Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان‌ها > البرز - استان البرز همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی برنامه های متعدد فرهنگی را تهیه و تدارک دیده است و در فصل پاییز نشر، با دست پر بهار کتاب را رقم خواهد زد.

به گزارش خبر آنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری البرز، بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی از 20 تا 26 آبان در سراسر کشور برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امزوز شنبه بیستم آبان ماه است و نخستین روز از هفته کتاب در کشور ،امسال این هفته فرهنگی با عنوان "آینده روشن با خانواده کتابخوان" نامگذاری شده است.
به همین مناسبت استان البرز هم در تدارک این رویداد فرهنگی از غافله تازه ترین برنامه ها برای رویدادهای نشر غافل نمانده و تازه های متعددی را تهیه و تدارک دیده است.
علاوه بر اینکه شورای سیاستگذاری بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب روزهایی را نامگذاری کرده است،استان البرز نیز متناسب با هر روز یک برنامه را در دستور کار قرار داده است اینکه جزئیات این برنامه ها چگونه چیده شده موضوع نشستی بود که صبح امروز مسئولان فرهنگی استان را راهی استانداری کرد تا با حضور "دکترمحمدعلی نجفی" استاندار البرز در "ستاد استانی هفته کتاب"، آخرین هماهنگی های لازم را به انجام رسانند.
*ظهور وسایل ارتباط جمعی کتاب را منزوی نکرد
استاندار البرز گفت: پیش تر فکر می شد با ظهور وسایل ارتباط جمعی کتاب کارکرد خود را نداشته باشد اما ورود رسانه های ارتباط جمعی بیشتر به بیان محتوای کتاب افزود.
دکترنجفی در ستاد استانی هفته کتاب با تسلیت ایام اربعین حسینی با گزیده ای از بیانات حضرت مولا علی در باب کتابخوانی گفت:کسی که با کتاب ها ارامش می یابد هرگز آسایش از او سلب نمی شود.
* روح انسان با کتابخوانی پرورش می یابد
وی افزود: اندیشه های انسان تحت تاثیر کتاب است و خواندن کتاب تحول در بینشن و نگرش در کنار آرامش کتاب خواندن است.
دکتر نجفی بیان کرد: در عصری زندگی می کنیم که انسانیت نخستین قربانی است و لذا ترویج فرهنگ کتابخوانی بعنوان نیاز و احساس باید نهادینه شود.
وی افزود: بر همه مدیران و مربیان پرورشی و همین طور رسانه های ملی و مطبوعات و حتی رسانه های مجازی واجب است که در این زمینه نقش آفرین کنند.
* کتاب خوانی هم در رسانه ملی تبلیغ شود
استاندارالبرز با تاکید بر اینکه تبلیغ کتاب باید جدی شکل بگیرد،گفت: برای تبلیغ سایر محصولات تبلیغات زیادی صورت می گیرد ولی برای تشویق به کتابخوانی کار فرهنگی کمتری انجام می شود.
*وسایل ارتباط جمعی محتوای کتاب را منزوی نکرد
استاندار البرز گفت: عده ای فکر می کردند، با پدید آمدن وسایل ارتباط جمعی کتاب منزوی می شود در حالی که ابزارهای نو ظهور راحت تر مفهوم نویسندگان را بیان کرد.
*نگاه ویژه دولت به ترویج کتابخوانی با تخصیص تسهیلات ویژه
وی افزود: با وجود تنگناهای مالی دولت رقم 300 میلیونی با سود 8 درصد برای احداث کتابخانه در کشور تخصیص داده که باید از این فرصت ها برای توسعه بخش سخت افزاری کمک بگیریم.
*حقوق البرز باید باز گردانده شود
دکترنجفی بیان کرد: البرز چهارمین شهر بزرگ کشور که چسبیده به تهران است نباید انقدر امکانات محدود داشته باشد و باید تلاش کرد حقوق اش به آن برگردد.
وی افزود: مدیران کل باید از کتابخانه ها بازدید داشته باشند و شرایط و بسترهای این نیاز فرهنگی را رصد کنند.
* توسعه نباید فرهنگ را کنار بزند
دکتر نجفی با بیان اینکه فرهنگ همواره مظلوم واقع می شود و اصالت انقلاب اسلامی هم به فرهنگی بودن آن است و این اصل با رویکرد توسعه متوازن منافتی نبایدداشته باشد،گفت: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و نباید این ارزش های فرهنگی را از انقلاب فرهنگی گرفت.
* ظرفیت خیرین و اموزش و پرورش دیده شود
وی بیان کرد: باید از ظرفیت خیرین برای توسعه سرانه های کتابخانه ای و امور فرهنگی استفاده کرد و از آموزش و پرورش برای این مهم بهره مند شد.
* ایجاد اشتغال ما را از فرهنگ غافل نخواهد کرد
دکتر نجفی گفت: اولویت ما در بخش خصوصی اشتغال است اما این به معنای آن نیست که از امور فرهنگی غافل شویم.
وی افزود: نگاه وزارت کشور این است که بستر توسعه فعالیت های اجتماعی ایجاد شود و ما نیز در امور فرهنگی به این مهم برسیم.
علی خیلدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین روز از هفته کتاب هم از برنامه ها گفت و هم از مسئولان خواست تا نقطه نظرات خود را نیز بیان کنند.
