Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-04-26@22:05:12 GMT

۲۰۴ شرکت تعاونی عشایری در کشور وجود دارد

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۱۰۷۶۵

به گزارش امتداد نیوز، شاهپور علایی مقدم روز چهارشنبه در دیدار با ابوالفضل یاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین اظهار کرد: حمایت از تعاونی های عشایری می تواند در افزایش درآمد و اشتغالزایی نقش بسزایی داشته باشد و دولت نیز حمایت خوبی از این تعاونی ها انجام داده است.

وی افزود: تنوع اقلیمی و بستر مستعدی  که در استان قزوین وجود دارد این ظرفیت را ایجاد کرده که با برنامه ریزی و حمایت کارهای خوبی را برای عشایر انجام داد که یکی از آنها ایجاد و تشکیل تعاونی عشایری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علایی مقدم تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه ۱۷ مورد از احکام در خصوص عشایر است که این امر انگیزه و اشتیاق را برای حمایت و خدمت رسانی بیشتر به جامعه عشایری  را دو چندان کرده است.

 قائم مقام  سازمان  عشایرایران  گفت :  عشایر کوچنده در مسایلی همچون سوخت رسانی، آبرسانی و کمکهای بهداشتی، انرژی های نو نیازمند خدمات رسانی بهتری هستند که باید گامهای مثبتی در این راستا برداشته شود.

 علایی افزود: در کل کشور سهم اعتبار روستایی ۹۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این میزان اعتبار برای جامعه عشایری ۵۰۰ میلیارد تومان است که این اعتبار می تواند در ارتقاء معیشت قشر عشایر تاثیر گذار باشد.

به گفته ی وی؛ برای استان قزوین در مرحله اول ۴ میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغالزایی و تولید بیشتر عشایر استان تخصیص داده شده است.

قائم مقام سازمان عشایر کشور؛ تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز، تکمیل زنجیره تولید لبنیات و فرآورده های لبنی، توسعه کشت گیاهان دارویی، بوم گردی و گردشگری در زمان ییلاق عشایر، توسعه صنایع دستی، توسعه باغات در اراضی شیبدار و ایجاد شرکت های فنی و مهندسی و پشتیبانی از عشایر را از مهمترین برنامه ها و اقدامات سازمان عشایر برای خدمت رسانی بیشتر به این قشر برشمرد.

وی یاد آور شد : عشایر نقش مهمی در توسعه صنایع دستی دارند بطوریکه ۳۵ درصد صنایع دستی کشور در اختیار این قشر است که می تواند در درآمد زایی و اشتغال موثر باشد.

این مقام مسئول تاکید کرد : در حال حاضر میانگین درآمد عشایر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که امیدواریم با برنامه ریزی مناسب و حمایت های همه جانبه از این قشر زحمت کش؛ تا پایان برنامه ششم این میزان درآمد به دو برابر افزایش یابد.

وی بر لزوم اهمیت تعامل و هم افزایی بیشتر دستگاه های اجرایی برای پیشبرد و توسعه جامعه عشایری تاکید کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین نیز در این جلسه گفت : گردشگری و بوم گردی عشایری نقش مهمی در اشتغالزایی و توسعه استان دارد.

ابوالفضل یاری افزود : ایجاد و تشکیل تعاونی های عشایری باید ویژه تر دیده شود تا بتوان بواسطه آن خدمات رسانی بیشتری به قشر زحمت کش عشایر ارائه شود.

وی خاطر نشان کرد : استان قزوین ظرفیت و بستر مناسبی برای طرح های مهم عشایری دارد و می تواند بعنوان پایلوت در کشور برای اجرای اینگونه طرح ها باشد.

علایی مقدم همچنین در سفر خود به استان قزوین با موسوی فرماندار شهرستان قزوین دیدار کرد که در این دیدار فرماندار شهرستان قزوین گفت : نقش عشایر همواره برابر با تولید و در تضاد با شهرنشینی و مصرف گرایی بوده است.

موسوی با بیان اینکه عشایر در همه حال  با تولید عجین است افزود : جامعه عشایری در اقتصاد و تولید نقش عمده ای دارند واین وظیفه مسئولین را در خدمت رسانی سنگین تر کرده است.

وی تاکید کرد :  از طرح های عمرانی عشایری استان برای بهبود وضعیت عشایر استان حمایت می کنیم.

رییس اداره امور عشایر استان قزوین هم گفت : در راستای ارائه خدمات به ایلات و عشایر استان اولین تعاونی عشایر ی استان در حال شکل گیری است.

بهزاد غیاثوند اظهار کرد: تشکیل تعاونی‌های عشایری نقش بسزایی در ارائه خدمات بیشتر و بهتر به این قشر محروم خواهد داشت بنابراین باید توجه ویژه به این مهم شود.

وی ادامه داد: داشتن ساختار قبیله و طایفه‌ای، اتکا بر معاش دامداری و کوچندگی سه فاکتور مهم عشایر بودن محسوب می‌شود که بر این اساس می‌توانند مشمول دریافت خدمات از اداره امور عشایراستان  باشند.

رئیس امور عشایر استان قزوین خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمار سرشماری در حال حاضر ۲۵۰ خانوار عشایری با ۱۳۵۶ نفر در استان قزوین زندگی می‌کنند.

غیاثوند اضافه کرد: با توجه به اینکه در سرشماری مذکور استان قزوین فاقد اداره امور عشایر بوده بسیاری از مناطق عشایری و خانوار عشایر از سرشماری مذکور جامانده‌اند که در تلاش هستیم در سرشماری اجتماعی اقتصادی عشایری سال ۱۳۹۷ این افراد شناسایی و به تعداد عشایر استان اضافه شوند.

true برچسب ها : جهاد کشاورزی قزوین شاهپور علایی مقدم عشایر true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۱۰۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان

هوشنگ نورمحمدی با اشاره به آغاز کوچ بهاره عشایر لرستان، اظهار کرد: کوچ‌بهاره عشایر استان تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه دارد، ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار با ۹۰۰ هزار راس دام از مناطق شمال استان‌های ایلام و خوزستان و جنوب لرستان به مناطق ییلاقی استان کوچ خواهند کرد.
 به گفته وی ۸۰۰ خانوار عشایر همدان به عنوان میان بند و مسیر کوچ به مدت یکماه از مراتع لرستان جهت تغذیه دام استفاده می‌کنند.
 مدیر کل امور عشایر لرستان با تاکید بر اینکه عشایر از کوچ سنتی خودداری و برای جابجایی دام‌ها از خودرو‌های حمل دام استفاده کنند، گفت: عشایر از خسارت به مزارع و باغات توسط دام‌ها جلوگیری و از حرکت دام‌ها در بستر جاده و عبور دام از داخل شهرهاخودداری کنند.
نورمحمدی خاطر نشان کرد: عشایر کوچ‌رو درمسیل روان آب‌ها و سیلاب و بستر رودخانه اتراق نکنند.
وی با بیان اینکه قبل از کوچ امور عشایر خدمات رسانی لازم به عشایر انجام شده است، گفت: آرد خانه پزی، نفت و گاز و علوفه دامی بین عشایر کوچ رو توزیع شده است.
مدیرکل امور عشایری لرستان با اشاره به اینکه از نیرو‌های نظامی و انتظامی، پلیس راه، بسیج ناحیه مقاومت عشایری تقاضا داریم که امنیت عشایر راه در حین کوچ تامین کنند وگشت خودروی سیار داشته باشند، تاکید کرد: از همه دستگاه‌های اجرایی به خصوص شبکه دامپزشکی، منابع طبیعی، شبکه بهداشت، جهادکشاورزی و هلال احمر انتظار داریم بر اساس وظایف سازمانی به عشایرکوچ رو خدمات رسانی کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • شرکت‌های تعاونی روستایی برای تحقق شعار سال، برنامه ارائه دهند
  • محصولات تولیدی عشایر مغان برندسازی شود
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • لزوم ارائه برنامه از سمت شرکت‌های تعاونی روستایی برای تحقق شعار سال
  • اردبیل فردا میزبان دومین جشنواره بین‌المللی عشایر است
  • بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی
  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان