجوم ملخ‌ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • تکمیل سد مشمپا از اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای است
  • توقیف ۵۲ دستگاه حفاری غیرمجاز در لرستان
  • آب چه رودخانه‌هایی از کردستان به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود؟
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است