وی بیان کرد: در این هفته به جای نگاه اجرایی و صحنه ای که در گذشته شپهد بوده ایم به سمت محتوا رفته ایم تا افراد را به کتابخوانی تشویق کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید: در هر شهرستان هم علاوه بر افتتاح کتابخانه ها،دیدار و تجلیل با شعرای ملی و نویسندگان و قدردانی از کتابداران را در دستور کار قرار داده ایم.
*کتابگردی در هفته کتاب
مدیرکل ارشاد عنوان کرد: بوستان های عمومی و پارک ها بساط کتاب را پهن خواهیم کرد و علاوه بر آن برنامه کتاب گردی را طی بازدید از کتاب فروشی های بزرگ در دستور کار قرار داده ایم.
بنا به اظهارات خیلدار،فرهنگ کتابخوانی قرار است این هفته به دل روستاها هم برسد و با همراهی دهیاران و بخشداران ضمن توزیع و اهدا کتاب در مناطق روستایی و محروم جوانان و قشرهای مختلف ترغیب به کتاب خواندن شوند.
*بازسازی کتابفروشی های البرز
وی بیان کرد: برنامه ریزی کرده ایم که فرایند بازسازی کتابفروشی های استان را با تخصیص تسهیلات بانکی مناسب به انجام رسانیم.
وی عنوان کرد: شهرداری کرج باید گزیده بیانات مقام معظم رهبری را در بحث ترویج کتابخوانی با زیباسازی عناصر شهری در هفته کتاب در دستور کار قرار دهد.
*استان تحصیل کرده کشور کتابخانه مرکزی می خواهد
حجت السلام شمس الله فلاح مدیرکل کتابخانه های عمومی استان نیز گفت: البرز با 98 درصد تحصیل کرده، هشتمین استان کشور است ونیاز است که این جمعیت کتابخانه مرکزی داشته باشد.
وی با اشاره به احداث 9 کتابخانه در روستاهای البرز افزود: با وجود محدودیت ها کارنامه کتابخانه های البرز در دولت تدبیر و امید،کارنامه ای موفق بوده است.
*جای مطالعه کردن در کتابخانه های البرز نیست
ویبا بیان اینکه کتابخانه ها پایگاه های فرهنگی هستند بیان کرد: در استان البرز 187 کتابدار و ،68 کتابخانه داریم و استقبال از کتابخوانی تا جایی بالا است که فضای مورد نیاز محدود است.
*عضویت 2 کتابخوان و نذر 10 هزاذ جلد کتاب در البرز
وی افزود: در 6 ماهه گذشته 2 میلیون عضو کتابخانه شده اند و 10 هزار جلد کتاب نذر کتاب داشته ایم.
مدیرکل کتابخانه های عمومی البرز گفت: بیشتر مخاطبان کتاب در البرز جوانان هستند و در فضای مجازی نیز بالای 20 میلیون جلد کتاب در اختیار عموم علاقمندان قرار می گیرد.
فلاح افزود: کتاب های نویسندگان البرزی را وارد سامانه کرده ایم و علاوه بر آن کتاب هم خریداری کرده ایم.
در مرکز البرز 614 واحد نوشت افزار و مرکز فرهنگی وجود دارد و 14 واحد کتابفروشی مطلق داریم که با توجه به جمعیت 2 میلیونی البرز کافی نیست.
رسته کافه کتاب ها در استان البرز نیز طی سالهای اخیر کلید خورده است. در کافه کتاب ها 50 درصد فضا به مخزن کتاب اختصاص دارد و جایگزینی بر توسعه قلیان سراها بشمار می رود.
*تسهیلات 300 میلیونی برای احداث کتابخانه در استان
وزارت ارشاد نیز با اقدامات حمایتی اخیرا برای هر متقاضی 300 میلیون تومان تسهیلات با بهره 8 درصد، برای احداث مراکز عرضه کتاب و کتابخانه در نظر گرفته است.
* معرفی برترین های کتاب در رسانه ملی
علی رامک مدیرکل صدا و سیمای مرکز البرز نیز در بخشی از این نشست خواست تا کتابخوان های برتر و پیشکسوتان،ناشران برتر،کتابداران برتر، قدیمی ترین کتاب فروشی ها معرفی شوند تا در رسانه ملی شناخته شوند.
وی افزود: تولید برنامه های فرهنگی با هدف ترغیب به کتابخوانی در دستور کار مرکز البرز قرار دارد.
*طرح مراقبت اجتماعی دانش آموزان نظرآبادی
بنابر اظهارات حقیقی معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی، نظر آباد مرکز پایلوت اجرای طرح مراقبت اجتماعی دانش آموزان قرار گرفته است.
در تقویم کشوری این رویداد فرهنگی،شنبه با عنوان "کتاب،اهالی قلم و رسانه"،یکشنبه"کتاب،فضای مجازی و جهان دیجیتال"،دوشنبه"کتاب و جامعه و دانشگاه"،سه شنبه "کتاب،کودک،نوجوان و خانواده"،چهارشنبه"کتاب،کتابخوانی و کتابداری"،پنجشنبه" کتاب،ناشران،کتابفروشان و اقتصاد مقاومتی" و روز جمعه هم به عنوان "کتاب و حیات طیبه و انقلاب اسلامی" نامگذاری شده است.
در پایان ستاد استانی هفته کتاب، استاندارالبرز و جمعی از مسئولان فرهنگی پوستر بیست و پنجمین هفته کتاب را رونمایی کردند.

 

48

کلید واژه‌ها : استان البرز -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۱۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست خبری مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز آغاز شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در آستانه برگزاری شصت و دومین سال جایزه البرز صبح امروز در محل بنیاد برگزار شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عرضه «بحر المحبه فی اسرار الموده» در نمایشگاه کتاب
  • طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  • نشست خبری مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز آغاز شد
  • بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم